Gå til innhold

Den fulle vennen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke uenig i det, men er det ikke da bedre å si ifra?

Anonymkode: 3e092...ce4

Men oftest sier folk ifra ved å si "kanskje du skal roe det litt med drikkinga i dag?" eller "kanskje drikke litt vann i stedet fir å ta en ny drink?" Osv osv osv. Og når det aldri blir fulgt, og personen gang på gang drikker seg så full at man blir høylytt og masete, så blir det jo ikke noe koselig lenger. Fyllefest i russetiden, ja, da er det innafor. Men vinkvelder og middagsfester?! Fullstendig uaktuelt,  da drar jeg heller hjem.

Jeg vet ikke om dette er tilfellet for de, men verdt å reflektere over...

Anonymkode: 77f8d...bfc

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, du skrev et veldig dårlig innlegg. Budskapet ditt er nok at jeg burde ta hensyn til de som blir trigget, og derfor burde kontrollere bedre, det skjønner jeg ved å være reflektert. At jeg ikke har reflektert over at det kan trigge andre, DET skal jeg ta til meg og ta mer hensyn til.

Måten du skriver det første innlegget på er veldig negativt ladd som legger opp til at jeg går i forsvar, i stedet for å svare vennlig som jeg har gjort i flere andre innlegg der folk har vert høflige i svaret sitt. 

Sett utenifra kan jeg ikke se at innlegget du svarer på var et angrep. Jeg forstår at du blir trigget, men ingen andre er ansvarlige for hvordan du mottar noe - at du går i forsvar viser jo at du blir trigget av noe.

Hvor gammel er du TS?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleide være som du, TS, og din mangel på skam får meg til å lure på om dette er en trolletråd. 

Jeg var alltid den som ble mest drita på fest. Og den skammen og angsten jeg kjente på i flere dager og uker etterpå gjorde at jeg slutta med alkohol tvert da jeg bikka 30. 

Har jobbet mye med meg selv og har skjønt at jeg brukte alkohol som medisin i et ganske forvirret og skadet sinn. 

Derfor håper jeg cannabis blir lovlig. Kan godt hende at jeg bruker det som medisin og, men jeg roper ihvertfall ikke ut hemmeligheter, spyr ikke i busker, blir ikke med fremmede menn hjem, kaster ikke bort tusenvis av kroner  og blir heller ikke en emosjonell berg og dalbane lenger 

Anonymkode: 1528e...c24

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daria skrev (21 timer siden):

Du er en sånn person jeg unngår og en medvirkende årsak til at jeg alltid går tidlig fra fest. Du sier at du gjør ingenting, men når du er høylydt og masete og drikker ukontrollert, ødelegger du sannsynligvis kvelden for mange andre. At de har sluttet å invitere deg er et klart tegn på det.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Alle kan være uheldige, men hvis du flertallet av gangene blir dritings, ville jeg også sluttet å invitere deg på fest. 

Anonymkode: af29c...f13

Daria skrev (21 timer siden):

Såpass sosiale antenner forventer jeg at folk har selv, det er ikke mitt ansvar å oppdra voksne mennesker. Du vet jo at du er masete og slitsom i fylla, skjønner du virkelig ikke at det er plagsom og uakseptabel oppførsel? De har i og for seg sagt fra, ved at oppførselen din får følger.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Eg tenker ikke at jeg er slitsomt dersom jeg er masete på jente kveld der alle snakker om løst og fast. Syns ikke det er plagsom om noen blir for fulle nei, syntes igrunn det bare er gøy så lenge de ikke er ufin. 

Du tenker tydeligvis ikke det, men som du ser av svarene du har fått så langt er det nok et større problem enn du har innsett. Folk flest liker ikke slitsomme og masete folk, og det er ikke gøy med fulle folk. 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Takk❤️ Ja, har aldri før sett på det som et reelt problem. Ikke en ting jeg spør om heller, for eg har jo selvsagt mye angst etterpå. At det ikke er så vanlig blir jo mer og mer åpenlyst så er vel bare å endre tankesettet og jobbe med det :)

Du har opplevd angst etterpå, men tar det fremdeles ikke innover deg og endrer adferd?

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du er den som ikke ble invitert tilbake etter noen fester i min vennegjeng. For folk som drikker seg fra sans og samling på den måten er ikke interessant å ha med på fest. Lær deg å kontrollere drikkingen din og så snakk med venner og BEVIS du har fått kontroll på det, så inviteres du tilbake. Få mennesker er så kule og morsomme i fylla som de innbiller seg… Særlig når de blir overstadig beruset. 

Anonymkode: e3256...ddf

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg unngår festing og alkohol med de som alltid blir slitsomme og ufordragelige i fylla. Drar gjerne litt tidligere for å slippe å ta følge med dem på veien hjem. Jeg har uheldigvis vært den fulle et par ganger selv, men jeg blir ikke spesielt utagerende.
Priser meg alltid lykkelig når "den fulle" har bestemt seg for å ikke drikke. Godt valg.

Anonymkode: 1a302...43e

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tja, der det er åpen bar tenker jeg fri flyt. Også kvelder der aller har med en flaske og to, i tillegg til at det kommer en dunk og to på bordet som noen vil bli kvitt. Har flere venninner som drikker og drikker, men de blir ikke fulle. I tillegg drikker de saktere. Jeg drikker ofte fort, og kan glemme vann, prøver å fylle på med vann også for å roe ned.

Om det du skriver her stemmer, så virker det som du kan ha et problem med å begrense deg og inntaket ditt. Det skriver du jo egentlig også i ditt første innlegg om at du blir for full 9 av 10 ganger. Og du ser jo egentlig hvorfor det ender sånn her, når du ikke klarer å holde inntaket nede, og i passe tempo og drikke nok vann. 

Det er heller ikke sånn at det er om å gjøre å drikke mest mulig, bare fordi det er åpen bar. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

På fest er det meste greit, men er du en type som alltid ødelegger andres moro fordi du blir overstadig beruset så hadde jeg ikke invitert deg. Jeg liker ikke å være barnevakt for voksene mennesker. Har jeg ungefri så vil jeg ikke passe på andre, spesielt ikke når det er gjentagende. Et uhell innimellom helt helt innafor. 

Vinkvelder med hu der som alltid blir fullere enn oss andre og som tar over hele vinkvelden, nei takk. 

Anonymkode: 038cc...b15

Vi har en sånn venninne. Hun merker ikke selv at hun etterhvert blir høylydt og monopoliserer hele praten. Vi er der for å snakke sammen, ikke for å høre på henne. 

Hun har det morsommere og morsommere, vi andre får det kjedeligere og kjedeligere. Hun blir sjelden invitert lenger. 

Anonymkode: ab84f...28e

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi unnlot invitere de som alltid ble overstadig, de som ikke skjønner selv hvor mye de ødelegger festen ved å alltid bli overstadig.

Det handler ikke bare om at de ble masete og slitsomme, men de dempet andre sin fest fordi vi følte noen måtte passe på disse personene.

I tillegg så ønsket vi ikke være med å legge til rette for ett skadelig alkoholforbruk, rett å slett fordi vi brydde oss om personene, og så at de ikke hadde kontroll på alkoholforbruk...

Men du VET jo at du alltid er den som blir for full, er det virkelig nødvendig at noen sier det rett ut da? Må det gå så langt at du blir ekskludert og får tilsnakk før du tar ett tak i din egen oppførsel? Hvorfor kan du ikke ta ett grep FØR det, når du selv er klar over problemet?

Anonymkode: 5e759...9ec

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er godt mulig. Hadde en venninne som alltid ble full, klarte aldri å begrense seg, laget veldig mye drama og man følte seg som en barnevakt. Personen eide ikke filter å fornærmet ganske mange. Er ikke noe gøy med vi kvelder nå hun alltid ble sørpe dritings kranglet og spydde. 

Anonymkode: 16058...d1c

Dette blir et langt innlegg, men jeg har tatt med en del sitater som viser hvordan folk gjerne blir påvirket av "den fulle vennen". Jeg har også tatt med noen sitater fra dine svar om hvordan du er på fest der jeg har kommentert direkte. 

Grunnen til at jeg velger å ta med såpass mye er at det er 2 ting jeg reagerer på i hovedinnlegget:

1. Du blir for full for ofte (og er klar over det)

2. Du blir "for mye" på disse kveldene (og tror det er fordi du blir for full)

Begge deler kan skje samtidig, men kan skje uavhengig av hverandre, men det henger ofte sammen. 

Basert på det du skriver så virker det som du har vanskeligheter med å begrense hvor mye du drikker, og at du tror at hver gang det settes drikkevarer på bordet så er det din plikt å drikke det opp. Du må rett og slett lære deg å drikke med måte! Ingen synes det er morsom med folk som blir for fulle, og det ser du helt klart i innleggene jeg har sitert her. Noen synes det er ubehagelig fordi de har dårlige erfaringer fra tidligere, og andre føler de må passe på den som ikke klarer å begrense seg. Dette er det første du må starte med - vis at du klarer å drikke med måte, og aller helst at du drikker lite for å virkelig vise at du klarer det. 

Det andre er at du blir "for mye". Er det noe du også er til vanlig? Du er mer opptatt av å prate selv eller lytte til andre? Du føler behov for å "lage liv"? Eller er dette en side som kommer frem når du drikker? Om det er det siste, har du tenkt over hvorfor det blir slik?

Det kan virke som jeg er veldig hard mot deg nå, men det er fordi jeg kjenner meg igjen av mye av det du beskriver i flere av innleggene dine. Så du får se på det som gode får fra en som har gjort en del tabber selv. 

Du skriver ikke hvor gammel du er, men jeg husker fra da jeg var yngre så var det veldig lett å forsyne seg ukritisk der man oppfatter det som "fri bar". Jeg kunne gjerne fylle meg glass på glass uten at jeg tenkte på hvordan det fremsto. I virkeligheten finnes ikke noe som er "fri bar", for om du forsyner deg mer enn det som anses som "dannet" (som vil være avhengig av setting) så vil det bli lagt merke til. Og spesielt om du i tillegg blir for full.

Du kan komme til å bli oppfattet som grådig, og den som ble for full. Aldri forsyn deg av mer enn du har tatt med deg. Er det vinkveld, og alle skal ta med seg en flaske, så drikker du i hvert fall ikke mer en en flaske selv om det ser ut som om det er rikelig med drikke. Det et ikke din oppgave å tømme bordet for mat og drikke. 

Prøv å være mer oppmerksom på de du er sammen med, og fokuser på å lytte mer enn du snakker selv. Det er ingen som liker å bli avbrutt eller at noen tar over samtalen fullstendig. Og slik du skriver om deg selv virker det som du blir "litt mye", selv om du ikke gjør noe galt. Men som det skrives i flere av innleggene jeg har sitert, så virker det som du tar over for mye på en negativ måte, og folk gidder ikke. De får i tillegg en inntrykk av at de må passe på deg, noe som også ødelegger stemningen. 

Nå ble det veldig mye negativt, men det er fordi jeg kjenner meg igjen i mye av det du beskriver og også mye av tilbakemeldingene du har fått. Jeg har for eksempel blitt myer mer bevisst egen adferd, og at jeg for eksempel opplever meg selv som veldig masete i fylla. Jeg har aldri fått negative tilbakemeldinger, men har begynt å reflektere over hvordan jeg oppfører meg og hvordan jeg kan oppfattes. Jeg ønsker ikke å være den masete og sutrete, som jeg vet jeg kan bli om jeg får for mye å drikke. Derfor er jeg veldig bevisst på hvor mye jeg drikker, men også et valg jeg har tatt i edru tilstand over hvordan jeg kommuniserer med folk: Ha mer fokus på de du snakker med, og ikke på hva du skal si selv! 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men oftest sier folk ifra ved å si "kanskje du skal roe det litt med drikkinga i dag?" eller "kanskje drikke litt vann i stedet fir å ta en ny drink?" Osv osv osv. Og når det aldri blir fulgt, og personen gang på gang drikker seg så full at man blir høylytt og masete, så blir det jo ikke noe koselig lenger. Fyllefest i russetiden, ja, da er det innafor. Men vinkvelder og middagsfester?! Fullstendig uaktuelt,  da drar jeg heller hjem.

Jeg vet ikke om dette er tilfellet for de, men verdt å reflektere over...

Ville du tatt i mot et slikt råd, om det nå var i edru tilstand eller på fest? Og hvordan ville du reagert?

Anonymkode: 47e0d...fd3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er godt mulig. Hadde en venninne som alltid ble full, klarte aldri å begrense seg, laget veldig mye drama og man følte seg som en barnevakt. Personen eide ikke filter å fornærmet ganske mange. Er ikke noe gøy med vi kvelder nå hun alltid ble sørpe dritings kranglet og spydde. 

Anonymkode: 16058...d1c

Det er jo også flaut å ha med seg den dritings venninnen. Jeg festa mye når jeg var rundt 30 år og var mye på byen men hun ene venninnen som av og til var med (hun bodde utenbys så følte liksom jeg måtte be henne med når hun en sjelden gang var hjemme) fikk jeg alltid kommentarer på. "Hva er galt med henne?" "Ikke ta med deg Kari, vi orker ikke" etc pluss at jeg ofte måtte dra henne bort fra menn hun klenget på som tydelig viste at de ikke ville ha henne og menn som ville ha henne fordi hun var full og lett å lede...

Anonymkode: 0abc6...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange som ikke tåler alkohol. Og da mener jeg ikke fysisk, men at adferden endrer seg såpass at det blir et sosialt problem. Du er en av disse, og jeg har kjent altfor mange av disse i løpet av årene. De blir høylytte, kranglete, har ovverdreven seksualisert oppførsel, eller det verste - blir voldelige. Og i tillegg at de får blackout. 

Venninnen min var sånn. Hun blacket ut etter glass nr, ca 5, og deretter var det gardinene nede og dritings oppførsel. Det belastet jo oss andre. Når vi var på byen måtte vi passe på henne, eller at hun ikke kom inn på utesteder, og vi måtte sjekke om hun kom seg hjem. På fest var det mer "hide your husbands".

Vi sa fra. Og heldigvis tok hun det til seg, og drikker ikke lenger. Alle som ikke tåler alkohol bør slutte å drikke. Rett og slett. Dere er giftige for dere selv og for omgivelsene. 

Anonymkode: d4816...ac5

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke noe problem med fulle folk, så lenge de bare driter seg selv ut og er i godt humør.

Så kom jeg til å tenke på en god venninne jeg har, som alltid ble veldig aggressiv og anklagende når hun drakk når vi var yngre. Hun kunne gå fra å være gladfull til plutselig å bli kjempe sint og anklage meg for det ene og det andre. Det var veldig slitsomt og sårende. Tok det aldri opp med henne, men heldigvis endret hun seg etter hun fikk barn. 

Anonymkode: 6bad0...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om du tenker det er hyggelig og at du bare er pratsom, så er du garantert slitsom. Jeg har en venninne som blir ekstremt høylytt når hun drikker mer enn tre glass, og tror hun er veldig interessant og at alle vil høre på henne, i tillegg til at hun blir "bossy" med hva vi andre skal gjøre. Det er så slitsomt at jeg ikke drikker mer med henne enn jeg må. Har også venner som er kuttet ut etter oppførsel i fylla som er slitsom for oss andre. De som tror at det å dele på alkohol er lik å drikke mest mulig, de som skal være /gjøre "morsomme" ting, de som har fokus på å få promille fremfor å være sosiale, de som gjør idiotiske ting i fylle uten å beklage i etterkant, de som blir høylytt og skal styre showet når promillen stiger, nei de kuttes ut når det skjer flere ganger. Det er nok der du er kommet ts, de har fått nok, og du er ikke villig til å endre oppførsel, så da blir det ikke flere invitasjoner på deg. 

Anonymkode: eb0e6...edc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hailly skrev (På 18.5.2024 den 9.17):

Men du vet også at det jeg sier er sant? 

Hailly skrev (På 18.5.2024 den 10.27):

*Folk flest drikker ikke for å ruse seg eller for å bli full.*

Snip

*For du er alkis. Det kan du gå å skrive på speilet ditt.*

Fy søren så uspiselig du er. 

Anonymkode: 400d2...36c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

*og du er ikke villig til å endre oppførsel, så da blir det ikke flere invitasjoner på deg.*

Anonymkode: eb0e6...edc

Det er jo nettopp det TS -er- villig til, det har hen skrevet x antall ganger i denne tråden.

Fader så uvillige folk her er til å lese hva trådstarter skriver. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Fy søren så uspiselig du er. 

Enig. Usympatisk å moralisere.

Anonymkode: ca824...0dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar blir litt slik tja, nei, kanskje. 

Jeg hadde en venninne som bestandig drakk seg så full at det ble ubehagelig, for hun tok det for gitt at vi andre, og spesielt jeg, alltid skulle passe på henne. Etter en sydentur der jeg følte meg mest som barnevakt ga jeg imidlertid klar beskjed om at dette orker jeg ikke lenger. Det tok hun til seg, og sluttet med slikt. Vi var da i begynnelsen av 20 årene. Hadde hun ikke tatt det til etterretning ville jeg nok trukket meg unna. 

Jeg har et par venninner som oftere drikker seg skikkelig fulle enn andre, men de er ikke ugreie på noen måter, så det er ikke noe problem. De er egentlig bare morsomme. 

Jeg har en venninne som får en veldig ubehagelig oppførsel hver gang hun drikker, og det medfører at hun ikke alltid inviteres med ja, men der er det mer enn at hun bare blir full. Hun trenger ikke bli full for å oppføre seg på måter som blir anstrengende for andre egentlig, hun trenger liksom bare vin i glasset. Mer som en unnskyldning enn at hun er full. 

Så veldig situasjonsbetinget. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slutt å drikk! Du er mor og vil vel være en god rollemodell?

Anonymkode: d3bee...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 9.24):

Slutt å drikk! Du er mor og vil vel være en god rollemodell?

Anonymkode: d3bee...731

Var det rådet ditt? Isåfall, et like umodent svar tilbake: pass på deg selv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.5.2024 den 19.39):

Du tenker tydeligvis ikke det, men som du ser av svarene du har fått så langt er det nok et større problem enn du har innsett. Folk flest liker ikke slitsomme og masete folk, og det er ikke gøy med fulle folk. 

Du har opplevd angst etterpå, men tar det fremdeles ikke innover deg og endrer adferd?

Om det du skriver her stemmer, så virker det som du kan ha et problem med å begrense deg og inntaket ditt. Det skriver du jo egentlig også i ditt første innlegg om at du blir for full 9 av 10 ganger. Og du ser jo egentlig hvorfor det ender sånn her, når du ikke klarer å holde inntaket nede, og i passe tempo og drikke nok vann. 

Det er heller ikke sånn at det er om å gjøre å drikke mest mulig, bare fordi det er åpen bar. 

Dette blir et langt innlegg, men jeg har tatt med en del sitater som viser hvordan folk gjerne blir påvirket av "den fulle vennen". Jeg har også tatt med noen sitater fra dine svar om hvordan du er på fest der jeg har kommentert direkte. 

Grunnen til at jeg velger å ta med såpass mye er at det er 2 ting jeg reagerer på i hovedinnlegget:

Begge deler kan skje samtidig, men kan skje uavhengig av hverandre, men det henger ofte sammen. 

Basert på det du skriver så virker det som du har vanskeligheter med å begrense hvor mye du drikker, og at du tror at hver gang det settes drikkevarer på bordet så er det din plikt å drikke det opp. Du må rett og slett lære deg å drikke med måte! Ingen synes det er morsom med folk som blir for fulle, og det ser du helt klart i innleggene jeg har sitert her. Noen synes det er ubehagelig fordi de har dårlige erfaringer fra tidligere, og andre føler de må passe på den som ikke klarer å begrense seg. Dette er det første du må starte med - vis at du klarer å drikke med måte, og aller helst at du drikker lite for å virkelig vise at du klarer det. 

Det andre er at du blir "for mye". Er det noe du også er til vanlig? Du er mer opptatt av å prate selv eller lytte til andre? Du føler behov for å "lage liv"? Eller er dette en side som kommer frem når du drikker? Om det er det siste, har du tenkt over hvorfor det blir slik?

Det kan virke som jeg er veldig hard mot deg nå, men det er fordi jeg kjenner meg igjen av mye av det du beskriver i flere av innleggene dine. Så du får se på det som gode får fra en som har gjort en del tabber selv. 

Du skriver ikke hvor gammel du er, men jeg husker fra da jeg var yngre så var det veldig lett å forsyne seg ukritisk der man oppfatter det som "fri bar". Jeg kunne gjerne fylle meg glass på glass uten at jeg tenkte på hvordan det fremsto. I virkeligheten finnes ikke noe som er "fri bar", for om du forsyner deg mer enn det som anses som "dannet" (som vil være avhengig av setting) så vil det bli lagt merke til. Og spesielt om du i tillegg blir for full.

Du kan komme til å bli oppfattet som grådig, og den som ble for full. Aldri forsyn deg av mer enn du har tatt med deg. Er det vinkveld, og alle skal ta med seg en flaske, så drikker du i hvert fall ikke mer en en flaske selv om det ser ut som om det er rikelig med drikke. Det et ikke din oppgave å tømme bordet for mat og drikke. 

Prøv å være mer oppmerksom på de du er sammen med, og fokuser på å lytte mer enn du snakker selv. Det er ingen som liker å bli avbrutt eller at noen tar over samtalen fullstendig. Og slik du skriver om deg selv virker det som du blir "litt mye", selv om du ikke gjør noe galt. Men som det skrives i flere av innleggene jeg har sitert, så virker det som du tar over for mye på en negativ måte, og folk gidder ikke. De får i tillegg en inntrykk av at de må passe på deg, noe som også ødelegger stemningen. 

Nå ble det veldig mye negativt, men det er fordi jeg kjenner meg igjen i mye av det du beskriver og også mye av tilbakemeldingene du har fått. Jeg har for eksempel blitt myer mer bevisst egen adferd, og at jeg for eksempel opplever meg selv som veldig masete i fylla. Jeg har aldri fått negative tilbakemeldinger, men har begynt å reflektere over hvordan jeg oppfører meg og hvordan jeg kan oppfattes. Jeg ønsker ikke å være den masete og sutrete, som jeg vet jeg kan bli om jeg får for mye å drikke. Derfor er jeg veldig bevisst på hvor mye jeg drikker, men også et valg jeg har tatt i edru tilstand over hvordan jeg kommuniserer med folk: Ha mer fokus på de du snakker med, og ikke på hva du skal si selv! 

Ville du tatt i mot et slikt råd, om det nå var i edru tilstand eller på fest? Og hvordan ville du reagert?

Veldig godt svar, tusen, tusen takk for at du tok deg tid til dette. Jeg er vel veldig reflektert person, men sliter jo i sosiale settinger. Har generalisert angstlidelse, så jeg er mye med og uten alkohol, det er nok derfor jeg ikke tenker over det. Ute. Alkohol er jeg like masete, intens og slitsom, men er hyggeligere når jeg drikker, i desperasjon om å bli likt. Men igjen, dette svaret betyr mye og jeg tar til meg alt jeg kan❤️❤️👌

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trolltunge skrev (På 20.5.2024 den 2.27):

Mitt svar blir litt slik tja, nei, kanskje. 

Jeg hadde en venninne som bestandig drakk seg så full at det ble ubehagelig, for hun tok det for gitt at vi andre, og spesielt jeg, alltid skulle passe på henne. Etter en sydentur der jeg følte meg mest som barnevakt ga jeg imidlertid klar beskjed om at dette orker jeg ikke lenger. Det tok hun til seg, og sluttet med slikt. Vi var da i begynnelsen av 20 årene. Hadde hun ikke tatt det til etterretning ville jeg nok trukket meg unna. 

Jeg har et par venninner som oftere drikker seg skikkelig fulle enn andre, men de er ikke ugreie på noen måter, så det er ikke noe problem. De er egentlig bare morsomme. 

Jeg har en venninne som får en veldig ubehagelig oppførsel hver gang hun drikker, og det medfører at hun ikke alltid inviteres med ja, men der er det mer enn at hun bare blir full. Hun trenger ikke bli full for å oppføre seg på måter som blir anstrengende for andre egentlig, hun trenger liksom bare vin i glasset. Mer som en unnskyldning enn at hun er full. 

Så veldig situasjonsbetinget. 

Takk for svar. Ja, jeg trenger ikke pass, av nyskjerrighet, hva gjør at folk bruker dette som argument, og hvorfor tar folk seg friheter til å tro at de kan passe på andre voksne mennesker??😑

Jeg blir hyggeligere når jeg drikker , grunnet angstlidelse, men maser alltid mye, folk tror det handler om alkohol, men det har med selvbildet å gjøre, det er dårlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.5.2024 den 19.39):

Er ikke Ts her, men når det gjelder de siste spørsmålene dine, så kan det være utfordrende når en person allerede har drukket noe. Har opplevd aggressive utfall ved å stille slike spørsmål her dessverre. Men forøvrig veldig enig med deg. Har sett folk bli veldig drøye og innta mengder som betyr en promille hvor de fleste ville vært død, og det er ubehagelig å bevitne. Har selv brukt mye energi på å justere egne grenser tidligere, og når jeg har disse «reglene» for meg selv, så blir det til slutt en vane som gjør overskridelser lett å unngå. Men holder meg unna disse menneskene som har drøye overskridelser som sin vane.

Anonymkode: 7278e...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Ja, jeg trenger ikke pass, av nyskjerrighet, hva gjør at folk bruker dette som argument, og hvorfor tar folk seg friheter til å tro at de kan passe på andre voksne mennesker??😑

Jeg blir hyggeligere når jeg drikker , grunnet angstlidelse, men maser alltid mye, folk tror det handler om alkohol, men det har med selvbildet å gjøre, det er dårlig. 

Vet ikke om jeg misforsto deg nå, men jeg tok meg ingen friheter angående å passe på henne, det tok fra meg friheten å måtte passe på henne. Jeg måtte passe meg fra å bli beruset nok til å ikke huske på å se etter henne konstant, for da vandret hun plutselig avgårde alene, uansett hvor vi var. Jeg har hatt hjertet i halsen mange ganger mens jeg løp etter henne, fordi jeg var uoppmerksom en liten stund og dermed var hun plutselig på vei langs en tilnærmet folketom mørk strand eller gate i utlandet og slikt, ravende full og nærmest med "kom og voldta meg" skilt rundt halsen. Eller hun kunne påstå at hun skulle bade fra noen klipper ved hytta til sine foreldre. Noe som var risikabelt nok på dagtid edru. Jeg gjorde det fordi jeg brydde meg om henne, men noe kjekt var det absolutt ikke. Hvilket hun heldigvis forsto da jeg sa at nok var nok og jeg nektet å være mer med henne om hun oppførte seg slik flere ganger. Da begynte hun å drikke mer fornuftig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tar seg friheten?? Heller at man ser nødvendigheten... Jeg snur iallefall ikke ryggen til en venn som er sterkt beruset...

Masete er sjeldent hyggeligere... Masete er som oftest slitsomt og irriterende...
Har vennene dine sagt tydelig at du er hyggeligere når du er full?

Anonymkode: 5e759...9ec

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Tror du, eller sier andre? Jeg har hørt mange snakke om hvor morsomme, underholdende og sjarmerende de er i fylla, men det er sjelden jeg som edru deler det synspunktet.

For øvrig er det litt spesielt å si at de som passer på at vennene sine ikke skader seg eller gjør dumme og selvdestruktive ting i fylla tar seg friheter. Tror du de gjør det for å være vanskelige og kjipe? De burde heller la fulle folk få skade seg uforstyrret?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...