Gå til innhold

Barnehagen hauser opp merkedager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har reagert litt på dette. Vi er relativt nyinnflyttet til en middels stor by. Vi har ikke en stor samlet vennegjeng, men mer oppstykket og merkedager og høytider feirer vi stort sett med nærme familie evt noen få venner. Jeg tror barna mine har vært fornøyd med det. 
 

Jeg ser barnehagen jevnt har samlingsstund-tema om hva den enklere skal i merkedager og høytider. Får litt inntrykk av at mange har store planer, og jeg fryktet det gjør barna (unødvendig) bevisst på hva de ikke har. Eksempler kan være : i dag snakket vi om alle de gøye tingene som vi skal gjøre på 17 mai, eller alt det fantastisk gøye som skal skje på nyttårsaften, og alle barna gleder seg stort til halloweenfeiringen - uten at det foreligger noe felles arrangement, og jeg vet om flere som ikke hadde invitasjon til noen Halloween-fest. Har også opplevd at ansatte har snakket høyt i garderoben om «hva skal du gjøre i kveld per?» (ang Halloween). Er det bare jeg som syns at dette er helt taktløst og potensielt inviterer til en følelse av utenforskap. 

Anonymkode: 16e7e...1d4

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette handler ikke om din egen mindreverdighetsfølelse? Hvis alle er fornøyd med hvordan dere feirer så er det vel uproblematisk 

Barnehage er nokså monotont, så høytider bryter opp og gir noe nytt for dem å fokusere på. 

De snakker vel heller ikke så mye om hva barna skal gjøre, men om feks 17. Mai generelt og at de lager ting knyttet til det? 

 

Anonymkode: 3b4c3...73d

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trenger du å være invitert til noe for å gjøre noe på Halloween, julaften, påsken, sommerferien?

Vi har kledd oss ut og laget skummel mat og sånn hver Halloween siden ungen ble født, trenger da ikke å være avhengig av andre. Vi feirer også jul selv, og sommerferien kan fint bestå av «sykle turer, dra på stranda, klatre i trær, hoppe på trampoline, plukke bær» - og ungene er strålende fornøyde med en deilig hjemmeferie.

Anonymkode: b41fe...54e

  • Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De snakker vel heller ikke så mye om hva barna skal gjøre, men om feks 17. Mai generelt og at de lager ting knyttet til det? 

Hele poenget med hi var at barnehagen gjør så mye ut av det første, når det hadde holdt å gjøre det andre. 

Anonymkode: a3689...c7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppklaring: i seg selv er det helt på sin plass å snakke om merkedager etc. ingenting galt med dette , syns faktisk det er helt riktig. Men her er det knyttet til hva den enkelte skal. Det er det jeg reagerer på. Vi er ikke spesielt utafor. Har alltid feiret Halloween og liker vår feiring på 17 mai og andre merkedager. Men jeg ser også at det er flere som overhode ikke har planer Halloween - og i dette tilfellet ble det spurt noen som ikke hadde planer om hva vedkommende skulle. 

Anonymkode: 16e7e...1d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hele poenget med hi var at barnehagen gjør så mye ut av det første, når det hadde holdt å gjøre det andre. 

Anonymkode: a3689...c7a

Stemmer:) takk

 

ts

Anonymkode: 16e7e...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Oppklaring: i seg selv er det helt på sin plass å snakke om merkedager etc. ingenting galt med dette , syns faktisk det er helt riktig. Men her er det knyttet til hva den enkelte skal. Det er det jeg reagerer på. Vi er ikke spesielt utafor. Har alltid feiret Halloween og liker vår feiring på 17 mai og andre merkedager. Men jeg ser også at det er flere som overhode ikke har planer Halloween - og i dette tilfellet ble det spurt noen som ikke hadde planer om hva vedkommende skulle. 

Anonymkode: 16e7e...1d4

Men hvis foreldrene ikke ønsker å feire halloween etc, så må de jo stå for det? Å unngå å markere dager som majoriteten feirer er selvsagt kjipt for barnet, men et spørsmål fra en ansatt gjør nok lite fra eller til. 

 

Anonymkode: 3b4c3...73d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Oppklaring: i seg selv er det helt på sin plass å snakke om merkedager etc. ingenting galt med dette , syns faktisk det er helt riktig. Men her er det knyttet til hva den enkelte skal. Det er det jeg reagerer på. Vi er ikke spesielt utafor. Har alltid feiret Halloween og liker vår feiring på 17 mai og andre merkedager. Men jeg ser også at det er flere som overhode ikke har planer Halloween - og i dette tilfellet ble det spurt noen som ikke hadde planer om hva vedkommende skulle. 

Anonymkode: 16e7e...1d4

Hvorfor lager du et problem ut av dette hvis det ikke er noe problem for deg? For alt du vet synes ikke foreldrene til de barna som ikke feirer halloween at dette er et problem. Ikke bli krenket på andres vegne. 

Anonymkode: 6f64f...8e6

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det handler mer om at barnehagen plukker opp hva som er viktig for barna og fokuserer på det. Barn er utrolig ivrige etter å fortelle så jeg tipper de voksne legger til rette for dette. 

Anonymkode: d16cc...016

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er riktig og viktig at barnehagen markerer slike store dager, fordi det er sosialt utjevnende. De barna som f.eks, ikke feirer jul eller 17.mai, får en smakebit i barnehagen, der de får gå i tog, høre nasjonalsangen og spise en liten is. Det vil gagne dem videre i livet, at de har felles referansepunkt som resten av barna og at de føler seg som en del av det store fellesskapet. 

Når det er sagt, synes jeg det er uheldig med ensidig fokus på det den enkeltes feiring hjemme. Samtidig så kan man ikke legge lokk på det andre barn ivrer etter å fortelle. Men de voksne har mulighet til å avbalansere dette slik at det ikke blir en konkurranse.

Jeg mener at du ikke bør nøle med å gi barnehagen en liten headsup med hvordan det oppleves. Som barnehagelærer ønsker jeg tettest mulig dialog med foreldrene, og ville satt pris på en slik tilbakemelding (gitt på en konstruktiv måte).

Anonymkode: f710d...8ba

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker først at det kan være forfriskende at dette er et tema, også som spørsmål til hvert enkelt barn. Alle blir sett og hørt. Nå vet ikke jeg hvordan det legges opp til den type samtale i barnehagen hos dere, men som ano...8ba skriver, så er det uheldig med ensidig fokus og eventuell konkurranse. Dette kan avverges enkelt av barnehagen, og hvordan de møter hvert barn og utformer spørsmål.

Det skaper også idèer og fantasier hos barn å høre om andres opplevelser og tanker, når de skal noe annet enn de selv. Så kommer de hjem og forteller at Per skal sånn og sånn, og spør kanskje om de kan gjøre det samme, og det kan inspirere til idèer som passer hver enkelt familie. Ofte har foreldre mulighet til å gjøre noe ut av barnets idè. Det igjen, kan skape harmoni og glede i hjemmet. Man trenger ikke være ressurssterk, ha god økonomi eller lignende, man trenger å møte barnet sitt. Har man ikke evne til det, vil jeg påstå at vedkommende trenger hjelp.

Anonymkode: 23d23...8ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da helt normalt...om barn ikke feire 17 mai eller halloween kan jo barn forsatt finne på morsom ting den dagen...som å se på film..gå tur..båle...

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

uten at det foreligger noe felles arrangement, og jeg vet om flere som ikke hadde invitasjon til noen Halloween-fest. Har også opplevd at ansatte har snakket høyt i garderoben om «hva skal du gjøre i kveld per?» (ang Halloween). Er det bare jeg som syns at dette er helt taktløst og potensielt inviterer til en følelse av utenforskap. 

Det er veldig skjeldent at det er felles arrangement på halloween etc. 

Oh mener du at voksne ikke skal få snakke med andre om hva de skal gjøre i kveld? 

Tror du føler mer på dette en dit barn 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimske venner av meg sier de satte veldig stor pris på jule-, påske- og 17.mai-feiringer i skole og barnehage, nettopp fordi det ble gjort lite ut av det hjemme. De eneste jeg vet er negative er Jehovas vitner, og de barna burde virkelig få markere litt. 

Anonymkode: 99cc3...a8e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oppklaring: i seg selv er det helt på sin plass å snakke om merkedager etc. ingenting galt med dette , syns faktisk det er helt riktig. Men her er det knyttet til hva den enkelte skal. Det er det jeg reagerer på. Vi er ikke spesielt utafor. Har alltid feiret Halloween og liker vår feiring på 17 mai og andre merkedager. Men jeg ser også at det er flere som overhode ikke har planer Halloween - og i dette tilfellet ble det spurt noen som ikke hadde planer om hva vedkommende skulle. 

Anonymkode: 16e7e...1d4

kanskje du skulle invitert de til å gå f.eks Halloween med dere?
 

 

mommyaka skrev (48 minutter siden):

Dette er da helt normalt...om barn ikke feire 17 mai eller halloween kan jo barn forsatt finne på morsom ting den dagen...som å se på film..gå tur..båle...

Det er veldig skjeldent at det er felles arrangement på halloween etc. 

Oh mener du at voksne ikke skal få snakke med andre om hva de skal gjøre i kveld? 

Tror du føler mer på dette en dit barn 

Har tre barn på barneskolen, og der er det alltid felles halloweenfeiring sammen med klassen. Det har jeg inntrykk av at et veldig vanlig rundt om..

Anonymkode: b078d...e52

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

kanskje du skulle invitert de til å gå f.eks Halloween med dere?
 

 

Har tre barn på barneskolen, og der er det alltid felles halloweenfeiring sammen med klassen. Det har jeg inntrykk av at et veldig vanlig rundt om..

Anonymkode: b078d...e52

Ikke vært i på skolen til sønnen min ( 11 år) har vært 1 halloween fest i barnehagen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oppklaring: i seg selv er det helt på sin plass å snakke om merkedager etc. ingenting galt med dette , syns faktisk det er helt riktig. Men her er det knyttet til hva den enkelte skal. Det er det jeg reagerer på. Vi er ikke spesielt utafor. Har alltid feiret Halloween og liker vår feiring på 17 mai og andre merkedager. Men jeg ser også at det er flere som overhode ikke har planer Halloween - og i dette tilfellet ble det spurt noen som ikke hadde planer om hva vedkommende skulle. 

Anonymkode: 16e7e...1d4

Skjønner ikke problemet , vi hadde ingen planer Halloween og min svarte bare skal være hjemme å dele ut godteri til de som kommer på døren . Null problem, og vet man om noen som ikke skal noe så inviter de med da vel

Anonymkode: 60b4b...908

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

mommyaka skrev (1 time siden):

Dette er da helt normalt...om barn ikke feire 17 mai eller halloween kan jo barn forsatt finne på morsom ting den dagen...som å se på film..gå tur..båle...

Det er veldig skjeldent at det er felles arrangement på halloween etc. 

Oh mener du at voksne ikke skal få snakke med andre om hva de skal gjøre i kveld? 

Tror du føler mer på dette en dit barn 

Veldig vanlig med felles arrangement her 

Anonymkode: 60b4b...908

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man savner fellesskap eller mer aktivitet for barna sine rundt merkedager, så lag noen selv om man kan. Her har vi alltid bedt inn hhv jentene eller guttene (vi har 2 gutter og 1 jente spredt i alder, nå ungdom/voksne) om vi har savnet noe felles feks Halloween. Eller lagt ut åpen invitasjon om grilling på standen/skogen alt ettersom. Trenger ikke kjenne noen for å bli kjent med noen eller lage noe hyggelig for barna utenom bhg/skole . Sier ikke at det er for alle å arrangere ting, men for de som savner noe så går det fint å dra i gang noe selv.

Anonymkode: 8fe37...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig. På skolen skal de hver mandag morgen fortelle om hva de har gjort i helgen. Vi som ikke er noen «gå tur» familie, der har barna lite å fortelle om og jeg merker under foreldresamtalen om at det virker som om ungene synes det er litt flaut, men har ikke sagt det til lærerne. De skulle også ha med hver sin ting de skulle gi til andre i julepresang. Var liksom ikke godt nok å ta med, neida, det skulle vises frem og presenteres for andre i klassen, så jenta min vill ha mer enn én ting (som det stod på arket at de skulle ta med), fordi alle andre hadde fler. Synes bare det er så unødvendig. 

Anonymkode: cfdca...18b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne alderen har barna lite forhold til det uansett. Og i alle fall ikke hvor mye penger som brukes - det kommer senere, en tur til Leos er mye mer handgripelig enn to uker på Gran Canaria, for å si det enkelt. 

Om du føler såpass på det allerede vil de neste årene bli tøffe. Da vil barna selv legge opp til mye prat om dette. Husker fortsatt ting som hvor mye godteri man fikk til Halloween, og hvor mye penger man fikk til konfirmasjon. 

Du har egentlig ikke annet valg enn å bli mer fornøyd med hvordan dere gjør ting, og stå støtt i det, ellers kommer egen usikkerhet til å smitte over på barnet. 

Anonymkode: 60adf...de4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...