AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #21 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner heller ikke at folk vil bytte bort det frie livet på landet med byen. Jeg elsker at jeg har mange som kjenner meg, at uansett hvor jeg går så treffer jeg folk som vet hvem jeg er. Det får meg til å føle meg trygg! Og så spiser vi god mat på bygda, ikke noe er så bra som fersk mat rett fra bonden! Ikke trenger vi å lure på om vi kan klippe gresset en søndag for naboen er så langt unna at han hører det ikke. Ikke hører vi naboen som tramper kl 05 om morgenen heller! Vi kan gå ut i skogen og nyte roen. Hvem er så rar at de ikke liker slik? Anonymkode: 3b982...590 Kjenner de fleste i gata her, alltid noen som kan passe husdyr eller vanne når vi er på reise. Og norsk kjøtt og egg kjøper vi på nett eller på Reko. Dessuten er utvalget av "lokalmat" og "norsk mat" veldig stort i mange matbutikker. Og gitt hvor liten hageflekk man har så slipper man å tenke på plenklipping. Eller måking, for den sags skyld. Rolig og fint i nordmarka eller sørmarka, en kort tur unna. Anonymkode: a7348...631 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #22 Skrevet 18. mai 2024 Selv synes jeg det å bo i by passer meg best som ikke har bil. Her er det kollektivtrafikk og utvalg av butikker. Og det skjer mye her . Så jeg flytter ikke til et mindre sted. Men her er jeg også få minutter unna både skogen, fjellet og sjøen. Ja det er ganske tettbebygd utenfor her,men naboene hører jeg ikke noe til. Anonymkode: c395d...0fa 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #23 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner de fleste i gata her, alltid noen som kan passe husdyr eller vanne når vi er på reise. Og norsk kjøtt og egg kjøper vi på nett eller på Reko. Dessuten er utvalget av "lokalmat" og "norsk mat" veldig stort i mange matbutikker. Og gitt hvor liten hageflekk man har så slipper man å tenke på plenklipping. Eller måking, for den sags skyld. Rolig og fint i nordmarka eller sørmarka, en kort tur unna. Anonymkode: a7348...631 Typisk Oslofolk å sammenligne nordmarka med naturen på bygda! Da har du ikke vært i skog og fjell her og gått i tre dager uten å møte folk . Anonymkode: 3b982...590 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #24 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Typisk Oslofolk å sammenligne nordmarka med naturen på bygda! Da har du ikke vært i skog og fjell her og gått i tre dager uten å møte folk . Anonymkode: 3b982...590 Jeg er fra bygda, bodd 9km unna nærmeste butikk mine første 18 leveår, på indre østlandet. Har også bodd på bygda i vest, med fjell. Å ikke møte folk var et mareritt for en kvinne, for du vet ikke hvem du kunne møte. Elsker derfor marka, der det er god mobildekning, og også andre joggere eller skigåere selv en tidlig morgen. Anonymkode: a7348...631 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #25 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er fra bygda, bodd 9km unna nærmeste butikk mine første 18 leveår, på indre østlandet. Har også bodd på bygda i vest, med fjell. Å ikke møte folk var et mareritt for en kvinne, for du vet ikke hvem du kunne møte. Elsker derfor marka, der det er god mobildekning, og også andre joggere eller skigåere selv en tidlig morgen. Anonymkode: a7348...631 Ja, men kom ikke da og sammenlign det med å bo på landet , for vi som bor der syns det er deilig å gå alene og ikke treffe folk. Fjellfolk er bare vennlige så om jeg traff på EN person der ville jeg aldri bli redd. Anonymkode: 3b982...590 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #26 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Født og oppvokst i bygd. Flyttet til Oslo og det er ingen føkkings vei jeg skal tilbake til trangsyntheten, jantementaliteten og den generelle driten det er å bo i min hjembygd. Anonymkode: ff67a...669 Fikset det for deg. Anonymkode: ea6c4...4af 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #27 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ja, men kom ikke da og sammenlign det med å bo på landet , for vi som bor der syns det er deilig å gå alene og ikke treffe folk. Fjellfolk er bare vennlige så om jeg traff på EN person der ville jeg aldri bli redd. Anonymkode: 3b982...590 Du fikk med deg at en større spørreundersøkelse viste at kvinner heller ville treffe på en bjørn enn en mann i naturen? Anonymkode: a7348...631 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #28 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du fikk med deg at en større spørreundersøkelse viste at kvinner heller ville treffe på en bjørn enn en mann i naturen? Anonymkode: a7348...631 Ingen har spurt meg og folk på bygda, så det er ikke noe jeg legger vekt på. Jeg stoler på folk her og folk som har gått mange mil i fjellet har ikke krefter til å voldta og drepe så det er bare bullshit. Anonymkode: 3b982...590 2
Bari Skrevet 18. mai 2024 #29 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Begge deler har sin sjarm. Jeg har bodd på bygda og bodd i byer (Oslo og i større byer som London og Berlin). Jeg trives med begge deler. Jeg elsker alt byen har å by på. Puls, tilbud, lyder, mennesker, utvalg av konserter, teater, cafèer, luktene osv. Jeg elsker også hvilepulsen på bygda, roligheten, naturen, at tiden går litt saktere og mindre press. Nå bor jeg på bygda utenfor en by. Det passer meg fint. Akkurat nå Anonymkode: c2ba5...ab8 Er vokst opp på et tettsted og synes det er fint. Det handler i bunn og grunn om interesser, personlighet og om du liker liv og røre eller om du foretrekker fuglekvitter. Noen av mine venner som bor i en bygd med 4000 innbyggere har NULL interesser av cafe, teater, spesielle konserter etc. For dem er hobbyene veteranbiler, friluftsliv, jakt/fiske, turgåing, landbruk etc. Man kan også få en stor enebolig med garasje til 3- 3,5 millioner kr, litt avhengig av hvor på bygda man bor. Noen slike steder er også kun 25 min med bil til nærmeste by. Så får man velge hva som er viktigst da, romslig og fin enebolig eller trang leilighet til samme pris dersom cafélivet er viktigst. 2
Million Skrevet 18. mai 2024 #30 Skrevet 18. mai 2024 Hvordan har du tenkt å få oppholdstillatelse i USA (eller Canada) da? Du må jo også ha en måte og forsørge deg på der, du kan jo ikke leve av luft og ingenting. Uten green card får du ikke jobbe der heller. Det er ikke lett å få når du ikke har noen "special skills" som amerikanerne trakter etter og trenger. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #31 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ingen har spurt meg og folk på bygda, så det er ikke noe jeg legger vekt på. Jeg stoler på folk her og folk som har gått mange mil i fjellet har ikke krefter til å voldta og drepe så det er bare bullshit. Anonymkode: 3b982...590 Ja, du fremstår veldig stabil og harmløs. Anonymkode: a7348...631 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #32 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, du fremstår veldig stabil og harmløs. Anonymkode: a7348...631 ?? Anonymkode: 3b982...590
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #33 Skrevet 19. mai 2024 Million skrev (På 18.5.2024 den 14.38): Hvordan har du tenkt å få oppholdstillatelse i USA (eller Canada) da? Du må jo også ha en måte og forsørge deg på der, du kan jo ikke leve av luft og ingenting. Uten green card får du ikke jobbe der heller. Det er ikke lett å få når du ikke har noen "special skills" som amerikanerne trakter etter og trenger. Eg har tenkt att eg skal drive med trapping og slik. Anonymkode: 6d62d...2cc
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #34 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Eg har tenkt att eg skal drive med trapping og slik. Anonymkode: 6d62d...2cc Trapping? Anonymkode: a0e3e...921
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #35 Skrevet 19. mai 2024 Mardina skrev (På 17.5.2024 den 21.18): Er vokst opp i by og bor i by nå. Jeg bodde en periode på landet, men kommer aldri til å gjøre det igjen 😊 Jeg stortrives med å bo sentralt og ha alt jeg trenger i gangavstand 😊 Folk er jo forskjellige 😊 Noen trives landlig, andre gjør ikke det 😊 Jeg bor på landet og har gangavstand til jobb, matbutikk, barnehage og barneskole. Skal jeg for eksempel på IKEA, så må jeg kjøre, men du har vel ikke IKEA i gangavstand du heller? AnonymBruker skrev (På 18.5.2024 den 5.23): Er fra bygda, vil aldri flytte fra byen. Godt betalte og sikre jobber. Vi har 10 minutter til jobb. 2 minutter til nærmeste butikk. Treningsstudio, eller en kort t-bane tur til marka. Mange venner relativt kort unna. Mulighet til å bestille variert take-away, eller gå ut og spise god mat. Kort vei til flyplass og mulighet for rimelige ferier og helgeturer. Har aldri rotet meg bort. Ikke en gang i New York, Tokyo, Bangkok.... Anonymkode: a7348...631 Jeg bor i ei bygd med ca 600 mennesker og jeg har kortere reisevei enn deg til det essensielle. Jeg har en godt betalt og sikker jobb (ingeniør) som jeg har hatt i nærmere 20 år i samme bygd. 2,5 km til jobb. 300 meter til nærmeste matbutikk. 400 meter til treningsstudio, barneskole og barnehage. 10 km til togstasjon og buss-stopp hvor alle langdistansebussene stopper. Gratis parkering. 1t 25m kjøretur til Sola flyplass og "mulighet for rimelige ferier og helgeturer". Mange venner i gangavstand. 100 meter til naturen og gratis er det også. Nærmeste tettsted er 10 km unna. Nærmeste by er 25 minutter unna. Stavanger er 1t 20m unna. Og så sjekket jeg det å komme seg til flyplass for noen som bor i Schleppegrells gate i Oslo. Det er innenfor ring 2. Det tar minst 1t 10m. Jeg satte ned ganghastigheten til 1 km/t fordi man går ikke særlig fort med stor koffert, og enda verre hvis man må gå på brostein osv. Ruten inkluderte 27 minutter med gange for å komme seg til bussen. En annen rute som var uten særlig gange (som man vil ha minst mulig av med bagasje), så ville det ta 1t 36m, og inkluderte 4 buss-bytter. Yikes. Heller ikke særlig ideelt med bagasje. Og dette forutsetter at man treffer på alt og at alt er i rute. Så sjekket jeg å kjøre med taxi/bil. Det vil ta 30m uten trafikk. 1t 15m i rush. Det er mye lettere for meg å komme meg til Sola faktisk og ikke særlig mye lengre... Jeg legger bagasjen i bilen, kjører 1t 25m til flyplassen, parkerer og går inn. Lite variert take-away da, men det finnes noen gode restauranter på tettstedet faktisk. Så gode at 80% av kundene på den ene restauranten er ikke-lokale folk og mange av dem er Stavanger-folk som kjører hit kun for å gå på denne restauranten og kjører hjem igjen etterpå. Det er jo forskjellig hva man foretrekker og jeg skjønner jo det, men det er ikke sånn at alt på bygda er langt unna alt og alt er kjipt. Jeg kan gå / sykle til alt i hverdagen. Anonymkode: 0bc8f...2f2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #36 Skrevet 19. mai 2024 Jeg vil bo både i byen og på landet. Anonymkode: 2d854...3ca
Mardina Skrevet 19. mai 2024 #37 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg bor på landet og har gangavstand til jobb, matbutikk, barnehage og barneskole. Skal jeg for eksempel på IKEA, så må jeg kjøre, men du har vel ikke IKEA i gangavstand du heller? Jeg bor i ei bygd med ca 600 mennesker og jeg har kortere reisevei enn deg til det essensielle. Jeg har en godt betalt og sikker jobb (ingeniør) som jeg har hatt i nærmere 20 år i samme bygd. 2,5 km til jobb. 300 meter til nærmeste matbutikk. 400 meter til treningsstudio, barneskole og barnehage. 10 km til togstasjon og buss-stopp hvor alle langdistansebussene stopper. Gratis parkering. 1t 25m kjøretur til Sola flyplass og "mulighet for rimelige ferier og helgeturer". Mange venner i gangavstand. 100 meter til naturen og gratis er det også. Nærmeste tettsted er 10 km unna. Nærmeste by er 25 minutter unna. Stavanger er 1t 20m unna. Og så sjekket jeg det å komme seg til flyplass for noen som bor i Schleppegrells gate i Oslo. Det er innenfor ring 2. Det tar minst 1t 10m. Jeg satte ned ganghastigheten til 1 km/t fordi man går ikke særlig fort med stor koffert, og enda verre hvis man må gå på brostein osv. Ruten inkluderte 27 minutter med gange for å komme seg til bussen. En annen rute som var uten særlig gange (som man vil ha minst mulig av med bagasje), så ville det ta 1t 36m, og inkluderte 4 buss-bytter. Yikes. Heller ikke særlig ideelt med bagasje. Og dette forutsetter at man treffer på alt og at alt er i rute. Så sjekket jeg å kjøre med taxi/bil. Det vil ta 30m uten trafikk. 1t 15m i rush. Det er mye lettere for meg å komme meg til Sola faktisk og ikke særlig mye lengre... Jeg legger bagasjen i bilen, kjører 1t 25m til flyplassen, parkerer og går inn. Lite variert take-away da, men det finnes noen gode restauranter på tettstedet faktisk. Så gode at 80% av kundene på den ene restauranten er ikke-lokale folk og mange av dem er Stavanger-folk som kjører hit kun for å gå på denne restauranten og kjører hjem igjen etterpå. Det er jo forskjellig hva man foretrekker og jeg skjønner jo det, men det er ikke sånn at alt på bygda er langt unna alt og alt er kjipt. Jeg kan gå / sykle til alt i hverdagen. Anonymkode: 0bc8f...2f2 Nå er det ikke så ofte at jeg trenger å dra fysisk på Ikea, så det er ikke en problemstilling som jeg har 😄
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #38 Skrevet 19. mai 2024 Mardina skrev (1 minutt siden): Nå er det ikke så ofte at jeg trenger å dra fysisk på Ikea, så det er ikke en problemstilling som jeg har 😄 Nettopp. Poenget er at jeg har det essensielle i gangavstand på landet. Man må ikke til bråkete, forurenset by i liten leilighet til dobbel pris av min enebolig med hage. Anonymkode: 0bc8f...2f2 1
Mardina Skrevet 19. mai 2024 #39 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nettopp. Poenget er at jeg har det essensielle i gangavstand på landet. Man må ikke til bråkete, forurenset by i liten leilighet til dobbel pris av min enebolig med hage. Anonymkode: 0bc8f...2f2 Vel, nå trives jeg utmerket med å bo sentralt i en liten by. Og det har jeg ikke tenkt å forandre på. Ikke alle som vil bo i enebolig med hage heller 😊 Jeg er også vokst opp i en storby, så jeg vet nå hva jeg foretrekker 😊 Jeg bodde landlig et par år og kan med hånden på hjerte si at jeg ikke savner det... 😄
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #40 Skrevet 19. mai 2024 Vokste opp i en liten bygd på landet hvor alle kjenner alle og bor i Oslo nå. Trives egentlig best på landet med tanke på ro og plass, men trives enda bedre med å kunne være anonym. ✌️Var ikke i den kule gjengen og var derfor helt utenfor sosialt, også hatet at jeg ikke kunne gjøre noe som helst uten at "alle" visste om det. Rakk ikke komme hjem fra skolen før mamma allerede hadde fått full rapport fra minst tre bekjente om et eller annet jeg hadde gjort, sagt eller kledd meg i den dagen. Anonymkode: d61fb...d0b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå