Gå til innhold

Ta opp utestenging med foreldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 12 åring som blir holdt noe utenfor av de andre jentene i nabolaget, samt av jentene i klassen. En av disse er/har vært en god venn tidligere.  Det er veldig sårt å være vitne til, og vi venter i grunn bare på svar om vi får skolebytte fra høsten.

Er dette noe jeg kan ta opp med foreldrene til de andre jentene, eller vil det mest sannsynlig bare gjøre det hele verre for henne?

Anonymkode: c5037...5b7

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt an på hva slags utestenging og hva som har skjedd. Jeg ville pratet med andre foreldre mer for å vite hva som har skjedd uten å dømme noen. 

Anonymkode: 889bb...5a6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kok dødfødt , en del foreldre synes det er greit å utestenge så lenge deres egne barn er innafor

Anonymkode: 89106...f24

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri latt mitt barn være med på utestengning. Det hadde fått store konsekvenser om det hadde skjedd. 

Skriv en bekymringsmelding til barnevernet om disse foreldrene du, det er nok noe som skurrer.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bare verre. Jeg hadde flyttet så barnet kunne bygge nye relasjoner fra vidergående og russetid.

Anonymkode: 9aebb...e92

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en 12 åring som blir holdt noe utenfor av de andre jentene i nabolaget, samt av jentene i klassen. En av disse er/har vært en god venn tidligere.  Det er veldig sårt å være vitne til, og vi venter i grunn bare på svar om vi får skolebytte fra høsten.

Er dette noe jeg kan ta opp med foreldrene til de andre jentene, eller vil det mest sannsynlig bare gjøre det hele verre for henne?

Anonymkode: c5037...5b7

Nytter ikke det. De er snart tenåringer. Vanlig bytte venner. De må fikse opp selv,ikke noe du bør blande deg i selv om det er sårt. Slik er livet!

Mobbing derimot skal man blande seg i!!

Anonymkode: 611db...174

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nytter ikke det. De er snart tenåringer. Vanlig bytte venner. De må fikse opp selv,ikke noe du bør blande deg i selv om det er sårt. Slik er livet!

Mobbing derimot skal man blande seg i!!

Anonymkode: 611db...174

Skjønner det er vanlig å bytte venner.

Men hos jenter foregår vel ofte mobbing i form av utestegning?!

ts

Anonymkode: c5037...5b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde aldri latt mitt barn være med på utestengning. Det hadde fått store konsekvenser om det hadde skjedd. 

Skriv en bekymringsmelding til barnevernet om disse foreldrene du, det er nok noe som skurrer.

Tenker at bekymringsmelding til barnevernet er å ta det litt vel langt. Tror de alle kommer fra hjem uten store problemer.

Skal sove på det, å vurdere om jeg skal ta kontakt med mor til den ene ihvertfall. I det minste for å få klarhet i om det ligger noe mer bak, slik at vi kan veilede vår jente hvis hun har gjort noe som gjør at de andre holder seg unna.

ts

Anonymkode: c5037...5b7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde aldri latt mitt barn være med på utestengning. Det hadde fått store konsekvenser om det hadde skjedd. 

Skriv en bekymringsmelding til barnevernet om disse foreldrene du, det er nok noe som skurrer.

Det var da veldig til krisemaksimering

Anonymkode: c7270...46f

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du legger i utestenging da.

Noe er faktisk naturlig. På samme måte som voksne finner hverandre, gjør også barna det. Spesielt i den alderen skifter man gjerne litt interesser, og finner nye venner. Det er ikke utestenging å finne seg andre venner, og gå i en annen retning. Noen vokser fra hverandre. Vi snakker mye om at voksne skal velge det som er positivt i livet sitt og unngå relasjoner som ikke gjør seg godt, men for barna skal vi av en eller annen grunn være motsatt. Der må man tåle alle, holde ut med alle, være med alle. Det er lov å finne seg andre venner. Det er derimot ikke greit å være kjip og ufin. Jeg ville heller stått støtt for barnet mitt i at slik er livet, og hjulpet henne med nye bekjentskaper. Hun vil vel også være med noen som virkelig vil være med henne. 

Merk at jeg her ikke snakker om det som faktisk er utestenging, og at man inviterer 8 av 10 jenter i bursdag etc, men synes mange foreldre kaller alt utestenging. 

Anonymkode: d1d54...3c5

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en 12 åring som blir holdt noe utenfor av de andre jentene i nabolaget, samt av jentene i klassen. En av disse er/har vært en god venn tidligere.  Det er veldig sårt å være vitne til, og vi venter i grunn bare på svar om vi får skolebytte fra høsten.

Er dette noe jeg kan ta opp med foreldrene til de andre jentene, eller vil det mest sannsynlig bare gjøre det hele verre for henne?

Anonymkode: c5037...5b7

Har du grunn til å tro at barna ikke har lært å bruke utestenging som hersketeknikk noe annet sted enn der barn flest lærer slikt, ts? (Altså hos sin mor og far)

Jeg har ennå til gode å møte barn som mobber eller på annet vis utviser uønsket adferd som ikke er barn av foreldre som har lært dem denne adferden, eller som er så dysfunksjonelle at oppdragelse er et fjernt og utopisk begrep for ungene.

Å tro at å «snakke med» foreldre - barnas fremste og klart dominerende kilde til adferdsmodelering er i beste fall naivt. 


Og til foreldre som nå tenker «nei, mitt barn har uønsket adferd og det er ikke MIN feil»? De fleste voksne med uønsket adferd mangler også selvinnsikt. Det er din feil - vær trygg på det.

Anonymkode: d175f...cbe

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du grunn til å tro at barna ikke har lært å bruke utestenging som hersketeknikk noe annet sted enn der barn flest lærer slikt, ts? (Altså hos sin mor og far)

Jeg har ennå til gode å møte barn som mobber eller på annet vis utviser uønsket adferd som ikke er barn av foreldre som har lært dem denne adferden, eller som er så dysfunksjonelle at oppdragelse er et fjernt og utopisk begrep for ungene.

Å tro at å «snakke med» foreldre - barnas fremste og klart dominerende kilde til adferdsmodelering er i beste fall naivt. 


Og til foreldre som nå tenker «nei, mitt barn har uønsket adferd og det er ikke MIN feil»? De fleste voksne med uønsket adferd mangler også selvinnsikt. Det er din feil - vær trygg på det.

Anonymkode: d175f...cbe

Dette må være noe av det meste hjernedøde jeg har lest på KG, på lenge. Det sier sitt. 

Anonymkode: d1d54...3c5

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kommer an på hva du legger i utestenging da.

Noe er faktisk naturlig. På samme måte som voksne finner hverandre, gjør også barna det. Spesielt i den alderen skifter man gjerne litt interesser, og finner nye venner. Det er ikke utestenging å finne seg andre venner, og gå i en annen retning. Noen vokser fra hverandre. Vi snakker mye om at voksne skal velge det som er positivt i livet sitt og unngå relasjoner som ikke gjør seg godt, men for barna skal vi av en eller annen grunn være motsatt. Der må man tåle alle, holde ut med alle, være med alle. Det er lov å finne seg andre venner. Det er derimot ikke greit å være kjip og ufin. Jeg ville heller stått støtt for barnet mitt i at slik er livet, og hjulpet henne med nye bekjentskaper. Hun vil vel også være med noen som virkelig vil være med henne. 

Merk at jeg her ikke snakker om det som faktisk er utestenging, og at man inviterer 8 av 10 jenter i bursdag etc, men synes mange foreldre kaller alt utestenging. 

Anonymkode: d1d54...3c5

Veldig enig i dette. 

Anonymkode: 9c082...c6f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skjønner det er vanlig å bytte venner.

Men hos jenter foregår vel ofte mobbing i form av utestegning?!

ts

Anonymkode: c5037...5b7

Hos gutter også.

Anonymkode: 9aebb...e92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har du grunn til å tro at barna ikke har lært å bruke utestenging som hersketeknikk noe annet sted enn der barn flest lærer slikt, ts? (Altså hos sin mor og far)

Jeg har ennå til gode å møte barn som mobber eller på annet vis utviser uønsket adferd som ikke er barn av foreldre som har lært dem denne adferden, eller som er så dysfunksjonelle at oppdragelse er et fjernt og utopisk begrep for ungene.

Å tro at å «snakke med» foreldre - barnas fremste og klart dominerende kilde til adferdsmodelering er i beste fall naivt. 


Og til foreldre som nå tenker «nei, mitt barn har uønsket adferd og det er ikke MIN feil»? De fleste voksne med uønsket adferd mangler også selvinnsikt. Det er din feil - vær trygg på det.

Anonymkode: d175f...cbe

Barn i dag tilbringer ganske mye tid uten foreldre, og kan fint "plukke opp" uønsket adferd fra andre. Hvis foreldrene ikke vet, hvordan kan de gjøre noe med situasjonen? 

Jeg hadde det du ville kalt uønsket adferd ovenfor en jente på barneskolen uten at jeg egentlig skjønte det selv, men det ble tatt tak i fra voksne, og etter det har jeg aldri vært i en lignende situasjon. Barn trenger også å lære ( jeg mener ikke å forsvare mobbing her). Og foreldrene mine var ikke grunnen.

Nå kan de jo selvfølgelig hende at foreldrene i TS sitt tilfelle går rett i forsvars posisjon, men mulig det er verdt et forsøk?

Anonymkode: 56aaa...da0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må slutte å se på alt som å utestenge mennesker, bare fordi ikke alle vil omgås.

Mennesker klarer selv å bestemme hvem de skal omgås, dette starter veldig tidlig i livet. Men alikevel skal vi tinges sammen i en flokk. 

La folk finne sine egne selv, slutt med tvangen! I voksen alder så lever man jo slik, så la dette gå av seg selv.

Er det bursdag inviterer man den barnet vil selv skal komme, slutt å kall det utestenging! Det er gale feminister som fronter dette mest.

Anonymkode: b84ca...55f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vært i samme situasjon selv som 12-13 åring, tviler på at det hjelper å ta det opp med foreldre, jeg måtte ordne nye venner selv. Sinnsykt kjipt. Er i den mest sårbare alderen. Viktigste er at dere støtter henne, og skolebytte høres lurt ut. Ville vurdert fritidsaktiviteter der hun kan treffe venner. 

Anonymkode: 2c904...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vært i samme situasjon selv som 12-13 åring, tviler på at det hjelper å ta det opp med foreldre, jeg måtte ordne nye venner selv. Sinnsykt kjipt. Er i den mest sårbare alderen. Viktigste er at dere støtter henne, og skolebytte høres lurt ut. Ville vurdert fritidsaktiviteter der hun kan treffe venner. 

Anonymkode: 2c904...89a

Skulle andre ordne venner for deg? Selv som barn søker man selv, ingen vil vel være venner med noen som ikke vil.

Lurt å delta på en fritidsaktivitet, der kan man finne noen man passer sammen med :) 

Anonymkode: b84ca...55f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skulle andre ordne venner for deg? Selv som barn søker man selv, ingen vil vel være venner med noen som ikke vil.

Lurt å delta på en fritidsaktivitet, der kan man finne noen man passer sammen med :) 

Anonymkode: b84ca...55f

Nei det må en jo ordne selv, men er vanskelig å ordne seg nye venner når plutselig ingen vil være med deg og du er blitt ukul. Men ordnet seg bra etterhvert. Fikk en god gjeng i 9-10 klasse. Men var veldig kjipt en periode i 8-klasse uten venner. Aldri hatt det sånn før eller siden i livet. Kanskje det hadde hjulpet hvis foreldrene mine tok det opp med de andre foreldrene. Tror ikke mine foreldre fikk det med seg engang, de var opptatt med sitt og bidro vel egentlig til å gjøre livet enda kjipere med å være vanskelig og kranglete.  Annen generasjon foreldre 😅

Anonymkode: 2c904...89a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du ønsker oppnå. Vi droppet det, ønsket vårt var ikke at de skulle "skjerpe seg" og overfladisk "inkludere" en liten periode/på skolen, fordi foreldrene hadde tatt en alvorsprat med dem. (de har greie foreldre vi kjenner). Datteren vår ville blitt glad for den minste oppmerksomhet, men det var/er jo nye venner hun trenger, hvis de gamle hang med henne en gang eller to av plikt, ville det ikke hjulpet noe. 

Anonymkode: d9b74...8b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...