AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #1 Skrevet 14. mai 2024 Jeg begynte og røyke når jeg var 12 i 1975 for mine foreldre røykte alle mine tanter og onkler røykte, så hver morgen bommet jeg en men jeg fikk ikke lov, til og røyke mer enn 1 og jeg klarte meg fint med det når jeg fylte 16, så kjøpte mine foreldre tobakk da ble det 1 pakke om dagen og jeg sluttet når jeg fylte 40, nå er jeg 61 og har ikke merket noe særlig helseplager, eneste jeg merker er at jeg blir fortere andpusten ved fysisk aktivitet, men ellers ingenting men jeg antar at jeg en dag vil oppleve mer?, med tanke på hva vi i senere tid lærte om tobakk så angrer jeg på at jeg begynte, det samme sa min bestevenninne som begynte når hun var 15, hun røykte 2 pakker ifra 18 og hun sluttet ved 47 og har kraftig kols hun er 63, så jeg vil bare si at til unge her inne som vurderer begynne og røyke aldri gjør det... Anonymkode: 2d546...01f 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #2 Skrevet 14. mai 2024 Ja, du har ødelagt kroppen din. Anonymkode: f7c5c...336 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #3 Skrevet 14. mai 2024 Så leit å høre om venninnen din, men du, det er ikke uvanlig å komme i dårligere form eller måtte jobbe hardere for å opprettholde god form etterhvert som årene går. Det merket jeg i sent 30årsalderen allerde, fikk mye gratis ved trening i 20årene, fra sent 30 og opp måtte det jobbes langt hardere for den samme fysikken og kroppen. Langt. Anonymkode: 90e41...59c 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #4 Skrevet 14. mai 2024 Det kan jo hende du har en hjerte sykdom som påvirker pusten din som du ikke vet om. Tror jeg begynner å røyke. Det har alltid virket til å være en god ide. Billig har det også alltid vært. Dame 60+ Anonymkode: a7808...f9f
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #5 Skrevet 14. mai 2024 Det er så mye uvitenhet og fordommer. Så klart det ikke er sunt å røyke, men noen som blir avhengig bruker dette for å avstresse seg selv, det kan virke angstdempende også dessverre. For de da som ikke får lov av lege å få feks angstdempende fortsetter å ty til dette. Leger bør tenke seg godt om hva de skal stå beinhardt i. Røyk er for noen vanskeligere å slutte med enn heroin. Dette i følge noen som har gått på det. Men ja og nei på spørsmål. Statistikk tilsier du har ca 50 prosent sjanse for å utvikle lungesykdom. Av ca 95% av tilfeller lungekreft har det vært røyk i bildet. Det oppgis at det er 5% faste røykere, men statistikk viser noe annet for nedgang tilsier ikke disse prosentene, så her må det være mange som enten ikke oppgir de ikke oppgir de røyker eller tror de kommer unna med å røyke av og til på fest… https://www.forskning.no/kreft-ntb-royking/svensk-studie-faerre-royker-men-likevel-far-overraskende-mange-lungekreft/2349570 Anonymkode: a3cf2...9f2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #6 Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg begynte og røyke når jeg var 12 i 1975 for mine foreldre røykte alle mine tanter og onkler røykte, så hver morgen bommet jeg en men jeg fikk ikke lov, til og røyke mer enn 1 og jeg klarte meg fint med det når jeg fylte 16, så kjøpte mine foreldre tobakk da ble det 1 pakke om dagen og jeg sluttet når jeg fylte 40, nå er jeg 61 og har ikke merket noe særlig helseplager, eneste jeg merker er at jeg blir fortere andpusten ved fysisk aktivitet, men ellers ingenting men jeg antar at jeg en dag vil oppleve mer?, med tanke på hva vi i senere tid lærte om tobakk så angrer jeg på at jeg begynte, det samme sa min bestevenninne som begynte når hun var 15, hun røykte 2 pakker ifra 18 og hun sluttet ved 47 og har kraftig kols hun er 63, så jeg vil bare si at til unge her inne som vurderer begynne og røyke aldri gjør det... Anonymkode: 2d546...01f Fortere andpusten enn hva/ hvem? Jeg kjenner haugevis av folk som aldri har røkt, som ikke har sjans til å holde følge med meg kondisjonsmessig, selv om jeg røkte i 30 år. Hva fremtiden bringer vet ingen, og det hjelper lite å være bitter for noe du gjorde for over 20 år siden. Anonymkode: 75a0f...523 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #7 Skrevet 14. mai 2024 For hver dag du velger å ikke ta en ny sigarett, gir du kroppen din en mulighet til å begynne legingen. For hver nye sigarett du tar, gir du kroppen et dårligere og dårligere utgangspunkt. Jo flere sigaretter, jo vanskeligere blir det for kroppen å reparere. Du får ikke gjort noe med sigarettene du har røyket - men du KAN gjøre noe med de sigarettene du velger å ikke røyke. Fra i dag - og for alltid. Les "endelig ikke-røyker!", det var virkelig en øyeåpner. Å si at å slutte å røyke er like vanskelig som å slutte med heroin er ikke bare feil, det er fullstendig riv ruskende galt. Kroppen din er ikke avhengig av røyken, det er det huet ditt som er. Heroin derimot!!!! Det kan kroppen din dø av hvis du slutter å tilføre det brått. Nikotinabstinenser er bare i huet. Anonymkode: ced46...6c9 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #8 Skrevet 14. mai 2024 Du har vært røykfri i 20 år, og det har nok helet lungene og kroppen mye. At du blir mer andpusten enn før kan ha med alder og kondis å gjøre. Du kan ta en puste test hos lege for å skjekke ut Anonymkode: d72e4...8dd 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #9 Skrevet 14. mai 2024 Folk leser tydeligvis ikke hovedinnlegget spesielt godt. TS har sluttet for over 20 år siden.. Røyking er klart ikke noe sunt, men det dør røykere uten både kols og lungekreft. Du har sluttet og det er kjempebra. Nå sier du ingenting om livsstil i dag. Trener du feks? Det kan være vel så viktig fremover Anonymkode: 5d1df...79c 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #10 Skrevet 14. mai 2024 1 år etter røykeslutt er alle flimmerhårene i lungene grodd ut igjen. Etter 5 år er celler som var iferd med å utvikle seg til kreftceller erstattet med friske celler. Etter 15 år er risiko for hjertesykdom den samme som ikke-røykere. Så 20 år etter røykeslutt er kroppen din fin igjen👍 Eneste unntaket er kreft. Om du fikk ferdige utviklede kreftceller når du røyket så er de ikke erstattet med friske celler. Anonymkode: 83770...faf 1 1
Snublefot62 Skrevet 14. mai 2024 #11 Skrevet 14. mai 2024 Skadet er umulig å vite. Men røykinga har åpenbart påvirket kroppen din. Men de 20 siste årene uten røyk har og påvirket kroppen din positivt. Men det kan være mange grunner til at du opplever det du gjør. Livsstil, aktivitet eller eksponering på jobb. Du sier ingenting om dette. Kanskje du skal ta deg en tur til legen og prate litt om det du opplever?
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #12 Skrevet 19. mai 2024 Fy faen hadde man sett en 12 åring røyke idag så hadde vel barnevernet vært der med en gang skremmende hva slags holdning voksne hadde mot unger og røyking ifra 30 til 70 tallet... Anonymkode: 2d546...01f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå