Gå til innhold

Hvor mye penger til 13-åring?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er stadig mas om penger, og jeg tar med tenåringen på shopping når det trengs, men har ikke noe problem med å si nei når jeg ikke synes det trengs.

Det jeg synes er vanskelig, er å si nei til småbeløp hver dag. 20, 30, 50, 100.. Til is, drikke, McDonalds ol. 

Nylig innførte jeg oppgaver som utløser 200,- i ukelønn. Noen ganger holder det, andre ganger er det mas om mer. Synes det er vanskelig å vite hva som er "normal sum", og jeg ønsker at det skal være litt forutsigbart for tenåringen også.

Etter sommeren er det ungdomsskole, og der har de mulighet for å kjøpe lunsj, så det må også taes i betraktning. Hvor mye får deres teens, og hvordan gjør dere det med kjøpe-lunsj?

Anonymkode: 7d8e3...bd9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De får så mye som de trenger. De kan kjøpe lunsj på skolen her og, fyller på en fast sum på betalingskortet til skolelunsj - den summen regnes ikke sammen med ukelønn etc, men utenom. Ukelønn er basert på hvor mye de bidrar. Så trenger de penger må de jobbe for det. Dekker alt de MÅ ha, alt utenom må jobbes for.

Anonymkode: ceaad...5bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min får omtrent aldri penger bortsett fra de faste 200kr i mnd. Han lager matpakke hver dag fordi det er sunt og økonomisk. Han har penger på konto og bankkort med seg, så om han han er noe sted etter skolen og må kjøpe seg drikke eller en is så gjør han det. Skjer sjeldent at han kjøper noe for han vil spare pengene sine. 

Ekstra penger til mcdonalds og lignende kommer jo an på hvor ofte det er. Hver dag eller flere ganger i uka er uaktuelt.

Han maser derimot mye om penger til spill som jeg syns er bare tull. Det nekter jeg å kjøpe, så da må han jobbe for det hvis han vil ha mer penger. 

Anonymkode: e0bed...eac

AnonymBruker
Skrevet

Vår får 800kr i måneden. For disse må hun dekke shopping ( typ normal osv). Alt hun MÅ ha ( sokker, undertøy, uteklær o.l) kjøper vi. 
Hun må kjøpe venninnegaver, kino, bowling o.l selv. Håper dette vil hjelpe henne å planlegge økonomien. Hun har til nå ikke bedt om ekstra penger, men har også en liten jobb utenom som hun tjener cq 400kr i mnd på. Er generelt en fornuftig jente….enn så lenge. Jeg tenker at hun må dekke lunsjkjøp selv når det starter til høsten. Det er ikke noe hun MÅÅ ha, siden hun kan lage matpakke. Men heller unne seg det en gang iblant 

Anonymkode: 0e0c5...098

Skrevet (endret)

Min 13-åring får 70 kr uken. Han får dekket alt han trenger, men dra på McDonalds med venner eller slike småting du snakker om forventes han å dekke fra ukelønnen. Det er også helt unødvendig å kjøpe lunsj på skolen eller gå på butikken i storefri når man kan ha med matpakke så det må de dekke selv. Hva er poenget med ukelønn hvis de likevel kan komme til deg å få penger til alt mulig rart? Det synes jeg er utrolig merkelig. Meningen med ukelønn er både å ha penger til ting man har lyst på og også å lære seg at kjøper man hamburger på McDonalds har man kanskje ikke råd til noe annet den uken.

Endret av Arkana
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vår 13-åring får ikke ukelønn, men vi bor avsides til slik at han ikke har mulighet for noe shopping/matbutikk uansett. Han får det han trenger av oss, og vi setter over et oar hundrelapper på kortet hans om han sover hos en kompis i byen.

Blir helt annerledes til høsten da han skal starte på ungdomsskole et lite stykke unna, slik at han må ta tog. Det blir forhåpentligvis fint for ham å oppnå en større grad av selvstendighet. Veldig usikker på hvor mye vi skal gi ham i ukepenger da. Vi bruker allerede veldig store summer på idretten hans og kommer f eks ikke til å sponse luksus som kantinemat hver dag på ungdomsskolen. Han vil nok få en basis sum i ukelønn, med mulighet for ekstra dersom han gjør plikter hjemme. Det eneste han gjør per i dag er å ta ut av oppvaskmaskinen, men igjen, det er ikke lett å vite hvor hardt man skal pushe en 13-åring som trener hardt 15 timer i uka i tillegg til å gjøre det bra på skolen.

Anonymkode: ae65b...c09

AnonymBruker
Skrevet

Poenget med ukelønn forsvinner jo om de hele tiden får penger utenom. Den viktigste lærdommen med ukelønn er jo å lære ungdommen å disponere penger.

Is, drikke, McDonalds er jo også totalt unødvendig, jeg tenker jo litt på helsa. Maten har blitt dyr, men om slikt er så viktig, så får man nok søppelmat for 200 kr i uka. Så mye bruker jeg overhodet ikke selv.  Jeg ser biten med det sosiale, men det kan da ikke være normen at 13 åringer har ubegrenset å bruke på slikt.

kanslje noen naboer trenger å lufte hunden eller noe, om han vil tjene litt ekstra.

Anonymkode: 448e8...073

AnonymBruker
Skrevet

min på 11 får 200, storebror på 13 får 500

Anonymkode: c2edb...18f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...