Gå til innhold

Tørket sopp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan komme på en del, som i sauser, gryter og slikt, men vil gjerne ha tips til flere ting tørket sopp kan brukes til. :)

Skrevet

Risotto!! :)

Tørket sopp er genialt i risotto, fordi man kan bruke vannet som soppen bløtlegges i til å spe risottoen med, og da trenger man mindre kyllingkraft.

Vi laget risotto av byggryn med tørket sopp for et par uker siden - veldig godt. Men vanlig italiensk risotto med arborio blir også veldig godt med tørket sopp.

Skrevet

Ah! Så soppen må bløtlegges før bruk? Det tenkte jeg ikke på en gang. Takk for tipset, må prøve meg på risotto en dag!

Skrevet

Jeg spiser den som snacks jeg... Tørket steinsopp da.

Skrevet
Ah! Så soppen må bløtlegges før bruk? Det tenkte jeg ikke på en gang.

Tror ikke nødvendigvis den må bløtlegges hvis du feks knuser den fint og bruker den som smaksforsterker i viltsaus o.l, da kan den hives tørr rett i sausen.

Til risotto bløtlegger jeg imidlertid den tørkede soppen i varmt vann ca. 20 min, siler vannet fra, finhakker soppen og har den i gryten med løk, hvitløk, urter etc. før jeg tilsetter ris og begynner å spe med hvitvin, kyllingkraft og bløtevannet fra soppen. (Og så har man i masse parmesan og en smørklatt tilslutt).

Kan forresten anbefale sopprisotto som tilbehør til kylling, gjerne med litt grønn salat i tillegg. Kjempegodt. :)

Skrevet

Jeg bruker tørket sopp i gryteretter, paifyll, sauser og risotto.

Kommer litt an på hvilken type tørket sopp du har. Steinsopp og kinesisk tørketsopp(shitake) trenger ca 20 min oppbløting i varmt vann. Da kan du som piaf sier bruke bløtevannet i retten.

Har du f.eks egenplukket tørket traktkantarell kan du ha den rett i retten, den trenger minimal bølting siden den er så tynnkjøttet.

Vær obs når dere kjøper tørket skogsoppblanding i butikken. Har selv sett mistenkelig billige skogsoppblandinger i butikken og de inneholdt bl.a honningsopp, som ikke regnes som spiselig i norge. Noe betjeningen faktisk ikke visste før jeg gjorde dem oppmerksom på det.

Har dere spørsmål ang sopp anbefaler jeg nettsidene til sopp og nyttevekster.no, der har de et godt forum med mange soppsakkyndige.

Skrevet
Vær obs når dere kjøper tørket skogsoppblanding i butikken. Har selv sett mistenkelig billige skogsoppblandinger i butikken og de inneholdt bl.a honningsopp, som ikke regnes som spiselig i norge. Noe betjeningen faktisk ikke visste før jeg gjorde dem oppmerksom på det.

Huff, akkurat denne tanken slo meg da jeg brukte tørket skogsopp fra butikk for et par uker siden. Jeg er ingen soppkjenner, og det slo meg at dersom det hadde vært en liten giftig soppbit i blandingen, ville jeg ikke ant noe om det før det var for sent... :hår:

Skrevet (endret)

Derfor kjøper jeg kun tørket steinsopp og og tørket shitake i butikken.

Jeg plukker mye sopp selv, som jeg tørker eller fryser.

De fleste steder i norge er det muligheter for å få kontrollert sopp som man plukker selv i skogen. Og det er veldig enkelt å tørke sopp selv eller fryse den ned.

Og noen av de beste soppene steinsopp og kantareller er nybegynnersopper, som tar maks 2 timer å lære sånn at de er helt trygge å plukke selv. De vokser i relativt store mengder i norske skoger. Jeg gleder meg stort til soppsesongen :)

Endret av pulverheksa
Skrevet

Rådet med å unngå blandinger og kjøpe tørket steinsopp i stedet skal jeg jammen følge heretter - den smaker jo også veldig godt.

Ellers har jeg kjøpt tørket traktkantarell av seriøse "produsenter" som jeg stoler på (traktkantarell kan vel også forveksles med en giftig sopp etter det jeg vet? Giftslørsopp?).

Skrevet
Rådet med å unngå blandinger og kjøpe tørket steinsopp i stedet skal jeg jammen følge heretter - den smaker jo også veldig godt.

Ellers har jeg kjøpt tørket traktkantarell av seriøse "produsenter" som jeg stoler på (traktkantarell kan vel også forveksles med en giftig sopp etter det jeg vet? Giftslørsopp?).

For å unngå forvekslinger er det viktig å lære mint fire kjennetegn på hver sopp. Den med forvesksling av traktkantarell og giftslørsopp, var en utrolig tragisk hendelse for de det gjelder.

Traktkantareller regnes uansett for å være en trygg nybegynner sopp. Den er veldig forskjellig fra giftslørsoppen når du har lært kjennetegnene.

traktkantareller

Den største forskjellen er at kantareller har ribber, altså ikke løse skiver. Og ribbene sitter helt inntil hatten og følger et lite stykke ned på stilken.

spissgiftslørsopp

Er man i det minste tvil om hvilken sopp men har i hånden skal man kaste den, og i allefall ikke blande med annen sopp i kurven. Og har du lyst til å lære mer anbefaler jeg et kurs.

Skrevet

Takk for svar, pulverheksa. :)

(Hu i svingen: Ikke meningen å ta over tråden din... :sjenert: )

Skrevet (endret)
Takk for svar, pulverheksa. :)

(Hu i svingen: Ikke meningen å ta over tråden din... :sjenert: )

Helt i orden det vettu. ;) Bra med info!

Endret av Hu i Svingen
Skrevet

Ikke meningen å herpe tråden din, men sopp kan være livsfarlig, så jeg maser til det uendelige. Plager vettet av typen og alle som vil høre.... ;)

Skrevet

Supert. Takk! :-D

Skrevet

Traktkantarell skal være VANSKELIG å forveksle med giftslørsopp - men om man ikke er sikker MÅ man bruke soppbøker, og ikke spise sopp som "kanskje likner" på en spiselig... Det er liksom ikke alltid rom for å ta feil. Selv er jeg vokst opp med en mor som nærmest overgår trøffelgriser når det gjelder å finne sopp, men selv hun er kjempeforsiktig:-) Tørket sopp kan sikkert være mye vanskeligere å identifisere enn fersk?

Jeg prøvde å tørke traktkantareller i høst, men det fungerte dårlig - så om noen har noen ufeilbarlige tørketips er jeg takknemlig.

Skrevet
Traktkantarell skal være VANSKELIG å forveksle med giftslørsopp - men om man ikke er sikker MÅ man bruke soppbøker, og ikke spise sopp som "kanskje likner" på en spiselig... Det er liksom ikke alltid rom for å ta feil. Selv er jeg vokst opp med en mor som nærmest overgår trøffelgriser når det gjelder å finne sopp, men selv hun er kjempeforsiktig:-) Tørket sopp kan sikkert være mye vanskeligere å identifisere enn fersk?

Jeg prøvde å tørke traktkantareller i høst, men det fungerte dårlig - så om noen har noen ufeilbarlige tørketips er jeg takknemlig.

Det er helt riktig, med sopp er det ikke noe rom for å ta feil. Det kan bokstvlig talt ta livet av deg. Det farlige med f.eks spiss giftslørsopp er at symptomene kommer ikke før etter noen dager og da er allerede skaden skjedd, da må du ha ny nyre.

Når du tørker sopp må ikke temperaturen over 35 grader, jeg tørker traktiser på varmekablene på badet på avispapir. du kan også bruke stekeovnen natta over på lav temp, med døra litt på klem så fuktigheten slipper ut. Hvis de blir svarte har tempen vært for høy. Men går greit å bruke, men er ikke ideelt.

Det finnes også egne sopptørker å få kjøpt. Hvis du velger å kjøpe en slik sjekk at det er nok plass mellom ristene. det bør være minst 5 cm. Hvis du som meg tørker kilovis med traktiser i løpet av en sesong. Til årets sesong skal jeg kjøpe en tørke. Vil ha mulighet til å dusje når jeg vil.... :)

Skrevet

kaster det langt vekk he he....

sorry....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...