Gå til innhold

KOKK


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg er en jente på snart 26 år som har jobbet i media-nyheter i flere år.

Nå er jeg lei av å sitte stille og stirre på en PC, vondt i hodet får jeg også. Jeg har egentlig tenkt lenge på å bli KOKK, men folk rundt meg har rådet meg til å holde det på hobbybasis da det blir noe helt annet å ha det som yrke. Jeg har skjønt at kokkens arbeidsdager er lange og ofte ubekvemme samt dårlig betalt. Likevel vil jeg gjerne ha min hobby som yrke. Noen som kan gi meg tips på hva jeg gjør nå? Er det VK1 jeg må begynne på? Jeg har jo artium allmenne fag, må vel ikke ta alt om igjen?

Hvordan blir man KOKK egentlig? Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg er utdannet kokk!!!!

Jobber ikke som det lenger da, men tro meg: Det er noe av det morsomste og tøffeste jeg har gjort :-)

Utdannelsen er 4-årig:

2 år på skole, og 2 år i lære.

Da jeg gikk var det tre år (1 på skole 2 i lære).

Jeg antar at du har artium fra før, og jeg vet ikke om du må ta grunnkurset da (jeg måtte :-)), eller begynne rett på VK1.

Ring til kokk og stuert skolen på Etterstad, eller Sogn Videregående (eller opplæringskontoret der du bor).

Når det gjelder å jobbe som kokk, så er det HARDT arbeid. De færreste jobber på virkelig gode steder, og mange ender opp med å lage mat på halvfabrikata. Jeg regner med at det ikke er dette du vil. Noen ser Jamie Oliver på TV og synes at det ser kult ut å være kokk. Når de møter virkeligheten på skolen og spesielt i lære er det mange som gir seg.

Det er viktig å finne en læreplass på et godt sted som har et bredt faglig tilbud (Hotel Continental er et utmerket eksempel). Det viktigste er å lære seg håndverket skikkelig.

Du kommer til å jobbe i helger og på kvelder når alle andre har fri. Sannynligvis blir du "herset" litt med av kokkene på læreplassen, men det hører med, og er du tøff er det slett ikke så galt ;-)