Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eneste spiselige vi har i hagen er mynte. Utover dette dominerer roser, og så planter jeg de stauder jeg får, samt noen jeg har "stjålet". Blir alltid veldig glad når jeg kommer over stauder som har vokst ut av hager, for da synes jeg det er lov å ta med seg en rot eller flere. Tar aldri i folks hager eller så det synes. At de har spredt seg utover hager tar jeg som at de er type leve-og spredingsvillige typer, som jeg helst vil ha istedenfor slikt man må dille forferdelig mye med for å få til å trives. Min mor erter meg riktig nok for å være like begeistret for pent ugress som for hageblomster, men har de fine blomster er de fine! 😄 (Og ingenting får uansett ta helt over og dominere fullstendig i min hage. Begynner noe å spre seg veldig blir det stoppet.)

Vi kjøper også en del ettårs-planter til krukker. 

I år har jeg for første gang prøvd meg på litt knoller jeg kjøpte i poser. Spennende å se om de klarer å etablere seg i våre etterhvert så tette bed. Der er det så tett i tett med ulikt at kun planter som klarer å ta sin plass klarer seg, men det er greit, siden det er de mest livsdyktige jeg ønsker etablert. 

Koser meg i hagen fra tidlig vår til sene høst, og høydepunktet er når alle rosene blomstrer i juni/juli. 🥰

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (1 time siden):

Oi, det var en svær jobb. Ja, helsen parkerte meg i flere år her, så det må helst være noe i høyden. Jeg har en kant inntil huset med roser og ugress. Den har jeg lyst til å eliminere så fort som mulig.  Ååå, plommetre har jeg lyst på, men tomten er liten.

Trenger ikke stor hage for det. De blir jo ikke så store trær. Og kan beskjæres ned. 

Trenger mye vann første sommeren til røtter har satt seg godt.  I år må vi nok plukke av litt. For redd det blir så mye på den at grener kan knekke.  Vi har opal da, og duggfrisk søte plommer om morgen på høsten er en drøm i munnen. Husker flere hadde plommetre inntil veggen når jeg var liten. Så må vel ikke stå midt på plenen heller 

Anonymkode: eefdb...bd0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er tante på nesten 50 selv. Bor i Bergen. Har gjort dette i 20+ år. Det går fint. 

Men utover det; man lærer. Og har gått gjennom stegene. Jeg har bommet på drenering, sol, vær, trost, og ikke minst de hersens sneglene. 

Anonymkode: bb7ee...483

Her er det klimasone H4/5 så jeg tenkte på det da jeg så folk laste inn sommerblomster og planter som absolutt ikke tåler frost for tusenvis av kroner i bilene sine i dag. Men, som du sier, de lærer nok! :ler:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Glemte å skrive. Det meste av blomster er fortsatt i potter. Da jeg ønsker lettstelt hage pga  snart 50 og alderdom nermer seg. Så har litt plan om å ha bunndekkere. Slik mamma gjorde siste årene sine

Har du tips til bunndekkere? Gjerne en som kan ta over fir mitt eksisterende bunndekke Skvalderkål😂 Jeg er bare 37, så har vel ingen unnskyldninger? 

Anonymkode: 89975...f6f

• Liker 2
Skrevet

Dere her har sikkert peiling så jeg spør her  :nigo: hagen vår trenger nok litt vann snart, men jeg har ikke spreder. Tenkte å gå til innkjøp av det på lørdag. Det har vært 20-25 grader i en ukes tid og jeg ser på langtidsvarselet at det ikke er noe regn i vente. Kan hagen min vente til lørdag med vann uten at jeg trenger å stresse for at grasset dør hvert øyeblikk? :bond:

For å ellers bidra i tråden kan jeg nevne at jeg kjøpte 40 L jord i dag og pottet en del blomster og luket ugress. 17 mai kan bare komme :rodmer:

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trenger ikke stor hage for det. De blir jo ikke så store trær. Og kan beskjæres ned. 

Trenger mye vann første sommeren til røtter har satt seg godt.  I år må vi nok plukke av litt. For redd det blir så mye på den at grener kan knekke.  Vi har opal da, og duggfrisk søte plommer om morgen på høsten er en drøm i munnen. Husker flere hadde plommetre inntil veggen når jeg var liten. Så må vel ikke stå midt på plenen heller 

Opal er gode. Vi hadde et slikt tre en gang, men måtte fjerne det fordi det la seg over garasjen, men jeg har faktisk en annen plass når jeg tenker meg om.  Beskjæring av frukttrær har jeg først lest og lært litt om de siste årene. Min nabo erveldig flink til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...