Gå til innhold

ADHD diagnose privat - verdt pengene? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så bra du er våken forelder og følger opp datteren din! Det kan være flere grunner til at datteren din sliter, det viktigste er å finne ut hvorfor, og ta det derfra ❤️ 

Anonymkode: 953d9...045

Føler ikke alltid at jeg takler henne så godt, men gjør så godt jeg kan. Hun er veldig ulik meg så det dramatiske og «know-it-all» sliter jeg med, hun har nok noen ytterpunkter som gjør det vanskelig å finne balansen. 

Hurra for dyktige helsesykepleiere og lavterskeltilbud i kommunen sier jeg. Er redd besøket hos BUP ikke skal bli bra og at de ikke skal se hvor mye hun sliter da hun utad virker ressurssterk og voksen for alderen. Uansett blir hun tatt på alvor av skolen og oss og det betyr nok mye. 

Fraværet så langt i år er høyt og det gjør oss som foreldre veldig stresset, da vi ser fremover mot vitnemål, karakterer, videregående utdannelse mm. Så morgnene når hun sier «jeg klarer ikke skolen» er det vanskligste. Hvordan håndtere det 10 minutter før du selv må ut av døra for å reise på jobb og ikke har fleksitid?! 

Anonymkode: f4740...7f3

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Føler ikke alltid at jeg takler henne så godt, men gjør så godt jeg kan. Hun er veldig ulik meg så det dramatiske og «know-it-all» sliter jeg med, hun har nok noen ytterpunkter som gjør det vanskelig å finne balansen. 

Hurra for dyktige helsesykepleiere og lavterskeltilbud i kommunen sier jeg. Er redd besøket hos BUP ikke skal bli bra og at de ikke skal se hvor mye hun sliter da hun utad virker ressurssterk og voksen for alderen. Uansett blir hun tatt på alvor av skolen og oss og det betyr nok mye. 

Fraværet så langt i år er høyt og det gjør oss som foreldre veldig stresset, da vi ser fremover mot vitnemål, karakterer, videregående utdannelse mm. Så morgnene når hun sier «jeg klarer ikke skolen» er det vanskligste. Hvordan håndtere det 10 minutter før du selv må ut av døra for å reise på jobb og ikke har fleksitid?! 

Jeg var ganske mye drama selv, men ble nok avfeid som "hormoner". Hadde dessverre ressurssvake foreldre som ikke fulgte opp/forstod. 

Jeg virket også veldig sterk utad, men jeg hadde ofte på meg masken. Kjempeviktig at dere tar tak i det nå slik at hun kanskje kommer seg lettere gjennom skoletiden. 

Forhåpentligvis vil BUP/terapeuter klare å bryte gjennom muren hennes, slik at hun vil åpne seg og forklare hva med skolen som er vanskelig. Er det fagene, er det vanskelig å lese, er det det sosiale, er det lærerne, osv. Veldig viktig at hun blir klar over og trygges i sine gode egenskaper, og fokuserer på det, fremfor alt hun ikke klarer. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg var ganske mye drama selv, men ble nok avfeid som "hormoner". Hadde dessverre ressurssvake foreldre som ikke fulgte opp/forstod. 

Jeg virket også veldig sterk utad, men jeg hadde ofte på meg masken. Kjempeviktig at dere tar tak i det nå slik at hun kanskje kommer seg lettere gjennom skoletiden. 

Forhåpentligvis vil BUP/terapeuter klare å bryte gjennom muren hennes, slik at hun vil åpne seg og forklare hva med skolen som er vanskelig. Er det fagene, er det vanskelig å lese, er det det sosiale, er det lærerne, osv. Veldig viktig at hun blir klar over og trygges i sine gode egenskaper, og fokuserer på det, fremfor alt hun ikke klarer. 

Psykologen hun har hatt jevnlige samtaler med i et drøyt år nå sier hun har brukt lang tid på å komme i relasjon og få henne seg til å åpne seg. Og at hun sliter med selv å kjenne hva som er utfordrende og hvorfor hun er engstelig og føler seg kvalm når hun våkner. 

Takk for konstruktiv tilbakemelding, er utfordrende å være stødig tenåringsmamma, terapeut og grensesettende på samme tid. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Psykologen hun har hatt jevnlige samtaler med i et drøyt år nå sier hun har brukt lang tid på å komme i relasjon og få henne seg til å åpne seg. Og at hun sliter med selv å kjenne hva som er utfordrende og hvorfor hun er engstelig og føler seg kvalm når hun våkner. 

Takk for konstruktiv tilbakemelding, er utfordrende å være stødig tenåringsmamma, terapeut og grensesettende på samme tid. 

Et tips; ADHD´ere kan ofte være lave på b-12, som igjen kan gi mye problemer med søvn og angst. Jeg anbefaler veldig å sjekke dette hos legen, og hvis nivåene ligger under f.eks 350, så kan det være greit å få det høyere. Selv om dette er helt normale nivåer, så er det likevel ikke optimale nivåer. ADHD-stress gjør at vi kan ha nytte av å ha høyere nivåer. Jeg må ta injeksjoner selv for å holde nivåene oppe på mer optimalt nivå, og jeg merker vesentlig forskjell på søvn og mental helse. 

Slike ting er dessverre veldig oversett i helsevesenet, så greit å ha et helhetelig fokus. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2024 den 22.11):

Jeg sa ikke at man ikke burde legge vekt på, jeg sa man burde legge lite vekt på.  Omtrent alle barn har noen ADHD-symptomer.  I tillegg vil det være vanskelig å vite hvor store problemer barn har fordi livene deres blir styrt av voksne.  

Du skriver at svaret mitt må sees i kontekst og konteksten her er jo du som har ment at man må kunne dokumentere problemene man hadde som barn og at det ikke skal holde at pasienten selv sier at han/hun slet allerede som barn. 

Anonymkode: 527e2...2be

Og alle voksne har ADHD symptomer, men med det sagt er det stor forskjell på å ha noen symptomer versus å ha diagnosen så nei man burde ikke legge lite vekt på hvordan man var før fylte 12.

Anonymkode: 7fe09...3e2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En med ADHD har gjerne langt mer enn 3 sanger på hjernen konstant. Da snakker vi 20 radiokanaler som konstant står på og snakker/synger i kor mot hverandre - i tillegg til de 3 sangene. 

En med ADHD har langt mer enn dette tankekjøret. En nevrotypisk klarer en kort distraksjon for å finne tilbake til arbeidet sitt uten større problem. En med ADHD kan distraheres langt inn i det hinsidige; "skal bare se bilde av denne hunden", og 5 timer senere så har h*n hyperfokusert på hund og hunderasen, lest masse, for å så komme på at "oi, jeg er på jobb". 

Alle symptom på ADHD er ikke normale ting. Man kan ikke trekke frem enkeltsymptomer, for det er helheten og omfanget som er vesentlig. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og alle voksne har ADHD symptomer, men med det sagt er det stor forskjell på å ha noen symptomer versus å ha diagnosen så nei man burde ikke legge lite vekt på hvordan man var før fylte 12.

Alle voksne har ikke ADHD symptomer. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er det symptomer før fylte 12 år som er det nye nå? Jeg trodde det var symptomer før fylte 7 år?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Alle voksne har ikke ADHD symptomer. 

Jo alle voksne kan kjenne seg igjen i enkelte av symptomene på ADHD. Og jeg har selv diagnosen.

https://www.adhdnorge.no/artikkel/hva-er-alvorlige-vansker

«Det er mange som kan kjenne seg igjen i symptombeskrivelsen på ADHD, men det er ikke dermed sagt at«alle» har ADHD. Symptomene må altså føre til betydelige funksjonsfall på flere arenaer.»

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Paneera skrev (2 minutter siden):

Er det symptomer før fylte 12 år som er det nye nå? Jeg trodde det var symptomer før fylte 7 år?

Det var før syv i mange år, men så ble det til 12.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det var før syv i mange år, men så ble det til 12.

Kan dette være en grunn til at jenter/ kvinner blir oversett og diagnostisert sent da tegnene ser ulike ut hos gutter og jenter? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jo alle voksne kan kjenne seg igjen i enkelte av symptomene på ADHD. Og jeg har selv diagnosen.

https://www.adhdnorge.no/artikkel/hva-er-alvorlige-vansker

«Det er mange som kan kjenne seg igjen i symptombeskrivelsen på ADHD, men det er ikke dermed sagt at«alle» har ADHD. Symptomene må altså føre til betydelige funksjonsfall på flere arenaer.»

Jada, mange kan forøvrig kjenne seg igjen i flere symptomer på kreft og MS også. Skal man holde på sånn så kan de fleste gjenkjenne seg i et eller annet/ha symptomer på mange ting. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jada, mange kan forøvrig kjenne seg igjen i flere symptomer på kreft og MS også. Skal man holde på sånn så kan de fleste gjenkjenne seg i et eller annet/ha symptomer på mange ting. 

Det er virkelig ikke noe å bli så innmari sint over.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er virkelig ikke noe å bli så innmari sint over.

Jeg er ikke sint. Men syns uttalelser som at "ALLE har symptomer på ADHD" bidrar til å forenkle og bagatellisere. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke sint. Men syns uttalelser som at "ALLE har symptomer på ADHD" bidrar til å forenkle og bagatellisere. 

Enig, jeg har aldri tenkt at jeg har Adhd og symptomer på det. 

Skrevet

Takk for alle svar. Jeg har ikke så mye å legge til i tillegg til alt annet som allerede er sagt, ville bare informere for de som ønsker å vite at jeg nå har fått innvilget søknad til dps etter fastlege sendte ny henvisning og klage på avslag.

Til deg som nevnte at jeg hadde foreldre med rusproblemer, men at problemene mine ikke begynte før jeg ble mor/bonusmor: du har nok dessverre blandet litt her. Mine foreldre har ikke hatt rusproblemer. Dette var en annen bruker. Dette er faktisk første innlegg jeg skriver, med unntak av det aller første.

Selv har jeg ikke noen ønske om en diagnose. Jeg ser ikke på det å ha en diagnose som noe positivt. Og jeg har lenge debattert om jeg ønsker å prøve medisiner. Men slik ting er i dag fungerer jeg ikke i hverdagen dessverre, så hvis medisiner kan hjelpe meg med det er jeg villig til å prøve. Alt jeg ønsker er å få livet mitt tilbake og ikke leve et halvt liv som det føles ut som jeg gjør nå.

Håper alle dere som trenger hjelp der ute får det, enten det gjelder ADHD eller hva det nå enn det skulle være.

TS

Anonymkode: 96187...c23

• Hjerte 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig, jeg har aldri tenkt at jeg har Adhd og symptomer på det. 

Og jeg er helt uenig. I dagens samfunn er det dessverre altfor mange som selvdiagnoserer og hevder at de har ADHD fordi de kan kjenne seg igjen å være rastløs,/vimsete, ukonsentrert ja you name it og da mener jeg det er viktig å få frem at selv om man kan kjenne seg igjen i noen av de symptomene som vi med ADHD har så betyr ikke det at man har diagnosen. For det er graden av de symptomene og hvor mye de preger en i hverdagen og går utover livsutfoldelsen som avgjør om man oppfyller kriteriene til en ADHD diagnose. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og jeg er helt uenig. I dagens samfunn er det dessverre altfor mange som selvdiagnoserer og hevder at de har ADHD fordi de kan kjenne seg igjen å være rastløs,/vimsete, ukonsentrert ja you name it og da mener jeg det er viktig å få frem at selv om man kan kjenne seg igjen i noen av de symptomene som vi med ADHD har så betyr ikke det at man har diagnosen. For det er graden av de symptomene og hvor mye de preger en i hverdagen og går utover livsutfoldelsen som avgjør om man oppfyller kriteriene til en ADHD diagnose. 

Ok, da har jeg bare misforstått hva du mente. Helt enig i at altfor mange selvdiagnoserer seg. Det er absolutt graden av symptomer, og ikke minst omfanget. ADHD er langt mer enn å være rastløs og ukonsentrert. Det hadde vært deilig å BARE være det, selv om det også er slitsomt. 

• Liker 3
Skrevet

Hvis man får satt diagnosen, og medisinene ikke gir den effekten på livet man ønsker - kan man da gå til ny vurdering senere i livet å få den fjernet? 

Skrevet
Tomatplanten skrev (28 minutter siden):

Hvis man får satt diagnosen, og medisinene ikke gir den effekten på livet man ønsker - kan man da gå til ny vurdering senere i livet å få den fjernet? 

Man får jo ikke fjernet en diagnose selv om medisiner ikke har gitt effekt på "det livet man ønsker". 

• Liker 4
Skrevet

Angående lengden på utredningen. Jeg tok utredning hos DPS og der tok de en lang utredning. Men jeg følte også at vi kastet bort mye tid. Jeg aksepterte at vi kastet bort mye tid fordi jeg ikke betalte for utredningen, men hadde jeg utredet meg privat  og måttet betale 3000 kroner timen for psykiater så hadde jeg stilt mye strengere krav om hvordan tiden skulle brukes. 

Anonymkode: 527e2...2be

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...