PeeWee Skrevet 21. mai 2024 #41 Del Skrevet 21. mai 2024 GP950mAh skrev (35 minutter siden): Krig mellom demokratiske land er ikke ukjent, De tilfellene du nevner der, er enten tilfeller hvor det ikke var skikkelige demokratier, eller regelrette "papirkriger". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isakmann Skrevet 21. mai 2024 Forfatter #42 Del Skrevet 21. mai 2024 Thanos skrev (1 time siden): Det er fullt mulig å inngå handelsavtaler med alle land uten å være medlem av EU eller andre tyranniske parasittorganisasjoner. Det ante meg at vi kom til å havne på et lavmål i denne diskusjonen, og dette håper jeg er bunnen. Men før vi går videre, hvilke tyranniske parasittorganisasjoner er det du snakker om her? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GP950mAh Skrevet 21. mai 2024 #43 Del Skrevet 21. mai 2024 (endret) Thanos skrev (6 timer siden): Det er fullt mulig å inngå handelsavtaler med alle land uten å være medlem av EU eller andre tyranniske parasittorganisasjoner. EU er en solidarisk, demokratisk union bestående av frie land som velger å samarbeide. Norge er tett knyttet opp mot EU gjennom handel og bilateralt samarbeid på mange områder, derfor ville det være i vår interesse å melde oss inn og få stemmerett og innflytelse over lovene og direktivene vi uansett må forholde oss til og få bedre handelsvilkår. Norge kan ikke tvinge EU til å handle med oss, og med kjøttvekta i internasjonalt diplomati og våre dårlige forhandlingskort ville det være økonomisk selvmord for oss å begynne som gateselgere på verdensmarkedet, noe EØS-utredningen også konkluderte med. Endret 21. mai 2024 av GP950mAh 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 21. mai 2024 #44 Del Skrevet 21. mai 2024 GP950mAh skrev (1 minutt siden): EU er en solidarisk, demokratisk union bestående av frie land som velger å samarbeide. Norge er tett knyttet opp mot EU gjennom handel og bilateralt samarbeid på mange områder, derfor ville det være i vår interesse å melde oss inn og få stemmerett og innflytelse over lovene og direktivene vi uansett må forholde oss til og få bedre handelsvilkår. Norge kan ikke tvinge EU til å handle med oss, og med kjøttvekta i internasjonalt diplomati og våre dårlige forhandlingskort ville det være økonomisk selvmord for oss å begynne som gateselgere på verdensmarkedet, noe EØS-utredningen også konkluderte med. Jeg syntes ikke trusler henger så greit ihop med "en demokratisk union bestående av frie land som velger å samarbeide." Visste du at Norge mottok et regelrett trusselbrev fra EU forleden, der vi fikk klar beskjed om å levere neste energipakke til dem innen en gitt dato, ellers ble det iverksatt sanksjoner. Er dette noe vi bør strebe etter å føye oss inn i? Er dette den demokratiske løsningen? EU er et kjeltringnettverk bestående av maktsyke elite individer som bevisst knytter unioner for å inneha mer makt! Den organisasjonen handler om alt annet enn frihet. Storbritannia fikk erfare det og meldte seg ut. 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 21. mai 2024 #45 Del Skrevet 21. mai 2024 isakmann skrev (5 timer siden): Det ante meg at vi kom til å havne på et lavmål i denne diskusjonen, og dette håper jeg er bunnen. Men før vi går videre, hvilke tyranniske parasittorganisasjoner er det du snakker om her? Jeg liker å kalle en spade for en spade. Når EU lager regler de trer nedover hodene til land som ikke engang er med i organisasjonen, burde bjellene begynne å ringe. Selv har flere av EU medlemslandene tatt fryktelige klimapolitisk gale valg de siste årene. Som konsekvens har hele Europa under EU, et gigantisk energiunderskudd. Hva gjør EU? De sonder terrenget etter energi. Og når de finner det, lurer de frem avtaler som gagner politikerne de bestikker, men som ruinerer livene til befolkningen. Strømkrisen, inflasjonen og alt som fulgte med, er en rekke konsekvenser dynket i korrupsjon, udyktighet og galskap fremmet av Davos eliten! Ingenting av det de gjør får konsekvenser for de som sitter i toppen av EU. Men det ødelegger livene til vanlige folk. Siste nytt på EU "samarbeidet", nå truer de Norge i nytt brev der vi pålegges nye strømkabler for å dekke underskuddet i Europa. Ellers vanker det sanksjoner! Jeg vet ikke hva du kaller en slik organisasjon, men jeg kaller det parasitter! 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GP950mAh Skrevet 22. mai 2024 #46 Del Skrevet 22. mai 2024 Thanos skrev (1 time siden): Jeg syntes ikke trusler henger så greit ihop med "en demokratisk union bestående av frie land som velger å samarbeide." Visste du at Norge mottok et regelrett trusselbrev fra EU forleden, der vi fikk klar beskjed om å levere neste energipakke til dem innen en gitt dato, ellers ble det iverksatt sanksjoner. Er dette noe vi bør strebe etter å føye oss inn i? Er dette den demokratiske løsningen? EU er et kjeltringnettverk bestående av maktsyke elite individer som bevisst knytter unioner for å inneha mer makt! Den organisasjonen handler om alt annet enn frihet. Storbritannia fikk erfare det og meldte seg ut. Vi fikk ikke noe trusselbrev, det brevet og kommisjonæren sa var at Norge har forpliktet seg gjennom eøs-avtalen til å ta inn dette direktivet og derfor må få det gjort og ikke fortsette å somle. Det er slik internasjonalt samarbeid fungerer at man må oppfølge sine forpliktelser, det er nemlig ikke en stående buffet hvor man kan velge bare det man liker og gi blaffen i resten slik nasjonalistene tror. EU består av folkevalgte politikere som borgerne i EU har stemt frem og er svært godt fornøyde med. Det er den samme befolkningen som ønsker et sterkere og mer solidarisk EU med mer makt til å løse oppgaver som det er bedre å ta på EU nivå enn på nasjonalt nivå. Brexit har vært en katastrofe for britene, og gitt lavere vekst, økende ledighet, høyere inflasjon og mindre eksport. Det fungerer så dårlig at britene er helt desperate etter å melde seg inn igjen, og har gitt økt støtte til EU, både innad i EU og i Norge. https://en.wikipedia.org/wiki/Potential_re-accession_of_the_United_Kingdom_to_the_European_Union#National_polls Nasjonalistenes andre fyrtårn Sveits ønsker seg inn i EØS-avtalen, for de ser hvor dårlig deres bilaterale avtaler fungerer, som gir dårligere handelsvilkår og større uforutsigbarhet for næringslivet. https://www.swissinfo.ch/eng/business/liberal-greens-want-to-revive-european-economic-area-eea-agreement/48107658 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 22. mai 2024 #47 Del Skrevet 22. mai 2024 At Norge er ødelagt er nok en overdrivelse. Men det ligger noen latente faresignaler i som må tas fatt i for å unngå at Norge går fra å være et rikt land til potensielt bli et av de fattigste i Europa på sikt. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlackSunshine Skrevet 22. mai 2024 #48 Del Skrevet 22. mai 2024 Jeg tenker at Norge ikke er ødelagt. Og ihvertfall ikke relativt til de aller fleste andre land. Det er mange kompliserte punkter i ditt innlegg, men jeg mener at Norge har en ganske ok balanse og at vi synes å klare oss ok utenfor EU. Det er to ting jeg er mest bekymret over: 1. Lave fødselsrater (til tross for velferdsordninger) 2. Offentlig forbruk (skyhøyt sammenlignet med f.eks Sverige og Danmark) På lang sikt vil disse i kombinasjon stresse systemet vårt mye. Ergo trengs arbeidskraft - noen må jo produsere varer og tjenester. Hvordan dette kan gjøres best mulig, har jeg ikke noe enkelt svar på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 22. mai 2024 #49 Del Skrevet 22. mai 2024 BlackSunshine skrev (5 timer siden): 2. Offentlig forbruk (skyhøyt sammenlignet med f.eks Sverige og Danmark) Som andel av BNP er forbruket heller litt høyere i de landene. Du glemmer jo at Norge har høyere lønninger, så mye av forskjellene i utgifter er bare fordi lønninger er høyere her- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 22. mai 2024 #50 Del Skrevet 22. mai 2024 Fordi alle norges sytpeiser er samlet på KG. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaarebjarne Skrevet 22. mai 2024 #51 Del Skrevet 22. mai 2024 isakmann skrev (På 17.5.2024 den 11.44): Med andre ord, de landene som virkelig trenger et løft, skal stenges ute? Trenger Kina et løft? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlackSunshine Skrevet 22. mai 2024 #52 Del Skrevet 22. mai 2024 3 hours ago, PeeWee said: Som andel av BNP er forbruket heller litt høyere i de landene. Du glemmer jo at Norge har høyere lønninger, så mye av forskjellene i utgifter er bare fordi lønninger er høyere her- Hmmm. Har du data på dette? Vi synes å ha høyere offentlig sektors bruk av BNP relativt til Sverige (og andre OECD land forøvrig). Videre har vi høyere andel sykepleiere og leger pr innbygger enn Sverige og Danmark. https://www.finansavisen.no/politikk/2023/06/06/8013610/norge-en-rik-og-slapp-petrostat 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 22. mai 2024 #53 Del Skrevet 22. mai 2024 BlackSunshine skrev (45 minutter siden): Hmmm. Har du data på dette? Vi synes å ha høyere offentlig sektors bruk av BNP relativt til Sverige (og andre OECD land forøvrig). Videre har vi høyere andel sykepleiere og leger pr innbygger enn Sverige og Danmark. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_government_spending_as_percentage_of_GDP Den høye andelen offentlig inntekter av BNP er nok på grunn av oljen, men utgiftene er lavere enn Sverige og Danmark. Men det virker som om oljen gjør gode tall vanskelige. Virker uansett som at Frankrike og Italia er værstingene på offentlig forbruk. Finansavisen er ikke nøytral for å si det mildt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 22. mai 2024 #54 Del Skrevet 22. mai 2024 isakmann skrev (På 17.5.2024 den 11.23): Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Selvfølgelig har vi utfordringer, men det vil vi jo alltid ha. Det blir aldri perfekt. Men sammenlignet med de fleste andre land, har vi det sannelig godt i Norge. Faktisk er vi bortskjemt med velstand. Har bekjente fra USA, som er skikkelig misunnelige. På fødselspermisjon, sykepenger, fri helsehjelp etc. Og mye av velstand skyldes innvandrere som er villig til å jobbe for landet. Disse flotte menneskene blir ofte glemt, fordi det hele tiden er fokus på de langt færre som må ty til hjelp på Nav. (i likhet med mange etniske nordmenn) Så har vi den fullstendige idiotiske diskusjon om "globalisering". Akkurat som om lille Norge skulle kunne stenge grensene, og klare seg sjøl. På grunn av vår lille størrelse, trenger vi være del av en større enhet. EU medlemskap hadde vært best. Vi så det under pandemien, vi måtte ha hjelp av svenskene, fordi Norge alene, utenfor EU, ikke hadde mulighet til å skaffe medisinsk utstyr, og vaksiner som trengtes. Du kjenner deg ikke igjen ? Det er fordi du ikke rammes av konsekvensene enda. Oljefondet bærer nasjonen akkurat nå, de samme som forvalter oljefondet politisk er for at all oljeutvinning skal avsluttes. For å si det slik vi ser enorme problemer tårne seg opp nå, det er oljepengene som holder Norge flytende. Tar dette slutt er sosial nød i et enormt omfang resultatet ganske så øyeblikkelig. Den lavere middelklassen og ned kjenner allerede på dette nå. Alt det andre du raljerer med og skylder på at vi ikke er medlem av EU ? takke faen for det ! Fordi Norge de siste 40 år har langt ned store deler av sin industri, bygget ned forsvaret til ingenting, null beredskap på noe som helst både når det gjelder medisinsk utstyr og vaksiner. Det har ingenting med at vi er en liten nasjon å gjøre ! Det har med politiske valg å gjøre ! 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 22. mai 2024 #55 Del Skrevet 22. mai 2024 BlackSunshine skrev (14 timer siden): Jeg tenker at Norge ikke er ødelagt. Og ihvertfall ikke relativt til de aller fleste andre land. Det er mange kompliserte punkter i ditt innlegg, men jeg mener at Norge har en ganske ok balanse og at vi synes å klare oss ok utenfor EU. Det er to ting jeg er mest bekymret over: 1. Lave fødselsrater (til tross for velferdsordninger) 2. Offentlig forbruk (skyhøyt sammenlignet med f.eks Sverige og Danmark) På lang sikt vil disse i kombinasjon stresse systemet vårt mye. Ergo trengs arbeidskraft - noen må jo produsere varer og tjenester. Hvordan dette kan gjøres best mulig, har jeg ikke noe enkelt svar på. Hei, ja du har gode poeng der. At noen må produsere varer og tjenester er i ferd med å bli et problem der bedriftsbeskattningen tar livet av produksjonsbedrifter. Dette er desverre et direkte resultat av dagens regjering sitt vanstyre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 22. mai 2024 #56 Del Skrevet 22. mai 2024 Stina234 skrev (2 timer siden): Hei, ja du har gode poeng der. At noen må produsere varer og tjenester er i ferd med å bli et problem der bedriftsbeskattningen tar livet av produksjonsbedrifter. Dette er desverre et direkte resultat av dagens regjering sitt vanstyre. Feil. Bedriftsskatten i Norge ligger på samme nivå som de øvrige nordiske land. Den er 22%. Det samme er det i Danmark. I Sverige er den 21.4% og i Finland 20%. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GP950mAh Skrevet 22. mai 2024 #57 Del Skrevet 22. mai 2024 Amossa skrev (21 minutter siden): Feil. Bedriftsskatten i Norge ligger på samme nivå som de øvrige nordiske land. Den er 22%. Det samme er det i Danmark. I Sverige er den 21.4% og i Finland 20%. Våre naboland har ikke formuesskatt, det er en svært skadelig form for beskatning som kveler egenkapitalen og investeringer i næringslivet som utenlandske bedrifter slipper. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 23. mai 2024 #58 Del Skrevet 23. mai 2024 Amossa skrev (3 timer siden): Feil. Bedriftsskatten i Norge ligger på samme nivå som de øvrige nordiske land. Den er 22%. Det samme er det i Danmark. I Sverige er den 21.4% og i Finland 20%. Det er ikke den skatten jeg sikter til. Skatten på arbeidende kapital er særnorsk og tar livet av mange bedrifter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therealslimshady Skrevet 23. mai 2024 #59 Del Skrevet 23. mai 2024 (endret) Jeg driter i hudfarge eller religion, det er ikke det dette temaet handler om. Det handler om at alt for få bidrar og at alfor mange krever uten og bidra til fellesskapet som jeg ser det. Det er alt for enkelt og lukurativt å ikke bidra i Norge per i dag. Det går ikke lengre. Dersom alle «snylterne» ble fratatt godene de hverken fortjener eller trenger mer enn andre som står i full jobb, så hadde vi plutselig blitt forvandlet til et svært sunt og sterkt samfunn hvor alle må bidra og hvor man ser en økning av velferd og trivsel igjen. Det er alt for enkelt og utnytte goder her til lands. Det burde absolutt, utvilsomt og 100% strammes inn på både sykepenger, uføretrygd og AAP. Helt jævlig vittig å se hvordan dere som snylter føler dere krenket over å bli stilt krav til. Livet er ikke en evig ferie for de aller fleste av oss, så brett opp ermene og skjerp dere for faen….sånn som alle vi i jobb må gjøre daglig…rett og slett. Alle kan bidra med noe. Om det så er kun 20% arbeid, så er det da langt mer enn ingenting. Hvorfor skal alle andre som er i jobb stå på og betale for deg/dere, uten at dere bidrar? Tror dere som lever godt på disse godene at alle som er i arbeid har det 110% bra hele tiden…eller hva er det som gjør at dere føler dere berettiget til å la andre ta regninga for deres latskap og selvsympati??? Dere som snylter og er late av natur; ødelegger for dem som virkelig trenger støtte og fritak av psykiske eller fysiske årsaker. De som virkelig trenger det; mottar større økonomisk støtte om antallet snyltere minker kraftig her til lands.👍💯 Endret 23. mai 2024 av Therealslimshady 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 23. mai 2024 #60 Del Skrevet 23. mai 2024 On 5/17/2024 at 11:23 AM, isakmann said: Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Selvfølgelig har vi utfordringer, men det vil vi jo alltid ha. Det blir aldri perfekt. Men sammenlignet med de fleste andre land, har vi det sannelig godt i Norge. Faktisk er vi bortskjemt med velstand. Har bekjente fra USA, som er skikkelig misunnelige. På fødselspermisjon, sykepenger, fri helsehjelp etc. Og mye av velstand skyldes innvandrere som er villig til å jobbe for landet. Disse flotte menneskene blir ofte glemt, fordi det hele tiden er fokus på de langt færre som må ty til hjelp på Nav. (i likhet med mange etniske nordmenn) Så har vi den fullstendige idiotiske diskusjon om "globalisering". Akkurat som om lille Norge skulle kunne stenge grensene, og klare seg sjøl. På grunn av vår lille størrelse, trenger vi være del av en større enhet. EU medlemskap hadde vært best. Vi så det under pandemien, vi måtte ha hjelp av svenskene, fordi Norge alene, utenfor EU, ikke hadde mulighet til å skaffe medisinsk utstyr, og vaksiner som trengtes. La meg gjette, du er født på bygda og har levd skjermet. Flytt til oslo, du, og opplev kulturell berikelse. USA har vesentlig mer innvandring enn Norge, så da burde USA ha mer velstand? Og globalisering handler om å gi andre utenfor norge, makt over norge. Skjønner ikke hvor du får det ifra at norge skal stenge grensene og klare seg selv. Vil du at andre nasjoner og organisasjoner skal bestemme over deg? Eller skal norge styres av nordmenn? Vi kan fint ha åpne grenser og samarbeide med andre, men da som likeverdige og ikke som vassaler. Så å være imot globalisering, betyr bare at man er imot å gi slipp på egen selvråderett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå