AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #1 Skrevet 15. mai 2024 Jeg er fortsatt så utslitt etter gårsdagens personalmøte. Tema var dårlig arbeidsmiljø. Og med en konfliktsky leder kan man tenke seg hvordan det gikk. Det kom ikke mye godt ut av møtet. Eks: Vi har ei som har jobbet der i snart 40 år, hun havner i konflikt med alle og har bidratt til en hel del. Under møtet pekte hun gjentatte ganger indirekte på andre. Og stilte det spørsmålet hun ofte pleier å stille: «Tja, hvem er det som skaper dårlig arbeidsmiljø da?».. Hadde lyst til å skrike ut: «Du er definitivt blant de». Vi har nytt møte neste uke. Og derfor trenger jeg litt tips og hjelp fra folk utenfra. Hvordan kan man konfrontere denne kollegaen min med setningen hun bruker hver bidige gang? Gjerne diplomatisk og samtidig så hun skjønner at hun ikke kan fraskrive seg det kollektive ansvaret vi alle har for arbeidsmiljøet. Hun gjør det ved å stille SAMME spørsmål hver gang? Anonymkode: 51df3...231 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #2 Skrevet 15. mai 2024 Hvor lenge har det vært dårlig arbeidsmiljø der? Kan du bruke det som et argument? Anonymkode: a3241...afc
Granskudd Skrevet 15. mai 2024 #3 Skrevet 15. mai 2024 Sånne "slik har vi alltid gjort det" og "slik har det alltid vært" folk som har jobbet langt over dinosaurtiden i en bedrift skremmer meg. De får ofte lov til å styre og stelle som de vil, i den tro om at erfaring og kompetanse går forran alt annet. Ledere er ofte redde for dem . De setter ofte en sterk presedens for hvordan man har det på jobb. Hadde jeg vært i dine sko, hadde jeg heller fokusert på å finne meg en annen jobb fremfor å forsøke og få det til å virke. Etter min erfaring er det ikke verdt det å prøve å endre slike situasjoner. Bare så ingen tror jeg generaliserer på alder - Det gjør jeg ikke, jeg har jobbet sammen med mange kjempe flinke, empatiske og kompetente mennesker som er langt over pensjonsalder fordi de trives så godt på jobb! Det er de som i tillegg til å ha lang erfaring og samtidig nekter å endre seg som er skummelt. Ikke alderen alene. 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #4 Skrevet 15. mai 2024 Hun insinuerer nok ved å si slike kommentarer at det er ledelsen sin skyld at det er dårlig arbeidsmiljø. Blir ofte det med en konfliktsky leder som ikke tar tak. Problemer får gro. I tillegg har hun vært der i 40 år og har nok opplevd og sett en del sammenlignet med de som har kommet en god stund etterpå. Så har jeg selv merket at det er lett for noen nye ansatte og ikke se hvem som er roten til problemer. Enkelte nyansatte synes sjefen er en god sjef bare fordi han er morsom. Anonymkode: 5bf7f...746 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #5 Skrevet 15. mai 2024 Granskudd skrev (3 minutter siden): Sånne "slik har vi alltid gjort det" og "slik har det alltid vært" folk som har jobbet langt over dinosaurtiden i en bedrift skremmer meg. De får ofte lov til å styre og stelle som de vil, i den tro om at erfaring og kompetanse går forran alt annet. Ledere er ofte redde for dem . De setter ofte en sterk presedens for hvordan man har det på jobb. Hadde jeg vært i dine sko, hadde jeg heller fokusert på å finne meg en annen jobb fremfor å forsøke og få det til å virke. Etter min erfaring er det ikke verdt det å prøve å endre slike situasjoner. Bare så ingen tror jeg generaliserer på alder - Det gjør jeg ikke, jeg har jobbet sammen med mange kjempe flinke, empatiske og kompetente mennesker som er langt over pensjonsalder fordi de trives så godt på jobb! Det er de som i tillegg til å ha lang erfaring og samtidig nekter å endre seg som er skummelt. Ikke alderen alene. Enig. Men du har nyansatte som kommer inn og tror dem kan alt og vet bedre enn de som har kompetanse og god erfaring innen jobben sin. Så synes ikke de er så mye bedre akkurat for miljøet. Anonymkode: 5bf7f...746 2
Snublefot62 Skrevet 15. mai 2024 #6 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg er fortsatt så utslitt etter gårsdagens personalmøte. Tema var dårlig arbeidsmiljø. Og med en konfliktsky leder kan man tenke seg hvordan det gikk. Det kom ikke mye godt ut av møtet. Eks: Vi har ei som har jobbet der i snart 40 år, hun havner i konflikt med alle og har bidratt til en hel del. Under møtet pekte hun gjentatte ganger indirekte på andre. Og stilte det spørsmålet hun ofte pleier å stille: «Tja, hvem er det som skaper dårlig arbeidsmiljø da?».. Hadde lyst til å skrike ut: «Du er definitivt blant de». Vi har nytt møte neste uke. Og derfor trenger jeg litt tips og hjelp fra folk utenfra. Hvordan kan man konfrontere denne kollegaen min med setningen hun bruker hver bidige gang? Gjerne diplomatisk og samtidig så hun skjønner at hun ikke kan fraskrive seg det kollektive ansvaret vi alle har for arbeidsmiljøet. Hun gjør det ved å stille SAMME spørsmål hver gang? Anonymkode: 51df3...231 Hun stiller det spørsmålet fordi hun vet at folk ikke våger å være ærlige og konfronterende. Veldig mange er konfliktsky og da fungerer det spørsmålet perfekt. For de som er konfliktsky våger da ikke å peke på henne. Og når spørsmålet er så åpent og direkte og ingen kan peke på andre så fremstår den andre som den som skaper konflikt. Genial strategi som fungerer. Hver gang. Det rette svaret her er naturligvis "Du!". "Du er den som bidrar mest til dårlig arbeidsmiljø her på arbeidsplassen". Problemet med det er at de håper det er noen som svarer svarer med det. For da har de svaret og strategien klar. "Jeg har jobbet her i over 40 år og aldri blitt beskyldt for dette før". "Kan du komme med eksempler?" "Jeg liker ikke tonen din". "Dere rotter dere sammen mot meg". "Dette er mobbing". Og så videre. Og så står man igjen som en idiot, konfliktskapende kranglefant. Spørsmålet her er om du er alene om oppfattelsen eller om flere ser det samme? Er det tak i leder eller er leder unnvikende og minst like konfliktsky? For da er løsningen å bytte jobb. Man kommer ikke noe videre når det er motbakke alle veier. Dessverre. 3 2
Granskudd Skrevet 15. mai 2024 #7 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig. Men du har nyansatte som kommer inn og tror dem kan alt og vet bedre enn de som har kompetanse og god erfaring innen jobben sin. Så synes ikke de er så mye bedre akkurat for miljøet. Anonymkode: 5bf7f...746 Det kommer kanskje veldig ann på hvor man jobber/hva man gjør. Jeg opplever veldig ofte at det er veldig positivt med de som kommer inn utenifra og drar tingene videre og inn i mer moderne måter å gjøre ting på, men jeg jobber ikke akkurat med liv og helse eller noe annet kritisk. Tipper det utgjør en forskjell. 1 1
Agatha Skrevet 15. mai 2024 #8 Skrevet 15. mai 2024 Syns du skal svare noe ala: det handler ikke om å utpeke hvem, men å lage konkrete tiltak for å bedre arbeidsmiljøet. Er det dårlig dynamikk på jobb så er det jo gruppa tilsammen som fasiliterer dette. Noen får lov til å sette premisser, snakke høyest, bestemme, eksludere, mens de andre tillater det.Her er et eksempel på en situasjon jeg synes er probelmatisk: vi har ingen agenda eller klar ledelse på møter om arbeidsmiljø, da havner vi i dette spørsmålet om hvem er synderen igjen. Kan vi f.eks sette opp en plan for( område som er problematisk), da kan man si at det f.eks. er Jørdis som bestemmer hvordan en gitt arbeidsoppgave skal gjøres, kan vi prøve å bryte opp i denne dynamikken og la andre få bestemme dette en periode. Osv..det et utrolig lite produktivt å legge skylda på en, det er som regel inngrodde mønster i gruppa som er problemet. 6 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #9 Skrevet 15. mai 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Enig. Men du har nyansatte som kommer inn og tror dem kan alt og vet bedre enn de som har kompetanse og god erfaring innen jobben sin. Så synes ikke de er så mye bedre akkurat for miljøet. Anonymkode: 5bf7f...746 Med nye ansettelser kommer det nye blikk på eksisterende prosesser. Dette burde verdsettes, det er fint med nye perspektiver, selv om de selvsagt ikke alltid har rett. Anonymkode: 14e4f...58e 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #10 Skrevet 15. mai 2024 Agatha skrev (28 minutter siden): Syns du skal svare noe ala: det handler ikke om å utpeke hvem, men å lage konkrete tiltak for å bedre arbeidsmiljøet. Er det dårlig dynamikk på jobb så er det jo gruppa tilsammen som fasiliterer dette. Noen får lov til å sette premisser, snakke høyest, bestemme, eksludere, mens de andre tillater det.Her er et eksempel på en situasjon jeg synes er probelmatisk: vi har ingen agenda eller klar ledelse på møter om arbeidsmiljø, da havner vi i dette spørsmålet om hvem er synderen igjen. Kan vi f.eks sette opp en plan for( område som er problematisk), da kan man si at det f.eks. er Jørdis som bestemmer hvordan en gitt arbeidsoppgave skal gjøres, kan vi prøve å bryte opp i denne dynamikken og la andre få bestemme dette en periode. Osv..det et utrolig lite produktivt å legge skylda på en, det er som regel inngrodde mønster i gruppa som er problemet. Bra tips, takker! Jeg er så sliten at jeg selv ikke kommer på sånne løsninger. Anonymkode: 51df3...231 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #11 Skrevet 15. mai 2024 Snublefot62 skrev (51 minutter siden): Hun stiller det spørsmålet fordi hun vet at folk ikke våger å være ærlige og konfronterende. Veldig mange er konfliktsky og da fungerer det spørsmålet perfekt. For de som er konfliktsky våger da ikke å peke på henne. Og når spørsmålet er så åpent og direkte og ingen kan peke på andre så fremstår den andre som den som skaper konflikt. Genial strategi som fungerer. Hver gang. Det rette svaret her er naturligvis "Du!". "Du er den som bidrar mest til dårlig arbeidsmiljø her på arbeidsplassen". Problemet med det er at de håper det er noen som svarer svarer med det. For da har de svaret og strategien klar. "Jeg har jobbet her i over 40 år og aldri blitt beskyldt for dette før". "Kan du komme med eksempler?" "Jeg liker ikke tonen din". "Dere rotter dere sammen mot meg". "Dette er mobbing". Og så videre. Og så står man igjen som en idiot, konfliktskapende kranglefant. Spørsmålet her er om du er alene om oppfattelsen eller om flere ser det samme? Er det tak i leder eller er leder unnvikende og minst like konfliktsky? For da er løsningen å bytte jobb. Man kommer ikke noe videre når det er motbakke alle veier. Dessverre. Det er som regel ikke en god strategi å gi et direkte svar i plenum. Slik ting hører sammen i samtaler under fire øyne, evt. med leder til stede. Faktisk er det bedre å ikke svare når man er i plenum, for det er ikke alltid slik at den som konfronterer først står igjen som den som ikke selv skaper konflikt, men man risikerer å fremstille seg selv som en som bidrar til dårlig miljø. Den beste måten å ta det videre på er gjennom fagforening/verneombud om man jobber et sted det er litt tak i disse. Man bør også helst alliere seg med andre som har samme opplevelse, jo flere som mener at en person bidrar til dårlig arbeidsmiljø, jo sterkere står man i saken. Anonymkode: 042c6...673
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #12 Skrevet 15. mai 2024 Jeg ville absolutt IKKE vært den som stiller konfronterende spørsmål til henne. Med en konfliktsky leder får du bare en konflikt med dama, uten at du heller får hjelp fra leder. En gjengrodde ansatt som klager og dårlig ledelse blir katastrofe. Sikker på at du ikke heller skal bytte jobb? Anonymkode: 45e90...c8e
Snublefot62 Skrevet 15. mai 2024 #13 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er som regel ikke en god strategi å gi et direkte svar i plenum. Slik ting hører sammen i samtaler under fire øyne, evt. med leder til stede. Faktisk er det bedre å ikke svare når man er i plenum, for det er ikke alltid slik at den som konfronterer først står igjen som den som ikke selv skaper konflikt, men man risikerer å fremstille seg selv som en som bidrar til dårlig miljø. Den beste måten å ta det videre på er gjennom fagforening/verneombud om man jobber et sted det er litt tak i disse. Man bør også helst alliere seg med andre som har samme opplevelse, jo flere som mener at en person bidrar til dårlig arbeidsmiljø, jo sterkere står man i saken. Anonymkode: 042c6...673 Helt enig. Og det var litt av poenget mitt og men det forsvant kanskje litt i teksten
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #14 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er fortsatt så utslitt etter gårsdagens personalmøte. Tema var dårlig arbeidsmiljø. Og med en konfliktsky leder kan man tenke seg hvordan det gikk. Det kom ikke mye godt ut av møtet. Eks: Vi har ei som har jobbet der i snart 40 år, hun havner i konflikt med alle og har bidratt til en hel del. Under møtet pekte hun gjentatte ganger indirekte på andre. Og stilte det spørsmålet hun ofte pleier å stille: «Tja, hvem er det som skaper dårlig arbeidsmiljø da?».. Hadde lyst til å skrike ut: «Du er definitivt blant de». Vi har nytt møte neste uke. Og derfor trenger jeg litt tips og hjelp fra folk utenfra. Hvordan kan man konfrontere denne kollegaen min med setningen hun bruker hver bidige gang? Gjerne diplomatisk og samtidig så hun skjønner at hun ikke kan fraskrive seg det kollektive ansvaret vi alle har for arbeidsmiljøet. Hun gjør det ved å stille SAMME spørsmål hver gang? Anonymkode: 51df3...231 Det hjelper jo ikke når du er en av de som ikke sier noe. Spør fagforeningen om råd, det gjorde jeg. Anonymkode: ac10b...59c
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #15 Skrevet 15. mai 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det hjelper jo ikke når du er en av de som ikke sier noe. Spør fagforeningen om råd, det gjorde jeg. Anonymkode: ac10b...59c Det hjelper jo ikke å si så mye når lederen er så konfliktsky. Hun sitter der hører på. Og det hjelper jo ikke å si noe når kollega bruker sin berømte setning som hersketeknikk. Tillitsvalgte fra begge foreningene sitter og lytter. Hun utsetter dem for det samme. Var derfor jeg søkte litt tips her! Anonymkode: 51df3...231 2
carlberner1 Skrevet 15. mai 2024 #16 Skrevet 15. mai 2024 Hvis situasjonen dere har ikke fungerer for deg, så si rett ut hva du mener. Rabalder er det visst allerede og en endring kan gjøre det konstruktivt eller i det minste endre et mønster. Gi gjerne leder beskjed først så vedkommende får mulighet til å forberede seg. Forberedelsen kan gå begge veier for deg, men ryddig oppførsel burde vinne, vaffal over tid. Merk "burde".
Mandagsunge Skrevet 15. mai 2024 #17 Skrevet 15. mai 2024 Verneombod bør kunne ta tak i det psykososiale miljøet, eller i alle fall etterspørje verktøy til det frå andre plassar. Hos oss har bedriftshelsetenesta vore kopla inn i dei verste tilfella.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2024 #18 Skrevet 15. mai 2024 Dette er ikke din jobb å løse, det er leders ansvar. Og i situasjonen du beskriver er det selvsagt leders ansvar å bryte inn ved å poengtere at dette ikke handler om enkeltpersoner, men om en ukultur som har fått feste seg og som dere alle må jobbe sammen som et team for å løse. For alle vil vel ha det bra på jobb, ikke sant? Dersom det er denne ene personen som skaper mange ugreie situasjoner på arbeidsplassen så må leder gå inn og ta dette på tomannshånd med vedkommende. «Hvordan har du det om dagen?» er en god innfallsvinkel. Dette åpner for en samtale om ytre faktorer som kan spille inn på vedkommendes adferd på jobb. Dersom vedkommende kun svarer «det går bra med meg» så kan man dreie samtalen inn på kollegaer, som kanskje ikke har det så bra med hvordan situasjonen er nå, og spørsmål om vedkommende har noen tanker om hvordan h*n kan bidra til å snu dette. For din del, TS, er det bare å søke nye jobber dersom leder ikke tør å ta tak i dette. Anonymkode: a9ae1...4d7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #19 Skrevet 16. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det hjelper jo ikke å si så mye når lederen er så konfliktsky. Hun sitter der hører på. Og det hjelper jo ikke å si noe når kollega bruker sin berømte setning som hersketeknikk. Tillitsvalgte fra begge foreningene sitter og lytter. Hun utsetter dem for det samme. Var derfor jeg søkte litt tips her! Anonymkode: 51df3...231 Gå sterkere inn i det. Om du har litt bevis og sånt så er det jo å få fagforeningen pg andre høyere opp på banen. Kan du vise til høyt fravær eller utbytting av folk pga dårlig arbeidsmiljø så kan det jobbes med. Anonymkode: ac10b...59c
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #20 Skrevet 16. mai 2024 Vi har en p syk dame som skriker, kjefter og hakker på oss hver uke. Sjefen sitter og smiler og ser på fordi de er venner. Er helt gåen hver uke av det og har begynt å få angst anfall også. 😓 Anonymkode: 4742d...61e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå