Gå til innhold

Narkose ved konisering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har time til konisering på torsdag (har CIN2) og hpv-virus. Jeg har helseangst, og synes alt sånt er veldig skummelt. 

Da jeg tok biopsiene blødde jeg veldig mye og jeg synes dette var veldig ubehagelig. I brevet jeg har fått står det at behandlingen utføres i lokalbedøvelse, men jeg har egentlig mest lyst til å få gjort det i narkose slik at jeg ikke får med meg evt. store blødninger og sånt da dette gjør meg veldig redd mtp. helseangsten. Er dette noe jeg må ringe sykehuset å spørre om på forhånd? Eller kan jeg ta det på timen? 

Jeg svarte på et spørreskjema og der ble det spurt om jeg hadde hatt operasjoner tidligere og om jeg har reagert på dette tidligere osv. 

Anonymkode: c2b83...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har time til konisering på torsdag (har CIN2) og hpv-virus. Jeg har helseangst, og synes alt sånt er veldig skummelt. 

Da jeg tok biopsiene blødde jeg veldig mye og jeg synes dette var veldig ubehagelig. I brevet jeg har fått står det at behandlingen utføres i lokalbedøvelse, men jeg har egentlig mest lyst til å få gjort det i narkose slik at jeg ikke får med meg evt. store blødninger og sånt da dette gjør meg veldig redd mtp. helseangsten. Er dette noe jeg må ringe sykehuset å spørre om på forhånd? Eller kan jeg ta det på timen? 

Jeg svarte på et spørreskjema og der ble det spurt om jeg hadde hatt operasjoner tidligere og om jeg har reagert på dette tidligere osv. 

Anonymkode: c2b83...d2e

Det må du avtale på forhånd siden du da må inn på operasjonsavdeling de fleste steder. 

Anonymkode: 76203...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har helseangst så bør du jo vite at det er ekstremt mye større fare for komplikasjoner når du legges i narkose enn det er ved lokalbedøvelse. 

Anonymkode: 1d569...548

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble operert for dette var det mest vanlig med narkose. Jeg måtte be mer enn en gang om lokal. Og det er ikke så ille som de biposiene langt ifra.

Anonymkode: cb3c1...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble konisert på poliklinikken med lokalbedøvelse, det var virkelig null stress. Det å sette av en hel operasjonsstue med anestesilege, anestesisykepleier og operasjonssykepleier i tillegg til gynekolog for å konisere damer i full narkose, altså, er det rart det er lange helsekøer 😵‍💫 Da må man i tillegg ha plass på oppvåkningsenhet, trolig slite med kvalme/svimmelhet etterpå, osv... Jeg bare gikk ut av poliklinikken, satte meg i bilen og dro 🤷‍♀️

Anonymkode: 1d569...548

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble konisert for snart ett år siden fikk jeg noe sovemedisin (husker ikke hva den het) intravenøst før de begynte. Blunka tre ganger og var helt borte til de var ferdig. Jeg møtte bare opp til timen uten å be om noe ekstra, så virker som dette var standar prosedyre der jeg var 😊

Anonymkode: d79c0...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg ble konisert for snart ett år siden fikk jeg noe sovemedisin (husker ikke hva den het) intravenøst før de begynte. Blunka tre ganger og var helt borte til de var ferdig. Jeg møtte bare opp til timen uten å be om noe ekstra, så virker som dette var standar prosedyre der jeg var 😊

Anonymkode: d79c0...680

Var dette på en poliklinikk eller holdt de av en operasjonsstue til deg? Du må jo ha hatt anestesisykepleier i og med at du fikk veneflon og sovemedikamenter. Ikke rart helsekøene er lange 😵‍💫

Ps; skjønner at man må bruke "the big guns" når det gjelder f eks overgrep, barn og psykisk utviklingshemmede, de må få sove, men det er virkelig misbruk av sykehusressurser å administrere narkose til små inngrep som er så godt som smertefrie ved bruk av lokalbedøvelse. 

Anonymkode: 1d569...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble konsinert i narkose, men da pga at jeg har vært utsatt for seksuelle overgrep. Og at jeg tåler narkose bedre. Jeg får til og med narkose hvis jeg skal trekke en tann..

Du må ringe og si ifra, men det er mulig at timen din blir flyttet til et senere tidspunkt. For det ble hvertfall min. Husker ikke hvor mange uker/mnd jeg måtte vente. Dette var høsten 2022.

Anonymkode: 71c18...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var dette på en poliklinikk eller holdt de av en operasjonsstue til deg? Du må jo ha hatt anestesisykepleier i og med at du fikk veneflon og sovemedikamenter. Ikke rart helsekøene er lange 😵‍💫

Ps; skjønner at man må bruke "the big guns" når det gjelder f eks overgrep, barn og psykisk utviklingshemmede, de må få sove, men det er virkelig misbruk av sykehusressurser å administrere narkose til små inngrep som er så godt som smertefrie ved bruk av lokalbedøvelse. 

Anonymkode: 1d569...548

Dette var på Betanien sykehus i Bergen. Ble henvist til det behandlingsstedet som hadde kortest ventetid da gynekologen sendte henvisningen. Nå vet ikke jeg hva som er forskjellen på en operasjonsstue og poliklinikk, da jeg ikke har hatt andre inngrep enn dette, men det var en anestesilege pluss ei til der som jeg mener å huske var sykepleier ja. 

Vil presisere at dette ikke var narkose, men noe lett sovemedisin, kunne forlate sykehuset en halvtime etter inngrepet sånn ca. Jeg stilte som sagt bare til timen jeg fikk tildelt, og det virket som om det var sånn det ble gjort på dette sykehuset. 

Vet ikke hvorfor det ble gjort sånn, men tror de hadde forholdsvis mange koniseringer i løpet av en dag, så kanskje dette var mer effektivt enn å vente på at lokalbedøvelse skal få effekt/berolige de som er nervøse? 

 

 

Anonymkode: d79c0...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette var på Betanien sykehus i Bergen. Ble henvist til det behandlingsstedet som hadde kortest ventetid da gynekologen sendte henvisningen. Nå vet ikke jeg hva som er forskjellen på en operasjonsstue og poliklinikk, da jeg ikke har hatt andre inngrep enn dette, men det var en anestesilege pluss ei til der som jeg mener å huske var sykepleier ja. 

Vil presisere at dette ikke var narkose, men noe lett sovemedisin, kunne forlate sykehuset en halvtime etter inngrepet sånn ca. Jeg stilte som sagt bare til timen jeg fikk tildelt, og det virket som om det var sånn det ble gjort på dette sykehuset. 

Vet ikke hvorfor det ble gjort sånn, men tror de hadde forholdsvis mange koniseringer i løpet av en dag, så kanskje dette var mer effektivt enn å vente på at lokalbedøvelse skal få effekt/berolige de som er nervøse? 

 

 

Anonymkode: d79c0...680

Det kreves jo sårt tiltrengte anestesileger og anestesisykepleiere for å kunne gi narkose i forsvarlige former (pasienten slutter fort å puste og må tidvis maskeventileres dersom de blir så sedert at de sovner helt), men da prioriterer tydeligvis Betanien lett narkose til polikliniske inngrep 🤷‍♀️ Ikke din feil 😅

Anonymkode: 1d569...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det hos Aleris (brukte behandlingsforsikring), der var det standard med narkose.

Anonymkode: d8260...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan ta en valium og satse på at det går fint? 
 

-TS

Anonymkode: c2b83...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kreves jo sårt tiltrengte anestesileger og anestesisykepleiere for å kunne gi narkose i forsvarlige former (pasienten slutter fort å puste og må tidvis maskeventileres dersom de blir så sedert at de sovner helt), men da prioriterer tydeligvis Betanien lett narkose til polikliniske inngrep 🤷‍♀️ Ikke din feil 😅

Anonymkode: 1d569...548

Spurte ingenting rundt temaet, men det var ikke informert om på forhånd, så er jo selvsagt også mulig at de hadde ekstra kapasitet denne dagen og ikke gjør det slik alltid 😊

Anonymkode: d79c0...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje jeg kan ta en valium og satse på at det går fint? 
 

-TS

Anonymkode: c2b83...d2e

Tror jeg ville ha avklart med behandlingsstedet på forhånd om det er ok å ta valium først 😊

Anonymkode: d79c0...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kanskje jeg kan ta en valium og satse på at det går fint? 
 

-TS

Anonymkode: c2b83...d2e

Jeg ville helle gjort det enn å ta narkose.

Jeg ble konisert for CIN3 forandringer for noen år siden. Må si at selve koniseringen var piece of cake i forhold til biopsien. Jeg blødde nesten ingenting under og etter koniseringen og smertene under selve inngrepet var overkommelige. Biopsi måtte jeg ta to ganger i forkant fordi de ville ha flere prøver, og da blødde jeg en god del. Vondt var det også. Så du har allerede vært igjennom det verste (biopsien) vil jeg si.

Masse lykke til ❤️ Dette går helt fint. 

Anonymkode: 7be51...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grua meg en del noe som sikkert gjorde ting litt verre. Men syntes det kun var litt mer ubehagelig enn en celleprøve og tok litt mer tid, var bare å ta seg sammen liksom. Jeg hadde nok lett tatt noe beroligende på forhånd om jeg skulle gjort det igjen. Eneste forskjellen mellom celleprøve og koniseringa var at de var 2 ansatte i rommet, 1 eller 2 apparater mer og de måtte feste noe på låret mitt for å lede strømmen den veien når de brente en del av livmorhalsen. 

Men vi er alle ulike! Ta å ring inn på tirsdag og fortell dem om dine bekymringer. Kan godt hende de kan gi deg beroligende ord mm + mer tid mens du er der 💗

Masse lykke til💪👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...