Gå til innhold

Erfaring med kosttilskudd


s_12345

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen har erfaring med kosttilskuddet Ashwagandha? Hvis ja hva slags fordeler ga det hjalp den mye? Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri hørt om før. Ser at den er i søtvier-familien og blir også kalt "giftig stikkelsbær". Høres veldig sunt ut... :ironi:

Søtvier-familien er kjent for å være fulle av plantegifter og har blant annet gitt oss den "sunne" planten tobakk. Ashwagandha er ikke noe unntak og er noe man bør holde seg langt unna. Det har mye oksalater. Dødelig dose av oksalater er 15-30 g, men det har blitt rapportert tilfeller ned mot 5 gram som dødelig. 

Og de fleste får i seg en del oksalater fra andre planter som mandler, bringebær, poteter, spinat. Jeg er ekstremt skeptisk til å innta noe med et høyt innhold av oksalater, særlig som kosttilskudd. Hvis ikke du har lyst på nyrestein da? De fleste nyresteiner kommer på grunn av for høyt inntak av oksalater, som det er mye av i ashwagandha. 

Anonymkode: a0ef6...9eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

s_12345 skrev (På 18.5.2024 den 14.58):

Lurte på om noen har erfaring med kosttilskuddet Ashwagandha? Hvis ja hva slags fordeler ga det hjalp den mye? Takk. 

mener å huske at jeg følte meg noe roligere, men det var langt ifra noen bombe av virkning på meg. 

hvis du vil ha mer energi fysisk og mentalt, ville jeg mye heller tatt ginseng. det funker fjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde fire uker for to år siden, ble egentlig bare trøttere.

Eneste tanken jeg sitter igjen med etter å ha prøvd det, er at jeg skulle lest mer om det først, og glad jeg ikke brukte det mer. Tenker at når nederlandske myndigheter advarer mot bruken pga leverskader og hormonforstyrrelser, og danmark nylig innførte forbud mot salg, så gir det en liten pekepinne på grad av bivirkninger.

Anonymkode: 3f4d5...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...