Knoyken Skrevet 19. mai 2024 #61 Skrevet 19. mai 2024 (endret) Store bedrifter, og fler følger etter med denne praksisen. "Betalt ferie" er ofte betegnelsen på at man får ferie lønn de dagene man har ferie. Altså innestående feriepenger/feriedager. Dette sikrer arbeidsgiver dersom den ansatte skal ha 2 uker her og 1 uke der. Endret 19. mai 2024 av Knoyken
Capitan Fracassa Skrevet 19. mai 2024 #62 Skrevet 19. mai 2024 Grüner skrev (10 timer siden): Det er lovpålagt med 25 dager ferie; ikke 21. I var litt utydelig. Det er lovpålagt med 25 virkedager, men der telles lørdager med. Så det er 21 vanlige arbeidsdager (man-fra) som er lovpålagt. Så hvis du er en arbeidstaker som jobber fast man-fre, så er det 21 av disse dagene som er lovpålagt ferie, at du samtidig har ferie 4 av lørdagene du uansett ikke jobber er ikke veldig relevant, selv om det selvsagt har betydning for folk som også jobber lørdager. Så de som har de lovpålagte 4 uker + 1 dag ferie, får 10,2% i feriepenger, mens de som har 5 ukers ferie får 12% feriepenger. 1
Capitan Fracassa Skrevet 19. mai 2024 #63 Skrevet 19. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvilken lov er dette? Ferieloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 Sitat Altså at man ikke kan gi sine ansatte betalt ferie, Ikke at man ikke kan gi sine ansatte ekstra penger, det kan man selvsagt. Men at man må spare minimum 10,2% og betale det ut som feriepenger året etter. Sitat så ingen i Norge har betalt ferie? Hovedferien er ubetalt, men som jeg tydelig skrev, så finnes det firmaer, inkludert der jeg jobber, som gir noen få dager betalt ferie, i tillegg til den ubetalte ferien. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Må være ny lov, senest i fjor fikk fikk jeg 2 dager betalt ferie i julegave av jobben. Fint for deg, men du er altså vrang, og vrir på det jeg skrev, uten å ha lest det godt nok. Sitat Betalt fellesferie har jeg ikke hatt på 15 år da, tror ikke det er så vanlig i disse økonomiske tider, men det vil alltid være bedrifter som går godt og som vil lokke med lovlige frynsegoder. Anonymkode: 08ce9...ddb Betalt fellesferie vil jeg våge å påstå at du aldri har hatt. Om du hadde fellesferie for 15 år siden var den garantert ubetalt, som alle andres. Om du jobbet i et helt spesielt firma som utbetalte både feriepenger og lønn i ferien din, så blir jeg svært overrasket, men vil selvsagt innrømme feil hvis du kan dokumentere dette. Det finnes sikkert unntak, men for minst 99% av norske arbeidstagere så er altså det aller meste av ferie ubetalt (selv om noen bedrifter gir noen få betalte feriedager ut over de 4-5 ukene ubetalt ferie). Endret 19. mai 2024 av Capitan Fracassa
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #64 Skrevet 19. mai 2024 Capitan Fracassa skrev (7 minutter siden): Ferieloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 Ikke at man ikke kan gi sine ansatte ekstra penger, det kan man selvsagt. Men at man må spare minimum 10,2% og betale det ut som feriepenger året etter. Hovedferien er ubetalt, men som jeg tydelig skrev, så finnes det firmaer, inkludert der jeg jobber, som gir noen få dager betalt ferie, i tillegg til den ubetalte ferien. Fint for deg, men du er altså vrang, og vrir på det jeg skrev, uten å ha lest det godt nok. Betalt fellesferie vil jeg våge å påstå at du aldri har hatt. Om du hadde fellesferie for 15 år siden var den garantert ubetalt, som alle andres. Om du jobbet i et helt spesielt firma som utbetalte både feriepenger og lønn i ferien din, så blir jeg svært overrasket, men vil selvsagt innrømme feil hvis du kan dokumentere dette. Det finnes sikkert unntak, men for minst 99% av norske arbeidstagere så er altså det aller meste av ferie ubetalt (selv om noen bedrifter gir noen få betalte feriedager ut over de 4-5 ukene ubetalt ferie). Hva vil du ha, telefonnr til lønningskontoret eller kontoutskrift fra 15 år tilbake? Ja, det var et spesielt firma. Merkelig påstand fra din side. Om jeg hadde fellesferie for 15 år siden ? Ja, vi hadde alle fri i fellesferien i det firmaet. Det var garantert betalt som andres fellesferie i samme firma. Jeg er helt enig i at dette ikke er vanlig, det er altså bare en av mine tidligere arbeidsplasser vi har hatt det sånn. Anonymkode: 08ce9...ddb
Brunello Skrevet 19. mai 2024 #65 Skrevet 19. mai 2024 Capitan Fracassa skrev (50 minutter siden): I var litt utydelig. Det er lovpålagt med 25 virkedager, men der telles lørdager med. Så det er 21 vanlige arbeidsdager (man-fra) som er lovpålagt. Så hvis du er en arbeidstaker som jobber fast man-fre, så er det 21 av disse dagene som er lovpålagt ferie, at du samtidig har ferie 4 av lørdagene du uansett ikke jobber er ikke veldig relevant, selv om det selvsagt har betydning for folk som også jobber lørdager. Så de som har de lovpålagte 4 uker + 1 dag ferie, får 10,2% i feriepenger, mens de som har 5 ukers ferie får 12% feriepenger. Men da med fratrekk for fire dagers lønn om man skal få full lønn de 11 månedene en ikke får feriepenger.
Capitan Fracassa Skrevet 19. mai 2024 #66 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hva vil du ha, telefonnr til lønningskontoret eller kontoutskrift fra 15 år tilbake? Enn så lenge tror jeg at du har misforstått, så jeg trenger i hvert fall en tydeligere forklaring fra deg. Men en kontoutskrift som vise at du fikk lønn i tillegg til, eller i stedet for, feriepenger ville være oppsiktsvekkende. Sitat Ja, det var et spesielt firma. Merkelig påstand fra din side. Om jeg hadde fellesferie for 15 år siden ? Ja, vi hadde alle fri i fellesferien i det firmaet. Du har altså misforstått. Jeg har aldri hevdet at fellesferie ikke var vanlig. Derimot hevder jeg at denne fellesferien var ubetalt, men at de ansatte som hadde jobbet der året før, i stedet for lønn, fikk sine oppsparte feriepenger - med andre ord var ferien ulønnet. Sitat Det var garantert betalt som andres fellesferie i samme firma. Hvis ferien var lønnet, må det betyr at ansatte fikk både lønn og feriepenger, altså dobbelt opp i ferien, eller så brøt firmaet ferieloven og lot være å betale feriepenger - eller du har misforstått og tror at feriepenger er lønn for ferien. Hvilken av de tre er det?
Capitan Fracassa Skrevet 19. mai 2024 #67 Skrevet 19. mai 2024 (endret) Brunello skrev (35 minutter siden): Men da med fratrekk for fire dagers lønn om man skal få full lønn de 11 månedene en ikke får feriepenger. Ja, det vanlige er at et firma betaler alle feriepengene i en måned (juni er vel vanligst) og samtidig trekker deg for alle forventede feriedager det året. Dette betyr helt riktig som du skriver, at de trekker deg for hele lønnen i feriemåneden og så for fire dager ekstra, hvis du har fem ukers ferie. 😃 En som er nyansatt og ikke har noen oppsparte feriepenger men allikevel ønsker å ta fem ukers ferie, får dermed ikke noe utbetalt, men blir derimot trukket for fire dager ekstra. Jeg antar disse ekstra fire dagene da trekkes måneden etter, slik at man ikke må betale inn noe til arbeidsgiver. Endret 19. mai 2024 av Capitan Fracassa 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #68 Skrevet 19. mai 2024 Capitan Fracassa skrev (36 minutter siden): Enn så lenge tror jeg at du har misforstått, så jeg trenger i hvert fall en tydeligere forklaring fra deg. Men en kontoutskrift som vise at du fikk lønn i tillegg til, eller i stedet for, feriepenger ville være oppsiktsvekkende. Du har altså misforstått. Jeg har aldri hevdet at fellesferie ikke var vanlig. Derimot hevder jeg at denne fellesferien var ubetalt, men at de ansatte som hadde jobbet der året før, i stedet for lønn, fikk sine oppsparte feriepenger - med andre ord var ferien ulønnet. Hvis ferien var lønnet, må det betyr at ansatte fikk både lønn og feriepenger, altså dobbelt opp i ferien, eller så brøt firmaet ferieloven og lot være å betale feriepenger - eller du har misforstått og tror at feriepenger er lønn for ferien. Hvilken av de tre er det? Misforstått? Vel, hvis jeg hadde misforstått hadde jeg vel oppdaget det når pengene ikke kom på konto . Hva slags tydligere forklaring? Ja, du hevder at ferien var ubetalt og det er feil. Jobbet inn året før, som avspasering? Nei, det brukte vi på dager utenom. Nei, de ansatte som hadde jobbet der året før fikk feriepenger og lønn, om man var ny fikk man lønn. ja nettopp, dobbelt opp i juni. Altså feriepenger oppspart i ferieåret før samt lønn. Feriepenger er ikke lønn for ferie nei. det er ingen av de tre. Høres ut som du snakker til en 17 åring som skal begynne i sin første jobb. Anonymkode: 08ce9...ddb
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #69 Skrevet 19. mai 2024 Det er to måter feriepenger utbetales på: 1. Alt av opptjente feriepenger utbetales i mai eller juni og den ansatte får ingen lønn de ukene ferie avvikles. 2. Opptjente feriepenger legges inn som lønn, vanligvis i juni, samtidig trekkes det for fremtidig feriefravær og den ansatte får lønn som vanlig under ferien. Pengemessig blir resultatet det samme, men ferien kan omtales annerledes. Den første kan si at jeg har ikke betalt i ferien, mens den andre vil si at den har betalt i ferien. Ser av svarene her at mange ikke skjønner at det er to forskjellige måter å utbetale feriepenger på. Anonymkode: 4db20...61b 1
Capitan Fracassa Skrevet 19. mai 2024 #70 Skrevet 19. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Misforstått? Vel, hvis jeg hadde misforstått hadde jeg vel oppdaget det når pengene ikke kom på konto . Hva slags tydligere forklaring? Du hevder at du fikk lønn for ferien, og det er noe annet enn feriepenger. Så ja, jeg tror du har misforstått, og ikke skjønner forskjell mellom betalt ferie, og feriepenger som ble opptjent året før. Feriepenger blir vanligvis utbetalt samtidig som du trekkes i lønn for ferie, så det kommer selvsagt penger inn på konto. Så det at du bruker «pengene inn på konto» som argument, viser ganske tydelig at du har misforstått, og ikke forstått forskjell mellom betalt ferie og feriepenger. Sitat Ja, du hevder at ferien var ubetalt og det er feil. Jobbet inn året før, som avspasering? Nei, som lovpålagt sparing, 10,2% av fjorårets inntekt. Sitat Nei, det brukte vi på dager utenom. Nei, de ansatte som hadde jobbet der året før fikk feriepenger og lønn, om man var ny fikk man lønn. ja nettopp, dobbelt opp i juni. Altså feriepenger oppspart i ferieåret før samt lønn. Imponerende, hvis dere fikk utbetalt dobbelt opp, så er det noe jeg aldri har hørt om før. Jeg er nok skeptisk til jeg får dokumentasjon på at dette faktisk skjedde., Sitat det er ingen av de tre. Ingen av de tre? Nå motsier du jo deg selv. En av mine tre alternativer var jo at ansatte fikk både lønn og feriepenger, dobbelt opp, og over skrev du at dere fikk dobbelt opp. Så da var det altså ett av mine tre alternativer, eller? Sitat Høres ut som du snakker til en 17 åring som skal begynne i sin første jobb. Jeg snakker til en som motsier seg selv og ikke er tydelig på om han forstår forskjell på feriepenger og lønn for ferie. Endret 19. mai 2024 av Capitan Fracassa
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #71 Skrevet 19. mai 2024 Capitan Fracassa skrev (13 minutter siden): Du hevder at du fikk lønn for ferien, og det er noe annet enn feriepenger. Så ja, jeg tror du har misforstått, og ikke skjønner forskjell mellom betalt ferie, og feriepenger som ble opptjent året før. Feriepenger blir vanligvis utbetalt samtidig som du trekkes i lønn for ferie, så det kommer selvsagt penger inn på konto. Så det at du bruker «pengene inn på konto» som argument, viser ganske tydelig at du har misforstått, og ikke forstått forskjell mellom betalt ferie og feriepenger. Nei, som lovpålagt sparing, 10,2% av fjorårets inntekt. Imponerende, hvis dere fikk utbetalt dobbelt opp, så er det noe jeg aldri har hørt om før. Jeg er nok skeptisk til jeg får dokumentasjon på at dette faktisk skjedde. Ja, nettopp lønn i ferien er noe annet enn feriepenger. Virker som at du ikke skjønner det? I alle jobber får man 10,2 % eller 12% av fjorårets lønn i feriepenger, det er nettopp lovpålagt sparing og ingenting arbeidsgiver « gir « deg . Jeg har hatt jobber som utbetalinger slik du beskriver - feriepenger i stedet for lønn i juni. Der jeg jobber nå får jeg feriepenger og lønn i juni, men blir trukket for ferie når den taes ( typisk hvis man ikke har fastlønn , men timer ) . ja, pengene inn på konto. Om jeg ikke hadde fått pengene, altså lønn + feriepenger i juni og lønn i juli ( da jeg hadde ferie ) så hadde jeg selvsagt lagt merke til det. ja, imponerende , var en veldig fin arbeidsplass på mange måter. Det negative var jo at man ikke kunne ta ut ferie når det passet, men de fleste var fornøyde ja. Det er ikke vanlig, jeg har kun opplevd det på en arbeidsplass. Jeg har hørt om andre som har betalt ferie da, også hørt om folk som får påspandert selv ferien, så overrasket over at dette ble så komplisert for deg, Anonymkode: 08ce9...ddb
Capitan Fracassa Skrevet 19. mai 2024 #72 Skrevet 19. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Ja, nettopp lønn i ferien er noe annet enn feriepenger. Virker som at du ikke skjønner det? I alle jobber får man 10,2 % eller 12% av fjorårets lønn i feriepenger, det er nettopp lovpålagt sparing og ingenting arbeidsgiver « gir « deg . Fint, da er vi helt enige om den delen, og kan holde feriepengene utenfor resten av diskusjonen vår. Sitat Der jeg jobber nå får jeg feriepenger og lønn i juni, men blir trukket for ferie når den taes ( typisk hvis man ikke har fastlønn , men timer ) . Der jeg jobber blir vi trukket for hele ferien i juni, samtidig som vi får feriepenger. Jeg har inntrykk av at det er det vanligste der man har fastlønn. Men ingen av delene er betalt ferie, der ser vi ut til å være enige nå? Sitat ja, imponerende , var en veldig fin arbeidsplass på mange måter. Det negative var jo at man ikke kunne ta ut ferie når det passet, men de fleste var fornøyde ja. Det er ikke vanlig, jeg har kun opplevd det på en arbeidsplass. Jeg har hørt om andre som har betalt ferie da, også hørt om folk som får påspandert selv ferien, så overrasket over at dette ble så komplisert for deg, Anonymkode: 08ce9...ddb Det ble komplisert siden du motsier deg selv og ikke er tydelig. Men for å være sikker, du sier altså at i din tidligere jobb, så hadde du ca. 1 måned ferie og jobbet 11 måneder, men fikk allikevel utbetalt lønn for 12 måneder i tillegg til 10,2% feriepenger i juni? Hvis din brutto månedslønn var 50.000, så fikk du 50.000 (minus skatt, si 35.000 utbetalt) i 11 måneder, men 111.200 kr (50.000 + 10,2% av årslønn) utbetalt i juni? Jeg har aldri hørt om en slik ordning før, og er absolutt åpen for at jeg lærer noe nytt i dag, men fortsatt skeptisk, bl.a. siden du har vært såpass utydelig. Endret 19. mai 2024 av Capitan Fracassa 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #73 Skrevet 19. mai 2024 Jeg har betalt ferie. Dvs 12 måneder med fast månedslønn + feriepenger uten ferietrekk. Det er et ekstra gode pga lederansvar. (I bransjen generelt er det vanlig med timeslønn.) Anonymkode: 2b6dc...6b6 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #74 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dere får ikke trekk i lønn for ferie, altså? Dere får samme lønn 12 måneder i året, og så feriepenger på toppen av det? Ts Anonymkode: 300bc...a7a Jeg får vanlig lønn alle 12 mnd, pluss feriepenger utbetalt i juni. I juni er det ferietrekk. Anonymkode: f2fe8...613
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #75 Skrevet 19. mai 2024 Capitan Fracassa skrev (2 timer siden): Fint, da er vi helt enige om den delen, og kan holde feriepengene utenfor resten av diskusjonen vår. Der jeg jobber blir vi trukket for hele ferien i juni, samtidig som vi får feriepenger. Jeg har inntrykk av at det er det vanligste der man har fastlønn. Men ingen av delene er betalt ferie, der ser vi ut til å være enige nå? Det ble komplisert siden du motsier deg selv og ikke er tydelig. Men for å være sikker, du sier altså at i din tidligere jobb, så hadde du ca. 1 måned ferie og jobbet 11 måneder, men fikk allikevel utbetalt lønn for 12 måneder i tillegg til 10,2% feriepenger i juni? Hvis din brutto månedslønn var 50.000, så fikk du 50.000 (minus skatt, si 35.000 utbetalt) i 11 måneder, men 111.200 kr (50.000 + 10,2% av årslønn) utbetalt i juni? Jeg har aldri hørt om en slik ordning før, og er absolutt åpen for at jeg lærer noe nytt i dag, men fortsatt skeptisk, bl.a. siden du har vært såpass utydelig. Ja, den måten du får er den vanligste måten når man har fastlønn etter min erfaring og inntrykk. den måten jeg får er mest vanlig om man ikke har fastlønn , men timeslønn med varierende månedslønn. Ingen av delene er betalt ferie. ja hos en tidligere arbeidsgiver hadde jeg betalt ferie. Lønn den 10 . 12 måneder i året + feriepenger i juni. Vi hadde stengt i fellesferien og i romjulen og påskeuken. jeg skjønner ikke hvor jeg har motsagt meg selv og vært utydelig, men jeg klarer ikke og si det tydligere - betalt ferie! Jeg synes heller at intervjuer i hi har uttrykt seg utydelig om det « lokkes» med feriepenger som en gode ved og kalle det betalt ferie , for det er det jo ikke en gode. Kulpepenner og caps med firmalogo hadde jo gitt mer mening. Anonymkode: 08ce9...ddb 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #76 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg får vanlig lønn alle 12 mnd, pluss feriepenger utbetalt i juni. I juni er det ferietrekk. Anonymkode: f2fe8...613 Du får vanlig lønn i juni, men i juni er det ferietrekk? Anonymkode: 08ce9...ddb 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #77 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du får vanlig lønn i juni, men i juni er det ferietrekk? Anonymkode: 08ce9...ddb Ja, som er vanlig, bare ta en titt på egen lønnsslipp. Først: ordinær lønn. Deretter: ferietrekk. Tilslutt: feriepenger. Eller trodde du at du skulle «ta» vedkommende i en ordfelle her? Anonymkode: 90f99...07a
Diskulis Skrevet 20. mai 2024 #78 Skrevet 20. mai 2024 (endret) Betalt ferie er et elendig begrep, denne tråden viser jo hvor mange svar det kan bli. Eneste måten dere får rett svar er å spørre aktuell arbeidsgiver. For min del er eneste riktige måten å bruke begrepet «betalt ferie», når man har full lønn i 12 mnd og i tillegg får 10-12% feriepenger. Hvis man enten har ferietrekk eller regner inn feriepengene istedenfor lønn i ferieuker, synes jeg det er elendig definisjon på «betalt ferie». Selv jobber jeg i staten, og har fått høre at det er urettferdig når vi har betalt ferie. Ja jeg har samme lønn hele året uansett om jeg har tatt ut ferie, og jeg får feriepenger i juni. Men jeg har også fem uker ferietrekk i juni. Så oppfatningen at statlige har betalt ferie, det er en misforståelse fordi man ikke sitter på all info om ferietrekket som også skjer. Kan fort være samme situasjon der din man har søkt jobb. Endret 20. mai 2024 av Diskulis
Gjest Jakterpåidioter1 Skrevet 20. mai 2024 #79 Skrevet 20. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, som er vanlig, bare ta en titt på egen lønnsslipp. Først: ordinær lønn. Deretter: ferietrekk. Tilslutt: feriepenger. Eller trodde du at du skulle «ta» vedkommende i en ordfelle her? Anonymkode: 90f99...07a Men lønnen reduseres jo med trekk for feriedager, så da får man ikke lønn den måneden.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2024 #80 Skrevet 20. mai 2024 Jakterpåidioter1 skrev (2 timer siden): Men lønnen reduseres jo med trekk for feriedager, så da får man ikke lønn den måneden. Vet jeg vel, står jo i innlegget du siterte. Spørsmålet var om vedkommende skulle prøve å «ta» noen i en ordfelle. Anonymkode: 90f99...07a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå