AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #21 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må man legges inn på sykehus for migrene? 😳 det høres overdramatisert ut. Anonymkode: d4690...593 Da vet du ikke hvor alvorlig migrene kan være. En gang var jeg innlagt i ni dager på grunn av et anfall som aldri gikk over. Anonymkode: 036d6...b00 2
Kalevala Skrevet 18. mai 2024 #22 Skrevet 18. mai 2024 Hei! Så fint at du har fått tilbud om forebyggende behandling for migrenen din. Det er viktig med forebygging, for migrene som ikke behandles riktig kan bli verre over tid. Reglene for utprøving av forebyggende behandling er egentlig veldig greie. Du tester, og hvis du får bivirkninger som er uholdbare for deg avtaler du med legen å stoppe, og prøver noe annet isteden. Mange har god hjelp av Sarotex forebyggende mot migrene. Jeg ville absolutt ha testet det. Betablokkere er ikke så vanlig lenger. Atacand/Candesartan er den moderne varianten, som mange bruker mot migrene. Årsaken til at noen leger fortsatt skriver ut betablokkere er at de har blå resept for migrene. Det har ikke Atacand fått enda. Atacand har færre bivirkninger og skal ikke være noe problem for fysisk aktivitet. Funfact: Blodtrykksmedisin pleier ikke å påvirke blodtrykket ditt hvis det ikke er høyt fra før. Da justerer kroppen det selv, og de fleste tåler det fint. Virkningen mot migrene har ikke noe med blodtrykket å gjøre. https://hodepinenorge.no/hodepine/migrene/forebyggende-behandling/
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #23 Skrevet 18. mai 2024 Hei ts. 😊 Jeg begynte med Atacand. Fungerte bra lenge. Etter en forverring fikk jeg også Topimax. Fungerte utmerket sammen. Etter et grusomt status migrenosus i høst jeg måtte legges inn for behandling for, så ble migrenen helt kronisk til tross for to forebyggende og jeg får nå Botox. Etter et par uker ser det ut til å ta toppene. Men jeg skal uansett få en av de dyre sprøytene etter runde to med Botox, da nevrologen vil ha meg over på de. Hold motet oppe. Det finnes flere forebyggende som kan hjelpe. Kronisk migrene kan også gå tilbake til å bli episodisk. Anonymkode: 036d6...b00
Gjest Anonym433 Skrevet 18. mai 2024 #24 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): har jo ikke indikasjon for migrene profylakse. Har du prøvd Emgality, som faktisk er indisert for din diagnose? Anonymkode: 6c049...3cd Jeg har ikke prøvd noe annet enn smertestillende, med og uten resept, samt anfallsmedisin. Men ettersom jeg trenger noe nesten hver dag er jo ikke det holdbart i lengden. Kan du forklare første setning litt nærmere?
Gjest Anonym433 Skrevet 18. mai 2024 #25 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har kronisk migrene. Bruker betablokkeren Propanolol, minste dosen. Gikk fra minst 10 anfall i mnd, til 1-2 anfall i mnd. Bivirkninger har jeg bare merket da jeg startet på den, hadde 3 uker hvor jeg var svimmel når jeg stod opp av sengen eller bøyde meg ned. Har ikke hatt det siden. Nå trenger ikke jeg, men har ikke merket noe unormalt når jeg verken går tur eller blir andpustet. Sluttet på betablokkeren pga noe med en annen medisin, gikk to mnd så var jeg opp i 10 anfall i mnd igjen. Startet på den igjen og denne gangen ingen bivirkninger i det hele tatt. Anonymkode: f2f3e...7fe Tusen takk for svar! Så flott at det hjalp. Jeg har hørt at betablokker kan gi følelsen av å ha 50 kg på ryggen (eks når man jogger) og det virker jo ikke motiverende. Jeg er opptatt av å komme igang med trening igjen etter et år med mye sykdom og dermed mye sofaligging. Men om du ikke merket noe så er det jo ikke alle som får bivirkningen noe som jo er veldig gode nyheter 😊
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #26 Skrevet 18. mai 2024 Har brukt propranolol, men får typ hvilepuls uansett hvor høy intensitet jeg har på treningen. Den ligger stort sett på 60 når den ville vært på 150 normalt under trening. Anonymkode: 02ea1...559
Gjest Anonym433 Skrevet 18. mai 2024 #27 Skrevet 18. mai 2024 Forvirret23 skrev (4 timer siden): Siden ho er på å prøve de to som er de første de tyr til så er hun ikke så langt vil jeg tro. Det er etter en trapp. Det er korrekt. Har bare brukt smertestillende og triptaner hittil. Migrene kom for 4 mnd siden og det er jo litt spesielt i min alder, 50 år. Har tatt MR og det er ikke en svulst, var litt redd for det først. Jeg har tidligere vært lite syk og har lite erfaring med helsevesenet. Synes det er oppsiktsvekkende negativt at man må gå som prøvekanin på gammeldagse medisiner i 9 mnd før man kan få nye og mer effektive legemidler. Ja jeg skjønner at det offentlige må passe på pengene og er for det. Men når resultatet er langvarig sykemelding vs høy skatteinntekt er det jo ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt engang. Et lite hjertesukk dette.
Gjest Anonym433 Skrevet 18. mai 2024 #28 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg bruker Atacand som forebyggende. Det er blodtrykksenkende, men virker på en annen måte enn betablokkere. De har hjulpet meg mye. Anonymkode: c98d6...c43 Så flott! Den har jeg lest om. Hvordan fungerer det for deg?
Gjest Anonym433 Skrevet 18. mai 2024 #29 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor prøver du ikke botox samt smertestillende intravenøst på sykehuset ? Anonymkode: e12f7...840 Jeg tror ikke jeg kvalifiserer for det men jeg skal spørre nevrologen om botox neste gang. Håper han ikke blir irritert fordi jeg ikke vil prøve Sarotex. https://tidsskriftet.no/2021/03/klinisk-oversikt/bruk-av-legemidler-med-antikolinerg-virkning-hos-eldre
Gjest Anonym433 Skrevet 18. mai 2024 #30 Skrevet 18. mai 2024 Forvirret23 skrev (4 timer siden): Det du må gjøre er jo å veie opp bivirkninger mot det du lever med i dag. For meg var det hvert å prøve alt for jeg var fullstendig sengeliggende.jeg bruker Sarotex hver dag, jeg har vært innom alt og bruker nå ajovy. Det må testes om du skal ha hjelp videre. Jeg har lavt blodtrykk ble svimmel og uvel på betablokker da fikk jeg noe annet. I dag har jeg 3-5 anfall i måneden og helt mytt liv. Hadde jeg ikke hatt om jeg ikke var villig til å prøve Bruker du to ulike medisiner?
Gjest Anonym433 Skrevet 18. mai 2024 #31 Skrevet 18. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Bruker atacand nå, ACE hemmer, jeg vil heller ikke ha betablokkere. Denne er indikert for migrene forebygging, funker veldig fint. Jeg trener mye, går fint med denne. Anonymkode: 8a082... Endret 18. mai 2024 av Anonym433
Forvirret23 Skrevet 18. mai 2024 #32 Skrevet 18. mai 2024 Anonym433 skrev (3 minutter siden): Bruker du to ulike medisiner? Jeg bruker 3 nå. Bruker Sarotex, Ajovy og Lamictal for migrene. Jeg har prøvd det meste og er villig til å gjøre alt for å få livet tilbake.
Gjest Anonym433 Skrevet 18. mai 2024 #33 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har brukt propranolol, men får typ hvilepuls uansett hvor høy intensitet jeg har på treningen. Den ligger stort sett på 60 når den ville vært på 150 normalt under trening. Anonymkode: 02ea1...559 Ja jeg har forstått at det er en av ulempene ved betablokker. Men at kalsiumblokker ikke har denne effekten, dvs at man kan trene som vanlig. Har du prøvd det?
Gjest Anonym433 Skrevet 18. mai 2024 #34 Skrevet 18. mai 2024 Forvirret23 skrev (4 minutter siden): Jeg bruker 3 nå. Bruker Sarotex, Ajovy og Lamictal for migrene. Jeg har prøvd det meste og er villig til å gjøre alt for å få livet tilbake. Skjønner det. Jeg lever ikke som vanlig jeg heller, kan bare gjøre en aktivitet pr dag, dvs enten jobbe, trene, treffe venner etc og noen dager er selv det for mye. Men om bivirkningene vil gjøre meg like dårlig bare på en annen måte så vet jeg ikke…. Det som hjelper meg best, er å ligge i ro m bena høyt. Da begrenses smerten mye. Men med varmen de siste dagene har det vært ille. Blir man ikke veldig sliten/sløv av Sarotex?
Blåbærrips Skrevet 18. mai 2024 #35 Skrevet 18. mai 2024 Ingen effekt av atacand, propranolol ga meg bivirkninger jeg ikke orketå stå i, sarotex var nr 3 jeg prøvde. Den funket godt i begynnelsen men avtok etter noen måneder. Ble veldig tørr i munnen pluss at jeg la på meg litt av den. Hadde også høy hvilepuls. Det positive med sarotex er at jeg sov bedre med den innabords.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #36 Skrevet 18. mai 2024 Anonym433 skrev (11 minutter siden): Kan jeg spørre hva som er forskjellen på aracand og betablokker? Synes det er vanskelig å finne ut av… Både Propanolol og Atacand er begge betablokkere. Anonymkode: f2f3e...7fe
Gjest Anonym433 Skrevet 18. mai 2024 #37 Skrevet 18. mai 2024 Blåbærrips skrev (Akkurat nå): Ingen effekt av atacand, propranolol ga meg bivirkninger jeg ikke orketå stå i, sarotex var nr 3 jeg prøvde. Den funket godt i begynnelsen men avtok etter noen måneder. Ble veldig tørr i munnen pluss at jeg la på meg litt av den. Hadde også høy hvilepuls. Det positive med sarotex er at jeg sov bedre med den innabords. Har du prøvd kalsiumblokker?
Gjest Anonym433 Skrevet 18. mai 2024 #38 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor har du det fra? Det er en av mange ting man kan prøve, og har en del evidens. https://relis.no/artikler/36591/ Anonymkode: 34663...b6e Vet du om nevrologer er positive til denne medisinen?
Blåbærrips Skrevet 18. mai 2024 #39 Skrevet 18. mai 2024 Anonym433 skrev (Akkurat nå): Har du prøvd kalsiumblokker? Nei det har jeg ikke. Etter de tre medisinene ble jeg henvist til nevrolog. Holder på å føre migrenedagbok nå til neste time for å få diagnosen kronisk migrene så jeg får dekket eventuelle nye medisiner (botox, aimovig etc)
Gjest Anonym433 Skrevet 18. mai 2024 #40 Skrevet 18. mai 2024 Blåbærrips skrev (1 minutt siden): Nei det har jeg ikke. Etter de tre medisinene ble jeg henvist til nevrolog. Holder på å føre migrenedagbok nå til neste time for å få diagnosen kronisk migrene så jeg får dekket eventuelle nye medisiner (botox, aimovig etc) Jeg har også begynt hos nevrolog og fører hodepinedagbok, dvs jeg begynte m det allerede i februar. Men det ser ut til at jeg må gjennom disse test- medisinene uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå