Gå til innhold

Bær og urter i krukker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til nyttevekster som trives i krukker, og tåler overvintring ute? (kystklima i vest). 

Det jeg har stor glede av nå er hageblåbær, jordbær og gressløk. Ønsker gjerne å utvide med flere ting som klarer seg selv i stor grad. Særlig urter, men verken rosmarin eller persille klarte vinteren - mulig jeg kan dekke det til på en måte? 

Anonymkode: 9a4de...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Timian, bergmynte (smaker som oregano), grønnmynte (vanlig myntesmak) og salvie er noen av mine favoritter som klarer seg gjennom vinteren her jeg bor (H4) 🙂

Verken persille eller rosmarin klarer seg her heller, så jeg pleier ta inn rosmarinen og sår persille på nytt hvert år.

Anonymkode: 62db8...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gressløk og markjordbær klarer seg veldig fint her. Hvitløk, du kjøper settehvitløk på høsten. Rips, solbær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Rips har vi frittstående, faktisk, liten hageflekk. Den er en veldig takknemlig plante. 

Har kjøpt inn timian og rosmarin i dag. Tenkte at jeg kan sette rosmarinen et mye lunere sted gjennom vinteren. 

Og nå står hvitløk på lista til høsten - det går det mye av her, og leser det ikke er problem med snegl. 

Anonymkode: 9a4de...25d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosmarin tåler ikke frost, den må overvintre innendørs. Persille er toårig, så du vil uansett ikke få noe særlig år to, da går den i stokk. 

Anonymkode: 524b0...783

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flerårig lavendel (pass på at det er flerårig, de ettårige dør) overvintrer her.

Se om du får tak i luftløk av noen som har. De overvintrer fint, og sprer seg veldig villig. Jeg plantet mine første i fjor fra småløk, og de stod grønne og fine hele vinteren. I vår har de skutt i været og blitt svære og jeg spiser og spiser og spiser og de setter allerede masse blomster som vil si at jeg neste år vil få mange flere enn jeg allerede har, om jeg bare lar luftløkene som kommer av blomstene få så seg selv, eller jeg planter dem (istendenfor å spise dem ;) ).

Mynte kan også overleve det meste, men lurt å ha den i krukke, da de ellers sprer seg så mye at de egentlig blir som et ugress. Jeg lærte i fjor at mynten må plukkes og plukkes og plukkes. I fjor var jeg bare så imponert over hvor stor og grønn og fin den var at jeg ventet litt for lenge, og fikk meldugg (?) på dem. Klipte dem helt ned, ble kvitt melduggen, og den ble igjen enorm og utrolig flott... og jeg ventet akkurat for lenge enda en gang. Så i år skal jeg passe på å plukke og nyte og også tørke slik at jeg har til te hele vinteren (og vet å høste nok av den så unngår jeg også sykdom).

Anonymkode: e27e8...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriver under på mynte og salvie, og legger til: Fransk estragon og gresk oregano.

Tips: Husk å gjødsle plantene du har i krukker, da de ikke kan finne næring selv dypt nede i jorda slik frittstående planter kan. Jeg gjødsler med pelletert hønsegjødsel eller helgjødsel (= hønsegjødsel + kunstgjødsel, lukter mindre) med en runde i april og en i juli. Pass på å time med værmeldingen til en periode der det blir godt med regn, slik at gjødselen løser seg opp.

Anonymkode: 62dfe...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...