Gjest Anonym433 Skrevet 18. mai 2024 #1 Skrevet 18. mai 2024 Vil gjerne høre fra dere som har mer eller mindre kronisk migrene og har prøvd forebyggende behandling. Jeg har forstått at det er en rekke kategorier her. Min nevrolog har foreslått Satotex men jeg kvier meg pga bivirkninger og studier som viser økt demensforekomst. Fastlege har foreslått betablokker eller blodtrykksmedisiner. Jeg har ganske lavt blodtrykk i utgangspunktet, dette vet han, så da kan jeg kanskje anta at det er trygt? Er redd for bivirkninger. Har hørt at betablokker gjør det vanskelig å trene, kan dere bekrefte det? Og at det finnes et alternativ som heter kalsiumblokker som ikke har den bivirkningen. Men hjelper det? Takknemlig for om dere vil dele erfaring. Føler meg så alene om dette - kjenner ingen som sliter med dette på jevnlig basis.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #2 Skrevet 18. mai 2024 Anonym433 skrev (13 minutter siden): Vil gjerne høre fra dere som har mer eller mindre kronisk migrene og har prøvd forebyggende behandling. Jeg har forstått at det er en rekke kategorier her. Min nevrolog har foreslått Satotex men jeg kvier meg pga bivirkninger og studier som viser økt demensforekomst. Fastlege har foreslått betablokker eller blodtrykksmedisiner. Jeg har ganske lavt blodtrykk i utgangspunktet, dette vet han, så da kan jeg kanskje anta at det er trygt? Er redd for bivirkninger. Har hørt at betablokker gjør det vanskelig å trene, kan dere bekrefte det? Og at det finnes et alternativ som heter kalsiumblokker som ikke har den bivirkningen. Men hjelper det? Takknemlig for om dere vil dele erfaring. Føler meg så alene om dette - kjenner ingen som sliter med dette på jevnlig basis. Har kronisk migrene. Bruker betablokkeren Propanolol, minste dosen. Gikk fra minst 10 anfall i mnd, til 1-2 anfall i mnd. Bivirkninger har jeg bare merket da jeg startet på den, hadde 3 uker hvor jeg var svimmel når jeg stod opp av sengen eller bøyde meg ned. Har ikke hatt det siden. Nå trenger ikke jeg, men har ikke merket noe unormalt når jeg verken går tur eller blir andpustet. Sluttet på betablokkeren pga noe med en annen medisin, gikk to mnd så var jeg opp i 10 anfall i mnd igjen. Startet på den igjen og denne gangen ingen bivirkninger i det hele tatt. Anonymkode: f2f3e...7fe 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #3 Skrevet 18. mai 2024 21 minutter siden, Anonym433 said: Satotex har jo ikke indikasjon for migrene profylakse. Har du prøvd Emgality, som faktisk er indisert for din diagnose? Anonymkode: 6c049...3cd
Kålrota Skrevet 18. mai 2024 #4 Skrevet 18. mai 2024 Jeg har kronisk migrene og har prøvd det meste. Nå går jeg på Zelo-sok (blodtrykksmedisiner) som forebyggende og så har jeg både hurtig- og langtidsvirkende anfallsmedisin. Har også injeksjon til anfall i de verste rundene. I tillegg får jeg Botox hver 12. uke og Aimovig hver 4. uke. Jeg har gått ned til ca 10-15 anfall i måneden, men det er nok også fordi jeg har vært sykmeldt i et halvt år. Du lå nok innstille deg på å prøve litt ulikt, jeg ble veldig dårlig av Sarotex. Andre har god effekt.
Forvirret23 Skrevet 18. mai 2024 #5 Skrevet 18. mai 2024 Det du må gjøre er jo å veie opp bivirkninger mot det du lever med i dag. For meg var det hvert å prøve alt for jeg var fullstendig sengeliggende.jeg bruker Sarotex hver dag, jeg har vært innom alt og bruker nå ajovy. Det må testes om du skal ha hjelp videre. Jeg har lavt blodtrykk ble svimmel og uvel på betablokker da fikk jeg noe annet. I dag har jeg 3-5 anfall i måneden og helt mytt liv. Hadde jeg ikke hatt om jeg ikke var villig til å prøve
Forvirret23 Skrevet 18. mai 2024 #6 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): har jo ikke indikasjon for migrene profylakse. Har du prøvd Emgality, som faktisk er indisert for din diagnose? Anonymkode: 6c049...3cd Får ikke den før du har prøvd 3 andre forebyggende uten virkning.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #7 Skrevet 18. mai 2024 4 minutter siden, Forvirret23 said: Får ikke den før du har prøvd 3 andre forebyggende uten virkning. Vet det, men har dessverre ikke tilgang til TS journal Anonymkode: 6c049...3cd
Forvirret23 Skrevet 18. mai 2024 #8 Skrevet 18. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vet det, men har dessverre ikke tilgang til TS journal Anonymkode: 6c049...3cd Siden ho er på å prøve de to som er de første de tyr til så er hun ikke så langt vil jeg tro. Det er etter en trapp. Endret 18. mai 2024 av Forvirret23 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #9 Skrevet 18. mai 2024 Jeg bruker Atacand som forebyggende. Det er blodtrykksenkende, men virker på en annen måte enn betablokkere. De har hjulpet meg mye. Anonymkode: c98d6...c43 1
Shy Guy Skrevet 18. mai 2024 #10 Skrevet 18. mai 2024 Har kronisk migrene, ca 20 dager per måned. Prøvd snart alt mellom himmel og hav, og ingenting har fungert nevneverdig. Men skal sies at smerten er ikke like ille som uten medisiner, så slik sett er det en effekt, men ikke på frekvensen. Prøver nå ut botox. Ikke noen effekt hittil, men skal ha en injeksjon til. Gikk på aimovig, men det ble avsluttet etter 3 mnd pga lav/ingen effekt. Er redd du må forberede seg på å prøve nye, og kanskje bli skuffet ofte. Jeg har ikke et normalt liv lenger. Fikk det i voksen alder, og før det visste jeg knapt hva hodepine var. Bortsett fra å være bakfull 😬 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #11 Skrevet 18. mai 2024 Shy Guy skrev (2 timer siden): Har kronisk migrene, ca 20 dager per måned. Prøvd snart alt mellom himmel og hav, og ingenting har fungert nevneverdig. Men skal sies at smerten er ikke like ille som uten medisiner, så slik sett er det en effekt, men ikke på frekvensen. Prøver nå ut botox. Ikke noen effekt hittil, men skal ha en injeksjon til. Gikk på aimovig, men det ble avsluttet etter 3 mnd pga lav/ingen effekt. Er redd du må forberede seg på å prøve nye, og kanskje bli skuffet ofte. Jeg har ikke et normalt liv lenger. Fikk det i voksen alder, og før det visste jeg knapt hva hodepine var. Bortsett fra å være bakfull 😬 Er du ufør da, siden du har anfall 20 dager i måneden eller går på aap? Anonymkode: d4690...593
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #12 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): har jo ikke indikasjon for migrene profylakse. Har du prøvd Emgality, som faktisk er indisert for din diagnose? Anonymkode: 6c049...3cd Satotex blir man tykk av har jeg lest. Anonymkode: e12f7...840
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #13 Skrevet 18. mai 2024 Anonym433 skrev (3 timer siden): Vil gjerne høre fra dere som har mer eller mindre kronisk migrene og har prøvd forebyggende behandling. Jeg har forstått at det er en rekke kategorier her. Min nevrolog har foreslått Satotex men jeg kvier meg pga bivirkninger og studier som viser økt demensforekomst. Fastlege har foreslått betablokker eller blodtrykksmedisiner. Jeg har ganske lavt blodtrykk i utgangspunktet, dette vet han, så da kan jeg kanskje anta at det er trygt? Er redd for bivirkninger. Har hørt at betablokker gjør det vanskelig å trene, kan dere bekrefte det? Og at det finnes et alternativ som heter kalsiumblokker som ikke har den bivirkningen. Men hjelper det? Takknemlig for om dere vil dele erfaring. Føler meg så alene om dette - kjenner ingen som sliter med dette på jevnlig basis. Hvorfor prøver du ikke botox samt smertestillende intravenøst på sykehuset ? Anonymkode: e12f7...840
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #14 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor prøver du ikke botox samt smertestillende intravenøst på sykehuset ? Anonymkode: e12f7...840 Må man legges inn på sykehus for migrene? 😳 det høres overdramatisert ut. Anonymkode: d4690...593
Kålrota Skrevet 18. mai 2024 #15 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Må man legges inn på sykehus for migrene? 😳 det høres overdramatisert ut. Anonymkode: d4690...593 Det er det definitivt ikke. Det er mange ulike typer anfall, noen trenger legebehandling for å avsluttes.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #16 Skrevet 18. mai 2024 Kålrota skrev (5 minutter siden): Det er det definitivt ikke. Det er mange ulike typer anfall, noen trenger legebehandling for å avsluttes. Men i hvilke tilfeller må man til legen da? Anonymkode: d4690...593
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #17 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): har jo ikke indikasjon for migrene profylakse. Har du prøvd Emgality, som faktisk er indisert for din diagnose? Anonymkode: 6c049...3cd Hvor har du det fra? Det er en av mange ting man kan prøve, og har en del evidens. https://relis.no/artikler/36591/ Anonymkode: 34663...b6e
Kålrota Skrevet 18. mai 2024 #18 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men i hvilke tilfeller må man til legen da? Anonymkode: d4690...593 Noen anfall looper og varer lenge, gjerne kombinert med ekstremkvalme. Da blir man fort dehydrert, for eksempel. Medisiner intravenøst hjelper fortere.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #19 Skrevet 18. mai 2024 Bruker atacand nå, ACE hemmer, jeg vil heller ikke ha betablokkere. Denne er indikert for migrene forebygging, funker veldig fint. Jeg trener mye, går fint med denne. Anonymkode: 8a082...757
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #20 Skrevet 18. mai 2024 Anonym433 skrev (3 timer siden): Fastlege har foreslått betablokker eller blodtrykksmedisiner. Jeg har ganske lavt blodtrykk i utgangspunktet, dette vet han, så da kan jeg kanskje anta at det er trygt? Er redd for bivirkninger. Har hørt at betablokker gjør det vanskelig å trene, kan dere bekrefte det? Du bør prøve det. Det er ikke så uvanlig at det kan komme forbigående bivirkninger (det fikk jeg, det forsvant etter et par uker). Hvis du synes det blir vanskeligere å trene og ikke synes du får nok effekt på migrenen så slutter du bare igjen. Betablokkere er veldig trygge og gamle medisiner. Det finnes ingen grunn til å være redd for å prøve det. Anonymkode: ce005...808
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå