Gå til innhold

Prevasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jenter!❤️

jeg er snart 22 og gikk på p piller fra jeg var 16 til jeg var 20

Npr jeg var 16 begynte jeg på helt vanlig p piller med både østrogen og progesteron. La på meg noe helt sinnsykt i fettprosent, jeg var mye lei meg og ble rett og slett deprimert. 
begynte etter to år på vinelle/ creazette ( gestagen p piller) og gikk smått tilbake til min normale slanke kropp. Gikk på de i 1 år før jeg begynte og få mellomblødninger og bestemte meg for å slutte helt på prevensjon. 
np har jeg gått 1 år uten og er 100% meg selv

 

hva er deres erfaringer? Øsnker ikke å prøve spiral eller p- stav da jeg har hørt flere veninner som har blddd i flere mnd og hatt mye plager. Hva med ett p plaster? Beskytter det godt? Før gikk jeg på p piller mest for å slippe mensen men np som jeg er litt eldre er det mest for å ikke bli gravid☺️

Anonymkode: 21949...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er god beskyttelse av p-plaster, men p-ring kan være et bedre alternativ. Det er mye mindre mengde hormoner enn p-pille og du bytter ringen hver 3. Uke (og kan da enten ta en ringfri uke der du blør eller bare gå rett på en ny ring), og så kan man ta ut ringen i noen timer i forbindelse med samleie etc sånn utenom det.

Anonymkode: e4ce4...a7e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kroppen reagerer på p-stav/spiral er veldig individuelt. Jeg har selv p-stav og blør nesten aldri, går flere mnd mellom hver gang. Jeg er fornøyd og anbefaler å gi det et forsøk :) 

Anonymkode: a7d8a...25d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 og bruker p ring og brukt det i over 10 år. Kan virkelig anbefale det 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cerazette: mellomblødninger i hytt og gevær, vet aldri når de kommer eller hvor lenge de varer

p-plaster: helt greit, men fikk forhøyede leververdier etter ei stund på det så jeg måtte slutte

p-ring: husker egentlig ikke hvorfor jeg slutta med den, mulig den ikke var forenelig med høye leververdier den heller + litt knotete/redd for å miste den

Jeg har migrene med aura slik at jeg ikke bør bruke prevensjon med østrogen, går derfor på cerazette.

Angående spiral og p-stav tror jeg at jeg har lest at den inneholder de samme hormonene som cerazette, så det er grunnen til at jeg ikke vil ha de i alle fall. 

Anonymkode: 62e2a...e9e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...