treningsjenta Skrevet 10. februar 2006 #1 Skrevet 10. februar 2006 èn som er ansatt ved ambassaden hva heter han? er han en diplomat eller en konsulent eller ingenting?
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #2 Skrevet 10. februar 2006 Det kommer an på hvilken posisjon vedkommende har, men konsulent er det ikke.
Usikker Skrevet 10. februar 2006 #3 Skrevet 10. februar 2006 Nåja - konsulent er han vel ikke da Men kanskje konsul??
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #4 Skrevet 10. februar 2006 Nei, konsulene er øverste sjef på konsulatene - ikke på ambassadene. Enkelt sagt så kan man si at en konsul har samme posisjon på konsulatet som ambassadøren har på ambassaden, men jeg tror ikke konsulen er diplomat - det er ambassadøren.
treningsjenta Skrevet 10. februar 2006 Forfatter #6 Skrevet 10. februar 2006 hva er en diplomat da? hmmmm full diskusjon herhjemme...... midt i natten spm er her hvorvidt en ansatt ved den norske ambassaden i moskva er folkerettslig ansvarlig for en handling hun har begått som klart er i strid med sine instrukser.. det var da spm meldte seg...
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2006 #7 Skrevet 11. februar 2006 Diplomat = utsendt medarbeider ved ambassade. Det er en samlebetegnelse I det norske systemet er det følgende tittler på diplomatene: - ambassadør - ministerråd - ambassaderåd - ambassadesekretær (1. eller 2.) - attache. Alle disse er diplomater. En generalkonsul er som regel også diplomat, fordi h*n er utsendt fra hjemlandet. En Konsul kan være både diplomat (og jobbe på en ambassade med ansvar for konsulære saker) eller ikke-diplomat (og være ulønnet konsul som et verv i sitt eget hjemland). Ambassader har også lokalt ansatte medarbeider. De er ikke diplomater og har derfor heller ikke diplomatiske rettigheter.
treningsjenta Skrevet 11. februar 2006 Forfatter #8 Skrevet 11. februar 2006 men jeg skjønner ikke..... snuuufs... hehe sitter med en oppgave, hvorav en russisk statsborger er ansatt ved den norske ambassaden i moskva, hun har gjort noe som strider i mot sine instrukser som ansatt her og som åpenbart er klanderverdig.. spm er da om Norge som eier av den norske ambassaden er folkerettslig ansvarrlig for denne ansattes feil... først så er jo norge ansvarlig for alle sine statsborgere som hefter på dens vegne, eller de som rep norge og hefter på norges vegne... den ansatte hefter vel på norges vegne når hun er ansatt i den norske ambassaden?? men hun går ikke under statsborger....... videre er det jo slik at diplomater har full immunitet og kan ikke dømmes for noe dem har gjort feil, dersom de er p åvei til å begå et lovbrudd ol skal politiet opplyse om dette, og diplomaten kan ikke straffes, så fremt det ikke er meget grovt! en konsuler er noe mer begrenset i sin immunitet, det er kun under utførelsen av konsulære tjenester at en blir ansvarlig... skjønner dere at jeg sliter da??? hehe..... (må le oppi alt sammen også) håper på noen smarte kloke hjerner her folkens;)
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2006 #9 Skrevet 11. februar 2006 En som er honorær konsul er ikke diplomat. En norsk person kan være konsul for land x i Norge, men h*n har da ikke diplomatiske rettigheter. En lokalansatt ved den norske ambassaden har ingen immunitet. Den norske ambassaden har arbeidsgiveransvar for vedkommende. At Norge som stat skal være folkerettslig ansvarlig for personen og hennes handlinger tror jeg ikke. Diplomater kan ikke straffes i det landet de er utestasjonert i. Er du ansatt som norsk diplomat ved ambassaden i Tyskland og begår en forbrytelse i Tyskland, blir du hjemkalt til Norge og stilt for retten der. Tyskland kan da utvise denne diplomaten, men ikke straffeforfølge vedkommende. Du ble sikkert ikke så mye klokere, men jeg skjønner ikke helt hva du spør etter heller
treningsjenta Skrevet 11. februar 2006 Forfatter #10 Skrevet 11. februar 2006 jeg vet at jeg maser fælt nå, men jeg blir grønn i trynet av å ikke finne ut...hehe.. irriterer meg her er oppg: A kom i kontakt med en som var ansatt ved den norske ambassaden i mosrkva. A fikk hjelp av fullmektige B,en russisk statsborger som var gift med en nordmnn til å skaffe seg reisedokumenter. ved hjelp av disse kom terrormistenkte A seg til Norge. B som hadde hjulpet A uten å fortelle dette til noen andre ved ambassaden om det, kontaktet ambassadøren da hun fikk nyss om at russiske myndigheter hadde fått mistanke om at A hadde dratt til Norge. ambassadøren ble fortvilet da han fikk vite hva som hadde skjedd. B hadde åpenbart handlet klanderverdig og i strid med sine instruer. ambassadøren skjønte at det kom til å bli diplomatiske forviklinger og sørget derfor i all hemmelighet at B og henens mann kom seg hjemtil Norge. Russland krevde at Norge trakk tilbake ambassadøren og erstattet vedkommende med en annen. dessuten ,medte de at Norge måtte stå folkrettslig ansvarlig for det som hadde skjedd. utenriksdeo hevdet at MNorge ikke kunne være forpliktet til å bytte ut ambassadøren dersom Russland ønsket det. han kunne ikke vær einvolvert i saken og Norge kan fritt velge hevm som skal rep så lenge vedkommende ikke har begått noen ulovlig eller straffbar handling. B kan ikke holdes folkerettslig ansvarlig mente Norge da hun hadde foretatt handling utenfor arbeidstiden og kun hadde oppgaver knytett til norsk russisk kulturveksling. Norghe hadde derfor ikke gitt henne noen funksjon ved ambassaden som gjorde at hennes handlinge rkunne påføre Nprge folkerettslig ansvar spm 1: kan Norge holdes folkerettslig ansvarlig for B sine handlinger? 2: kan norge nekte å bytte ut ambassadøren jeg skrev hele oppg jeg... dette er ikke min oppg men ei vennine av meg som kom til meg i går.. og sammen har vi sittet i heeele natt og klødd oss i huet!!!! hehe
Gjest Gjesta Skrevet 11. februar 2006 #11 Skrevet 11. februar 2006 En som er honorær konsul er ikke diplomat. En norsk person kan være konsul for land x i Norge, men h*n har da ikke diplomatiske rettigheter. ← Stemmer. Jeg kjenner en slik, og han har ikke diplomatstatus. Når det gelder oppgaven; hva med å ringe UD?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå