AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #1 Skrevet 14. mai 2024 Denne tråden er for de som vet litt om ADHD og hvordan det opptrer hos voksne kvinner. Er det noen der ute som har gått privat for å få diagnosen? Og har det hjulpet dere, selvom dere "visste" at dere hadde ADHD? Er det verdt prisen? Jeg mistenker selv sterkt at jeg har ADHD. Har også familiemedlemmer med dette. Er en voksen kvinne i 30 årene som har klart meg greit gjennom livet fordi jeg er resurssterk. Problemene begynte for fullt når jeg ble bonus mor og senere også mor. Kort bakgrunnshistorie: ba om henvisning fra fastlegen til utredning for snart 2 år siden. Da slet jeg, men visstnok ikke "nok" for DPS til å ta meg inn (dvs fikk avslag). Var i full jobb, men slet psykisk og sosialt. For 1 år siden knakk jeg sammen/møtte veggen og har nå vært 100% sykemeldt siden ifjor sommer. Sliter med angst og depresjon. Har per idag ikke overskudd til å ha et sosial liv og klarer ikke jobbe. Vurderer nå ta utredning privat da legen virker motvillig til å sende ny forespørsel, men det vil koste meg ca 10.000 kr, og i dagens økonomi er det vanskelig (særlig siden jeg nå også skal over på AAP). Men jeg har et enormt behov for å vite. Jeg vet ikke om jeg ønsker medisiner. I første omgang er det bare for å vite. Grunnen er at jeg har følt meg annerledes hele livet og da jeg fant ADHD følte jeg plutselig hele livet mitt gav mening. Følte jeg fant meg selv og at alle puslebrikkene falt på plass. For meg har det vært en enorm åpenbaring og jeg har brukt 2 år nå på å gjøre et dypdykk i diagnosen. Har brukt uendelig mange timer på å høre på podcaster og se filmer, både på youtube, tiktok og andre steder. Jeg har sett forelesninger, informasjonsvideoer, TEDtalks og andre menneskers personlige reiser frem mot diagnosen. Jeg har lest artikler, både på mindre seriøse sider, men også sider som NHI & ADHD Norge. Jeg har sett/lest på flere språk som norsk, engelsk, dansk og svensk. Jeg vet forresten godt at mye på Tiktok kan være misledende, men har som sagt gjort omfattende research i snart 2 år nå, så føler jeg kan MYE om diagnosen. Spørsmålet er da om det er verdt pengene får å få en offesiell diagnose? Dette er som sagt en stor oppdagelse for meg og har dominert livet mitt i snart 2 år. Jeg har følt en enorm lettelse siden jeg fant den. Familien min tror meg, de vet jo hva jeg snakker om, men jeg møter mye tvil hos andre når jeg ikke har en offesiell diagnose og det opplever jeg som vondt. Ofte kan de lite om ADHD (vet gjerne bare det stereotypiske om hyperaktive, unge gutter), og det gjelder også samboer, som nok er det som er mest vondt. Han mener godt og prøver så godt han kan å støtte meg, men vet at han egentlig ikke tror meg. Plus at jeg bare kjenner at jeg "må" vite. Jeg må vite at jeg sliter nå pga ADHDen og ikke bare fordi jeg er helt ubrukelig. Vondt når man har klart seg så "bra" til nå i livet... (Sier "bra" fordi jeg har jo klart meg, men har som mange med ADHD utviklet egenskaper som people-pleasing, perfeksjonisme, problemer med å ta imot hjelp, overanalysering, task paralysis, skam og skyldfølelse fordi jeg sliter med hukommelse som ofte går utover de rundt meg (og får meg til å føle meg som verdens verste venn 🙃) +++). Anonymkode: 96187...c23 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #2 Skrevet 14. mai 2024 Jeg fikk adhd diagnosen som voksen, men jeg hadde ikke peiling på at jeg hadde adhd selv. Var ikke derfor jeg var til behandling, og for min del har kunnskapen jeg selv tilegnet meg om adhd vært den største påvirkningen etter jeg fikk diagnosen. Spørsmålet du bør stille deg selv er hva du vil gjøre meg diagnosen om du evt. får den. Diagnosen også baksider, som at det er en del forsikringer man enten ikke får, eller som blir betydelig dyrere. Hvis du går privat, men ikke til psykiater, så vil du ikke automatisk få medisiner. Og medisinene er langt fra en mirakelkur, det krever mye egeninnsats for likevel. Sånn i tillegg til at mange enten ikke har effekt av medisinene, eller får så kraftige bivirkninger at de ikke kan bruke de (over halvparten av de med diagnosen, i følge psykiater ved mitt dps). Man får ikke automatisk noen oppfølging etter diagnosen er satt, og svært mange opplever at de får diagnosen, men hva nå? Basert på det du skriver, og at du nå er sykemeldt, så hadde jeg fått legen til å sende en ny henvisning - får du avslag, så hadde jeg brukt klageretten, så du kan få frem det du mener at er begrunnelse for utredning, som legen kanskje ikke får frem i henvisningen sin (mange leger skriver mangelfulle henvisninger). Så får du heller vurdere om de pengene er verdt det om du får enda et avslag. Men jeg hadde også sjekket ut adhd i forhold til kosthold og livsstil - svært mange med adhd har veldig god effekt av endringer i kostholdet og livsstilen, og klarer seg uten medisiner. Endringer som du kan teste ut uten diagnosen - for diagnosen utløser i stor grad bare medisiner, alt det andre har du antakelig lest deg frem til, eller må finne ut av på egenhånd likevel.. Anonymkode: e996f...b90 2
Tomatplanten Skrevet 8. november 2024 #3 Skrevet 8. november 2024 (endret) Jeg dytter opp. Jeg er redd for å gå privat og få avslag. Hvilke erfaringer dere med dette med utredning, hva kreves av info fra barndomsårene? hva mener dere med at man ikke får automatisk medisiner? hva er baksiden av en diagnose? Endret 8. november 2024 av Tomatplanten
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #4 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (På 14.5.2024 den 11.09): eller får så kraftige bivirkninger at de ikke kan bruke de (over halvparten av de med diagnosen, i følge psykiater ved mitt dps). Dette stemmer ikke. Kun dps gir ut ritalin, som forklarer hvorfor så mange av deres brukere sliter med bivirkninger. For oss som har gått privat er Elvanse noe som brukes ofte. Husk at private ofte er mye mer oppdatert enn f.eks kommunale tilbud som dps. Det koster ikke 10 000 med privat utredning ts! Betalte 3000kr i Oslo. Anonymkode: 95cc8...7ca
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #5 Skrevet 8. november 2024 Tomatplanten skrev (2 timer siden): Jeg dytter opp. Jeg er redd for å gå privat og få avslag. Hvilke erfaringer dere med dette med utredning, hva kreves av info fra barndomsårene? hva mener dere med at man ikke får automatisk medisiner? hva er baksiden av en diagnose? Ikke alle har foreldre som er i live, har kontakt med foreldre osv.. Så ihvertfall i privat utredning legger de mye mer vekt på det du selv forteller. Og de har et mye mer nyansert bilde. F.eks fikk jeg høre om andre som hadde fått avslag på utredning på dps fordi de hadde kommet seg igjennom høy utdanning. Da kan man, ifølge folk som ikke har åpnet enn nok siden 1900, visstnok ikke ha adhd... Helt hull i hue. I privat utredning ser de at adhd kan opptre i forskjellige former og at mange , spesielt kvinner med adhd , kompenserer på med mange teknikker. Før de går helt på veggen. Veldig veldig vanlig ble jeg fortalt. Anonymkode: 95cc8...7ca 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #6 Skrevet 8. november 2024 Tomatplanten skrev (2 timer siden): hva mener dere med at man ikke får automatisk medisiner? hva er baksiden av en diagnose? Får man diagnosen får man medisiner. Så vet ikke hva du sikter til. Tok en uke her. Baksiden har jeg ikke opplevd ennå. Man velger selv om man gidder nevne det for folk. Anonymkode: 95cc8...7ca
Macro Skrevet 8. november 2024 #7 Skrevet 8. november 2024 Jeg fikk ADHD diagnose etter alvorlig depresjon. Denne ble senere redusert til Uoppmerksom type (ADD). Jeg forstår at hvermansen kan kjenne seg igjen i det man finner på internett, for det meste av det bunner i basic mennesklige egenskaper. Det er en flust av kvinner nå som tror de har ADHD nettopp pga hypen og at folk "kjenner seg igjen". Hvor mange sier ikke at de har OCD? OCD er en seriøs diagnose, men det er mennesklig å like ting i system og symetrisk. Derfor kjenner hvermansen seg igjen i diagnosen når de googler eller ser content om det. Betal for det om du vil. Jeg fikk min ADD slengt i trynet og trengte minst 2 mnd på å forstå greia. 3 3
Macro Skrevet 8. november 2024 #8 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Får man diagnosen får man medisiner. Så vet ikke hva du sikter til. Tok en uke her. Baksiden har jeg ikke opplevd ennå. Man velger selv om man gidder nevne det for folk. Anonymkode: 95cc8...7ca Nei. Du velger selv. Jeg er umedisinert pga jeg hadde levd med det så lenge. Jeg valgte å tilpasse livet mine behov.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #9 Skrevet 8. november 2024 Tomatplanten skrev (2 timer siden): Jeg dytter opp. Jeg er redd for å gå privat og få avslag. Hvilke erfaringer dere med dette med utredning, hva kreves av info fra barndomsårene? hva mener dere med at man ikke får automatisk medisiner? hva er baksiden av en diagnose? Du er redd for "feil" diagnose? Oppdaget nå at tråden er gammel. Anonymkode: fd43c...692
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #10 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ikke alle har foreldre som er i live, har kontakt med foreldre osv.. Så ihvertfall i privat utredning legger de mye mer vekt på det du selv forteller. Og de har et mye mer nyansert bilde. F.eks fikk jeg høre om andre som hadde fått avslag på utredning på dps fordi de hadde kommet seg igjennom høy utdanning. Da kan man, ifølge folk som ikke har åpnet enn nok siden 1900, visstnok ikke ha adhd... Helt hull i hue. I privat utredning ser de at adhd kan opptre i forskjellige former og at mange , spesielt kvinner med adhd , kompenserer på med mange teknikker. Før de går helt på veggen. Veldig veldig vanlig ble jeg fortalt. Anonymkode: 95cc8...7ca Er nok varierende kvalitet på utredningene både i det private og det offentlige. Men helt enig i at det også finnes udugelige psykologer hos DPS. Så blir frustrert når enkelte fremstiller det som DPS har gullstandarden. Du har også helt rett i at det ikke er et krav at utrederen får snakke med foreldrene. Jeg fortalte min utreder at jeg ikke ønsket at foreldrene mine fikk blande seg inn i mitt privatliv og det var god nok grunn til at jeg slapp at de ble intervjuet. Anonymkode: 527e2...2be 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #11 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Dette stemmer ikke. Kun dps gir ut ritalin, som forklarer hvorfor så mange av deres brukere sliter med bivirkninger. For oss som har gått privat er Elvanse noe som brukes ofte. Husk at private ofte er mye mer oppdatert enn f.eks kommunale tilbud som dps. Det koster ikke 10 000 med privat utredning ts! Betalte 3000kr i Oslo. Anonymkode: 95cc8...7ca Hvor fikk du det for 3000 kroner? Anonymkode: 527e2...2be 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #12 Skrevet 8. november 2024 Tomatplanten skrev (10 timer siden): Jeg dytter opp. Jeg er redd for å gå privat og få avslag. Hvilke erfaringer dere med dette med utredning, hva kreves av info fra barndomsårene? hva mener dere med at man ikke får automatisk medisiner? hva er baksiden av en diagnose? Hva mener du med avslag fra private? Mener du at de private ikke skal gi deg diagnosen? Du får ikke avslag på utredning om du går privat, du betaler jo for utredningen. Anonymkode: 527e2...2be 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #13 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hva mener du med avslag fra private? Mener du at de private ikke skal gi deg diagnosen? Du får ikke avslag på utredning om du går privat, du betaler jo for utredningen. Anonymkode: 527e2...2be Tror vedkommende sikter til sjansen for å betale for utredning, for å ikke bli diagnosert med ADHD. Anonymkode: b5174...aaf
AprilLudgate Skrevet 8. november 2024 #14 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dette stemmer ikke. Kun dps gir ut ritalin, som forklarer hvorfor så mange av deres brukere sliter med bivirkninger. For oss som har gått privat er Elvanse noe som brukes ofte. Husk at private ofte er mye mer oppdatert enn f.eks kommunale tilbud som dps. Det koster ikke 10 000 med privat utredning ts! Betalte 3000kr i Oslo. Anonymkode: 95cc8...7ca Kan jeg spørre hvor? 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #15 Skrevet 8. november 2024 AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Kan jeg spørre hvor? Ikke meg du spør, men jeg ble forespeilet rundt 5000 kr hos Balderklinikken. Usikker på hvor grundig en uredning kan være med så lite tid, men.. Anonymkode: 953d9...045
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #16 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror vedkommende sikter til sjansen for å betale for utredning, for å ikke bli diagnosert med ADHD. Anonymkode: b5174...aaf Skjønner at det er en bekymring. Mitt forslag er å lese seg litt opp på hvordan man skiller ADHD fra lignende plager. I tillegg til å lese seg litt opp om tersklene for å få diagnosen. Da jeg fikk min ADHD-utredning hadde jeg laget en egen tråd og spurt om det er verdt å bruke penger på en ADHD-utredning. Vet man ikke kan sette diagnoser på seg selv og at nettforumer ikke kan svare på alt. Men om man er redd for å kaste bort pengene på en privat ADHD-utredning er vel dette den eneste måten å redusere risikoen på? Man kan sikkert også spørre fastlegen. De har dette screening-skjemaet: https://add.org/wp-content/uploads/2015/03/adhd-questionnaire-ASRS111.pdf Men de har ikke så mye mer info om ADHD. Så man kan nærmest like gjerne ta skjemaet fra internett. Mulig andre fastleger har mer kompetanse på ADHD. Men min fastlege hadde i hvert fall ikke så mye mer info enn det skjemaet jeg ga lenke på. Men jeg vil anbefale å lese meg opp mer om ADHD enn den lenken jeg ga. For den er veldig tynn på informasjon. Anonymkode: 527e2...2be
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #17 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke meg du spør, men jeg ble forespeilet rundt 5000 kr hos Balderklinikken. Usikker på hvor grundig en uredning kan være med så lite tid, men.. Anonymkode: 953d9...045 Var de 5000 kronene med alt inkludert? Ser en del tar ekstra for medisinutprøving. Anonymkode: 527e2...2be 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #18 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Var de 5000 kronene med alt inkludert? Ser en del tar ekstra for medisinutprøving. Anonymkode: 527e2...2be For de fleste så er det vel å få en løsning på problemene sine som er relevant. De ønsker å få sjekket om medisiner kan hjelpe og hvilke medisiner som kan hjelpe. Å kun få diagnosen, gir jo lite hjelp. Anonymkode: 527e2...2be
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #19 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Var de 5000 kronene med alt inkludert? Ser en del tar ekstra for medisinutprøving. Anonymkode: 527e2...2be Nei, for diagnosering. Anonymkode: 953d9...045
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #20 Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, for diagnosering. Anonymkode: 953d9...045 Takk. Anonymkode: 527e2...2be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå