AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #21 Skrevet 8. november 2024 Tomatplanten skrev (17 timer siden): Jeg dytter opp. Jeg er redd for å gå privat og få avslag. Hvilke erfaringer dere med dette med utredning, hva kreves av info fra barndomsårene? hva mener dere med at man ikke får automatisk medisiner? hva er baksiden av en diagnose? Fikk nettopp diagnosen selv, tok privat en plass , men skal ta oppfølging av medisiner en annen plass. Tenker mest at jeg har vært «dum» som ikke har skjønt det tidligere å fått hjelp Anonymkode: 086e0...007 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #22 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dette stemmer ikke. Kun dps gir ut ritalin, som forklarer hvorfor så mange av deres brukere sliter med bivirkninger. For oss som har gått privat er Elvanse noe som brukes ofte. Husk at private ofte er mye mer oppdatert enn f.eks kommunale tilbud som dps. Det koster ikke 10 000 med privat utredning ts! Betalte 3000kr i Oslo. Anonymkode: 95cc8...7ca Min privat psyk. Sa jeg måtte teste Ritalin først , det er egentlig samme info man finner på nett. Funker ikke dette så kan man gå videre til noe annet Anonymkode: 086e0...007
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #23 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fikk nettopp diagnosen selv, tok privat en plass , men skal ta oppfølging av medisiner en annen plass. Tenker mest at jeg har vært «dum» som ikke har skjønt det tidligere å fått hjelp Anonymkode: 086e0...007 Samme her. I ettertid så er det helt åpenbart at jeg har ADHD. Men da jeg var barn så var det kun hyperaktive som hadde ADHD. Er først de siste årene det har vært stort fokus på de som sliter uten å være hyperaktiv. Anonymkode: 527e2...2be 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #24 Skrevet 8. november 2024 Hva er poenget med å få den diagnosen da? Medisinene for ADHD er forferdelige, de fucker opp hodet ditt, og det finnes sunnere måter å håndtere denne tilstanden på enn medisiner. Anonymkode: 6a311...8da 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #25 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samme her. I ettertid så er det helt åpenbart at jeg har ADHD. Men da jeg var barn så var det kun hyperaktive som hadde ADHD. Er først de siste årene det har vært stort fokus på de som sliter uten å være hyperaktiv. Anonymkode: 527e2...2be Samme her. Ubehandlet ADHD i flere tiår har gitt store konsekvenser. Anonymkode: 953d9...045 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #26 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er poenget med å få den diagnosen da? Medisinene for ADHD er forferdelige, de fucker opp hodet ditt, og det finnes sunnere måter å håndtere denne tilstanden på enn medisiner. Anonymkode: 6a311...8da Tuller du? Du kan jo selv prøve å leve med ADHD og se hvordan DET fucker opp hodet ditt, og ikke minst livet ditt. Men du er vel en som ikke har ADHD selv, og tror at ADHD dreier seg om hyperaktivitet og det bare er å spise glutefritt og kutte ut sukker. Anonymkode: 953d9...045 7
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #27 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Samme her. I ettertid så er det helt åpenbart at jeg har ADHD. Men da jeg var barn så var det kun hyperaktive som hadde ADHD. Er først de siste årene det har vært stort fokus på de som sliter uten å være hyperaktiv. Anonymkode: 527e2...2be Jepp eller hvordan «hyperaktivtitet» ikke bare betyr å springe rundt… Anonymkode: 086e0...007 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #28 Skrevet 8. november 2024 Jeg har startet med utredning hos Aleris etter å ha fått avslag hos DPS siden jeg ikke sliter nok til at jeg kan prioriteres der. Koster rundt 30.000,- men de avbryter utredningen om de mener det ikke er ADHD underveis. De fullfører ikke utredningen med mindre de er ganske sikre. Hos Aleris får man hele utredningen med psykiater og medisiner. Jeg har aldri tenkt på at jeg har ADHD selv, men har gått på flere utbrent smeller og slitt veldig mye med muskelsmerter opp igjennom. Var faktisk kiropraktoren min som nevnte ADHD pga låsninger som hun kjente igjen hos andre med ADHD, og at jeg snakket om indre uro og indre stress som gjentagende problem. Samt konsentrasjonsvansker, og at jeg kan forsvinne helt inn i noe om det er spennende og glemme tiden helt. Kan plutselig ha sittet 6 timer å ha malt uten å innse det. Anonymkode: 2f48b...125
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #29 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Samme her. I ettertid så er det helt åpenbart at jeg har ADHD. Men da jeg var barn så var det kun hyperaktive som hadde ADHD. Er først de siste årene det har vært stort fokus på de som sliter uten å være hyperaktiv. Anonymkode: 527e2...2be Edit: Kan også legge til at jeg er sur på en psykolog jeg hadde som jeg gikk til i 3 år pga depresjon hvor mye av depresjonen hang sammen med klassiske ADHD-tegn med unntak av hyperaktivitet. At denne psykologen ikke tenkte over a det kunne være ADHD er noe jeg stusser over. Sier ikke at denne psykologen har all feilen. Åpenbart er det min feil også. Men at en psykolog kan sitte 3 år og lytte til hvordan jeg sliter med ADHD-symptomer uten å tenke "Kanskje jeg bør vurdere ADHD-utredning" er helt utrolig i mine ører. I tillegg sluttet jeg kun hos psykologen fordi jeg ikke gadd mer etter 3 år uten noe ordentlig fremgang. Hadde det vært opp til psykologen så hadde vi fortsatt enda lenger. Anonymkode: 527e2...2be
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #30 Skrevet 8. november 2024 Tomatplanten skrev (18 timer siden): Jeg dytter opp. Jeg er redd for å gå privat og få avslag. Hvilke erfaringer dere med dette med utredning, hva kreves av info fra barndomsårene? hva mener dere med at man ikke får automatisk medisiner? hva er baksiden av en diagnose? Det kreves jo informasjon som kan bekrefte at symptomene oppsto før fylte 12 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dette stemmer ikke. Kun dps gir ut ritalin, som forklarer hvorfor så mange av deres brukere sliter med bivirkninger. For oss som har gått privat er Elvanse noe som brukes ofte. Husk at private ofte er mye mer oppdatert enn f.eks kommunale tilbud som dps. Det koster ikke 10 000 med privat utredning ts! Betalte 3000kr i Oslo. Anonymkode: 95cc8...7ca Jeg får Aduvanz utskrevet fra Dps og det er det samme som Elvanse. AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ikke alle har foreldre som er i live, har kontakt med foreldre osv.. Så ihvertfall i privat utredning legger de mye mer vekt på det du selv forteller. Og de har et mye mer nyansert bilde. F.eks fikk jeg høre om andre som hadde fått avslag på utredning på dps fordi de hadde kommet seg igjennom høy utdanning. Da kan man, ifølge folk som ikke har åpnet enn nok siden 1900, visstnok ikke ha adhd... Helt hull i hue. I privat utredning ser de at adhd kan opptre i forskjellige former og at mange , spesielt kvinner med adhd , kompenserer på med mange teknikker. Før de går helt på veggen. Veldig veldig vanlig ble jeg fortalt. Anonymkode: 95cc8...7ca Det er ganske selvmotsigende å si at de private har et mer nyansert bilde samtidig som de avviker fra et av de viktigste kriteriene som nettopp er det at det må være klare indikasjon på at symptomene var til stede før fylte 12. Om de avviker fra dette kravet er det jo mye lettere for folk å «kjøpe» seg en diagnose når de selv kan hevde at symptomene har vært der siden før de var barn uten at dette kan bekreftes på noen som helst måte. Anonymkode: 7fe09...3e2 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #31 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kreves jo informasjon som kan bekrefte at symptomene oppsto før fylte 12 Anonymkode: 7fe09...3e2 Ja, det er krav om informasjon, men informasjonen kan komme fra pasienten. Det er ikke noe krav om at andre enn pasienten kan bekrefte informasjonen. Anonymkode: 527e2...2be 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #32 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det kreves jo informasjon som kan bekrefte at symptomene oppsto før fylte 12 Jeg får Aduvanz utskrevet fra Dps og det er det samme som Elvanse. Det er ganske selvmotsigende å si at de private har et mer nyansert bilde samtidig som de avviker fra et av de viktigste kriteriene som nettopp er det at det må være klare indikasjon på at symptomene var til stede før fylte 12. Om de avviker fra dette kravet er det jo mye lettere for folk å «kjøpe» seg en diagnose når de selv kan hevde at symptomene har vært der siden før de var barn uten at dette kan bekreftes på noen som helst måte. Anonymkode: 7fe09...3e2 Det er ikke et krav at dette skal komme fra andre. Noen ganger kan intervju med foreldre virke mot sin hensikt, siden noen foreldre har selektiv hukommelse og ikke vil vedkjenne seg at noe er "galt". Å få tak i lærere som skal huske deg 40 år senere, vel, lykke til med det. De som utreder klarer fint å stille diagnose uten vitnemål fra andre, selv om det noen ganger er fint å ha med i tillegg. Noen tilfeller er veldig opplagte, og det er stor forskjell på å skulle diagnoseres som 12 åring og 50 åring. Anonymkode: 953d9...045 1
AprilLudgate Skrevet 8. november 2024 #33 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke meg du spør, men jeg ble forespeilet rundt 5000 kr hos Balderklinikken. Usikker på hvor grundig en uredning kan være med så lite tid, men.. Anonymkode: 953d9...045 Ja, det er veldig kort tid ja. Annen nevrologisk utredning koster jo 4000 kr for 1,5 time 🤷♀️ Ei venninne som gikk privat annensteds endte vel pp rundt 30 k. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #34 Skrevet 8. november 2024 AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Ja, det er veldig kort tid ja. Annen nevrologisk utredning koster jo 4000 kr for 1,5 time 🤷♀️ Ei venninne som gikk privat annensteds endte vel pp rundt 30 k. Det er store prisforskjeller. Jeg personlig ville ikke gått til en psykiater som ga en diagnose på bare 2 timer, og heller ikke de som har online diagnosering. Jeg ville heller betalt 25 000 + kr hos noen som er kjente for å være dyktige, og være sikker på at diagnosen blir riktig. At noen bare har betalt 3000 kr høres helt hinsides feil ut. Anonymkode: 953d9...045 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #35 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det kreves jo informasjon som kan bekrefte at symptomene oppsto før fylte 12 Jeg får Aduvanz utskrevet fra Dps og det er det samme som Elvanse. Det er ganske selvmotsigende å si at de private har et mer nyansert bilde samtidig som de avviker fra et av de viktigste kriteriene som nettopp er det at det må være klare indikasjon på at symptomene var til stede før fylte 12. Om de avviker fra dette kravet er det jo mye lettere for folk å «kjøpe» seg en diagnose når de selv kan hevde at symptomene har vært der siden før de var barn uten at dette kan bekreftes på noen som helst måte. Anonymkode: 7fe09...3e2 Ja…. Men som i mitt tilfelle feks, jeg hadde ikke ønsket at foreldre uttalte seg. Iflg dem var jeg et oppegående normalt barn. Men de hadde jo rusproblemer, livet fullstendig på halv åtte, og «unormale barn» var de som var helt rabiate, åpenbare problemer. Samtlige havnet i fengsel/overdose osv. Og vi gikk jo for lut og kaldt vann, NULL oppfølging. So how would they know. Men omtrent alle i min slekt er på spekteret på en eller annen måte 😅 Min mor adhd, far garantert autist. Anonymkode: f31cb...046 1 1
AprilLudgate Skrevet 8. november 2024 #36 Skrevet 8. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er store prisforskjeller. Jeg personlig ville ikke gått til en psykiater som ga en diagnose på bare 2 timer, og heller ikke de som har online diagnosering. Jeg ville heller betalt 25 000 + kr hos noen som er kjente for å være dyktige, og være sikker på at diagnosen blir riktig. At noen bare har betalt 3000 kr høres helt hinsides feil ut. Anonymkode: 953d9...045 Enig. Samtidig: min interesse ligger egentlig bare i å se om medikamenter utgjør noen positiv forskjell. Rett, litt rett/feil diagnose vil jo ikke hjelpe så mye på medikamentresponsen. Men om eks man har liten genetisk sannsynlighet - trenger «bruke» diagnosen til noe mer enn medisinutprøving skjønner jeg greia. Min genetiske sannsynlighet for noe potensielt i den retning er igrunnen RIMELIG høy 😅 Samtidig er jeg såpass voksen at jeg ikke har så mye utbytte utover evt medikamenter da. 3-5 k høres veldig useriøst ut egentlig. Sp en klinikk tilbød forsamtale på 2 k for å se om utredning var sannsynlig poeng overhodet. Så ca 15 k etter dette. Men online: tilbyr noen det? Jeg må isåfall gjøre det sånn. Fordi annen sykdom. Endret 8. november 2024 av AprilLudgate 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #37 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er store prisforskjeller. Jeg personlig ville ikke gått til en psykiater som ga en diagnose på bare 2 timer, og heller ikke de som har online diagnosering. Jeg ville heller betalt 25 000 + kr hos noen som er kjente for å være dyktige, og være sikker på at diagnosen blir riktig. At noen bare har betalt 3000 kr høres helt hinsides feil ut. Anonymkode: 953d9...045 Nei samme her. Det virker utrolig useriøst. Det er absolutt ikke enkelt å gjøre en utredning heller. Jeg er helt kjørt i hode etter en time, og sovner alltid på sofaen når jeg kommer hjem. Kan ikke ha andre planer senere den dagen. Anonymkode: 2f48b...125 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #38 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er krav om informasjon, men informasjonen kan komme fra pasienten. Det er ikke noe krav om at andre enn pasienten kan bekrefte informasjonen. Anonymkode: 527e2...2be Noe som gjør det mye lettere å «kjøpe»seg en diagnose da ingen kan bekrefte om det er sant at symptomene oppsto før fylte 12. Og om foreldre ikke er i live finnes det andre måter å innta denne informasjonen på. https://www.unn.no/behandlinger/adhd-hos-voksne/#utredning «Har du oppmerksomhetsvansker, hyperaktivitet eller impulsivitet? Dette får vi svar på ved å teste og intervjue deg om symptomer. Du og pårørende, eller en annen som kjenner deg godt, blir bedt om å fylle ut kartleggingsskjema. Det kan også være behov for nevropsykologisk undersøkelse i tillegg. Har du hatt disse problemene før fylte 12 år? For å finne ut av dette, ønsker vi å intervjue en av dine pårørende som kjente deg fra du var barn. I tillegg kan du selv henvende deg til skole, PP-tjenesten og lignende for å innhente rapporter, karakterbøker eller lignende.» https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/adhd/henvisning-utredning-og-tilbakemelding/om-utredning-av-voksne «Dessuten må det ofte gjøres en innsats for å få frem opplysninger om atferd i barnealder, skoleprestasjoner og annet som er relevant for å klarlegge debutalder.» «Hos voksne vil tilleggsinformasjon fra pårørende, inklusiv foreldre med tanke på atferd i barnealder, fra arbeidskollegaer og andre aktuelle personer være viktig (Barkley, 2005; Aanonsen (red.), 2000). Det kan være relevant å skaffe informasjon fra helsestasjon, PPT, lærer og andre. For vurderinger av ADHD-symptomer er det viktig å kartlegge symptomene bredt slik de blir rapportert av personen selv, pårørende og andre.» https://www.helsebiblioteket.no/innhold/nasjonal-faglig-retningslinje/adhd-hyperkinetisk-forstyrrelse--nasjonal-faglig-retningslinje-for-utredning-behandling-og-oppfolging «Hos voksne vil tilleggsinformasjon fra pårørende, inklusiv foreldre med tanke på atferd i barnealder, fra arbeidskollegaer og andre aktuelle personer være viktig (Barkley, 2005; Aanonsen (red.), 2000). Det kan være relevant å skaffe informasjon fra helsestasjon, PPT, lærer og andre. For vurderinger av ADHD-symptomer er det viktig å kartlegge symptomene bredt slik de blir rapportert av personen selv, pårørende og andre.» Anonymkode: 7fe09...3e2
AprilLudgate Skrevet 8. november 2024 #39 Skrevet 8. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Noe som gjør det mye lettere å «kjøpe»seg en diagnose da ingen kan bekrefte om det er sant at symptomene oppsto før fylte 12. Og om foreldre ikke er i live finnes det andre måter å innta denne informasjonen på. https://www.unn.no/behandlinger/adhd-hos-voksne/#utredning «Har du oppmerksomhetsvansker, hyperaktivitet eller impulsivitet? Dette får vi svar på ved å teste og intervjue deg om symptomer. Du og pårørende, eller en annen som kjenner deg godt, blir bedt om å fylle ut kartleggingsskjema. Det kan også være behov for nevropsykologisk undersøkelse i tillegg. Har du hatt disse problemene før fylte 12 år? For å finne ut av dette, ønsker vi å intervjue en av dine pårørende som kjente deg fra du var barn. I tillegg kan du selv henvende deg til skole, PP-tjenesten og lignende for å innhente rapporter, karakterbøker eller lignende.» https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/adhd/henvisning-utredning-og-tilbakemelding/om-utredning-av-voksne «Dessuten må det ofte gjøres en innsats for å få frem opplysninger om atferd i barnealder, skoleprestasjoner og annet som er relevant for å klarlegge debutalder.» «Hos voksne vil tilleggsinformasjon fra pårørende, inklusiv foreldre med tanke på atferd i barnealder, fra arbeidskollegaer og andre aktuelle personer være viktig (Barkley, 2005; Aanonsen (red.), 2000). Det kan være relevant å skaffe informasjon fra helsestasjon, PPT, lærer og andre. For vurderinger av ADHD-symptomer er det viktig å kartlegge symptomene bredt slik de blir rapportert av personen selv, pårørende og andre.» https://www.helsebiblioteket.no/innhold/nasjonal-faglig-retningslinje/adhd-hyperkinetisk-forstyrrelse--nasjonal-faglig-retningslinje-for-utredning-behandling-og-oppfolging «Hos voksne vil tilleggsinformasjon fra pårørende, inklusiv foreldre med tanke på atferd i barnealder, fra arbeidskollegaer og andre aktuelle personer være viktig (Barkley, 2005; Aanonsen (red.), 2000). Det kan være relevant å skaffe informasjon fra helsestasjon, PPT, lærer og andre. For vurderinger av ADHD-symptomer er det viktig å kartlegge symptomene bredt slik de blir rapportert av personen selv, pårørende og andre.» Anonymkode: 7fe09...3e2 For oss født på 80 tallet og før finnes ikke sånt. Og lærere er døde, og husker neppe Trine for 35 år siden om de lever med garantert demens. Vi ble ikke særlig ivaretatt på den tiden. Krakterbøker 🤷♀️ Folk med adhd trenger ikke være faglig svake 😅 Endret 8. november 2024 av AprilLudgate 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #40 Skrevet 8. november 2024 AprilLudgate skrev (6 minutter siden): Enig. Samtidig: min interesse ligger egentlig bare i å se om medikamenter utgjør noen positiv forskjell. Rett, litt rett/feil diagnose vil jo ikke hjelpe så mye på medikamentresponsen. Men om eks man har liten genetisk sannsynlighet - trenger «bruke» diagnosen til noe mer enn medisinutprøving skjønner jeg greia. Min genetiske sannsynlighet for noe potensielt i den retning er igrunnen RIMELIG høy 😅 Samtidig er jeg såpass voksen at jeg ikke har så mye utbytte utover evt medikamenter da. 3-5 k høres veldig useriøst ut egentlig. Sp en klinikk tilbød forsamtale på 2 k for å se om utredning var sannsynlig poeng overhodet. Så ca 15 k etter dette. Men online: tilbyr noen det? Jeg må isåfall gjøre det sånn. Fordi annen sykdom. Ta den klinikken du føler passer deg om du må gå der time etter time, online, psykolog , psykiater etc jeg tenker slik : hvis en klinikk hadde vært useriøs så hadde den vel blitt lagt ned/tatt ganske kjapt! Anonymkode: 086e0...007 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå