Gå til innhold

Urettmessig trekk på kredittkort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En nettbutikk har trukket penger fra kredittkortet mitt, men ikke sendt varer. Så jeg har klaget til både nettbutikken og til kredittkort selskapet. Selskapet har tatt saken, men det er lang behandlingstid. Noen som har erfaring med dette? Synes det hele er veldig ubehagelig.

Anonymkode: b2c22...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som har opplevd slikt trekk og har erfaring med reklamasjon til kortselskapet?

Anonymkode: b2c22...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har de klart å belaste deg urettmessig?

Og hvem har tatt saken - nettbutikken eller kredittkortselskapet?

Du snakker for øvrig om to ulike situasjoner her. Du sier et sted at varen ikke er sendt, og et annet sted sier du urettmessig trekk. Hva stemmer?

Altså enten har du bestilt noe, og da er det ikke urettmessig trekk. Eller så er det urettmessig, men da skulle heller ikke noe bli sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (11 minutter siden):

Hvordan har de klart å belaste deg urettmessig?

Og hvem har tatt saken - nettbutikken eller kredittkortselskapet?

Du snakker for øvrig om to ulike situasjoner her. Du sier et sted at varen ikke er sendt, og et annet sted sier du urettmessig trekk. Hva stemmer?

Altså enten har du bestilt noe, og da er det ikke urettmessig trekk. Eller så er det urettmessig, men da skulle heller ikke noe bli sendt.

La inn en ordre i en kjent nettbutikk, pengene gikk igjennom. Men tydeligvis ikke ordren, for den finner ikke nettbutikken. Men pengene er trukket ut av konto som om det skulle være en ordre som er sendt. Klaget både til nettbutikken og kortselskapet. 

Anonymkode: b2c22...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

La inn en ordre i en kjent nettbutikk, pengene gikk igjennom. Men tydeligvis ikke ordren, for den finner ikke nettbutikken. Men pengene er trukket ut av konto som om det skulle være en ordre som er sendt. Klaget både til nettbutikken og kortselskapet. 

Anonymkode: b2c22...ca5

Da er det ikke ett urettmessig trekk.

Hva sier butikken når du snakket med de?

Endret av Snublefot62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (6 minutter siden):

Da er det ikke ett urettmessig trekk.

Hva sier butikken når du snakket med de?

Hva mener du? Når de trekker penger uten at det foreligger en aktiv ordre, og ingen varer som samhører med trekket ligger klar til forsendelse/er knyttet til min kundekonto, så har de ingen rett til å trekke pengene. Hvis ikke det er urettmessig, så vet jeg ikke hva som er urettmessig.....

Anonymkode: b2c22...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva mener du? Når de trekker penger uten at det foreligger en aktiv ordre, og ingen varer som samhører med trekket ligger klar til forsendelse/er knyttet til min kundekonto, så har de ingen rett til å trekke pengene. Hvis ikke det er urettmessig, så vet jeg ikke hva som er urettmessig.....

Anonymkode: b2c22...ca5

Men du la inn en ordre?

Da er det ikke urettmessig. Urettmessig er uten foregående avtale. Du inngikk en avtale med nettbutikken når du la inn ordren. Avtalen var å kjøpe en vare. Som du må betale for. Altså inne urettmessig.

Men hva sier nettbutikken etter at du tok kontakt om manglende vare?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Men du la inn en ordre?

Da er det ikke urettmessig. Urettmessig er uten foregående avtale. Du inngikk en avtale med nettbutikken når du la inn ordren. Avtalen var å kjøpe en vare. Som du må betale for. Altså inne urettmessig.

Men hva sier nettbutikken etter at du tok kontakt om manglende vare?

De finner ikke ordren,men er enig i at pengene er trukket. Poenget er at det er trukket penger, men ingen varer sendt eller mottatt. Det er greit at nettbutikken reserverer pengene, men de skal ikke trekke de ut av konto når de ikke sender varer. 

En avtale består av to parten. Ja, jeg har lagt inn en ordre som jeg har betalt for. Men butikken har ikke sendt meg varene, og finner heller ikke ordren. Men pengene mine finner de. Det blir jo helt feil hvis det skal være ok for en butikk å ta penger, men ikke levere tjenesten/varen. Da skal reservasjonen løsnes og pengene tilbakeføres.

Anonymkode: b2c22...ca5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De finner ikke ordren,men er enig i at pengene er trukket. Poenget er at det er trukket penger, men ingen varer sendt eller mottatt. Det er greit at nettbutikken reserverer pengene, men de skal ikke trekke de ut av konto når de ikke sender varer. 

En avtale består av to parten. Ja, jeg har lagt inn en ordre som jeg har betalt for. Men butikken har ikke sendt meg varene, og finner heller ikke ordren. Men pengene mine finner de. Det blir jo helt feil hvis det skal være ok for en butikk å ta penger, men ikke levere tjenesten/varen. Da skal reservasjonen løsnes og pengene tilbakeføres.

Anonymkode: b2c22...ca5

Så dere er enige i at de har trukket deg for penger, men finner ikke ordren igjen. Skal de da overføre pengene tilbake eller nekter de å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler faktura eller klarna når du handler på nett. Men du får nok pengene dine tilbake, altså. 

Anonymkode: 2a050...799

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Anbefaler faktura eller klarna når du handler på nett. Men du får nok pengene dine tilbake, altså. 

Anonymkode: 2a050...799

Problemet her har mest vært denne ordren, som viser seg å ikke eksistere. Både Klarna og nettbutikken har brukt en del tid på å "ikke finne ordren". Så om jeg hadde brukt faktura, så hadde kanskje problemet blitt det samme, for i kontakt med både Klarna og nettbutikken, spør de etter ordrenummeret. Når det ikke eksisterer, så stopper det litt opp. Eller det slik at faktura kommer sammen med forsendelsen?

Anonymkode: b2c22...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva sier nettbutikken? Nekter de eller skal de ordne opp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (9 minutter siden):

Og hva sier nettbutikken? Nekter de eller skal de ordne opp?

Jeg forstår poenget ditt. Nettbutikken nekter ikke. Men dagene går......

Anonymkode: b2c22...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår poenget ditt. Nettbutikken nekter ikke. Men dagene går......

Anonymkode: b2c22...ca5

Hvor lenge snakker vi om?

For et krav for å kunne reklamere til kortselskapet er at nettbutikken enten nekter å hjelpe eller bare ikke gjør det.

Og da snakker vi gjerne mer enn noen dager. Mer noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

La inn en ordre i en kjent nettbutikk, pengene gikk igjennom. Men tydeligvis ikke ordren, for den finner ikke nettbutikken. Men pengene er trukket ut av konto som om det skulle være en ordre som er sendt. Klaget både til nettbutikken og kortselskapet. 

Anonymkode: b2c22...ca5

Handler dette om et større eller mindre beløp? Har du oppgitt rett data om deg, bosted adresse mm? Normalt skal det ikke gå an å bli belastet uten at det foreligger en ordrebekreftelse. Den skal du ha mottatt da du bestilte og betalte varen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coachshinny skrev (1 minutt siden):

Handler dette om et større eller mindre beløp? Har du oppgitt rett data om deg, bosted adresse mm? Normalt skal det ikke gå an å bli belastet uten at det foreligger en ordrebekreftelse. Den skal du ha mottatt da du bestilte og betalte varen.

Mitt poeng nøyaktig. Hverken butikken eller Klarna finner orden, jeg har ikke mottatt en ordrebekreftelse, men butikken vedgår at pengene er trukket.... Det hele handler nok til syvende og sist om en teknisk feil, og det kan jeg ha forståelse for. Men når ukene går, og ingen penger refunderes, det kan jeg ikke ha forståelse for.

Anonymkode: b2c22...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men pengene mine finner de. Det blir jo helt feil hvis det skal være ok for en butikk å ta penger, men ikke levere tjenesten/varen. Da skal reservasjonen løsnes og pengene tilbakeføres.

Anonymkode: b2c22...ca5

Er det bare en reservasjon på kortet?

Anonymkode: 0ad97...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er det bare en reservasjon på kortet?

Anonymkode: 0ad97...1c0

Det tenkte jeg på også, men TS sier jo at det har gått uker og jeg tror ikke reservasjoner kan stå så lenge. Maks noen dager. Ikke uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På klarna  har en vel normalt 30 dagers betalingsfrist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ToveM skrev (2 timer siden):

På klarna  har en vel normalt 30 dagers betalingsfrist.

Kjøpet er ikke gjort via faktura. Pengene er trukket rett fra konto. Sto reservert i en dag, og så ble de trukket fra konto. Uten at det forelå hverken ordrebekreftelse eller beskjed om varer sendt. 

 

Anonymkode: b2c22...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...