Gå til innhold

Ulyd fra bil - feil olje?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

For et par uker siden måtte jeg fylle olje på bilen, og da alt annet var stengt, måtte jeg kjøpe det på en bensinstasjon. De hadde ikke den typen jeg skulle ha, jeg bruker 5W-30, har en Toyota Rav4, 2004-modell. Han bak kassa sa at jeg kunne bruke 0W-30, og jeg spurte om han var helt sikker, og det var han. Men etter at jeg fylte, har det kommen en høy ulyd. Det høres ut som den kommer fra motoren. Den øker med turtallet, og når jeg kjører i høy hastighet, høres det akkurat som om man kjører på andre gir i 60 km/t, altså som om man må skifte gir, men ikke gjør det. Men turtallet er normalt, og bilen girer (er automat). Kan det tenkes at denne ulyden har sammenheng med at jeg fylte en annen type olje? Noen som har forslag til hva det kan være som er galt? 

Endret av Thelma & Louise
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig lite sannsynlig at lyden kommer av at du fylte annen type olje en du hadde fra før, så lenge det er motorolje og olje mengden på motoren er riktig. 

Å si hva problemet kan være er umulig over internet, du må emtem få med deg noen som er billyndig til å ta en titt eller reise på verksted med den og få det sjekket. 
Gjør det så raskt som mulig, så du forhåpentligvis unngår evt følgeskader ved fortsatt bruk. 

I det pange løp er det alltid billigere å vedlikeholde enn å reparer når ting har gått i stykker. 😊

Anonymkode: 84b60...18d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Thelma & Louise skrev (7 timer siden):

Kan det tenkes at denne ulyden har sammenheng med at jeg fylte en annen type olje? Noen som har forslag til hva det kan være som er galt? 

Det er neppe oljen som gjør at lyden kommer. Høres mer ut som dynamoen begynner å slite

Anonymkode: 8b8d3...3b0

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er neppe oljen som gjør at lyden kommer. Høres mer ut som dynamoen begynner å slite

Anonymkode: 8b8d3...3b0

Takk for svar! Litt ekstra info: Duringen høres ut som lyden fra en motorsykkel. Den er kraftig når jeg kjører rett fram og mot høyre, men når jeg svinger til venstre, er den borte. Den er der kun i fart, ikke når bilen står stille. Dessuten vibrerer gasspedalen når lyden er der, og mer desto høyere fart. Noen flere tanker?

Endret av Thelma & Louise
AnonymBruker
Skrevet
Thelma & Louise skrev (1 time siden):

Takk for svar! Litt ekstra info: Duringen høres ut som lyden fra en motorsykkel. Den er kraftig når jeg kjører rett fram og mot høyre, men når jeg svinger til venstre, er den borte. Den er der kun i fart, ikke når bilen står stille. Dessuten vibrerer gasspedalen når lyden er der, og mer desto høyere fart. Noen flere tanker?

Med det du legger til her så ville jeg sjekket hjullager foran, da spesielt venstre side.

venstre side pga at lyden blir mindre når du svinger til venstre, når du gjør det reduseres belastningen på dette lageret, ifohold til kjøring rett frem og sving til høyre.

Anonymkode: 84b60...18d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klassiker!

Dette er hjullager og sikkerhetsrelevant. Kom deg på verkstedet eller la bilen stå frem til du kan få den på verksted!

Anonymkode: b4dfd...ca6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Thelma & Louise skrev (5 timer siden):

Tenker hjullager jeg også

Anonymkode: 0ceb8...221

Skrevet

vanskelig å si ut fra et innlegg. men sjekk for løst hjul på bilen ( ja forekommer spess nå en kort periode etter dekkskift ) og hjullager. ikke kjør mer enn forsiktig til verksted. 

• Liker 1
Skrevet

Det er hjullager, skift på begge sider når du først skal skifte.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Klassiker!

Dette er hjullager og sikkerhetsrelevant. Kom deg på verkstedet eller la bilen stå frem til du kan få den på verksted!

Anonymkode: b4dfd...ca6

Man må vel kjøre en stund før det blir kritisk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Thelma & Louise skrev (På 18.5.2024 den 0.00):

Hei.

For et par uker siden måtte jeg fylle olje på bilen, og da alt annet var stengt, måtte jeg kjøpe det på en bensinstasjon. De hadde ikke den typen jeg skulle ha, jeg bruker 5W-30, har en Toyota Rav4, 2004-modell. Han bak kassa sa at jeg kunne bruke 0W-30, og jeg spurte om han var helt sikker, og det var han. Men etter at jeg fylte, har det kommen en høy ulyd. Det høres ut som den kommer fra motoren. Den øker med turtallet, og når jeg kjører i høy hastighet, høres det akkurat som om man kjører på andre gir i 60 km/t, altså som om man må skifte gir, men ikke gjør det. Men turtallet er normalt, og bilen girer (er automat). Kan det tenkes at denne ulyden har sammenheng med at jeg fylte en annen type olje? Noen som har forslag til hva det kan være som er galt? 

Enten hjullager eller drivknuter.

Anonymkode: 4542f...5b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (9 timer siden):

Man må vel kjøre en stund før det blir kritisk?

Er jo et definisjonsspørsmål hvor lenge "en stund" er, men når der er tydelig merkbart både sved svinging og rett frem har det jo gått en stund allerede. Ville ikke kjørt med enn høyst nødvendig med denne nei.

Men jeg ville som en annen foreslår aller først sjekket at du ikke har et hjul som sitter dårlig.

Anonymkode: 8b191...9d6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...