Gå til innhold

17 mai tapas, kaldmat og enkle retter.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har invitert storfamilien til 17 mai kvelds. Blir diverse småretter, pålegg, brød osv. 

Men jeg trenger tips til noen gode småretter, som helst kan lages dagen før, siden jeg sitter i 17 mai komité på skolen, er klassekontakt, og diverse tog jeg må stille opp i😅 

Har visst tatt meg vann over hode😅 men foreløpig har jeg broccolisalat og andre salater, eggerøre, pålegg, oster, spekekjøtt, asparges og kylling😊 Noen tips til hva som er godt? Ikke dadler og bacon😆

Anonymkode: bf0a3...2b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes egentlig du har det meste som er viktig for meg i alle fall. Hvor mye du trenger kommer jo også an på hvor mange dere er. Er dere ikke så mange blir det vanskelig å lage lite nok av alt.

Ellers er røkelaks et «must» for meg. 
Noen tips her?

https://www.matprat.no/var/17.-mai-frokost/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har nok.

Anonymkode: c88d2...8a8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har invitert storfamilien til 17 mai kvelds. Blir diverse småretter, pålegg, brød osv. 

Men jeg trenger tips til noen gode småretter, som helst kan lages dagen før, siden jeg sitter i 17 mai komité på skolen, er klassekontakt, og diverse tog jeg må stille opp i😅 

Har visst tatt meg vann over hode😅 men foreløpig har jeg broccolisalat og andre salater, eggerøre, pålegg, oster, spekekjøtt, asparges og kylling😊 Noen tips til hva som er godt? Ikke dadler og bacon😆

Lakserull er godt. Men du, en annen ting; kan jeg få låne litt av den energien du åpenbart ruger på?? 😅😁

Anonymkode: 63299...56f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ville hatt focaccia og aioli også🙌🏻

Anonymkode: 27d15...065

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig godt ut det du skal lage. Her er noen forslag om du vil lage mer

* Pai
*Foccacia eller er godt surdeigsbrød
*Dressinger som feks aioli, pesto, en god olivenolje og smaksatt eddik. 

* Oliven, tørket frukt 

Anonymkode: 6cf40...6c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ber du ikke alle om å ta med seg en rett og to hver?

Anonymkode: a15da...750

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette.. du legger lista for høyt for deg selv. Hvis du likevel skal gjøre alt alene ville jeg kjøpt inn sodd og godt brød, eller rømmegrøt man varmer opp og ferdig med det.

Anonymkode: fbdae...c1d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sleng på røkelaks, aioli og noen chilli-scampi så er du i mål. De kan serveres kalde og lages dagen før. Focaccia og kjøttboller kan også lages i forveien. Focassia ville jeg bare bakt, avkjølt, fryst og tatt opp og tint på rist neste morgen. Så blir den like fersk som nybakt. Kanskje litt frukt også om du ikke har det.

Anonymkode: 606dc...a6b

AnonymBruker
Skrevet

Men som andre nevner æ, hvorfor tar ikke folk med en rett? Kunne aldri fått meg til å komme tomhendt til dekket bord 17.mai, foruten på restaurant. Folk har da nok å styre med. Så med mindre gjestene er 90+, barn, foreldre til nyfødte, immobile eller psykisk funksjonshemmede ville jeg sendt lista med resterende til gjestene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bacondadler? Du kan lage det i forkant. Det må ikke serveres varmt. Og det smaker jo himmelsk. De aller fleste liker bacondadler.

Anonymkode: 46e07...c78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har tid og ork, så er det mange som liker karbonader. De kan lunes litt på kvelden.  F.eks lammekarbonader https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/lammekarbonader-med-tomatsalat/

Ellers er jeg imponert over hva du har planlagt, og jeg håper for din del du ikke har like tett program for ofte - i allefall ikke uten å kjenne etter om kroppen sier det er i meste laget.

Anonymkode: b5d07...43f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dette.. du legger lista for høyt for deg selv. Hvis du likevel skal gjøre alt alene ville jeg kjøpt inn sodd og godt brød, eller rømmegrøt man varmer opp og ferdig med det.

Anonymkode: fbdae...c1d

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Men som andre nevner æ, hvorfor tar ikke folk med en rett? Kunne aldri fått meg til å komme tomhendt til dekket bord 17.mai, foruten på restaurant. Folk har da nok å styre med. Så med mindre gjestene er 90+, barn, foreldre til nyfødte, immobile eller psykisk funksjonshemmede ville jeg sendt lista med resterende til gjestene. 

Og jeg har ingenting i mot å legge inn en innsats. 

Kunne aldri falt meg inn å invitere, for så å be folk stille med egen mat. Inviterer jeg, så serverer jeg dem mat. 

Anonymkode: 2e10b...97f

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til mat som allerede nevnt lager vi; 

Helside av ørret, den kan lages kvelden før, og serveres kald. 

Kyllingbryst skjært i tynne skiver

Deviled eggs.

En sennep+honningbasert potetsalat, og en rømme+eddik. 

Brokkolisalat, med rødløk og bacon

Tomat-mozarellasalat

Foccachia i langpanne med oliven og cherrytomater

Aioli, hummus, pesto

Anonymkode: 2e10b...97f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Lakserull er godt. Men du, en annen ting; kan jeg få låne litt av den energien du åpenbart ruger på?? 😅😁

Anonymkode: 63299...56f

Haha, tror ikke jeg har mer å låne bort🤣

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ville hatt focaccia og aioli også🙌🏻

Anonymkode: 27d15...065

Ja, det kan jeg lage😄

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De som kommer tar med kake, frukt og dessert, så de bidrar😁

Hvorfor ikke bacondadler? Du kan lage det i forkant. Det må ikke serveres varmt. Og det smaker jo himmelsk. De aller fleste liker bacondadler.

Anonymkode: 46e07...c78

Jeg liker de ikke, å det gjør ikke så veldig mange av de andre heller😅

Takk for gode svar, da sier jeg meg kanskje fornøyd med det jeg har😄 Det er jo ikke mye jobb med slik mat, bare å legge på fat og ordne litt😄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville slengt på røkelaks og ellers sagt meg mer enn godt fornøyd, ts. :) 

Anonymkode: aef2b...ac0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville slengt på røkelaks og ellers sagt meg mer enn godt fornøyd, ts. :) 

Anonymkode: aef2b...ac0

Røkt laks har jeg😁

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bacondadler, lefseruller,  kyllingvinger, du kan kjøpe/lage foccacia, hjemmelaget aioli å ha reker . 

Anonymkode: 49e1b...3ca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...