Gå til innhold

Mye regnefeil på propaganda om formuesskatt.

Gjest Bumbelbee

Anbefalte innlegg

Bumbelbee skrev (På 16.5.2024 den 20.25):

Så det altså disse artiklene informerer om er at det ble skapt fem ganger så mye jobber under Stoltenberg som Erna og under Stoltenberg var de fleste jobbene i det private næringsliv, mens under Erna var det offentlig sektor som vokste og de forklarer det med variasjoner i oljepris. Kort oppsummert. Nå kommer jo det grønne skiftet og vi har oppdaget verdifulle mineraler særlig i Telemark verdt 3000 milliarder, så litt blir det jo å leve av etter oljen. Dessuten har vi gass for 100 år til muligens lengre. 

Så planen din er at Norge skal være råvareprodusent i all fremtid? 3000 milliarder dekker vel statsbudsjettet i et drøyt år, men ja: Vi bør satse på det.

Vi "har gass" i mange år. En tannkremtube blir aldri helt tom, men produksjonen vil få én vei, og det er nedover.

Begge deler forutsetter at vi bygger ut gass i Nord og faktisk utvinner mineraler. Vil  venstresiden det?

Endret av Isambard
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GP950mAh skrev (På 14.5.2024 den 16.36):

Poenget er likevel det samme, at det for små og mellomstore bedrifter er formuesskatten en stor nok byrde til at de må ta utbytte og svekke egenkapitalen og sette investeringer og nyansettelser på pause for å kunne betale den særnorske formuesskatten som utenlandske eiere slipper. Dette svekker norsk konkurranseevne og tapte arbeidsplasser og velstand for Norge. De fleste av våre europeiske naboland ha fjernet formuesskatten og heller beholdt arveavgiften som man kun betaler en gang, noe som gir tid til å bygge opp selskapet.

Om poenget er det samme med korrekte tal, forstår jeg ikke hvorfor de ikke regner det ut på ordentlig.....

Endret av Pippi Lotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (På 14.5.2024 den 20.08):

Utjevning skaper ikke arbeidsplasser eller velstand, tvert imot er det en hindring, noe som viser seg veldig tydelig med formuesskatten som fører til tapte arbeidsplasser, lavere investeringer og skatteflukt. For hard beskatning av næringslivet vil ødelegge velferden over tid.

Dette er vel filosofien USA har levd etter de siste ti årene, har ikke gått så bra for dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumbelbee
Isambard skrev (37 minutter siden):

Det at noen kjemper mot formuesskatt kalles demokrati. Hvor virkelighetsfjern er man hvis man ikke tror det rammer norsk eierskap?

Mulig det er hadde vært god ide i hvis andre  land også hadde samme type formueskatt, men det har de ikke.

Det er ikke skattenivået som er problemet, men to ting:

1. Man får skatt når man ikke har kontanter

2. Norsk eierskap diskrimineres.

Fint, men da er du kanskje enig i at det ikke er en bra ting med enormt byråkrati? Høyre prøvde i det minste å slå sammen fylker, kommuner og domstoler. SP og AP bruker tid og penger på å reversere det. 

Stoltenberg var en helt annen regjering enn Støre. Det var AP som sto bak privatiseringen av Telenor blant annet. Venstresiden inviterte private til å starte barnehager. 

Det viktigste er at Stoltenberg, Brundtland etc var forutsigbare og langsiktige. Man fikk inn inntrykk av at de hadde kontroll.

Lakseskatten ble egentlig ganske bra til slutt, men ikke før Vedum hadde laget mest mulig  kaos og forvirring. De gikk hardt ut med sats på 40% og verre:  En misforstått beregning av grunnlaget for skatten. De hentet seg inn, men etterlot inntrykket av at de faktisk ikke forsto hvordan det markedet fungerte. Det var dårlig forberedt.

https://frifagbevegelse.no/debatt/ti-grunner-til-at-det-er-pussig-med-en-kampanje-mot-formuesskatt-akkurat-na-6.490.1044041.6b196de950

Når Aksjon mot formuesskatt bruker 40 millioner i SoMe og media på å snu folk mot Høyre da er meningspåvirkningen så stor at man kan kalle det propaganda. Les lenka i hovedinnlegget og hør episoden på Spotify. Det er mulig jeg er fjern men Agendas økonomer er ikke fjerne.

Arbeiderpartiet sier de ikke lover å gå inn i samarbeid med SP som taper på målingene og såvidt jeg vet ønsker Arbeiderpartiet både utvinning av mineraler og gass i nord. Nei, jeg mener ikke vi skal være råvareprodusenter i all framtid. Jeg tror ikke på dette med at denne regjeringen er den verste vi har hatt. Næringslivet går så det griner og Norge er et enkelt land å bli rik i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (39 minutter siden):

Dette er vel filosofien USA har levd etter de siste ti årene, har ikke gått så bra for dem.

USA har høyere beskatning av næringslivet enn mange europeiske land, det har fungert dårlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (47 minutter siden):

USA har høyere beskatning av næringslivet enn mange europeiske land, det har fungert dårlig. 

På hvilken måte har det fungert dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GP950mAh skrev (9 timer siden):

Så grunnen til de store økonomiske problemene der borte er for mye skat og omfordeling? Det er det dtik motsatte av hva jeg har hørt.... Så enten tar alle økonomi eksperter, USA eksperter og sjornalister jeg har hørt snake om dette feil ellers tar du feil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (6 timer siden):

Så grunnen til de store økonomiske problemene der borte er for mye skat og omfordeling? Det er det dtik motsatte av hva jeg har hørt.... Så enten tar alle økonomi eksperter, USA eksperter og sjornalister jeg har hørt snake om dette feil ellers tar du feil....

Økonomene og ekspertene er ikke samstemte i synet på det. Men økonomene forstår at overbeskatning av næringslivet er skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumbelbee

Ifølge økonomene blir ikke norsk næringsliv skattet for hardt i den grad at det er skadelig. 

Ifølge Piketty så om man slutter å kjempe for omfordeling så går det motsatt vei, for eksempel mot hyperkapitalisme, noe vi alle skjønner ikke er bra. Økt ulikhet skaper ustabile samfunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumbelbee skrev (18 timer siden):

Ifølge økonomene blir ikke norsk næringsliv skattet for hardt i den grad at det er skadelig. 

Ifølge Piketty så om man slutter å kjempe for omfordeling så går det motsatt vei, for eksempel mot hyperkapitalisme, noe vi alle skjønner ikke er bra. Økt ulikhet skaper ustabile samfunn. 

Jeg postet en link i denne tråden hvor to professorer uttaler at skattenivået er så høyt at skatteinntektene faktisk går ned. Jeg lurer på hvor virkelighetsfjern en økonom må være for å ikke få med seg at eiere har flykter ut av landet nå.

Norge tjener mye på grunn av krigen i Ukraina og høye råvarepriser.

Jeg jobber tett på mange norske tech- bedrifter og kan fortelle at det er veldig treigt for tiden, unntatt våpen og oppdrett. Det er veldig dødt når det gjelder oppstarter. Hos oss har folk blitt oppsagt og det er enda verre hos våre konkurrenter. Oljeindustrien ser ikke fremover lenger, av åpenbare grunner.

Da jeg begynte å jobbe var veldig mange bedrifter norskeid. Skipsutstyr, tech etc. Nå er nesten alt kjøpt opp av utlendinger. Det gjelder også mange tidligere familiebedrifter langs kysten. Det er franske, engelske og kinesiske eiere. Holdningen til norske gründere er å bli passe stor, selge seg ut til en eller annen utenlandsk gigant og kjøpe hytte og Tesla. Det er få som vil bygge opp noe stort her i landet.

Så igjen: Hvordan skal vi bygge opp noe å leve av etter oljen? Hvordan skal vi bygge opp nye næringer hvis vi ikke tåler å se at noen "blir rike" på papirverdier?

Alt dette er selvfølgelig ikke regjeringens feil, men de trekker i feil retning. Det er 4 tapte år hvor Norge bare blir mer avhengig av olje. Jeg legger ved en prognose for olje- og gassproduksjon i Norge. 

image.thumb.png.86ed5319ca222e62e807e2a030d45cfe.png

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumbelbee
Isambard skrev (11 timer siden):

Jeg postet en link i denne tråden hvor to professorer uttaler at skattenivået er så høyt at skatteinntektene faktisk går ned. Jeg lurer på hvor virkelighetsfjern en økonom må være for å ikke få med seg at eiere har flykter ut av landet nå.

Norge tjener mye på grunn av krigen i Ukraina og høye råvarepriser.

Jeg jobber tett på mange norske tech- bedrifter og kan fortelle at det er veldig treigt for tiden, unntatt våpen og oppdrett. Det er veldig dødt når det gjelder oppstarter. Hos oss har folk blitt oppsagt og det er enda verre hos våre konkurrenter. Oljeindustrien ser ikke fremover lenger, av åpenbare grunner.

Da jeg begynte å jobbe var veldig mange bedrifter norskeid. Skipsutstyr, tech etc. Nå er nesten alt kjøpt opp av utlendinger. Det gjelder også mange tidligere familiebedrifter langs kysten. Det er franske, engelske og kinesiske eiere. Holdningen til norske gründere er å bli passe stor, selge seg ut til en eller annen utenlandsk gigant og kjøpe hytte og Tesla. Det er få som vil bygge opp noe stort her i landet.

Så igjen: Hvordan skal vi bygge opp noe å leve av etter oljen? Hvordan skal vi bygge opp nye næringer hvis vi ikke tåler å se at noen "blir rike" på papirverdier?

Alt dette er selvfølgelig ikke regjeringens feil, men de trekker i feil retning. Det er 4 tapte år hvor Norge bare blir mer avhengig av olje. Jeg legger ved en prognose for olje- og gassproduksjon i Norge. 

image.thumb.png.86ed5319ca222e62e807e2a030d45cfe.png

Hmmm foruroligende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumbelbee

Hey! Dette er faktisk alvor: De sa på Dagsnytt 18 i dag at vi faktisk risikerer å få Sylvi Listhaug som statsminister. Det blir jo ville tilstander for velferdsstaten og utrygt for oss alle. Populister ved makten. 

Se siste meningsmåling for Aftenposten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumbelbee skrev (På 18.5.2024 den 20.45):

Jeg hadde rett. Vi er faktisk utsatt for propaganda i SoMe og media av den pengesterke gruppa «Aksjon mot formuesskatt». Lytt til Agendas podcast på Spotify «Noen har snakket sammen» og hør episoden Myter og fakta om formuesskatt. 

Uten formuesskatt kommer skattetrykket på folk flest til å øke formidabelt. 

Jeg tok utfordringen og hørte på den podcasten i bilen nå. Den var bra, og jeg lærte en del ting, men jeg må protestere på noen punkt mens jeg husker det:

1. Det er søkt av dem å påstå at den voldsomme utflyttingen akkurat nå kommer av at folk er tom for utbytte de tok ut for mange, mange år siden. Det er ikke troverdig at så mange gikk tom samtidig nøyaktig når AP økte skattene. Det er bare politisk argumentasjon/synsing presentert som fakta. (At det handler om mer enn formueskatt er åpenbart, men det har mye med regjeringen å gjøre).

2. Nei, det er ikke sånn at formueskatten ikke påvirker hvor man investerer fordi man betaler den uansett. Det er mye mer gunstig skattemessig å kjøpe stort hus til seg selv enn å ha aksjer fordi rabatten er større.

3. Ideologisk uenighet: Hva er i det hele tatt logikken i at man skal skatte personlig for penger man personlig ikke nyter godt av?  Bedriften betaler jo skatt. 

4. Det viktigste punktet: De spør om bedriftseierne virkelig tror de er bedre enn andre å investere pengene. Svarer mitt må bli ja. Jeg tror pengene ofte kan gjøre større samfunnsnytte i bedriftene enn hos Staten. Jeg synes Staten sløser noe helt absurd (Regjeringskvartalet. Batterifabrikker). Mulig fordi de har altfor mye penger.

5. De refererer stadig til at "alle økonomer" er enige med dem. Det stemmer åpenbart ikke, ref min link i tråden. 

Nå høres jeg negativ ut, men det er ikke Agenda som rolle å være nøytrale. Det er helt fair at de argumenterer for sin sak. De er til tider balanserte også.

Jeg fikk noe å tenke på. Den viktigste vekkeren for meg var kanskje det med at andre land har arveskatt. Vanskelig å argumentere mot den.

Endret av Isambard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bumbelbee
Isambard skrev (3 minutter siden):

Jeg tok utfordringen og hørte på den podcasten i bilen nå. Den var bra, og jeg lærte en del ting, men jeg må protestere på noen punkt mens jeg husker det:

1. Det er søkt av dem å påstå at den voldsomme utflyttingen akkurat nå kommer av at folk er tom for utbytte de tok ut for mange, mange år siden. Det er ikke troverdig at så mange gikk tom samtidig nøyaktig når AP økte skattene. Det er bare politisk argumentasjon/synsing presentert som fakta. (At det handler om mer enn formueskatt er åpenbart, men det har mye med regjeringen å gjøre).

2. Nei, det er ikke sånn at formueskatten ikke påvirker hvor man investerer fordi man betaler den uansett. Det er mye mer gunstig skattemessig å kjøpe stort hus til seg selv enn å ha aksjer fordi rabatten er større.

3. Ideologisk uenighet: Hva er i det hele tatt logikken i at man skal skatte personlig for penger man personlig ikke nyter godt av?  Bedriften betaler jo skatt. 

4. Det viktigste punktet: De spør om bedriftseierne virkelig tror de er bedre enn andre å investere pengene. Svarer mitt må bli ja. Jeg tror pengene ofte kan gjøre større samfunnsnytte i bedriftene enn hos Staten. Jeg synes Staten sløser noe helt absurd (Regjeringskvartalet. Batterifabrikker). Mulig fordi de har altfor mye penger.

5. De refererer stadig til at "alle økonomer" er enige med dem. Det stemmer åpenbart ikke, ref min link i tråden. 

Nå høres jeg negativ ut, men det er ikke Agenda som rolle å være nøytrale. Det er helt fair at de argumenterer for sin sak. De er til tider balanserte også.

Jeg fikk noe å tenke på. Den viktigste vekkeren for meg var kanskje det med at andre land har arveskatt. Vanskelig å argumentere mot den.

Ja, jeg basker litt for tiden med argumentasjon fra økonomer fra både Agenda og Civita som jo begge er motsetninger. Du har gode poenger og gjør meg betenkt med hensyn til hvor stemmeseddelen skal gå til neste år. Jeg ønsker jo selvsagt det beste for næringslivet, Norge og videre næringer etter oljen og det er utrolig mye flinke folk her til lands som vi bør legge forholdene til rette for. Arveskatt, formuesskatt og selskapsskatt er vanskelige spørsmål. Er enig med deg i Regjeringskvartalet og batterifabrikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumbelbee skrev (På 14.5.2024 den 11.59):

Les artikkelen og bli klok om du tror AP skatter næringslivet for hardt. 

https://e24.no/naeringsliv/i/Av2jbj/kreativ-men-mange-regnefeil-av-civita

Ja har lest rapporten fra den såkalte tankesmia som påberoper seg politiks uavhengighet men er stort sett sammensatt av unger personer uten næringserfaring men tilhørightet til venstresiden i norsk politikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/15/2024 at 8:47 AM, SVK said:

Synes det er en dårlig ide å gå fra formuesskatt til arveavgift rett etter nesten alle de rikeste har foretatt generasjonsskifte nettopp i tilfelle arveavgiften kommer tilbake. Og milliardærene som ikke har foretatt generasjonsskifte enda kommer til å gjøre det med en gang de ser ar arveavgiften kommer tilbake. 

Får vi arveavgiften tilbake så kommer det til å gå 50 år før noen milliardærer dør og da har sikkert arveavgiften blitt fjernet igjen slik at de igjen slipper skatt på arv.

De eneste som ender med å betale arveavgift blir middelklassen.

Ser Venstre foreslå å fjerne formuesskatten på "arbeidende kapital" og å gjeninnføre arveavgiften. Men som sagt har jo milliardærene enten foretatt generasjonsskifte eller flyttet til utlandet. Så man får en arveavgift som kun rammer middelklassen. 

Kan legge til at når man fjerner formuesskatten på kun "arbeidende kapital" så ender det fort med at pensjonister med nedbetalte boliger betaler formuesskatt, mens milliardærene slipper å betale formuesskatt. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bumbelbee
Betasuppe skrev (12 timer siden):

gidder ikke å lese for jeg har flytta ut pga formueskatten. jeg vet hvor ille den er.

Mulig det stemmer og at Høyre egentlig har rett i at næringslivet under AP har opplevd tidenes skattesjokk og at uforutsigbarheten hindrer utenlandske investorer. Ikke bra! 

https://e24.no/naeringsliv/i/1MBbzG/arbeiderpartiet-er-ikke-norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumbelbee
Stina234 skrev (På 27.5.2024 den 3.01):

Ja har lest rapporten fra den såkalte tankesmia som påberoper seg politiks uavhengighet men er stort sett sammensatt av unger personer uten næringserfaring men tilhørightet til venstresiden i norsk politikk.

Altså en gjeng store teoretikere. Jeg synes uansett diskusjonen ble interessant men ser jeg muligens har tatt feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bumbelbee said:

Mulig det stemmer og at Høyre egentlig har rett i at næringslivet under AP har opplevd tidenes skattesjokk og at uforutsigbarheten hindrer utenlandske investorer. Ikke bra! 

https://e24.no/naeringsliv/i/1MBbzG/arbeiderpartiet-er-ikke-norge

Høyre er ikke stort bedre. De lovte å fjerne den teite skatten, men ombestemte seg. Norge er på full fart i nedoverbakke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...