Gå til innhold

Hvorfor flytte til by?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Mardina skrev (23 minutter siden):

Vel, nå trives jeg utmerket med å bo sentralt i en liten by. Og det har jeg ikke tenkt å forandre på. Ikke alle som vil bo i enebolig med hage heller 😊 

Jeg er også vokst opp i en storby, så jeg vet nå hva jeg foretrekker 😊 Jeg bodde landlig et par år og kan med hånden på hjerte si at jeg ikke savner det... 😄

Folk har selvfølgelig forskjellige preferanser. Poenget mitt var at gangavstand til alt i hverdagen er ikke noe man trenger å dra til byene for å få. Det kan man fint få til på landet, men selvfølgelig ikke overalt. Men det er det jo ikke i byene heller, og i alle fall ikke i storbyene, selv om vi ikke egentlig har det i Norge. Vi hadde en fra Los Angeles-området på besøk på jobben. Han valgte å bo på hotell i Stavanger, 1t 25m unna. Jeg spurte hvorfor han ikke valgte et hotell som var nærmere og han svarte at 1t 25m var jo ingenting. Det var det han kjørte til og fra jobb hver dag hjemme... Og vi har et kontor i Houston og de kjører alle ca 1 time for å komme på jobb hver vei. De kjører gjerne 1t hver vei for å dra på en god restaurant. Og ingenting er i gangavstand... kun Starbucks.

Lite kaféer, konserter, utesteder osv på landet, men kaféer er jeg 0% interessert i, konserter blir jeg ofte skuffet av og har det egentlig greiest på småkonserter med god stemning (men har reist til Stavanger og Oslo for konsert, og pleier å sjekke hvilke konserter som finner sted når jeg er på reise - for eksempel har jeg vært på Green Day i deres hjemby Berkley, California 🤘) og de få gangene jeg er ute på "byen" (vanligvis på tettstedet 10 km unna), så sover jeg enten over hos gode venner som alltid har et gjesterom tilgjengelig eller så betaler jeg en ungdom for å kjøre. Og av og til er det hjemmefester fordi alle har plass til å holde fest og ofte er det bedre stemning der enn på utesteder. Der kan man også kontrollere sang og volum.

Anonymkode: 0bc8f...2f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg kan dra på fjellet eller til sjøen når som helst, jeg trenger ikke å bo der. Har for øvrig hytte.

Bor i by, men med masse natur rundt. Har kjøpesentre, sykehus, politi, matbutikker, restauranter, ja alt du har behov for, rett utenfor døra.

Jeg har bodd ulike steder, også i mindre by, og der savnet jeg anonymiteten. Liker ikke at alle vet hvor jeg er eller skal til en hver tid, og at man blir glodd på og observert hvor en enn går. Norges byer er ikke større enn at man ofte går seg på kjentfolk likevel, det er bare at på bygda skjer det konstant. Misforstå ikke, jeg liker selvsagt å møte på kjente, men noen ganger er det bare deilig å kunne gå i fred og ha sitt privatliv uten at alle vet hvor man er til enhver tid.

Anonymkode: aa9b4...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Trapping?

Anonymkode: a0e3e...921

Fangst og feller.... ts skal visst overleve på det som finnes i naturen. Hadde vært spennende å høre hva immigrasjonsmyndighetene svarer til de planene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg bor på landet og har gangavstand til jobb, matbutikk, barnehage og barneskole. Skal jeg for eksempel på IKEA, så må jeg kjøre, men du har vel ikke IKEA i gangavstand du heller?

Jeg bor i ei bygd med ca 600 mennesker og jeg har kortere reisevei enn deg til det essensielle.

Jeg har en godt betalt og sikker jobb (ingeniør) som jeg har hatt i nærmere 20 år i samme bygd.
2,5 km til jobb.
300 meter til nærmeste matbutikk.
400 meter til treningsstudio, barneskole og barnehage. 
10 km til togstasjon og buss-stopp hvor alle langdistansebussene stopper. Gratis parkering.
1t 25m kjøretur til Sola flyplass og "mulighet for rimelige ferier og helgeturer". 
Mange venner i gangavstand.
100 meter til naturen og gratis er det også.

Nærmeste tettsted er 10 km unna. Nærmeste by er 25 minutter unna. Stavanger er 1t 20m unna. 

Og så sjekket jeg det å komme seg til flyplass for noen som bor i Schleppegrells gate i Oslo. Det er innenfor ring 2. Det tar minst 1t 10m. Jeg satte ned ganghastigheten til 1 km/t fordi man går ikke særlig fort med stor koffert, og enda verre hvis man må gå på brostein osv. Ruten inkluderte 27 minutter med gange for å komme seg til bussen. En annen rute som var uten særlig gange (som man vil ha minst mulig av med bagasje), så ville det ta 1t 36m, og inkluderte 4 buss-bytter. Yikes. Heller ikke særlig ideelt med bagasje. Og dette forutsetter at man treffer på alt og at alt er i rute.

Så sjekket jeg å kjøre med taxi/bil. Det vil ta 30m uten trafikk. 1t 15m i rush. 

Det er mye lettere for meg å komme meg til Sola faktisk og ikke særlig mye lengre... Jeg legger bagasjen i bilen, kjører 1t 25m til flyplassen, parkerer og går inn. 

Lite variert take-away da, men det finnes noen gode restauranter på tettstedet faktisk. Så gode at 80% av kundene på den ene restauranten er ikke-lokale folk og mange av dem er Stavanger-folk som kjører hit kun for å gå på denne restauranten og kjører hjem igjen etterpå.

Det er jo forskjellig hva man foretrekker og jeg skjønner jo det, men det er ikke sånn at alt på bygda er langt unna alt og alt er kjipt. Jeg kan gå / sykle til alt i hverdagen. 

Hele poenget mitt er at jeg ønsker mye mer av min hverdag enn "det essensielle". Jeg ønsker et bredt utvalg av restauranter og sunn take away, ulike fritidsaktiviteter, treingsmuligheter og svømmehall, private helsetjenester og Volvat rett utenfor døra for å slippe å dra unger til eviglang kø hos legevakt....

Anonymkode: a7348...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

JLite variert take-away da, men det finnes noen gode restauranter på tettstedet faktisk. Så gode at 80% av kundene på den ene restauranten er ikke-lokale folk og mange av dem er Stavanger-folk som kjører hit kun for å gå på denne restauranten og kjører hjem igjen etterpå.

Det er jo forskjellig hva man foretrekker og jeg skjønner jo det, men det er ikke sånn at alt på bygda er langt unna alt og alt er kjipt. Jeg kan gå / sykle til alt i hverdagen. 

Du. Om Stavangerfolk kjører dit du bor for en middag, i den grad at de fyller hele restauranten, så bor du i praksis i by.... 😜

Anonymkode: a7348...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...