Gå til innhold

ADHD diagnose privat - verdt pengene? Erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du at man får ADHD medisin uten diagnose? Du tenker at man kan bare "vite det selv", så skriver legen ut medisiner? 
Lov å tenke. 

Anonymkode: 953d9...045

Hvor lenge har TS klart å leve uten å bli kjemisk lobotomert?

Blir livet bedre på sikt, bivirkninger??   Vil vedkommende F.eks ta lappen på helikopter og stå i jobb til fylte 80 år grunnet medisin? Neppe.    

Er ingen som tenker på bivirkninger?

Nei,fungerer man plutselig bedre i familie og arbeidsliv med tabletter i voksen alder er det jo kjempe bra. 

Anonymkode: 65f1b...b46

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Blir livet bedre på sikt, bivirkninger??   Vil vedkommende F.eks ta lappen på helikopter og stå i jobb til fylte 80 år grunnet medisin? Neppe.    

Nei,fungerer man plutselig bedre i familie og arbeidsliv med tabletter i voksen alder er det jo kjempe bra. 

Det er SÅ flott med mennesker som overhodet ikke forstår gangen i ADHD, som skal ha meninger. 

Mange med ADHD trenger utredning og medsiner fordi funksjonssvikten har blitt så betydelig at de ikke lenger har livskvalitet. Sykemeldinger, klarer ikke følge opp verken sosialt eller jobb/studier, og særlig familielivet blir vanskelig. 

Du skal gjerne prøve å hanskes med barn og jobb med ubehandlet ADHD selv. ADHD er langt mer sammensatt enn hyperaktivitet. Noen tiår uten behandling, og nervesystemet blir så overbelastet at kroppen ikke klarer mer. Så du kan klappe igjen om bivirkninger, bivirkningen av ADHD i seg selv kan være langt mer alvorlig enn medisinene. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjemisk lobotomert faktisk. Sier en hel del om hvor lite kunnskap og forståelse du har. ADHD medisin gjør at hjernen fungerer mer normalt, ikke det motsatte. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Sjukt at TS ikke får hjelp! Hadde skiftet lege og prøvd igjen, og sjekket hva slags trekk som faktisk stemmer med diagnosen. Vet at mange kommuner ikke "har råd" til å hjelpe folk med adhd som takler jobb, eller tjener godt osv. Men mange tør ikke åpne seg om økonomiske problemer angst og rot hjemme og hvordan tilstandene på jobb egentlig er. 

Anonymkode: 7723a...9ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er SÅ flott med mennesker som overhodet ikke forstår gangen i ADHD, som skal ha meninger. 

Mange med ADHD trenger utredning og medsiner fordi funksjonssvikten har blitt så betydelig at de ikke lenger har livskvalitet. Sykemeldinger, klarer ikke følge opp verken sosialt eller jobb/studier, og særlig familielivet blir vanskelig. 

Du skal gjerne prøve å hanskes med barn og jobb med ubehandlet ADHD selv. ADHD er langt mer sammensatt enn hyperaktivitet. Noen tiår uten behandling, og nervesystemet blir så overbelastet at kroppen ikke klarer mer. Så du kan klappe igjen om bivirkninger, bivirkningen av ADHD i seg selv kan være langt mer alvorlig enn medisinene. 

Hva vet du om det?  Samme hva legemiddelidustrien stapper i meg blir jeg aldri "normal" . Det å ha diagnoser på papiret har bare ødelagt for meg.  Skriver bare av erfaring😪  Skal man søke jobb eller tegne en forsikring får man bare avslag. Bare det å refinansiere huset er håpløst. "Er et lite problem her.... Jeg ser du..... -Ja,håper du skjønner .

Dem undersøker alt.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kjemisk lobotomert faktisk. Sier en hel del om hvor lite kunnskap og forståelse du har. ADHD medisin gjør at hjernen fungerer mer normalt, ikke det motsatte. 

Bra noen blir friske da og kan jobbe og tjene millioner.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hva vet du om det?  Samme hva legemiddelidustrien stapper i meg blir jeg aldri "normal" . Det å ha diagnoser på papiret har bare ødelagt for meg.  Skriver bare av erfaring😪  Skal man søke jobb eller tegne en forsikring får man bare avslag. Bare det å refinansiere huset er håpløst. "Er et lite problem her.... Jeg ser du..... -Ja,håper du skjønner .

Dem undersøker alt.

Dine erfaringer er ...DINE erfaringer, og ikke alle andres. Hvis ADHD medisin ikke fungerer på deg, så er det leit. Men det fungerer for majoriteten. Hvis du får avslag på jobber så burde du i hvert fall forstå bedre hvorfor medisiner er viktig. Medisiner er det som gjør at man faktisk klarer å være i jobb. 

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Bra noen blir friske da og kan jobbe og tjene millioner.  

Meningsløs kommentar...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dine erfaringer er ...DINE erfaringer, og ikke alle andres. Hvis ADHD medisin ikke fungerer på deg, så er det leit. Men det fungerer for majoriteten. Hvis du får avslag på jobber så burde du i hvert fall forstå bedre hvorfor medisiner er viktig. Medisiner er det som gjør at man faktisk klarer å være i jobb. 

Meningsløs kommentar...

Javel,så flesteparten blir ikke "normale" av medisiner og terapi allikevel? Så da er jeg faktisk inne på noe.... Klart enkelte blir bedre,men mange av oss sliter livet ut. Og må bli behandlet som søppel i arbeidslivet. 

Skrevet
Tomatplanten skrev (På 8.11.2024 den 1.17):

Jeg dytter opp. 
Jeg er redd for å gå privat og få avslag. Hvilke erfaringer dere med dette med utredning, hva kreves av info fra barndomsårene? 

hva mener dere med at man ikke får automatisk medisiner? 

hva er baksiden av en diagnose? 

Vet ikke om du leste innleggene som har kommet senere i tråden. Men her er ett av innleggene mine som svarer på noe av det du spør om: 

AnonymBruker skrev (På 8.11.2024 den 15.50):

Skjønner at det er en bekymring. Mitt forslag er å lese seg litt opp på  hvordan man skiller ADHD fra lignende plager. I tillegg til å lese seg litt opp om tersklene for å få diagnosen.  Da jeg fikk min ADHD-utredning hadde jeg laget en egen tråd og spurt om det er verdt å bruke penger på en ADHD-utredning. 

Vet man ikke kan sette diagnoser på seg selv og at nettforumer ikke kan svare på alt. Men om man er redd for å kaste bort pengene på en privat ADHD-utredning er vel dette den eneste måten å redusere risikoen på?

Man kan sikkert også spørre fastlegen. De har dette screening-skjemaet: https://add.org/wp-content/uploads/2015/03/adhd-questionnaire-ASRS111.pdf   Men de har ikke så mye mer info om ADHD. Så man kan nærmest like gjerne ta skjemaet fra internett. 

Mulig andre fastleger har mer kompetanse på ADHD. Men min fastlege hadde i hvert fall ikke så mye mer info enn det skjemaet jeg ga lenke på. Men jeg vil anbefale å lese meg opp mer om ADHD enn den lenken jeg ga. For den er veldig tynn på informasjon. 

Anonymkode: 527e2...2be

Noe som gjør det enda vanskeligere er at selv om du skulle ha ADHD så betyr ikke det at medisiner vil kunne hjelpe deg. Og du vet ikke om medisinene vil hjelpe deg før du har prøvd. 

Så man må nesten gamble litt. Skjønner at det er surt. For det er jo snakk om en del penger. 

Ser en annen i tråden skrive at utrederne stopper utredningen om de ser at det ikke er ADHD før utredningen er ferdig og a man da kan slippe å betale hele regningen. Det er jo bra. Men medisineringen skjer jo først etter utredningen så man kan risikere å få en full utredning og en full utprøving av medisiner og finne ut at medisiner ikke hjelper eller at medisiner gjør ting verre.

Veldig leit med tanke på at dette er snakk om mye penger for mange. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Javel,så flesteparten blir ikke "normale" av medisiner og terapi allikevel? Så da er jeg faktisk inne på noe.... Klart enkelte blir bedre,men mange av oss sliter livet ut. Og må bli behandlet som søppel i arbeidslivet. 

Nå svarte du helt feil i forhold til hva jeg faktisk skrev. Jeg skrev at majoriteten ble bedre med medisin. Majoriteten betyr flertallet.

Det er ikke snakk om å bli "normal" (nevrotypisk), men å få bedre funksjon slik at man kan klare å studere, være i jobb, ha familie, leve et så normalt liv som mulig. Ikke enkelte, majoriteten av de med ADHD responderer positivt på medisiner.

Leit du ikke har funnet noe som fungerer, men det er helt feil å rakke ned på andre som ønsker å få medisinsk behandling for å prøve å få et bedre liv. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vet ikke om du leste innleggene som har kommet senere i tråden. Men her er ett av innleggene mine som svarer på noe av det du spør om: 

Noe som gjør det enda vanskeligere er at selv om du skulle ha ADHD så betyr ikke det at medisiner vil kunne hjelpe deg. Og du vet ikke om medisinene vil hjelpe deg før du har prøvd. 

Så man må nesten gamble litt. Skjønner at det er surt. For det er jo snakk om en del penger. 

Ser en annen i tråden skrive at utrederne stopper utredningen om de ser at det ikke er ADHD før utredningen er ferdig og a man da kan slippe å betale hele regningen. Det er jo bra. Men medisineringen skjer jo først etter utredningen så man kan risikere å få en full utredning og en full utprøving av medisiner og finne ut at medisiner ikke hjelper eller at medisiner gjør ting verre.

Veldig leit med tanke på at dette er snakk om mye penger for mange. 

Selvfølgelig kan man finne ut av medisiner ikke fungerer. Men for flertallet så har medisiner en positiv effekt, og man må ofte prøve ut flere medisiner/doser over tid før det treffer. Ekstremt viktig med riktig diagnose, og derfor også viktig å finne psykiater som er dyktig i faget. Feildiagnosering kan være delårsak til hvorfor medisiner ikke har effekt/gjør en verre. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg forstår godt isoleringen din, for jeg isolerer meg nå. Har for lite krefter til å maskere, og blir utslitt av sosiale misforståelser og det å måtte gjøre alt riktig. Lettere å la være, men på ingen måte sunt det heller. 

Ja helt enig! Folk som ikke har ADHD forstår ikke hvor ødeleggende og livsbegrensende det faktisk kan være. Samtlige jeg kjenner med ADHD er uføre, sliter med sterk angst, depresjon, utmattelse. Noen sliter med rus og andre avhengigheter, som er et vanlig sekundærproblem. 

Veldig trist at du isolerer deg. Er helt enig med deg i at de som ikke har ADHD eller ikke har barn med ADHD ikke forstår hvor hemmende ADHD kan være.  Mange har som du sier også tilleggsproblemer. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er også en av grunnene til at jeg synes man bør legge lite vekt på om barna under 12 år kan ha hatt svært lette symptomer. De kan jo ha hatt  lette symptomer fordi foreldrene hadde kontroll over barna. Foreldrene passet på at barna kom på skolen, at barna gjorde lekser, at barna ryddet rommet, at barna spiste sunt, osv.  I et stramt nok regime så kan mange av symptomene bli skjult. 

Selvsagt må man legge vekt på hvordan man var før fylte 12 da ADHD er medfødt og ikke noe man utvikler i voksen alder. Og oppfyller man kriteriene for en ADHD diagnose hadde man ikke lette symptomer som barn. Og det å si at « jeg kom tidsnok til skolen som barn fordi jeg fikk hjelp til det, men som voksen klarer jeg ikke ergo må man endre diagnose kriteriene er jo en uttalelse hinsides all logikk»

Anonymkode: 7fe09...3e2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvsagt må man legge vekt på hvordan man var før fylte 12 da ADHD er medfødt og ikke noe man utvikler i voksen alder. Og oppfyller man kriteriene for en ADHD diagnose hadde man ikke lette symptomer som barn. Og det å si at « jeg kom tidsnok til skolen som barn fordi jeg fikk hjelp til det, men som voksen klarer jeg ikke ergo må man endre diagnose kriteriene er jo en uttalelse hinsides all logikk»

Det er vel ingen som har sagt at diagnosekriteriene skal endres pga det du skriver her? Poenget er at man kan ikke gjøre en vurdering rundt ADHD symptomer som barn basert på ordenskarakterer og hvorvidt man klarte å komme tidsnok på skolen. For det sier seg selv at rutiner er lettere når man har foreldre som kjører en til skolen eller sørger for at de kommer avgårde innen viss tid. Som voksen har man ikke dette, og det er som voksen mange får større problemer fordi livet krever på helt andre måter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg vet at det er et krav om at man må ha symptomer før man er 12 og at ADHD er medfødt. Men symptomene kan bli enormt tydeligere desto eldre man blir og desto større krav det stilles til ens selvstendighet. 

At en 5 åring har kaos i hodet sitt vil sjeldent merkes av andre. En femåring får styrt livet sitt av voksne .  I tillegg er det normalt at en 5 åring er impulsiv. Problemet oppstår først om barnet ikke vokser fra seg disse problemene. 

Jeg har ADHD, mine søsken har ikke ADHD. Da vi var 5 år vil jeg si at det ikke var stå stor forskjell på oss på utsiden. Jeg kan ikke vite hvordan det var inni hodet på mine søsken. Men som voksne så er det ekstrem forskjeller på livene våre.  

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet at det er et krav om at man må ha symptomer før man er 12 og at ADHD er medfødt. Men symptomene kan bli enormt tydeligere desto eldre man blir og desto større krav det stilles til ens selvstendighet. 

At en 5 åring har kaos i hodet sitt vil sjeldent merkes av andre. En femåring får styrt livet sitt av voksne .  I tillegg er det normalt at en 5 åring er impulsiv. Problemet oppstår først om barnet ikke vokser fra seg disse problemene. 

Jeg har ADHD, mine søsken har ikke ADHD. Da vi var 5 år vil jeg si at det ikke var stå stor forskjell på oss på utsiden. Jeg kan ikke vite hvordan det var inni hodet på mine søsken. Men som voksne så er det ekstrem forskjeller på livene våre.  

Hadde barn under 12 år klart å styre livene sine selv så hadde de ikke trengt å ha foresatte, man hadde ikke tvunget dem til å gå på skolen, man hadde satt dem i fengsel om de gjorde noe straffbart, osv.

Da jeg var barn tror jeg de fleste trodde jeg ville vokse av meg problemene mine. Men jeg gjorde aldri det. I tillegg så så de ikke hvor mye jeg slet inni meg fordi jeg snakket aldri om det. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hadde barn under 12 år klart å styre livene sine selv så hadde de ikke trengt å ha foresatte, man hadde ikke tvunget dem til å gå på skolen, man hadde satt dem i fengsel om de gjorde noe straffbart, osv.

Da jeg var barn tror jeg de fleste trodde jeg ville vokse av meg problemene mine. Men jeg gjorde aldri det. I tillegg så så de ikke hvor mye jeg slet inni meg fordi jeg snakket aldri om det. 

Når det er sagt så hadde det hjulpet på selvfølelsen min om jeg fikk ADHD-diagnosen som barn. Jeg trodde jeg bare var for dum for skolen og det var grunnen til at jeg slet.  I tillegg fikk jeg mye kjeft fordi jeg ikke fikk med meg beskjeder.  Men problemene mine eskalerte til tusen når jeg ble voksen og måtte ta ansvar for eget liv. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel ingen som har sagt at diagnosekriteriene skal endres pga det du skriver her? Poenget er at man kan ikke gjøre en vurdering rundt ADHD symptomer som barn basert på ordenskarakterer og hvorvidt man klarte å komme tidsnok på skolen. For det sier seg selv at rutiner er lettere når man har foreldre som kjører en til skolen eller sørger for at de kommer avgårde innen viss tid. Som voksen har man ikke dette, og det er som voksen mange får større problemer fordi livet krever på helt andre måter. 

Vedkommende sa at man ikke burde legge vekt på symptomer før fylte 12 og om man ikke gjør det så fjerner man diagnose kriteriene. Så en annen gang anbefaler deg å lese svar i kontekst til den kommentaren svaret er gitt på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei symptomene blir ikke tydeligere. Som et barn har man ikke evnen til å kontrollere seg på lik linje som man kan som voksen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei symptomene blir ikke tydeligere. Som et barn har man ikke evnen til å kontrollere seg på lik linje som man kan som voksen.

Stemmer ikke. Som barn har man langt mindre ansvar, og livet krever fortsatt lite. Vi får smurt matpakke, blir vekket av foreldre, vi trenger generelt sett ikke tenke på så mye annet enn å være barn. 

Når vi er voksne, så har vi et helt annet ansvar. Vi skal forsørge oss selv, lage rutiner selv, være i jobb og ofte dele kontor med mange andre. Vi blir utsatt for mye mer påtvunget stimuli, det er langt større behov for maskering, som over tid gjør at nervesystem blir overbelastet. 

Forøvrig helt feil at barn ikke har evne til selvkontroll. Særlig barn som har ADHD uoppmerksom type innagerer mer enn de utagerer, og derfor vises det ikke slik det gjør på barn som har hyperaktivitet. Du har barn som blir grovt misbrukt/mishandlet hjemme også, som ikke blir fanget opp av skolevesenet fordi de klarer å late som at alt er ok. Barn kan være enestående til å kontrollere seg selv. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...