Betasuppe Skrevet 9. juni 2024 #81 Skrevet 9. juni 2024 (endret) 5 minutter siden, A new man said: Bare å ta ut utbytte det. Har bedriften blitt så verdifull så går det fint. jeg tenker vi kunne starte med å slå sammen kommuner og ha noe styring på offentlige prosjekter. Nei du forstår ikke. Bedriften kan være stor i verdi men det er ikke sikkert det hverken passer å ta utbytte eller man er i pluss det året. Formueskatten bryr seg ikke om det går bra. Du gir meg signaler om at du ikke har noen bedrift selv eller hvordan det oppleves og fungerer. Endret 9. juni 2024 av Betasuppe 2
A new man Skrevet 9. juni 2024 #82 Skrevet 9. juni 2024 Betasuppe skrev (10 minutter siden): Nei du forstår ikke. Bedriften kan være stor i verdi men det er ikke sikkert det hverken passer å ta utbytte eller man er i pluss det året. Formueskatten bryr seg ikke om det går bra. Du gir meg signaler om at du ikke har noen bedrift selv eller hvordan det oppleves og fungerer. Det hadde hatt stor verdi for meg å betale lite eller ingen skatt av min lønnsinntekt også. «Du skjønner jeg måtte pusse opp badet i år» Skatt passer så dårlig 🤣🤣🤣 Skal være enig i at det kan virke urettferdig og være tungt at man må betale selv om tallene er røde. Men vi må ha enkle regler, så ikke byråkratiet blir for stort. Å åpne for noe slikt ville gitt massive muligheter for omgåelse. 1
Betasuppe Skrevet 9. juni 2024 #83 Skrevet 9. juni 2024 (endret) 9 minutter siden, A new man said: Det hadde hatt stor verdi for meg å betale lite eller ingen skatt av min lønnsinntekt også. «Du skjønner jeg måtte pusse opp badet i år» Skatt passer så dårlig 🤣🤣🤣 Skal være enig i at det kan virke urettferdig og være tungt at man må betale selv om tallene er røde. Men vi må ha enkle regler, så ikke byråkratiet blir for stort. Å åpne for noe slikt ville gitt massive muligheter for omgåelse. Jeg "omgikk" det med å flagge ut. Til slutt vil det bare sitte lønnsmottakere igjen Det er tydeligvis slik flertallet vil ha det. Endret 9. juni 2024 av Betasuppe
SoBo Skrevet 15. juni 2024 #84 Skrevet 15. juni 2024 On 6/9/2024 at 9:35 AM, A new man said: Det hadde hatt stor verdi for meg å betale lite eller ingen skatt av min lønnsinntekt også. «Du skjønner jeg måtte pusse opp badet i år» Skatt passer så dårlig 🤣🤣🤣 Skal være enig i at det kan virke urettferdig og være tungt at man må betale selv om tallene er røde. Men vi må ha enkle regler, så ikke byråkratiet blir for stort. Å åpne for noe slikt ville gitt massive muligheter for omgåelse. Dette viser hvor lite forståelse det er for hva formueskatt egentlig handler om. Som bedriftseier kan du ende opp med en betydelig personlig skatteregning selv om selskapet har gått med tap. For eksempel, hvis selskapet ditt tapte 10 millioner kroner i fjor og måtte låne penger for å holde driften i gang, blir du likevel pålagt å betale formueskatt basert på bedriftens verdier på papiret. Dette gjelder uansett; om bedriften går i pluss, break even eller taper penger. Det er en god grunn til at mange bedriftseiere flytter ut av landet. Formueskatten tapper selskapene for nødvendige midler hvert år, midler som kunne blitt brukt til investeringer, innovasjon og å skape arbeidsplasser. I tillegg gjør denne skatten norske eiere og bedrifter mindre konkurransedyktige på en internasjonal arena. Internasjonale konkurrenter har ikke en slik byrde, noe som setter norske bedrifter i en ugunstig posisjon. Hvorfor tror du hvert eneste norske selskap som får et snev av suksess flytter morselskapet ut av Norge? Og hvorfor har ikke Norge en eneste suksesshistorie ala Spotify? Hvorfor har omtrent alle andre land i Europa kvittet seg med denne skatten? Personlig har jeg også meldt flytting ut av landet på grunn av de høye kostnadene knyttet til å betale formueskatt på papirverdier. Dette er ikke et spørsmål om å unngå skatt. Personskatten min er høyere der jeg flyttet til. Men det handler om å sikre at bedriften kan overleve og vokse. De økonomiske midlene som går til formueskatt kunne blitt reinvestert i selskapet, forbedret driften, eller blitt brukt til å ansette flere medarbeidere. Jeg er ikke rik, nesten alt selskapet mitt har hatt av overskudd har jeg brukt på å vokse videre i form av nye ansettelser samt høyere lønninger til ansatte. Og så; etter mange år med slit, veldig lite penger, inkassovarsler, lav lønn og lange kvelder endelig gjør det bra - bare for å bli fortalt av politikerne at "nå skal vi ta deg" og så at jeg får en ekstra skatteinnbetaling som overstiger min egen lønn? Det går jeg ikke med på.
newman01 Skrevet 17. juni 2024 #85 Skrevet 17. juni 2024 (endret) On 6/9/2024 at 10:05 AM, A new man said: Bare å ta ut utbytte det. Har bedriften blitt så verdifull så går det fint. jeg tenker vi kunne starte med å slå sammen kommuner og ha noe styring på offentlige prosjekter. Tenk et scenario hvor et lite norsk oppstartsselskap utvikler en app som viser morsomme små videoklipp som trender på nett. La oss kalle appen TokTik, og de har en milliard brukere. Det koster ingenting å bruke tjenesten, og det koster flere hundre millioner i måneden å drifte serverne. Selskapet drifter på investorers penger, men på grunn av økende brukermasse finnes det MANGE investorer som ønsker å være med på den nye "facebook-trenden". Selskapet kan fort bli verdt mange titalls milliarder på papiret, men taper også flere milliarder i året i utvikling, serverleie og ansatte. Hvordan skal den norske eieren betale formueskatt i en slik situasjon? Ta opp et forbrukslån på 300 millioner i året? Ta ut lønn på over en halv milliard? Man må jo betale inntektsskatt pluss skatteregningen. Utbytte kan man ikke ta ut, for selskapet har jo ikke penger eller særlig med inntekter. Den norske eieren kan selge aksjene sine, men da blir jo ikke selskapet norsk lenger. Endret 17. juni 2024 av newman01
A new man Skrevet 17. juni 2024 #86 Skrevet 17. juni 2024 SoBo skrev (På 16.6.2024 den 1.57): Formueskatten tapper selskapene for nødvendige midler hvert år, midler som kunne blitt brukt til investeringer, innovasjon og å skape arbeidsplasser Skatten min tappet meg for midler jeg skulle investere også. Det blir for gjennomsiktig at man bare ikke vil betale skatt. Hvis du forsto hva jeg skrev over, så hadde du sett at heller ikke jeg synes det er helt greit i underskuddstilfellene. All skatt hemmer kapitalismen, det er ikke noe nytt. Hadde selskapet ditt latt være å betale en leverandør, hadde det også hatt mer penger til å vokse. Det hadde jo ikke gått i lengden. Du og selskapet ditt er jo egentlig to forskjellige juridiske personer og to forskjellige skattepliktige subjekter. Å røre de sammen tilfører lite.
Grevling Skrevet 17. juni 2024 #87 Skrevet 17. juni 2024 (endret) For å skape et samfunn hvor folk inkludert næringslivet ønsker å skatte mer, må det nok mer fellesskapsbygging til. Vi lever i en tid med ekstrem individualisme og så lurer vi på hvorfor samholdet ikke er som før. Alle vil at andre skal bidra, mens de selv bare skal røske til seg. Det gjelder ikke bare de 100 rikeste men jevnt over hele samfunnet i dag. Tidligere skattet næringslivet mye høyere, men det var også en helt annen tid med mer tilhørighet til lokalsamfunnet. I dag finnes ikke det båndet mellom folk. Noen bør heller sette seg ned og finne ut hvordan det kan gjenskapes. Endret 17. juni 2024 av Grevling
Grandidosa83 Skrevet 17. juni 2024 #88 Skrevet 17. juni 2024 A new man skrev (7 minutter siden): Skatten min tappet meg for midler jeg skulle investere også. Det blir for gjennomsiktig at man bare ikke vil betale skatt. Hvis du forsto hva jeg skrev over, så hadde du sett at heller ikke jeg synes det er helt greit i underskuddstilfellene. All skatt hemmer kapitalismen, det er ikke noe nytt. Hadde selskapet ditt latt være å betale en leverandør, hadde det også hatt mer penger til å vokse. Det hadde jo ikke gått i lengden. Du og selskapet ditt er jo egentlig to forskjellige juridiske personer og to forskjellige skattepliktige subjekter. Å røre de sammen tilfører lite. Vel, fra mitt ståsted handler det også om at vi trenger investeringer i Norge og ikke at folk bare flytter ut og/eller selskapene blir solgt til utlendinger. Et lite omtalt punkt i media, nok fordi det bare er en liten linje i et stort dokument, er at investeringene i bedrifter på det norske fastlandet nå synker i 2024 og antas fortsatt å synke i 2025 (se tabell 2.1 i revidert nasjonalbudsjett). Nå håper jeg dette snur selvfølgelig, men dette er skremmende lesning i en tid hvor vi visstnok skal avvikle oljeindustrien. Årsaken til at formueskatten ble avviklet i Frankrike, eksempelvis, var jo nettopp at man så det samme skje.. Kaken den franske stat skulle få inntekter fra ble gradvis mindre enn den kunne vært, og tilsvarende så man inntektene til staten ble lavere enn den kunne vært over tid. Problemet med formueskatten er ikke beløpene, men måten den er innrettet. Som flere "rikinger" har poengtert; øker man selskapsskatten noe, vil man få akkurat de samme pengene til AS Norge, men man vil samtidig sikre at a) det er likhet mellom norske og utenlandske eiere og b) skatten blir betalt fra selskaper som faktisk tjener penger. Dersom du velger å behandle eiers skatteforhold og selskapets skatteforhold/økonomi helt dikotomisk forstår jeg jo dette er "enkelt". For de fleste som har aksjer i selskaper er det jo en nær korrelasjon, og da spiller det faktisk en rolle. Det er jo derfor de sier at de flytter. Så for å ta en siste ting jeg synes er fascinerende; Når folk flytter blir det ofte, i media og blant de mer skatteivrige, hevdet at motivasjonen til de som flytter bare er å komme unna all skatt. Det vises til antall år (5!) før de kan selge alt de har uten å betale en krone i skatt osv.. I PRAKSIS har dog ikke dette blitt gjort av noen større investorer meg vite. De aller fleste flytter og så fortsetter de å drive forretningene sine fra utlandet. Med andre ord er det, for meg, et signal om at motivasjonen faktisk er det de sier at den skal være; De flytter for å sikre best mulige forhold for bedriftene sine.
A new man Skrevet 17. juni 2024 #89 Skrevet 17. juni 2024 Grandidosa83 skrev (49 minutter siden): De flytter for å sikre best mulige forhold for bedriftene sine. Folk som Dæhlie flyttet til Bø for å få bittelitt mindre skatt. Det var langt unna å true bunnlinja. Litt enig i det du skriver, men rasjonelle aktører vil være i Norge hvis det er gode penger å tjene her. Det har det vært inntil valutaen stupte. Et annet poeng er at stadige endringer ikke gir forutberegnlighet. Det er ofte mye risiko i business og hvem vil vel ha ekstra? At det gjøres forskjell på utenlandske og norske eiere er uheldig. Det burde kanskje vært kildeskatt på dette også. I Danmark har de ikke formuesskatt, men en fungerende «monsterskatt» og høy arveavgift. Det er en annen måte å sikre at det ikke går altfor mange rike nullskatteytere rundt i samfunnet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå