Gå til innhold

16 åringen ønsker å bytte fornavn


Tantemor

Anbefalte innlegg

Han har et litt kjipt navn som faren hans bestemte. Jeg protesterte så godt jeg kunne i svangerskapet og la frem mine egne forslag. Vi diskuterte heftig og slet virkelig med å bli enige og tilslutt ble jeg lei og ga meg. Jeg fikk legge til et andre fornavn som jeg i mitt stille planla å heller bruke muntlig i det daglige, men da han ble født ble det liksom likevel ikke naturlig å gjøre det. Gikk et års tid så ble jeg vant til navnet hans og faktisk glad i det fordi jeg er så glad i gutten min 🥰 

Nå er han 16 år og sier han vil ha et annet navn. Han har snakket om det jevnlig siden han var rundt 10, men da fikk jeg bare avledet det bort med at sånt må han fikse når han blir gammel nok. 

Han har nå funnet ut at han kan søke nå uten godkjenning fra oss foreldre. Heldigvis foreslår han navn som er fine. Og jeg sier jo med et sukk at ja, du må nå bare gjøre det da. (Siden han uansett har loven på sin side). 

Hva hadde dere gjort om barna deres seriøst vil bytte fornavnet sitt? 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker det er ikke så mye annet å gjøre enn å fortelle evt hvorfor han fikk det navnet, hva det betyr/ betydde for dere (hvis det betyr noe) og så får han likevel bestemme selv da han er gammel nok 🤷‍♀️

Anonymkode: 4304f...e34

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med det andre fornavnet hans? Kanskje en mellomløsning kan være å bruke det i stedet? :) Å bytte til et nytt navn fremstår som ganske drastisk.

Anonymkode: 10ef7...d4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tantemor skrev (3 minutter siden):

Han har et litt kjipt navn som faren hans bestemte. Jeg protesterte så godt jeg kunne i svangerskapet og la frem mine egne forslag. Vi diskuterte heftig og slet virkelig med å bli enige og tilslutt ble jeg lei og ga meg. Jeg fikk legge til et andre fornavn som jeg i mitt stille planla å heller bruke muntlig i det daglige, men da han ble født ble det liksom likevel ikke naturlig å gjøre det. Gikk et års tid så ble jeg vant til navnet hans og faktisk glad i det fordi jeg er så glad i gutten min 🥰 

Nå er han 16 år og sier han vil ha et annet navn. Han har snakket om det jevnlig siden han var rundt 10, men da fikk jeg bare avledet det bort med at sånt må han fikse når han blir gammel nok. 

Han har nå funnet ut at han kan søke nå uten godkjenning fra oss foreldre. Heldigvis foreslår han navn som er fine. Og jeg sier jo med et sukk at ja, du må nå bare gjøre det da. (Siden han uansett har loven på sin side). 

Hva hadde dere gjort om barna deres seriøst vil bytte fornavnet 

Om barnet byttet til et fint navn så hadde jeg ikke brydd meg. Du blir sikkert vant til det nye navnet etterhvert🙂 Men om det var noe tullenavn så hadde jeg nok gjort alt for å stoppe det.

Anonymkode: ae578...92e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva med det andre fornavnet hans? Kanskje en mellomløsning kan være å bruke det i stedet? :) Å bytte til et nytt navn fremstår som ganske drastisk.

Anonymkode: 10ef7...d4b

Ja, diskuterte med ham å heller bruke hans andre fornavn istedet for et helt nytt. Dey navnet er ganske populært idag og han liker det litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde respektert det som den største selvfølge. 

Hvis han er 16 år og har snakket om det siden han var 10, er det ikke en tilfeldig innskytelse. 

Eneste jeg reagerer på er at han ikke vet hvilket navn han vil bytte til. Så vidt jeg vet kan man ikke bytte navn mere enn én gang på 10 år, så jeg ville oppfordre ham til å ta seg tid til å bli sikker på hva det ny navn skal være. 

 

 

Anonymkode: dd48c...68e

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare husk på å sjekke regler for å bytte igjen hvis han evt angrer på valget. Jeg tror det er en ganske lang karantene-tid på sånt?

Anonymkode: 18a49...2a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg nok tenkt at du selv også innerst inne var enig da navnet ble gitt, og støttet barnet da det kom med ønske om å endre navn. 
Jeg tror jeg ville tatt dialogen allerede fra 10-års alder da dette kom, og foreslått mindre drastiske løsninger, som å begynne å bruke det andre navnet som eneste fornavn. 
Når ungen nå uansett har kommet dit hvor det ikke lenger er nødvendig å få foreldrenes samtykke, tenker jeg at det må være greit at barnet faktisk velger sitt nye navn selv. Det blir jo uansett en tilvenning for dere rundt å bruke et annet navn. 

Veiled gjerne ungdommen i hva som kan være et bra navnevalg. I og med at dette er noe som skal leves med forhåpentlig resten av livet. 

Anonymkode: c9e36...098

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe annet å gjøre enn å være støttende. Er jo han som skal bære navnet gjennom hele livet, så da er det greit at det er et han er fornøyd med og føler seg stolt av å ha. Tror altfor mange ikke har det i tankene når de plukker ut navn - at barnet skal bli en selvstendig person som skal overleve sosialt, søke på jobber, etc. 

Ellers er det jo en bonus at forslagene han kom med var navn du også syntes var fine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn byttet til et kjønnsnøytralt navn da hen var 14 år. Det var uvant i begynnelsen, men nå er det helt naturlig (snart tre år etter). Det første året ble det nye navnet brukt i dagligtale og etter et år ble det offisielt byttet. Det har vært helt uproblematisk for ungdommen, oss og omgivelsene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Bare husk på å sjekke regler for å bytte igjen hvis han evt angrer på valget. Jeg tror det er en ganske lang karantene-tid på sånt?

Anonymkode: 18a49...2a5

Du kan byttet tilbake til opprinnelig navn uten karantenetid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når han er 16 og i tillegg har tenkt på det lenge så hadde jeg støttet det. Det er sikkert uvant i starten, men så blir det helt naturlig. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg støttet 100%. :) 

Anonymkode: 7227c...c82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare husk på å sjekke regler for å bytte igjen hvis han evt angrer på valget. Jeg tror det er en ganske lang karantene-tid på sånt?

Anonymkode: 18a49...2a5

Du kan bytte frem og tilbake mellom navn du har hatt tidligere og det nye navnet ditt, så om han ikke liker det nye navnet kan han bytte til mellomnavn. 
 

IMG_5909.jpeg

Endret av KaraThrace
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han vil bytte navn så er jo det hans rett, men jeg ville vel forsøkt å råde han til å vente med å bytte, til han kun har ett navn på blokka, og ikke flere gode alternativer. Og så bør han jo tenke på det ene navnet i lang tid, før han gjennomfører byttet 😊 Jeg har selv et familiemedlem som endret navn, men hun beholdt sitt gamle fornavn som mellomnavn. 

Anonymkode: 0cd47...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (2 minutter siden):

Du kan bytte frem og tilbake mellom navn du har hatt tidligere og det nye navnet ditt hver 6. måned, så om han ikke liker det nye navnet kan han bytte til mellomnavn. 
 

IMG_5909.jpeg

Du vet hva mellomnavn er? Å "bytte til mellomnavn" betyr at han i så fall må kalle seg "Olsen", "Berg" eller liknende. Hvis du har flere fornavn etter hverandre, så er alle fornavn. Ingen av dem er mellomnavn. 

Anonymkode: c20dd...6e3

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vet hva mellomnavn er? Å "bytte til mellomnavn" betyr at han i så fall må kalle seg "Olsen", "Berg" eller liknende. Hvis du har flere fornavn etter hverandre, så er alle fornavn. Ingen av dem er mellomnavn. 

Anonymkode: c20dd...6e3

Dårlig formulert av meg da, kan vel trygt etableres at ordet mellomnavn ikke brukes slik av de fleste. Når noen spør det hva du heter til mellomnavn, så svarer du ikke Olsen. Du sier Marie. Men for all del,  andre fornavn da. Fornavn nummer to.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bedt han vente til han var 18. Og fortalt hvor viktig det er at han må være 110% sikker. 

Anonymkode: 92431...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (24 minutter siden):

Dårlig formulert av meg da, kan vel trygt etableres at ordet mellomnavn ikke brukes slik av de fleste. Når noen spør det hva du heter til mellomnavn, så svarer du ikke Olsen. Du sier Marie. Men for all del,  andre fornavn da. Fornavn nummer to.

Det er kanskje flisespikking dette her, men om noen spør meg hva jeg heter til mellomnavn, så svarer jeg selvsagt det jeg heter til mellomnavn. Som ikke er Olsen, for så vidt, men et annet etternavn. Begrepene brukes om hverandre, det er sant, men det det er ikke riktig at «folk flest» tenker fornavn når de blir spurt om mellomnavn. 

Men til saken, så tenker jeg at gutten må få bestemme selv. Men ville oppfordret han til å være helt sikker på ett navn før han byttet, og gjerne teste det ut og bli litt vant til det. Også ville jeg nok støttet tanken om å bruke andre fornavn, om det er aktuelt for ham. Blir mindre overgang for folk rundt, som ikke er det viktigste, men en bonus. 


 

Anonymkode: 1a792...e5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...