Gå til innhold

Andre hverdagsgrønnsaker enn brokkoli og blomkål?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er "steking"? Surret i olivenolje, eller ovnsbakt til grønnsaken får noe farge og karamelliseres? Du må være mer presis.

Bitterheten i blomkål og brokkoli fremheves ved ovnsbaking, og ødelegger etter mitt syn den fine balansen i disse grønnsakenes egensmak. Er fullt klar over at ovnsbaking av særlig brokkoli og også rosenkål har vært en hype lenge - jeg er helt uenig i at det gjør noe fordelaktig for noen av dem. Jeg ovnsbaker mange andre grønnsaker selvsagt - om de egner seg til det. Pastinakk er et eksempel på en grønnsak som blir helt fantastisk om man ovnssteker den i stekepanne som tåler ovnen, slik at den får sprø, gyllen skorpe og blir lett og fin. Da framheves sødmen og de krydrete tonene i denne rotgrønnsaken, mens de smakker emment dersom man bare damper.

Paprika er et annet eksempel - jeg ovnssteker rød og gul paprika i store biter til de er ganske svarte i kantene, og glaserer dem av og til med ting som honning+ sherryeddik eller honning+granateplesirup for å få dem litt sursøte, alt etter hva de skal serveres til. Grønn paprika derimot, som har mye mer bitterhet, må behandles annerledes og er mindre anvendelig, med mindre man bevisst bruker bitterheten for å balansere andre smaker, som her: https://www.pinterest.es/pin/96968198206985380/

Og igjen: Å dampe er ikke det samme som å koke. Tro meg, jeg legger mye tid i å variere og teste ut hvordan hver enkelt grønnsak kan tilberedes slik at de best kommer til sin rett. Dette fordi jeg har abonnert på grønnsakskasse i snart 20 år nå, og jevnlig får et tilfeldig utvalg av stadig nye grønnsaker jeg ikke har valgt ut selv som jeg må tilberede best mulig. 

Anonymkode: 9a126...797

Selv om du mener at det kommer en bitterhet når man ovnsbaker blomkål og brokkoli så er ikke det ensbetydende at det er fakta. Blomkål som er ovnsbakt på den ene eller den andre måten kan man finne på en god del restaurantmenyer og det er vel anta at kokker vet hva de driver med? Vi er for eksempel veldig glad i å ovnsbake et helt blomkål med forskjellige variasjoner av marinade og tilbehør. Det er også digg å bruke crispy blomkålbuketter til tacoen. Og ja vi spiser også ovnsbakt brokkoli og synes det er digg.

Anonymkode: 72a26...d04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...