Gå til innhold

Morgenkvalme, men er ikke gravid.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kastet opp 2 morninger på rad nå. Hva kan det skyldes? Kan lite og dårlig søvn være årsaken? Har vært kvalm på morningene lenge, og det blir bare verre og verre. Kvalmen gir seg når jeg legger meg ned, men dersom jeg ikke har tid eller ikke kan legge meg ned når kvalmen kommer kan det resultere i oppkast slik som i dag og i går. Jeg kan bare glemme å få i meg frokost for tiden.  Sliter generelt med noe lavt blodtrykk og bruker alltid litt tid på å komme meg ut av sengen. Sover dårlig og kroppen er stresset for tiden. Noen andre som har opplevd det samme?  Hva kan hjelpe? Er ofte hos legen av andre grunner og vegner meg for å ta opp problematikken. Redd for å bli oppfattet som en hypokonder 🤪 

Anonymkode: 1cae9...6ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen svar dessverre, annet enn at stress definitivt kan føre til kvalme (og sikkert også oppkast). Har slitt med dette selv. Ville absolutt tatt en tur til legen ❤️ håper du finner utav det! Lykke til!

Anonymkode: 9fafa...30f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker fordøyelsesplager /refluks/matintoleranse ol.

Anonymkode: f53ea...ed8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Syreplager.

Klør/svir det i halsen om natten? Harker du mye om morgen? Er du veldig tørst om natten eller morgenen? 

Anonymkode: f5ef4...a7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stress, blodtrykk, insulinhåndtering i kroppen… mye som kan gi kvalme. Prøv å spise en tørr kjeks i senga før du står opp? Hvis det er blodsukkeret som er på bærtur kan kanskje det hjelpe på? 

Anonymkode: 810e8...391

• Liker 1
Skrevet

Vært i utlandet? Slik hadde jeg da jeg hadde giardia lamblia. (Parasitt)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg tenker fordøyelsesplager /refluks/matintoleranse ol.

Anonymkode: f53ea...ed8

Godt mulig. Jeg har IBS. Kvalmen er som regel verst på morgenen. Men har opplevd å brekke meg både sent på kvelden og natten også.

AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (18 timer siden):

Vært i utlandet? Slik hadde jeg da jeg hadde giardia lamblia. (Parasitt)

Nei. Har ikke vært i utlandet de siste 10 månedene 😊

AnonymBruker
Skrevet

Stress, blodtrykk, insulinhåndtering i kroppen… mye som kan gi kvalme. Prøv å spise en tørr kjeks i senga før du står opp? Hvis det er blodsukkeret som er på bærtur kan kanskje det hjelpe på? 

Anonymkode: 810e8...391

Skal teste det 😊 Merker veldig godt når blodsukkeret er lavt. Glemmer ofte å spise og føler jeg skal besvime når det gått mange timer uten mat 🙈skjelver og svetter. Problemet på morgenen er at når kvalmen først kommer så er jeg så kvalm at jeg ikke får i meg noe. Knapt nok litt vann. Meg funker kanskje å spise litt før jeg står opp 😊 håper det kan hjelpe 👍🏼

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syreplager.

Klør/svir det i halsen om natten? Harker du mye om morgen? Er du veldig tørst om natten eller morgenen? 

Anonymkode: f5ef4...a7f

Nei, ikke til vanlig. Men kan få refluks på natten hvis jeg har spist mye mer enn jeg pleier dagen før. For eksempel natten etter julaften, nyttårsaften eller som i natt etter 17 mai 😅 men aldri et problem til vanlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan også være hjernesvulst, vanlig med morgenkvalme pga. økt trykk i hodet når man har ligget flatt. Er jo mest sannsynlig ikke det, men bare så du kan være obs hvis andre symptomer skulle dukke opp. 

Anonymkode: 253c6...2b2

Skrevet

Det er ikke flaut å ta opp problemer med fastlegen. Du må jo ta opp dette!

AnonymBruker
Skrevet

Bendelorm?

Anonymkode: e9a53...95e

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen svar dessverre, annet enn at stress definitivt kan føre til kvalme (og sikkert også oppkast). Har slitt med dette selv. Ville absolutt tatt en tur til legen ❤️ håper du finner utav det! Lykke til!

Anonymkode: 9fafa...30f

Er jevnlig hos legen på grunn av andre ting 😅 føler bare at jeg kommer med så mange ulike problemer. Er redd for å ikke bli tatt på alvor når det er så mye rare symptomer. Har akkurat vært hos hjertespesialist på grunn av hyppige dobleslag som ble fanget opp på ekg. Hadde dobleslag hvert 5 slag. Har tatt MR av mage og lever på grunn av magesmerter og trykkfølelse. Vært hos legen på grunn av flere besvimelser. Fikk beskjed om at jeg hadde lavt blodtrykk og måtte bli flinkere til å drikke nok og spise litt mer salt mat. Sliter også mye med svimmelhet. I tillegg til at jeg har kronisk migrene. Burde kanskje sjekke blodprosenten og jernlageret igjen hvis det kan gjøre at man blir kvalm/dårlig. Har måttet gå på jerntablett minst 10 ganger tidligere. Føler virkelig at jeg burde vært mye friskere når jeg er såpass ung som jeg er 😔 flaut å gå så ofte til legen med diverse symptomer 🙈

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan også være hjernesvulst, vanlig med morgenkvalme pga. økt trykk i hodet når man har ligget flatt. Er jo mest sannsynlig ikke det, men bare så du kan være obs hvis andre symptomer skulle dukke opp. 

Anonymkode: 253c6...2b2

Får man ikke vondt i hodet også da? Jeg har migrene, men da kommer smertene på en side og det varier hvilken side den kommer på. Smertene har ikke forandret seg de siste årene. Så tviler på at det er svuls i hjernen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bendelorm?

Er det vanlig å få i voksen alder når man bor i Norge? 😅  er det det samme som "makk i rompen"? Har i alle fall ikke merket noe uvanlig med avføringen den siste tide. Har ibs, men den har vært der i 10 år 😝

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det vanlig å få i voksen alder når man bor i Norge? 😅  er det det samme som "makk i rompen"? Har i alle fall ikke merket noe uvanlig med avføringen den siste tide. Har ibs, men den har vært der i 10 år 😝

Ikke så vanlig, men kan skje ved feks å spise dårlig stekt kjøtt. 
Barnemark er ikke bendelorm, men spolorm. 

Info:

https://lommelegen.dagbladet.no/infeksjoner/artikkel/bendelorm-symptomer-smitte-og-behandling/69000650

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...