Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I min mastergrad har jeg et snitt på ca 2,38 den er på 2 år 120 stp. Jeg jobbet ved siden av som leder så det var litt krevende, betyr det snittet at jeg kommer ille ut og vil slite med å få andre jobber basert på dette snittet?

Anonymkode: 1f8b2...870

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du tatt mastergrad? I Norge er det bokstavkarakterer, ikke tsllkarakterer. 

Anonymkode: a1a81...22b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvor har du tatt mastergrad? I Norge er det bokstavkarakterer, ikke tsllkarakterer. 

Anonymkode: a1a81...22b

Jeg tok bokstav karakterene og regnet ut snitten av de. :) 

TS

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at arbeidsgivere bryr seg om det faktum at du har graden, ikke karakterer. Har alltid hatt med vitnemål med karakterer på til intervju, men aldri fremvist. Det handler mer om hvordan intervjuet går hvis du kommer så langt, ikke karakterene dine. 

Anonymkode: 1292e...81b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke ønsker å ta en PhD går det bra.

Anonymkode: cfbe9...ab2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Shit det er ille, ja. Da har du jo svært lav kompetanse innenfor utdanningsfeltet ditt.

Anonymkode: b4401...7f3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 i snitt da jeg har bare C av bokstavkarakterer. Men vi hadde nesten ingen bokstavkarakterer da, mest bestått/ikke bestått. Uansett fikk jeg jobb lett som en plett. 

Anonymkode: dd7f7...9d6

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel litt an på hvilket fagområde det er.

Anonymkode: 9ade1...c6e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Shit det er ille, ja. Da har du jo svært lav kompetanse innenfor utdanningsfeltet ditt.

Har jeg faktisk det når jeg har en utdannelse innenfor strategisk offentlig styring (juss, økonomi og organisasjon) og ledelses jobb ved siden av innenfor offentlig styring? Skal man ikke se de to i sammenheng altså både utdanning og jobb før man kan si det du sier? Eller betyr det at jeg har lav kompetanse på fagfeltet fordi jeg har noen dårlig karakterer? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har jeg faktisk det når jeg har en utdannelse innenfor strategisk offentlig styring (juss, økonomi og organisasjon) og ledelses jobb ved siden av innenfor offentlig styring? Skal man ikke se de to i sammenheng altså både utdanning og jobb før man kan si det du sier? Eller betyr det at jeg har lav kompetanse på fagfeltet fordi jeg har noen dårlig karakterer? 

Absolutt, du har en godt under middels kompetanse på fagfeltet. Når du i tillegg jobber med noe som er relevant for masteren, burde du hatt enda bedre forutsetninger for å få et godt resultat. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du bør forsøke å unngå så langt det lar seg gjøre å vise disse karakterene til en aktuell arbeidsgiver, rett og slett for de er hinsides dårlig! Unormalt dårlig, hadde jeg fått vitnemålet ifbm en søknad hadde den gått rett i søpla og du hadde blitt stemplet som evneveik. 

Og hvis du faktisk arbeider som leder, forstår du virkelig ikke dette selv? Du har vel da selv vurdert kandidater? 

Anonymkode: 385ed...7bf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du bør forsøke å unngå så langt det lar seg gjøre å vise disse karakterene til en aktuell arbeidsgiver, rett og slett for de er hinsides dårlig! Unormalt dårlig, hadde jeg fått vitnemålet ifbm en søknad hadde den gått rett i søpla og du hadde blitt stemplet som evneveik. 

Og hvis du faktisk arbeider som leder, forstår du virkelig ikke dette selv? Du har vel da selv vurdert kandidater? 

Nå kjenner ikke jeg til fagområdet TS jobber i, men snittet hennes er jo C/D, og på feks jusstudiet er det gjennomsnittskarakteren. Da er det litt drøyt å si at det er hinsides dårlig.

Anonymkode: 9ade1...c6e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

TS

Jeg som leder ville aldri sett kun på karakterene og tatt en vurdering basert på de. Når vi driver rekruttering så vurderer vi det helhetlig bildet basert på jobbanalysen så utdanning/kompetanse-erfaring og personlig egenhet. De 2 siste veier mye mer som regel. Når det gjelder utdanning så ser vi på relevansen og bekreftelse på oppnådd grad, noen ganger ser vi på oppnådd grad ved nominert tid f.eks kandidater som bruker mer enn 1 år på bachelorgrad elr mastergrad gjør at jeg vil høre mer om hvorfor de har forlenget studietiden med et år. Jeg synes også hva kandidaten har skrevet en bachelor oppgave eller masteroppgave om sier mye om hva de er interessert i og deres motivasjon. Ellers så ser vi som regel ikke på karakterene med mindre det er spesielle anledninger som gjør at vi må gjøre det.  

Jeg personlig tror ikke det er en god holdning å lyve for en arbeidsgiver og være redd for å stå på mine avgjørelser, heller svare ærlig og ta ansvar om jeg blir spurt å vise karakterene og forklare enn å lyve og ikke ta ansvar. 

Tvert imot i svare ditt er du som viser at du er evneveik. ;) 

• Liker 1
Skrevet

Hva i alle dager er galt med denne tråden.... I Norge er det faktisk veldig vanskelig å få A og B på universitetet. Noen utdanninger, som feks jus, har D som gjennomsnittkarakter. Så sett i sammenheng med at ts også jobber er det vel helt midt på treet 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
mitch92 skrev (9 minutter siden):

Hva i alle dager er galt med denne tråden.... I Norge er det faktisk veldig vanskelig å få A og B på universitetet. Noen utdanninger, som feks jus, har D som gjennomsnittkarakter. Så sett i sammenheng med at ts også jobber er det vel helt midt på treet 

Dette stemmer jo ikke, ikke litt engang. 

Jus har ikke D som gjennomsnittskarakter. Snittet der er 3,23. Flest får C, på andre plass kommer B. Det er omtrent like mange som får A som D. 

Det er dermed ikke "veldig vanskelig å få A og B" ved norske universiteter. 

2,38 er ikke "helt midt på treet", det er godt under gjennomsnittet. 

Spørsmålet ditt, TS, var om 2,38 er ille. Og ja, det er en svært dårlig karakter på en master. Forstår ikke helt at du kan argumentere for noe annet? Det tilsvarer en D, som antagelig ikke ville gitt deg adgang til masterstudiet engang siden kravet ofte er C i snitt. 

At du har jobbet i tillegg er egentlig ikke særlig formildende, det er det jo mange som gjør. Mange har opptil flere barn, livskriser, aleneforsørgere uten nettverk - you name it. 

Om det vil påvirke dine muligheter videre i karrieren din er vanskelig å si, men det er jo unektelig en svak karakter. Personlig ville jeg selvfølgelig heller ansatt noen som kunne dokumentere god kunnskap om fagfeltet, dersom kandidatene ellers var nokså like. Samtidig er karakterer noen ganger ikke et tema i ansettelsesprosesser, så du kan jo være heldig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akademisk sett, meget dårlig.

Anonymkode: 51b0a...461

AnonymBruker
Skrevet

Ts, ikke bry deg om kommentarene. Det som virkelig teller er hvordan du er og hvordan du greier å formidle den kunnskapen du har tilegnet deg og/eller greier å sette kunnskapen ut i praksis.

Det å være toppstudent på papiret betyr ikke så mye om man ikke har evnen til å omsette teori til praksis.

Om det står mellom en nyutdannet som ikke har noen erfaring i yrkeslivet, så hjelper det lite med bare A og B, hvis den avslører at den har naive eller besserwisser-holdninger, eller at det er tydelig at manglende kompetanse vil gjøre at det tar lang tid før personen blir selvstendig i jobben.

Du har utdanning, du har erfaring og med det har du tilegnet deg en god kompetanse.

Ikke bry deg om den karakteren, det er uansett svært sjelden noen ser på karakterer, i hvert fall ikke jobber som du vil være aktuell for :)

Gratulerer med gjennomført mastergrad! :)

Anonymkode: 6bece...82a

Gjest Gentleman59
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I min mastergrad har jeg et snitt på ca 2,38 den er på 2 år 120 stp. Jeg jobbet ved siden av som leder så det var litt krevende, betyr det snittet at jeg kommer ille ut og vil slite med å få andre jobber basert på dette snittet?

Ingen, absolutt ingen bryr seg om karakterer, unntatt deg selv den dagen du får karakteren.
Du har en utdannelse og kan dokumentere det - glem karakteren. 

Gratulerer med gjennomført mastergrad! :)

Endret av Gentleman59
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hele poengskalaen på min master. Har fått alle jobber jeg har søkt (lederstillinger) 

Anonymkode: 60ab6...d94

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, dette er lavt. Du vil kunne oppleve å slite med å få din første jobb, selv om jeg er sikker på at du vil lande noe på sikt. 

Anonymkode: f331e...47d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...