AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #41 Skrevet 18. mai 2024 applestories skrev (Akkurat nå): Eventuelt tirsdag, siden mandag på sett og vis kan sies å være betalt ferie Hehe, godt poeng 😁 Anonymkode: 300bc...a7a
Anjatapinjata Skrevet 18. mai 2024 #42 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere får ikke trekk i lønn for ferie, altså? Dere får samme lønn 12 måneder i året, og så feriepenger på toppen av det? Ts Anonymkode: 300bc...a7a Ja men nei. Får høyere lønn i juli, da det er 12% av fjorårets lønn. Ellers lønn som vanlig resten av året😊
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #43 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Enig i det, men siden din mann er utenlandsk, så ville han nok bare si det på det han trodde var en enkel måte. Det er neppe noe firma, som utbetaler feriepenger uten trekk for ferie. Anonymkode: 4db20...61b Jo , det er det. Det er jo en Mega frynsegode og lokke med. Jeg jobbet 3 år i et firma med betalt ferie, vi hadde stengt i 4 uker i fellesferien, men fikk full lønn . Samt opptjente feriepenger i juni selvsagt. Altså full lønn i 12 måneder + feriepenger. Om han som intervjuer ikke skjønner forskjellen, eller om mannen til ts har fått et veldig godt tilbud er jo ikke lett og svare på. Anonymkode: 08ce9...ddb 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #44 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ah, ja da er det jo betalt ferie 🤔 kan han kanskje ha siktet til helligdager?? At de har betalt lønn på helligdager eller noe? Bedriften har stengt på helligdager. Er ikke så kjent med dette selv, da jeg kun jobber ekstra på sykehus, og der jobbes det jo på helligdagene. Ts Anonymkode: 300bc...a7a Romjulen består jo ikke bare av helligdager. Hvor mange dager han får betalt ferie varierer jo fra år til år, det er dagene som ikke er røde. Anonymkode: 08ce9...ddb
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #45 Skrevet 18. mai 2024 Capitan Fracassa skrev (9 timer siden): I Norge er det «ingen» som har betalt ferie. I stedet spares 10-12% av lønna vår, slik at vi får det utbetalt året etter, samtidig som vi ikke får lønn, for den måneden vi har ferie. Dette er veldig merkbart for mennesker som starter i ny jobb. Jeg begynte i ny jobb i april i fjor, og siden forrige arbeidsgiver betalte feriepengene da jeg sluttet, fikk jeg ingenting utbetalt for måneden jeg har ferie. Det finnes unntak. Der jeg jobber nå, har vi 5 dager betalt ferie, i tillegg til de vanlige 5 ukene. Her får vi lønn som vanlig disse fem dagene, og dette er helt uavhengig av feriepenge-ordningen. I Norge er det lovpålagt med minimum 21 dager ferie, og lovpålagt at det skal settes av minimum 10,2% av lønna til feriepenger som utbetales neste år. Så hvis er firma i Norge har betalt ferie, må dette enten være dager i tillegg til de lovpålagte, eller at man får både lønn og feriepenger i feriemåneden. Hvilken lov er dette? Altså at man ikke kan gi sine ansatte betalt ferie, så ingen i Norge har betalt ferie? Må være ny lov, senest i fjor fikk fikk jeg 2 dager betalt ferie i julegave av jobben. Betalt fellesferie har jeg ikke hatt på 15 år da, tror ikke det er så vanlig i disse økonomiske tider, men det vil alltid være bedrifter som går godt og som vil lokke med lovlige frynsegoder. Anonymkode: 08ce9...ddb
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #46 Skrevet 18. mai 2024 Det kan være en måte å si at man i Norge har fem uker ferie og får betalt (gjennom feriepenger man sparer gjennom hele året). Hos oss har vi alltid (betalt) fri i romjulen og man-ons i påskeuka som et gode. Har fastlønn (om noen skulle lure). Det kommer i tillegg til de fem ferieukene (med feriepenger). Jeg antar at de ville presentert det tydeligere om det var snakk om noe annet enn det de fleste av oss kalle vanlig ferie med feriepenger. Anonymkode: 17d42...942
Grüner Skrevet 18. mai 2024 #47 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei, mannen har vært på jobbintervju, og der ble det sagt at bedriften har "betalt ferie", og dette ble fremstilt som et gode. Mannen har ikke bodd så mange år i Norge så han er ikke helt kjent med systemet her. Jeg er student, så kan lite om slikt ennå. Er det ikke sånn at man normalt får trekt feriedager fra lønn, og så har man feriepengene for å kompensere for dette? Hva menes med "betalt ferie"? Får man da lønn som vanlig i tillegg til feriepenger? Er dette vanlig? Anonymkode: 300bc...a7a «Betalt» ferie er jo noe alle har gjennom feriepenger og ikke noe unikt gode.
Grüner Skrevet 18. mai 2024 #48 Skrevet 18. mai 2024 Capitan Fracassa skrev (9 timer siden): I Norge er det «ingen» som har betalt ferie. I stedet spares 10-12% av lønna vår, slik at vi får det utbetalt året etter, samtidig som vi ikke får lønn, for den måneden vi har ferie. Dette er veldig merkbart for mennesker som starter i ny jobb. Jeg begynte i ny jobb i april i fjor, og siden forrige arbeidsgiver betalte feriepengene da jeg sluttet, fikk jeg ingenting utbetalt for måneden jeg har ferie. Det finnes unntak. Der jeg jobber nå, har vi 5 dager betalt ferie, i tillegg til de vanlige 5 ukene. Her får vi lønn som vanlig disse fem dagene, og dette er helt uavhengig av feriepenge-ordningen. I Norge er det lovpålagt med minimum 21 dager ferie, og lovpålagt at det skal settes av minimum 10,2% av lønna til feriepenger som utbetales neste år. Så hvis er firma i Norge har betalt ferie, må dette enten være dager i tillegg til de lovpålagte, eller at man får både lønn og feriepenger i feriemåneden. Det er lovpålagt med 25 dager ferie; ikke 21.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #49 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo , det er det. Det er jo en Mega frynsegode og lokke med. Jeg jobbet 3 år i et firma med betalt ferie, vi hadde stengt i 4 uker i fellesferien, men fikk full lønn . Samt opptjente feriepenger i juni selvsagt. Altså full lønn i 12 måneder + feriepenger. Om han som intervjuer ikke skjønner forskjellen, eller om mannen til ts har fått et veldig godt tilbud er jo ikke lett og svare på. Anonymkode: 08ce9...ddb Bare av nysgjerrighet: da kunne dere ta ut flere ferieuker enn 5 i løpet av året? Dere var ikke nødt til å ta 4 av 5 uker ferie i juni? I så fall kunne jo lønna sies å være kompensasjon for mangelen på fleksibel ferie. Anonymkode: 300bc...a7a
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #50 Skrevet 19. mai 2024 Thyra skrev (10 timer siden): På min jobb har vi et system hvor vi skal logge oss inn og ut, registrere ulikt fravær og overtid mm. Der er det mulig å huke av for både "ferie med lønn" og "ferie uten lønn". "Ferie uten lønn" blir da ferie hvor man ikke har opptjent nok feriepenger til å få "ferie med lønn". Det er fortsatt feriepenger som dekker dette Anonymkode: 8d952...cb1
tussi84 Skrevet 19. mai 2024 #51 Skrevet 19. mai 2024 Du kan si det slik at hvis jobben har betalt ferie, så vil det si at man trekker 5 ukers betalt ferie fra lønn og feriepengene som kommer i juni. Da får Man altså ikke en stor sum med feriepenger man skal klare seg på mens man har ferie, men heller vanlig lønn. Jeg har hatt jobber med betalt ferie. I juni har det da feks stått lønn: 25000 netto + feriepenger 45000, minus 5 ukers ferie 35000 = utbetalt 35000. (Bare eksempler tall)
Thyra Skrevet 19. mai 2024 #52 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er fortsatt feriepenger som dekker dette Anonymkode: 8d952...cb1 Om man ikke har opptjent nok feriepenger har man vel valget mellom å ikke ta ut (full) ferie og å ta ut ubetalt ferie.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #53 Skrevet 19. mai 2024 tussi84 skrev (11 minutter siden): Du kan si det slik at hvis jobben har betalt ferie, så vil det si at man trekker 5 ukers betalt ferie fra lønn og feriepengene som kommer i juni. Da får Man altså ikke en stor sum med feriepenger man skal klare seg på mens man har ferie, men heller vanlig lønn. Jeg har hatt jobber med betalt ferie. I juni har det da feks stått lønn: 25000 netto + feriepenger 45000, minus 5 ukers ferie 35000 = utbetalt 35000. (Bare eksempler tall) Dette er feriepenger som du får i ferien. Derfor trekkes det for vanlig lønn i ferien. Anonymkode: 8d952...cb1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #54 Skrevet 19. mai 2024 Grüner skrev (9 timer siden): «Betalt» ferie er jo noe alle har gjennom feriepenger og ikke noe unikt gode. Nei, feriepenger er dine egne oppsparte penger, ikke en gode arbeidsgiver gir deg som betalt ferie er. Anonymkode: 08ce9...ddb
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #55 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Bare av nysgjerrighet: da kunne dere ta ut flere ferieuker enn 5 i løpet av året? Dere var ikke nødt til å ta 4 av 5 uker ferie i juni? I så fall kunne jo lønna sies å være kompensasjon for mangelen på fleksibel ferie. Anonymkode: 300bc...a7a Fellesferien er jo ikke i juni da, men 3 siste og første i august. Ja vi hadde felles betalt ferie i fellesferien ( 4 uker ) og romjulen og påskeuken. Ja, vi kunne ta ut flere uker, feks tok jeg fri også 2 uken i august et år og da gikk det av avspasering. Man kan godt si det er en kompensasjon for mangelen på fleksibel ferie ja. Andre steder jeg har jobbet er det jo akkurat disse ukene det kjempes om og få fri, men det er klart har man lyst på 3 uker i Thailand i februar blir det jo uflekibelt. Da måtte man ta de ukene ubetalt om en ikke hadde avspasering ja, som i og bruke feriepengene på det. Anonymkode: 08ce9...ddb
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #56 Skrevet 19. mai 2024 Jeg jobber i det offentlige og får samme utbetaling hver måned, uansett når jeg har ferie. Noe tillegg fra reisetid, overtid el legges til dersom dette er aktuelt, men mesteparten av dette tas ut i avspasering. I juni får vi høgere utbetaling hvert år fordi det kommer feriepenger i tillegg og i desember høgere utbetaling grunnet halv skatt. Dette betyr jo at jeg har vanlig lønn selv om jeg har ferie. Dersom jeg tar fri i hele juli, så får jeg likevel min vanlige lønn. I tillegg har vi noen dager der vi jobber halv dag og får betalt for full dag f.eks i påsken. Har tidligere jobbet i privat sektor og da var det annerledes. Dersom jeg tok ferie i juli, så fikk jeg ingen utbetaling i juli. Null kroner. Alle feriepengene kom i juni måned, sammen med vanlig lønn, så da måtte vi spare til den måneden vi ikke fikk utbetalt noe. I praksis får man jo like mye penger totalt sett, men jeg foretrekker jo å ha det som nå. At jeg får penger inn på konto hver måned uansett når jeg tar ferie. Kanskje det er noe sånn de mente? Når jeg søker om fri, så kan jeg søke om «ferie med lønn». Det betyr jo bare at jeg bruker av mine vanlige feriedager, ikke at jeg får ekstra betalt. Anonymkode: c94c2...4be
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #57 Skrevet 19. mai 2024 Betalt ferie tolker jeg som lønn hver eneste måned og så feriepenger på toppen. Har hatt det den gang jeg var ung og ivrig. Anonymkode: 4ad08...3ff 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #58 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Betalt ferie tolker jeg som lønn hver eneste måned og så feriepenger på toppen. Har hatt det den gang jeg var ung og ivrig. Anonymkode: 4ad08...3ff Altså vanlig månedslønn hele tida, og fulle feriepenger i tillegg. Anonymkode: 4ad08...3ff 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #59 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg jobber i det offentlige og får samme utbetaling hver måned, uansett når jeg har ferie. Noe tillegg fra reisetid, overtid el legges til dersom dette er aktuelt, men mesteparten av dette tas ut i avspasering. I juni får vi høgere utbetaling hvert år fordi det kommer feriepenger i tillegg og i desember høgere utbetaling grunnet halv skatt. Dette betyr jo at jeg har vanlig lønn selv om jeg har ferie. Dersom jeg tar fri i hele juli, så får jeg likevel min vanlige lønn. I tillegg har vi noen dager der vi jobber halv dag og får betalt for full dag f.eks i påsken. Har tidligere jobbet i privat sektor og da var det annerledes. Dersom jeg tok ferie i juli, så fikk jeg ingen utbetaling i juli. Null kroner. Alle feriepengene kom i juni måned, sammen med vanlig lønn, så da måtte vi spare til den måneden vi ikke fikk utbetalt noe. I praksis får man jo like mye penger totalt sett, men jeg foretrekker jo å ha det som nå. At jeg får penger inn på konto hver måned uansett når jeg tar ferie. Kanskje det er noe sånn de mente? Når jeg søker om fri, så kan jeg søke om «ferie med lønn». Det betyr jo bare at jeg bruker av mine vanlige feriedager, ikke at jeg får ekstra betalt. Anonymkode: c94c2...4be Skjønner ikke juni opplegget. Får du full lønn og feriepenger, eller bare feriepenger ? Får du lønn for 12 måneder ( betalt ferie ) eller lønn for 11 måneder og feriepenger ? Anonymkode: 08ce9...ddb
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #60 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Han spurte, men forsto ikke svaret. Derfor jeg spør her. Han forsto det som at han fikk "betalt ferie", altså ikke trekk i lønn. Men når vi googler, finner vi ikke noe særlig med info på dette. Siden det er et ganske standard firma, virker det lite trolig at de har avtaler som ikke er normale for bransjen. Ts Anonymkode: 300bc...a7a Det har jeg aldri hørt om, så tviler på det, hvis det i tillegg er et helt ordinært firma. Jeg jobber i en bransje hvor man generelt har veldig mange goder, men å få «betalt ferie» på den måten har jeg aldri hørt om. Så det er nok den normale måten der også… Anonymkode: f0070...680
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå