Gå til innhold

5 år aldersforskjell


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ser ut som at drømmen om tette barn ikke blir noe av. Jenta er 4 år og jeg har ennå ikke blitt gravid. prøvd i 2 år. 

Vi får hjelp nå men blir jo ihvertfall 5 år i mellom.

Er det noen som har erfaring om den alders gapet?

Anonymkode: 001b6...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke erfaring med 5 år men kan bare si at det er fire år mellom min bror og meg og vi har hatt lite med hverandre å gjøre i oppveksten, så et år til eller fra hadde nok uansett ikke spilt så mye rolle (da snakker jeg om 4 vs. 5 år). Hvis barna skal være på noenlunde samme stadie bør det være under 3 år forskjell på dem. Når det er sagt synes jeg du bare må prøve å nyte å ha litt større aldersforskjell, når det nå engang ble sånn🙈 jeg under to års aldersforskjell og ja, de har glede av hverandre men de første årene er ganske heftig🫠 skifte bleier på rullebånd og ha to stykker som ikke sover natten gjennom🤌🏼 nå blir jo faktisk din største stor nok til å hjelpe til litt og forstår mye mer, samt at dere har fått mye verdifull 1-1-tid med henne🥰 det er kjedelig når ting ikke går helt som planlagt, men det kommer jo til å bli den naturlige familiedynamikken for dere og det blir sikkert helt fint!❤️

Anonymkode: a11a8...690

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en lillesøster da jeg var 4 år og 10 mnd.

Både foreldrene våre, lillesøster og jeg selv er enige om at det var helt perfekt.

Anonymkode: 13e70...3f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som storesøster til en fem år yngre bror. Jeg elsket ham betingelsesløst fra det øyeblikket foreldrene mine kom hjem fra sykehuset. Vi har lekt mye, sett tusenvis av filmer, dratt på utallige hytteturer, festet sammen, osv. Og vi er bestevenner fortsatt, 35 år etter 😊 

Anonymkode: ec310...592

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planlegger å prøve på neste til høsten og hvis det klaffer fort blir det 5 år i mellom. Jeg tenker det blir helt perfekt. Deilig at eldste da er selvstendig på mange punkter.

Anonymkode: dc827...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planla stort mellomrom mellom de to første her, så det ble 6 år. 😊 HELT perfekt. Eldste hjelper til masse, men har også stor glede av minste. ❤️

Anonymkode: fd869...f28

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det ser ut som at drømmen om tette barn ikke blir noe av. Jenta er 4 år og jeg har ennå ikke blitt gravid. prøvd i 2 år. 

Vi får hjelp nå men blir jo ihvertfall 5 år i mellom.

Er det noen som har erfaring om den alders gapet?

Anonymkode: 001b6...bb9

Søsteren min har ei jente på 10 jente på 5 og gutt på 3 månder.  De har det veldig fint og mye søskenkjærlighet til hverandre. 

Anonymkode: 3e92d...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire år mellom meg og lillebror. Fra han var 8 til han ble 16 år, var han en skikkelig plage 😅🙈. Men var glad i ham uansett 🫶. Nå er han min beste venn og den jeg alltid ringer til når jeg trenger råd og støtte 🥰

Partneren min har 7 år opp til søsteren sin og 9 år ned til broren sin. De hadde ikke noe særlig forhold som barn. Men fikk kontakt i voksen alder.

Barna mine har har 5 år mellom eldste og midterste og 4 år mellom midterste og yngste. Foreløpig er de som hund og katt de to eldste, men begge forguder minste!

Endret av strawberry88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 4 år mellom søstrene mine, de to har vært bestevenner omtrent siden hun elste ble ung voksen (20 år ca) 

Niesene mine er det ca 4 år mellom, å min søster syntes det var helt prima da de var små. Hun elste ble mer selvstendig med alder, når hun yngste kom til verden. Jeg ser for meg ei på 2 og ei på 4, er mye mer kaotisk og travelt, enn når dem er 2 og 6 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det ser ut som at drømmen om tette barn ikke blir noe av. Jenta er 4 år og jeg har ennå ikke blitt gravid. prøvd i 2 år. 

Vi får hjelp nå men blir jo ihvertfall 5 år i mellom.

Er det noen som har erfaring om den alders gapet?

Anonymkode: 001b6...bb9

Jeg fikk min lillesøster når jeg var 5 år, det har gått kjempe fint. Eneste er at når jeg kom i tenårene så gadd jeg ikke være og leke så mye med henne så ble endel utestenging og da ble det mye mas fra lillesøster.. husker det var slitsomt. Men nå som vi begge er eldre ( hun 16 og jeg 21) så er vi veldig gode venner

Anonymkode: 9b662...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 5 år yngre søsken. I barndommen var vi på ulikt stadiet, men vi er veldig glade i hverandre og ville aldri vært foruten. 

Anonymkode: 10242...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 år mellom barna. Nå er eldste 12 og yngste 7. Samme kjønn. Minste ser opp til den eldste og den eldste beskytter den yngste. De er veldig glad i hverandre. De kan å krangle også altså, men mest om de kjeder seg. Nå passer eldste på yngste om vi voksne ikke er hjemme 1-2 timer en ettermiddag/ kveld. Det er veldig god hjelp og jeg opplever at de kommer nærmere hverandre da. 5 år går helt fint, har hvertfall gjort det her👍♥️😊

Anonymkode: 24610...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det ser ut som at drømmen om tette barn ikke blir noe av. Jenta er 4 år og jeg har ennå ikke blitt gravid. prøvd i 2 år. 

Vi får hjelp nå men blir jo ihvertfall 5 år i mellom.

Er det noen som har erfaring om den alders gapet?

Anonymkode: 001b6...bb9

Broren min og jeg ble aldri nære med 5 år mellom. Vi var aldri i takt med hva vi interesserte oss for eller hva vi var opptatt av. Mamma og pappa forteller at ferier var vanskelige fordi de ikke fant aktiviteter vi begge hadde glede av samtidig. 

Ville kanskje vært anderledes om vi var samme kjønn. Eller kanskje bare ikke personlighetene våre passer sammen. 

Som voksne har vi et ok forhold. Ikke nære og sees sjelden.

Anonymkode: 35b9e...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min søster ble det 7 år mellom. Ser du nevner 5 år, men sånn om det vil ta lengre tid så tenkte jeg du skulle høre at det også går fint. De fikk ikke til før, men de søkte heller ikke ivf, eller annet, men lot naturen gå sin gang, så godt mulig dere får etter 5år 🙏🏼

De er samme kjønn, og selvsagt er de på helt ulike stadier, men de har det også fint. Yngste er enda i barnehagen, mens eldste er oppi skolen nå. De deler seg noe, men det gjorde også våre foreldre med 3år mellom. 

Håper det går deres vei nå 💚

Anonymkode: 01649...9fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint. Man har absolutt ingen garanti for at det blir på den ene eller andre måten uansett aldersforskjell. 

Anonymkode: 6b8bc...0db

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det ser ut som at drømmen om tette barn ikke blir noe av. Jenta er 4 år og jeg har ennå ikke blitt gravid. prøvd i 2 år. 

Vi får hjelp nå men blir jo ihvertfall 5 år i mellom.

Er det noen som har erfaring om den alders gapet?

Anonymkode: 001b6...bb9

Helt perfekt. 7 år i mellom er enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 år mellom mine eldste. Og det var aldri krangling eller tegn til sjalusi. 10 år mellom eldste og yngste og de er gode venner og har nær kontakt i dag.

Tette barn ser ut til å gi mye søskenkrangling etter det jeg har sett.

Anonymkode: c9ed6...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire år mellom meg og lillebror. Vi har alltid hatt et nært forhold selv om vi selvsagt ikke alltid har hatt sammenfallende interesser i oppveksten. 

Pappa er 12 år eldre enn tante, og de har et veldig nært forhold som voksne.

Noe er tilfeldig med om personligheter trives sammen, og noe er familiekultur. Jeg har vokst opp i en veldig familieorientert slekt der alle bodde på samme sted og det var en selvfølge å stille opp i godt og vondt, der bestemor inviterte til hyppige middager for alle etterkommere. Det er verdier som har dryppet nedover og knyttet bånd.

Anonymkode: 83c00...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 5 år mellom jentene mine, og på den positive siden har det vært lite krangling og sjalusi de første årene - på den negative siden har eldste sånn generelt liten interesse for lillesøster, og de leker sammen omtrent en gang i måneden. Hun blir også veldig irritert hver gang lillesøster arver en leke (selv om hun ikke har brukt den selv på årevis), og klager over at hun ikke får se på ting med aldersgrense over 7 år på TVen på stua. Hadde en periode der hun sa "jeg hater lillesøster" men det har heldigvis gått over. 

Vi ønsket også 2 ganske tette barn, men brukte 2,5 år på å bli gravid. 

Anonymkode: df9d4...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 år mellom søster og meg, kranglet når vi var mindre, men lekte også mye sammen. Bestevenner siden hun var 18 og til nå som hun snart er 40.

Anonymkode: 0b000...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...