Gå til innhold

Kosthold barn 1 år

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vårt første barn, han er 14 mnd. Han har spist "alt" frem til han ble 11 mnd. Først stresset jeg ikke med at han ble så selektiv, men nå lurer jeg på om han får nok av riktig mat eller for mye av dårlig mat 😅

Nå spiser han grøt til frokost, likte ikke ren hjemmelaget men godtar 50% hjemmelaget blandet med 50% butikkjøpt. Har eple/pære/banan oppi. 

1-2 skiver med leverpostei/syltetøy/smør til lunch. Spiser ikke gulost, brunost eller kjøtt som man "legger på" skiven. 

Middagsglass 1-3 år. Spiser opp hele sålenge det ikke er fisk.. vil aldri ha middagen vi voksne spiser som sitt eget måltid, bare smake og kaster på gulvet. Vi lar han smake på alt, typisk spagetti, taco, pizza, potet, pølse, kjøttkaker, pai, ulike fisk, rent kjøtt, rene grønnsaker og rene poteter/ris, men det havner på gulvet til tross for at han er sulten. Når vi ikke har middagsglass spiser han heller skive. 

Til kveldsmat spiser han grøt igjen. Samme som frokosten. 

Ellers spiser han det vi spiser av frukt utenom måltider. Men det er gjerne utenfor huset på farten. Liker ikke bananpannekaker, hjemmelaget brød eller lignende.. 

Smaker fremdeles på det meste, men spytter det ut og kaster på gulvet. 

Anonymkode: d12f4...26e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Unger må gjerne smake på ting over 100 ganger før de spiser det. Bare fortsett å server det dere spiser. Her i huset er det ikke noe "liker ikke", de får det vi spiser og ellers må de vente til neste måltid. Friske unger sulter ikke foran maten. 
Det hender selvsagt at det er en ting eller to de ikke spiser, men de spiser noe av det. Og det er godt nok. Ville utvidet både pålegg og frokost/kvelds, man blir jo lei av det samme hele tiden. 

Anonymkode: 88a4c...33a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, ingen kan svare deg med sikkerhet 🙃 Kostholdet du beskriver anses som "vanlig" for dagens barn... Jeg synes likevel at det er trist, fordi det er mye som tyder på at industriprodusert mat i store mengder er ikke bra for f.eks. tarmflora. Og når ungene spiser kjøpegrøt til frokost, butikkbrød til lunsj, og middagsglass hver dag, består kostholdet rett og slett av ultraprosessert mat.

Vi slet mye med eldste som spiste slik. To yngste får servert det vi spiser, og bare det. Jeg lager ikke noe alternativ mat til middag hvis de "ikke liker" det som står på bordet. Mine elsker brødskiver, og vil velge brød fremfor alt annet - jeg kan ikke forvente at de spiser middag hvis de vet at de kan bare si "liker ikke!", og få en skive med kaviar 😁

Middagsglass serverer vi sjelden (stort sett bare når vi reiser). Jeg pleier også å begrense mellommåltider. Frukt er bra, men når treårigen min spiser en hel banan på vei fra bhg, er han ikke sulten nok til middag - og da blir det bare tull.

Mellomste hadde en periode rundt 14-18 mnd da han ble ganske selektiv. Det gikk over.

Anonymkode: 3e860...80a

AnonymBruker
Skrevet

J

On 5/21/2024 at 1:13 AM, AnonymBruker said:

Her i huset er det ikke noe "liker ikke", de får det vi spiser og ellers må de vente til neste måltid. Friske unger sulter ikke foran maten.

Anonymkode: 88a4c...33a

Støtter denne. Men når det gjelder hva slags mat barn egentlig skal ha, må du tenke på hva vi er tilpasset til fra naturens side. Da vil det grovt sett være morsmelk fram til man kan tygge mat selv. Ikke at dere skal vente med å gi fast føde til alle tennene er framme, det er bare bra for ungen å smake og tygge på ting. Men moste grønnsaker, brød og pasta osv er helt unaturlig mat for både voksne og barn. Det viktigste er at barnet får i seg næringsrik mat, det vil si mat som er mest mulig lik slik den finnes i naturen. Å lære seg å like alt mulig av sosiale grunner kan man ta senere, de aller fleste gjør det selv om de er kjempekresne som små.

Anonymkode: 5ca57...35d

AnonymBruker
Skrevet

Spiser dere sammen med ham? 

Har en gutt på 16 mnd, han vil ofte smake på det vi spiser. Setter vi ham til å spise alene blir han mer kresen.

Anonymkode: 8d019...c85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...