Gå til innhold

Google Pixel-telefonene - erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fant80 skrev (2 timer siden):

Det er vel ikke helt riktig. De er så utrolig like også,så om du går får en av de nevnte kan du ikke akkurat velge feil,om det er kamera man er ute etter. Pixel 9 er vel og et slags frierbrev til Apple brukere,siden den er veldig inspirert av iphone. 

Men ikke kjøp Pixel for rå ytelse. Den er like "treig" som en Iphone 12,og vil med andre ord ikke drive noe nyere spill særlig bra. Til daglig bruk funker den jo bra. Å bateritiden skal være veldig god.

En S23 Ultra er for meg et bedre valg i sin helhet. Men enkelte ønsker jo det nyeste,og det med ren Android er jo forlokkende for noen. S24 Ultra eller Iphone 15 knuser pixel totalt sett. Mest pga den svaake ytelsen på Pixel 9.

Men,bare min mening.

Det er jo ikke riktig. S24 og iPhone 15 er bedre på noen, punkter men forrige generasjon er ikke det om det sammenlignes med Pixel 9 Pro 

https://www.androidauthority.com/google-pixel-9-pro-xl-iphone-3473381/

Anonymkode: 89da7...f40

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke riktig. S24 og iPhone 15 er bedre på noen, punkter men forrige generasjon er ikke det om det sammenlignes med Pixel 9 Pro 

https://www.androidauthority.com/google-pixel-9-pro-xl-iphone-3473381/

Anonymkode: 89da7...f40

Det blir bare å cherryplukke tester opp mot hverandre. Det er mer en nok info på nettet som backer opp det jeg har skrevet tidligere. Betyr ikke at jeg mener Pixel 9 Pro er noe dårlig mobil. Men jeg mener til den prisen,så er G4 chippen for dårlig. Synes også kamera overeksponerer fargene noe,som ikke Samsung eller Apple gjør. Noe som sikkert kan stilles. Det er heller ikke trådløs lading,men krever eget deksel for det,om det er ønskelig. 

Benktester sier ikke alt om en mobil,men har sett tester i enkelte spill,som er relativt dårlig. 

Jeg snakker bare for meg selv uansett. Det er min oppfatning,i likhet som testen du kom med er hans. Jeg har S23 Ultra,og ventet på Pixel 9. Kommer ikke til å bytte enda. 

Endret av Fant80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (På 26.8.2024 den 12.20):

Det er vel ikke helt riktig. De er så utrolig like også,så om du går får en av de nevnte kan du ikke akkurat velge feil,om det er kamera man er ute etter. Pixel 9 er vel og et slags frierbrev til Apple brukere,siden den er veldig inspirert av iphone. 

Men ikke kjøp Pixel for rå ytelse. Den er like "treig" som en Iphone 12,og vil med andre ord ikke drive noe nyere spill særlig bra. Til daglig bruk funker den jo bra. Å bateritiden skal være veldig god.

En S23 Ultra er for meg et bedre valg i sin helhet. Men enkelte ønsker jo det nyeste,og det med ren Android er jo forlokkende for noen. S24 Ultra eller Iphone 15 knuser pixel totalt sett. Mest pga den svaake ytelsen på Pixel 9.

Men,bare min mening.

Pixel P Pro kommer på andre plass hos DXMARK, kun slått av Huawei.
https://www.dxomark.com/smartphones/Google/Pixel-9-Pro-XL

Anonymkode: 4c3f8...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pixel P Pro kommer på andre plass hos DXMARK, kun slått av Huawei.
https://www.dxomark.com/smartphones/Google/Pixel-9-Pro-XL

Jeg har iphone 15 pro max og pixel 9 pro xl, kan si deg at 95% av bildene jeg tar blir bedre på Pixel. 
Dog vinner iphonen på video, synes jeg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg klør meg litt i hue over sånne mobiltester. Sitter på en tre år gammel OnePlus jeg ga 3000 for, og har aldri noengang tenkt at ytelsen er for slapp. Skal sies at jeg ikke spiller spill på den da.

På den annen side har jeg aldri vært borti et mobilkamera som har vært noe særlig bra. Knøttliten sensor og dertil optikk er stusselige greier sammenlignet med selv et ti år gammelt systemkamera. Har kolleger som gjerne svir av 20k på mobilene sine, men de er jo fortsatt ganske dårlige kameraer.

Anonymkode: 709d5...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tror de fleste kunne klart seg med en svært så middels god mobil. Men hypen er for stor,og ikke minst det sosiale presset. Enkelte skylder på at de har en så vanvittig krevende jobb,noe som ser ut til å være en gjenganger,da ingen såklart kan motstride dette. Selvsagt kan vi jo alle være en smule skeptisk... Så har vi de som bare må ha det nyeste,for det er liksom en del av image pakka. Det er mange grunner som ikke er særlig gyldige for å ha det råeste på markedet.

Så når noen sier de klarer seg med en tre år gammel mobil,eller eldre så kan jeg lett tro på dette. Det som kan være et ankepunkt er jo da at batteriet kan begynne å bli noe dårlig. Man må lade oftere etc.

Jeg vil ikke si at Pixel er noe dårlig i seg selv, for de fleste,men det er jo litt trist når man ser tester slik som dette:

Spesielt når man tenker på prislappen.  Er jo vanskelig å anbefale den med mindre man får den til en god pris. 

Men bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har testet et par Pixeltelefoner nå i drøye halvannet år, både P7 Pro og P7 og må innrømme at jeg er ikke helt overbevist. Bildene er helt... Greie, et par morsomme funksjoner men f.ex macroen er helt elendig i forhold til Xiaomien Mi 10 Proen jeg hadde tidligere. Nattbilde/stjernehimmelfunksjonen er jo litt snedig men hvor ofte bruker man den ? Kurant selfie/portrettfunksjon, det skal den ha.

Måtte installere en sekundær app og kjøre denne som homescreen for å bli kvitt den heslige "Googlestripa" som uansett aldri ble brukt og tok opp plass + var visuelt forstyrrende.

Helt grei batterikapasitet men særlig P7P likte IKKE hetebølgene vi har hatt et par runder av siden jeg fikk de. Hadde blandt annet litt utfordringer med å vise frem bussbilletten og valideringsbildet der for skjermen ble så mørk pga noe jeg mistenker var overoppheting. En telefon bør tåle å ligge i en veske uten å krepere av varme selv om det blir 30+ grader ute.

Men det verste.... Jeg har aldri noensinne sett maken til innbrent skjerm etter kort tids bruk. Tok bare en 3-4 måneder i drift før du tydelig så gjensyn av appene på de ulike sidene på selve skjermen (Google "f.ex android screen burn / burn-in" for eksempler). Joda, de offisielle rådene sier at du ikke skal kjøre 100% lysstyrke på skjermen men jeg er avhengig av denne lysstyrken av diverse årsaker. Jeg har brukt mobil siden langt tilbake til nittitallet både privat og profesjonelt og har vel vært igjenom de fleste merker og Pixel må være en av de desidert verste jeg noensinne har sett på screenburn på så kort tid.

Og samme greia skjedde med både Pixel 7 Pro og Pixel 7, kjøpt omtrent på samme tidspunkt og med samme bruk ? Nope, ikke overbevist. Det med skjermen ser jeg flere har slitt med på jobb og med P7'en så jeg er ikke alene (Vi har hatt en del av de i jobbsammenheng men er i ferd med å fase de ut nå).

Begge telefonene har vært i det jeg vil kalle gjennomsnittlig bruk. Helt standard med sms, samtaler, litt lett mail, et par kabal og "lette" spill på privatmobilen. Tofaktorautensieringsapper etc. Begge har vært satt med 100% lysstyrke, skjerm av etter 1 minutts inaktivitet. Begge har etter Pixels egen måling god batterihelse ved siste sjekk.

Sitter og vipper mellom en ny Xiaomi eller Samsung når jeg tupper vekk Pixelen, har bare ikke bestemt meg for hvilken enda.

Anonymkode: 89b1f...9ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (1 time siden):

Enkelte skylder på at de har en så vanvittig krevende jobb,noe som ser ut til å være en gjenganger,da ingen såklart kan motstride dette. Selvsagt kan vi jo alle være en smule skeptisk...

Hva slags jobb er det som krever en mobil til 20k, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 18.09):

Hva slags jobb er det som krever en mobil til 20k, egentlig?

-ja akkurat....

Testkjørte en Pixel 9 Pro XL i en uke nå sammen med samboer,siden jeg var nysgjerrig på hvordan den er i daglig bruk etter alle disse fanboysa har skryt så vanvittig av den. Så dette kommer altså fra 2 personer:  Må si den føles snappy og skikkelig rask i daglig bruk. Den føles god i hånda,den holdes relativt kjølig,og den ser utrolig pen ut. Veldig premium følelse av den,og minner om Iphone. Batteriet holder seg godt,og varer greit en hel dag. Hverken mer eller mindre.Høytaleren er svært god. Veldig god lyd i den.

Der er vel der jeg synes det ender med legitimt skryt. Skjermen ser katastrofe ut. Fargene er like utvasket som på min mors 500kr Motorola mobil. Greit man kan skru opp lyset til det ser ut som man kikker på sola,men fargene er grå og dølle. At noen argumenter for at slik ser det ut i det virkelige liv. Nei jeg har da 2 øyne,jeg ser om gule blomster er gule,og ikke gulgustne.

Kameraet har veldig få valg.Bildene ser gustne ut,spesielt av mennesker innendørs. Samsung har f.eks mye bedre kamera app. For de som ønsker seg en beauty mode,eller ansikts modifiseringer på bilder kan bare glemme Pixel,der Google mener totalt hvitvasking av tryne er en positiv skjønnhetsendring. Video har enda mindre valg. Stabiliseringen er dårligere en Samsung og Iphone. Det føles til tider som man befinner seg under vann.

Den lader treigt. Å da mener jeg for 2024 å være. Galleri appen er ekstremt rotete. Lykke til med å finne et spesifikt bilde. Man blir og kastet etter med forskjellige samlinger og tullball. Nei jeg vil ikke ha det! Ranger etter dato er alt jeg ønsker.

Treningsappen er elendig. Registrerer dårlig,og har få valg. 

Det er bare ting jeg ikke har sett i "reviews" som jeg gidder å nevne. Er det noe annet spesifikt noen måtte lure på så svarer jeg helt ærlig på det. At enkelte tror mer på betalte anmeldere får bare så være.

Oppsumering:

Mest skuffende for min samboer var valg til kamera. Som filter og en egen beauty mode. Men synes også fargene på telefonen er skikkelig dølle og lite vibrante,selv ved å endre til dette under innstillinger. Bildekvaliteten er god,men siden fargene er så dølle,så føles de ikke like fine. Ellers synes hun det er en av de peneste mobilene hun har prøvd. 

For meg synes jeg den lader for treigt. Har sett langt eldre og billigere Xiaomi modeller lade vesentlig raskere med samme type lader. Enig med at fargene ser kipe ut. Det minner veldig om skjermen til mobiler i prisklasse 2-4000kr. At man kan skru opp lyset helt hinsides spiller liten rolle om det bare ender med at skjermen ikke blir mer vibrant i fargene (etter min mening) Synes den er pen,og liker den i hånda. Liker også Android versjonen som er på,men fra å gå fra andre merker så føles det ofte litt mangelfullt i utvalget. Digg at man får oppdateringer raskt!

Real life sammenligning med Iphone 14 og Samsung S23 Ultra gav ingen reelle farts forbedringer for pixel. Annet en at oppstarten gikk endel raskere. Apper starter så og si helt likt - Likevel føles Pixel noe mer peppy en S23 ultra. Kan det være animeringen? Fargene er langt bedre på S23 ultra,og selv Iphone 14 skilter med mer vibrante farger. Spillene jeg testet føltes også helt likt,men S23 Ultra loadet noen ganger inn spillet raskere. Testet ingen spill på iphone.

Føles som en god telefon i prisklasse 5-7000. Ingen av oss ville byttet ut vår mobil mot en Pixel 9 XL pr dags dato.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...