Gå til innhold

En tråd for oss som er avholds.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg legger tråden under livsstil, for å være avholds, altså avstående fra alkohol, er jo en livsstil.

Jeg drakk mye og tungt i mine ungdomsår, drakk sporadisk mye som student og hadde ellers et løssluppent forhold til alkohol over lang tid. Så gikk jeg inn i en vanskelig periode i livet for ca. 10-11 år siden, samt at jeg jobbet turnus og slet med å sove, så jeg drakk mye alkohol fast over flere år da.

Eller, mye og mye, i dag drikker jo folk det. Det virker å være vanlig. Det ble gjerne 1-3 enheter hver bidige dag, og innimellom enda mer, særlig i helgene. 

Men tingen var at jeg kunne ikke gå en dag uten. Jeg fikk nær abstinenser. Jeg måtte ha meg en enhet før jeg tok kveld, ellers følte jeg at noe manglet.

Jeg innså at dette var galskap, så jeg kuttet alkohol ut. Uten tidshorisont, men tenkte 1 måned uten alkohol ville vært bra. Det har nå 7 år siden.

7 (!) år uten å smake på en eneste dråpe! Påska 2017 var min siste enhet. Det er bra! :D Det er faktisk helt spinnvilt for meg å være! Og årene har flydd. 

Jeg kjøpte faktisk en vinflaske i februar i fjor, men den ligger her enda og støver ned. Det har blitt en høy terskel for å åpne den. Eller, jeg har egentlig glemt flaska på daglig basis. Likevel får jeg av og til et absurd sug etter alkohol. Også nå. Herav i dag, siden jeg skriver tråden. Og tanken "herregud det hadde vært godt med et glass vin nå" titter fram rett så det. Nesten som jeg lurer på om jeg egentlig er en tørrlagt alkoholiker...?

Den flaska blir nok liggende... Det sitter langt inne å tenke tanke på å bryte 7-årsrekken som avholds nå..

Du som er avholds, kan du relatere til suget? 

Og hva er din historie rundt din avholds, samt hvor lenge har du gått? 

Gjerne bruk tråden til å motivere hverandre til å forbli avholdspersoner.

Anonymkode: f9c23...717

  • Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For øvrig forventer jeg ikke særlig oppslutning i tråden, for folk flest drikker alkohol, men kanskje det er noen av dere der ute som er det og har lyst til å dele tankene om det. :) 

Anonymkode: f9c23...717

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker heller ikke. Bortsett fra litt utprøving i ungdomstida, har jeg heller aldri gjort det. Årsaken er i hovedsak dårlige erfaringer med andres alkoholmisbruk, i tillegg til at jeg bruker faste medisiner som uansett ikke går så bra sammen med (mye) alkohol. 

Jeg er ikke sånn at jeg må være 100 % avholds - jeg kan smake på andres vin (altså ta en slurk) og sånt i blant. Men drikker ikke hele glass selv. Jeg føler ikke noe behov for å drikke, og synes heller ikke det smaker spesielt godt.

Jeg har alltid blitt respektert for mitt valg. Det kan jo bli litt kjedelig på fester dersom alle andre er fulle, men det er vel noe man lærer seg å leve med.

Anonymkode: 77cc8...d86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke relatere til det suget du beskriver. 
 

Nå betegner jeg ikke meg selv som avholds, jeg kan drikke hvis jeg vil, men jeg har ikke drukket en dråpe alkohol på rundt 20 år. (Jeg tror 2002 eller 2003 var siste gangen jeg drakk et glass vin)

Det begynte ned at jeg gikk på noen medisiner som ikke var forenelig med alkohol, og så ble det normalen for meg.

Jeg har bare ikke lyst på alkohol , ingen stor sak. 😊

Anonymkode: a46e9...350

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har alltid blitt respektert for mitt valg. Det kan jo bli litt kjedelig på fester dersom alle andre er fulle, men det er vel noe man lærer seg å leve med.

Anonymkode: 77cc8...d86

Jeg føler ikke jeg blir respektert, der folk mener at min avholds er totalt uforståelig, men de må motvillig akseptere at sånn er det. 

Jeg må ofte svare mot "ta deg nå en slurk/et glass", der folk rister på hodet når jeg sier nei. Ikke noe stor greie, men det er tydelig noe som aldri slipper taket.

Anonymkode: f9c23...717

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du skriver er du alkoholiker. Veldig bra at du har sluttet å drikke dersom alkoholforbruket gikk ut over livet ditt. Jeg drikker alkohol. Synes det er veldig godt med god mat. Hver helg drikker vi hod vin til maten. MRN har det aldri sånn at jeg savner alkohol. Drikker sjelden i ukedagene såfremt det ikke er ferie eller fri.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke relatere til det suget du beskriver. 
 

Nå betegner jeg ikke meg selv som avholds, jeg kan drikke hvis jeg vil, men jeg har ikke drukket en dråpe alkohol på rundt 20 år. (Jeg tror 2002 eller 2003 var siste gangen jeg drakk et glass vin)

Det begynte ned at jeg gikk på noen medisiner som ikke var forenelig med alkohol, og så ble det normalen for meg.

Jeg har bare ikke lyst på alkohol , ingen stor sak. 😊

Anonymkode: a46e9...350

Jeg er vel ikke definert avholds jeg heller. Synes vinflaska jeg kjøpte i fjor viser det. Men det har bare blitt en ting jeg har gjort i 7 år, og som jeg fortsatt velger å gjøre. 

Men klart, jeg føler jeg svikter meg selv litt hvis jeg drikker, derfor ønsker jeg ikke gjøre det heller. 

Anonymkode: f9c23...717

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke smakt alkohol på over 10 år. Har ingen sug etter det. Alkohol var aldri en stor del av livet mitt. Jeg drakk kun for å passe inn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Ut fra det du skriver er du alkoholiker. Veldig bra at du har sluttet å drikke dersom alkoholforbruket gikk ut over livet ditt. Jeg drikker alkohol. Synes det er veldig godt med god mat. Hver helg drikker vi hod vin til maten. MRN har det aldri sånn at jeg savner alkohol. Drikker sjelden i ukedagene såfremt det ikke er ferie eller fri.

Det gikk vel ikke utover livet mitt i den grad, men suget var der og følelsen av at noe manglet kom hvis jeg ikke drakk. Så det ble en rutine jeg følte jeg måtte gjøre. Og så likte jeg jo det. Alkoholforbruket mitt var sånn sett ikke høyt sett mot dagens standard heller, og det var ikke tungt å gå cold turkey med å stoppe på dagen. Bare en kamp mot sug og rutiner som varte i noen uker, før jeg mer og mer glemte det av.

Anonymkode: f9c23...717

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkedykker skrev (3 minutter siden):

Har ikke smakt alkohol på over 10 år. Har ingen sug etter det. Alkohol var aldri en stor del av livet mitt. Jeg drakk kun for å passe inn. 

10 år, ja, det er en fin rekke det. Ser dere har en god dose år bak dere flere i tråden. :) 

Bra at du kuttet alkoholen siden du kun drakk for å passe inn. 

Anonymkode: f9c23...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres da igrunn ut som du hadde ett avhengighetsforhold til alkohol. Jeg er på ingen måte avholds, men blir til stadighet overrasket over hvor knyttet mange er til alkoholen. Den må liksom frem til enhver lille anledning: middag på fredag, solveggen på hytta, når man er på flyplassen (hvorfor er det en greie?), besøk på kvelden, sosialt med jobben, grilling, kampen, stranda, syden. Uendelig med anledninger. Selv drikker jeg stort bare ved litt større sosiale sammenkomster typ fest og middagselskap. En sjelden gang tar jeg noen glass med 1-2 venner. Det kan lett gå et par måneder uten at jeg drikker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kudos til deg som klarte å ta grep! Særlig da du fortsatt kjenner litt på sugen. Kan jo være en ide å kjenne etter om du får sugen på et glass vin når du kjeder deg/er lei deg/ønsker kontakt med noen. Det kan være at man får ikke behovene sine møtt, også er vin et plaster på såret.


Jeg festet ganske hardt i ungdomsårene og et stykke ut i voksen alder. Men så syntes jeg at det som skjedde på byen gikk på repeat og ble ganske kjedelig. Jeg slutter å gå på fest og fikk andre ting å holde på med (sport, hobbyer) hvor det var ikke fordel å være bakfull så da stoppa alkoholkonsumet. Til slutt så fikk jeg også avsmak på selve smaken av alkohol (Solo super for the win xD).

Jeg har ved flere anledningen opplevd at folk ikke respekterer at jeg ikke drikker alkohol lenger. Mange sliter med å forstå at jeg har ingen behov for å drikke, være beruset eller smake øl/vin/ you name it. Liker heller ikke annen type rus, liker å ha klare tanker.

 

Anonymkode: 35a54...377

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (1 minutt siden):

Det høres da igrunn ut som du hadde ett avhengighetsforhold til alkohol. Jeg er på ingen måte avholds, men blir til stadighet overrasket over hvor knyttet mange er til alkoholen. Den må liksom frem til enhver lille anledning: middag på fredag, solveggen på hytta, når man er på flyplassen (hvorfor er det en greie?), besøk på kvelden, sosialt med jobben, grilling, kampen, stranda, syden. Uendelig med anledninger. Selv drikker jeg stort bare ved litt større sosiale sammenkomster typ fest og middagselskap. En sjelden gang tar jeg noen glass med 1-2 venner. Det kan lett gå et par måneder uten at jeg drikker. 

Ja, og finnes det ikke anledninger så skaper folk seg anledninger. Og det kan være så lite som at det er en fotballkamp eller favorittserien på tv, altså at de skal "kose seg litt", og må derfor ha "noe godt i glasset". 

Denne "noe godt i glasset" er en grov dagligdags romantisering av et rusmiddel. 

Anonymkode: f9c23...717

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kudos til deg som klarte å ta grep! Særlig da du fortsatt kjenner litt på sugen. Kan jo være en ide å kjenne etter om du får sugen på et glass vin når du kjeder deg/er lei deg/ønsker kontakt med noen. Det kan være at man får ikke behovene sine møtt, også er vin et plaster på såret.


Jeg festet ganske hardt i ungdomsårene og et stykke ut i voksen alder. Men så syntes jeg at det som skjedde på byen gikk på repeat og ble ganske kjedelig. Jeg slutter å gå på fest og fikk andre ting å holde på med (sport, hobbyer) hvor det var ikke fordel å være bakfull så da stoppa alkoholkonsumet. Til slutt så fikk jeg også avsmak på selve smaken av alkohol (Solo super for the win xD).

Jeg har ved flere anledningen opplevd at folk ikke respekterer at jeg ikke drikker alkohol lenger. Mange sliter med å forstå at jeg har ingen behov for å drikke, være beruset eller smake øl/vin/ you name it. Liker heller ikke annen type rus, liker å ha klare tanker.

 

Anonymkode: 35a54...377

Jo takk :) Suget er ikke plagsomt, men skyller over meg innimellom. Gjerne når jeg er hjemme for meg selv, og aldri ute blant andre. Ikke at jeg direkte kan koble det mot et behov eller en trøst, for jeg lever hjemme for meg selv stort sett hele året, så det er ingen situasjoner som skaper et ekstra sug. Har hverken kjæreste eller venner så. 

Føler det samme som deg rundt respekt for valget. Sånn er det bare. Virker som at det er galt å ikke drikke i dag. 

Jeg elsker følelsen av å være tilgjengelig for å kjøre bil, samt at jeg ikke får en eneste dag med bakrus, uansett om det er tirsdag eller søndag. Det med å være tilgjengelig for å kjøre bil har vært min største motivasjon i det hele. En slags frihet - i tilfelle.

Anonymkode: f9c23...717

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke drukket meg full siden før corona. Og når det kom tok jeg og samboer kanskje et par øl i mnd. for kos (vi var litt redde for smitte på den tiden) Selvom vi begge var unge/er unge jeg er nå 29 år samboer 33. Men siden vi tok 1-2 år pause fra festing (vi drakk nesten hver helg før covid sånn hardfylla, med litt andre ting også..). Men etter de årene med pause, så blir vi begge to så utrolige dårlige dagen derpå nå, av kun 2-3 øl.. Jeg blir veldig kvalm, og vi orker rett og slett ikke lengre. I tilegg så har vi det så fint sammen nå, at vi vil ikke ødelegge/lage noe drama i forholdet noe alkohol lett kan lage. 

Så ca.4 år siden vi har drukket og kjenner at noen få ganger om jeg ser andre drikke, eller hører på musikk kan kjenne lysten på alkohol igjen. Men det går heldigvis fort over :) Vi har prøvd å drikke 2-3 øl som sagt siden vi stoppet å feste drikke, men blir så dårlige begge to at det ikke er verdt å drikke lenger synes vi.

 

Veldig bra gjort TS og om jeg var deg ville jeg fortsatt vært avholds, den fremtidlige deg vil takke deg. Jeg og samboer har også de siste årene blitt interessert i sunn mat og trening. Og alkohol er virkelig ikke bra for helsen.. Synes det er synd hvor ofte mange drikker om man blir bedt i middag eller på besøk får man ofte en følelse at man burde drikke, og det er synd. Nesten alle i min familie fra mine kusiner/fettere, onkler/tanter, foreldre og besteforeldre alle drikker og det er ofte. 

Anonymkode: 8af51...4b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 37 år å har aldri drukket alkohol 🙂 Frister heller ikke. 

Anonymkode: 320d3...886

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er avholds, men det er ingen livsstil for meg. Bare en ting jeg ikke gjør. 

Aldri drukket så mye at jeg ble beruset og ikke smakt alkohol på over tjue år. Naturlig nok ikke noe sug etter det. 

Anonymkode: 8a69d...556

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ca. 1-3 enheter per dag. Ikke nødvendigvis mer i helgene. Gjør det for å slappe av og/eller for å være kreativ. Burde sikkert slutte før antallet pr dag blir høyere, men har ikke lyst eller motivasjon til det. 

Anonymkode: 830ea...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 20 års jubileum til jul. Ble gravid for første gang og la alkoholen på "hylla", festlivet også, for godt. Har iķke savnet det, var drittlei av å være festløve. Drakk ikke alene hjemme, en regel jeg hadde, men d virker som jeg bare meldte meg på ting der d var alkohol servert. Har kun problemer nå å være med på obligatoriske fester på jobb og ellers, blir liksom festbremsen.. vet liksom ikke hva jeg skal gjøre der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å bli avholds, men vet ikke om jeg greier det.  Jeg har drukket ofte, men har trappet ned i forbruket, både i ant enheter og intervall. Målet er å slutte fordi alkoholen ødelegger for mye. Har hatt blackout flere ganger, har gjort og sagt ting i fylla jeg angrer på. Samt jeg bruker medisiner som ikke skal kombineres med alkohol. Blir både fysisk og psykisk utmattet av alkohol dagen derpå. Merker at jo mindre jeg drikker desto mindre godt smaker det. Jeg tåler mye mindre også nå.  Jeg kan også ha et et rivende sug etter alkohol, men heldigvis ikke like sterkt som jeg hadde før. Om jeg ikke klarer å bli helt avholds, så vil jeg uansett jobbe videre med å trappe nedover…

Anonymkode: 3a223...4c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...