Gå til innhold

Andre hverdagsgrønnsaker enn brokkoli og blomkål?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Veldig raskt og enkelt: frosne grønne erter som man tilbereder ved å putte dem i en kjele med litt smelta smør. Rører rundt et par ganger, ferdig.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar!

Fire dager i uken skal barna på trening og slikt, og da har jeg bare noen få minutter på å lage middag, så rekker ikke å bake grønnsaker i ovnen eller skjære opp salat. Ofte må barna spise i bilen fordi det ikke er nok tid. (Ting blir annerledes fra høsten. Det er bare nå for en kort periode at ukedagene blir så stress.)

Jeg gjør det i helgen og så spiser vi det de første dagene i uka, men det holder seg ikke gjennom hele uka. Så da blir det litt enklere noen dager. Trodde det var ganske vanlig? 

Anonymkode: 24f42...e07

Derfor lager man større personer og puster i fryser.

Anonymkode: 72a26...d04

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Takk for svar!

Fire dager i uken skal barna på trening og slikt, og da har jeg bare noen få minutter på å lage middag, så rekker ikke å bake grønnsaker i ovnen eller skjære opp salat. Ofte må barna spise i bilen fordi det ikke er nok tid. (Ting blir annerledes fra høsten. Det er bare nå for en kort periode at ukedagene blir så stress.)

Jeg gjør det i helgen og så spiser vi det de første dagene i uka, men det holder seg ikke gjennom hele uka. Så da blir det litt enklere noen dager. Trodde det var ganske vanlig? 

Kokt blomkål og brokkoli er da ikke  fullverdig kost. Det er ikke vanlig og ikke bra heller. Det er sunt, ja, kalorifattig, ja. Men null protein og null fett. Dette er for dårlig og  du kan ikke servere dette til barna dine og kalle det fullverdig middag. Der tar ikke lenger tid og ikke trenger det å bli så mye dyrere heller å tilsette en protein/fettkilde. Kan være vegansk også, hvis du er veganer. Men bare blomkål og brokkoli er ikke bra. Her må du skjerpe deg, ts! 

Endret av Grüner
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I hverdagen spiser vi mye blomkål og brokkoli. Det er så raskt å skjære opp og raskt å dampe. Men begynner å bli litt lei  

Er det noen andre grønnsaker som ikke må skrelles og som er like enkle og raske? 

Poteter, gulrøtter? Ovsbakte?

Anonymkode: a0e7d...387

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Derfor lager man større personer og puster i fryser.

Dette var bare nifst. :overrasket:

Anonymkode: 9a126...797

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

I hverdagen spiser vi mye blomkål og brokkoli. Det er så raskt å skjære opp og raskt å dampe. Men begynner å bli litt lei  

Er det noen andre grønnsaker som ikke må skrelles og som er like enkle og raske? 

Jeg er veldig glad i squash,paprika og purreløk 

Anonymkode: 74de2...756

Skrevet

Jeg synes spinat er enkelt. Jeg hiver bare fryst spinat oppi stekepannen sammen med maten, så får jeg litt grønt i maten. Funker med stekt mat, gryteretter og nesten alt. Det smaker ikke så mye da, jeg bare føler det gjør maten lit sunnere. 

Ellers liker jeg mais. Da åpner man jo bare boksen og skylder de. Så kan maisen stekes, kokes i gryteretter eller bare serveres rå. Jeg synes mais smaker himmelsk uanset hvordan det forberedes. 

Hermetiske linser er også veldig enkelt, og passer særlig bra i gryteretter og gratenger men kan også brukes i salater osv.. Bare åpne, skylde og bland med maten. De tar til seg krydder og smak fra resten av maten, så de er en bra grønsak å "fylle" med.

Jeg synes også tomater er godt og enkelt. Bare kutt opp og tilset, eller serveres som kal salat til maten. Man kan jo også kjøpe bokser med allerede oppkuttet tomater, det er kjempe enkelt til sauser gryteretter og fremdeles en grønsaker.

Løk, er jo kjempe enkelt.

Kålrabi, søtpotet og gulerøter må jo skrelles, men det kan være veldig godt. Jeg liker å dele de opp i biter og steke dem, eller koke og mose  til stappe. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ovnsbakt eller stekt blomkål og brokkoli er virkelig ikke godt, og blomkålsuppe av ovnsbakt blomkål høres forferdelig ut. Sorry. 

Dampede grønnsaker er ellers helt ypperlig til mange retter etter mitt syn, og jeg lager masse mat fra grunnen med mange ulike grønnsaker. Det er stor forskjell på å koke i vann og dampe på rist (du burde prøve :lur: ). Jeg legger på rist, ringler med kaldpresset olivenolje og drysser over fleur de sel, og damper til grønnsakene er akkurat gjennomdampet, men fremdeles har frisk farge.

En ovnsbakt grønnsak som til alt overmål er oppbevart 5 døgn i kjøleskap høres særdeles uappetittelig ut. Unntaket er semitørkede tomater, det holder en uke minst (og egner seg som smakstilsetning i mange retter).

Til TS: En god grønnsak akkurat nå er sommerkål. Den DAMPER du på rist under lokk slik jeg beskriver over. God til fet fisk!

Kansje du steker ting "feil"? Blomkål og brokkoli kan være kjempe godt synes jeg! Tror nesten ikke jeg har funnet en eneste grønsak som ikke smaker bedre stekt en kokt....

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar!

Beklager om jeg misforstår deg nå, men betyr det at du lager enklere måltider, at du bare serverer dampet brokoli eller blomkål? Kan være jeg misforstår, men om jeg ikke gjør det så høres jo det kjedelig ut ja.

Har du vurdert å fryse ned maten fra helgen? Så kan du ta opp dagens midag til tining på morgenen, og hive den i Micro eller ovnen på ettermiddagen når dere skal spise. Du kan pakke ned middagen i posjons bokser, og så kan barna få en boks hver i bilen. Det finnes mange gode grytereter fylt med grønsaker som er lette å lage mye av, så fryser du de bare i passe porsjoner. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi elsker rosenkål, del den i to og ovnsbak den med litt olje og masse krydder. Ovnsbaker forøvrig alt for å bøte på tidsklemma 😅 Søtpotet, butternut squash (smaker litt likt gresskar), pastinakk, rødløk, rødbeter, polkabeter, gulrøtter, sellerirot og god gammeldags potet er det som ovnen får kjørt seg mest på. Og det kan du fint gjøre flere dager i forveien. De holder seg godt i 3-4 dager er min erfaring. Kjør på med en søndagsbaking av grønnsaker, så har du til onsdag. ❤️

Takk for tråden! Her var det mye gode grønnsaker som jeg ikke har tenkt på. Pak choi blir dagens! 🤩

Endret av KaraThrace
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Squash, aspargesbønner, hodekål, spinat og paprika trenger minimalt med behandling.

Sopp krever litt steking, men går veldig raskt!

Aubergine trenger å stekes/bakes - med det tar ikke mange minuttene å ha den i en wok feks. Den tar til seg smakene til set rundt, så godt krydder, saus, løk og hvitløk vil heve smaken betydelig. Eller bak den i ovnen som en siderett.

Du kan også bare spre diverse grønt utover bakepapir å steke i ovnen - minimalt med innsats som lager seg selv mens du f.eks. steker kjøtt.

Når du første lager grønnsaker: lag ekstra. Så,har du til morgendagens måltid. Kokt brokkoli,og,blomkål kan du lage en mos av dagen derpå. 

Skrevet
Pippi Lotta skrev (16 minutter siden):

Jeg synes spinat er enkelt. Jeg hiver bare fryst spinat oppi stekepannen sammen med maten, så får jeg litt grønt i maten. Funker med stekt mat, gryteretter og nesten alt. Det smaker ikke så mye da, jeg bare føler det gjør maten lit sunnere. 

Ellers liker jeg mais. Da åpner man jo bare boksen og skylder de. Så kan maisen stekes, kokes i gryteretter eller bare serveres rå. Jeg synes mais smaker himmelsk uanset hvordan det forberedes. 

Hermetiske linser er også veldig enkelt, og passer særlig bra i gryteretter og gratenger men kan også brukes i salater osv.. Bare åpne, skylde og bland med maten. De tar til seg krydder og smak fra resten av maten, så de er en bra grønsak å "fylle" med.

Jeg synes også tomater er godt og enkelt. Bare kutt opp og tilset, eller serveres som kal salat til maten. Man kan jo også kjøpe bokser med allerede oppkuttet tomater, det er kjempe enkelt til sauser gryteretter og fremdeles en grønsaker.

Løk, er jo kjempe enkelt.

Kålrabi, søtpotet og gulerøter må jo skrelles, men det kan være veldig godt. Jeg liker å dele de opp i biter og steke dem, eller koke og mose  til stappe. 

Enig i alt dette, men må bare si at gulrot slettes ikke må skrelles, det er kun noe en har vendt seg til. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

persillerot og pastinakk, som er nevnt her. Disse er litt kostbare da, spesielt i perioder. Gulrot. Rødløk bruker vi i svært mange middager, men egner seg best for steking og ikke damp. Paprika er fint. Hva med beter? Bruker ikke mye selv men vet mange gjør det og de selges periodevis i store pakker i butikken. Mais kanskje?

Endret av Saltwatertaffy
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (21 minutter siden):

Kansje du steker ting "feil"? Blomkål og brokkoli kan være kjempe godt synes jeg! Tror nesten ikke jeg har funnet en eneste grønsak som ikke smaker bedre stekt en kokt....

Hva er "steking"? Surret i olivenolje, eller ovnsbakt til grønnsaken får noe farge og karamelliseres? Du må være mer presis.

Bitterheten i blomkål og brokkoli fremheves ved ovnsbaking, og ødelegger etter mitt syn den fine balansen i disse grønnsakenes egensmak. Er fullt klar over at ovnsbaking av særlig brokkoli og også rosenkål har vært en hype lenge - jeg er helt uenig i at det gjør noe fordelaktig for noen av dem. Jeg ovnsbaker mange andre grønnsaker selvsagt - om de egner seg til det. Pastinakk er et eksempel på en grønnsak som blir helt fantastisk om man ovnssteker den i stekepanne som tåler ovnen, slik at den får sprø, gyllen skorpe og blir lett og fin. Da framheves sødmen og de krydrete tonene i denne rotgrønnsaken, mens de smakker emment dersom man bare damper.

Paprika er et annet eksempel - jeg ovnssteker rød og gul paprika i store biter til de er ganske svarte i kantene, og glaserer dem av og til med ting som honning+ sherryeddik eller honning+granateplesirup for å få dem litt sursøte, alt etter hva de skal serveres til. Grønn paprika derimot, som har mye mer bitterhet, må behandles annerledes og er mindre anvendelig, med mindre man bevisst bruker bitterheten for å balansere andre smaker, som her: https://www.pinterest.es/pin/96968198206985380/

Og igjen: Å dampe er ikke det samme som å koke. Tro meg, jeg legger mye tid i å variere og teste ut hvordan hver enkelt grønnsak kan tilberedes slik at de best kommer til sin rett. Dette fordi jeg har abonnert på grønnsakskasse i snart 20 år nå, og jevnlig får et tilfeldig utvalg av stadig nye grønnsaker jeg ikke har valgt ut selv som jeg må tilberede best mulig. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag ferdig supper og gryter der du har mye grønsaker i, lasagne kan du og putte f.eks raspa gulrot i. Grønnkål og spinat er supergrønnsaker og blir fort ferdig. Gulrot må skrelles men om du skrelle og kutter opp og legger i vann i kjøleskapet dagen før så koker det raskt. 

Anonymkode: 231c8...17a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er "steking"? Surret i olivenolje, eller ovnsbakt til grønnsaken får noe farge og karamelliseres? Du må være mer presis.

Bitterheten i blomkål og brokkoli fremheves ved ovnsbaking, og ødelegger etter mitt syn den fine balansen i disse grønnsakenes egensmak. Er fullt klar over at ovnsbaking av særlig brokkoli og også rosenkål har vært en hype lenge - jeg er helt uenig i at det gjør noe fordelaktig for noen av dem. Jeg ovnsbaker mange andre grønnsaker selvsagt - om de egner seg til det. Pastinakk er et eksempel på en grønnsak som blir helt fantastisk om man ovnssteker den i stekepanne som tåler ovnen, slik at den får sprø, gyllen skorpe og blir lett og fin. Da framheves sødmen og de krydrete tonene i denne rotgrønnsaken, mens de smakker emment dersom man bare damper.

Paprika er et annet eksempel - jeg ovnssteker rød og gul paprika i store biter til de er ganske svarte i kantene, og glaserer dem av og til med ting som honning+ sherryeddik eller honning+granateplesirup for å få dem litt sursøte, alt etter hva de skal serveres til. Grønn paprika derimot, som har mye mer bitterhet, må behandles annerledes og er mindre anvendelig, med mindre man bevisst bruker bitterheten for å balansere andre smaker, som her: https://www.pinterest.es/pin/96968198206985380/

Og igjen: Å dampe er ikke det samme som å koke. Tro meg, jeg legger mye tid i å variere og teste ut hvordan hver enkelt grønnsak kan tilberedes slik at de best kommer til sin rett. Dette fordi jeg har abonnert på grønnsakskasse i snart 20 år nå, og jevnlig får et tilfeldig utvalg av stadig nye grønnsaker jeg ikke har valgt ut selv som jeg må tilberede best mulig. 

Jeg liker å steke brokkoli og rosenkål i stekepanen, men det funker ovnsbakt også . Blomkål marinærer eller krydrer jeg for så å ovnsbakte som regel.

Vi har nok bare veldig fofsljelige smaksløker da. For selv om jeg skrev at jeg mener alle grønsaker er bedre stekt, kom jeg på at jeg ikke liker paprika verken stekt eller kokt når du nevnte det. Selv om jeg elsker rå paprika. Blomkål og brokkoli er ikke yndlings grønnsakene mine heller, men jeg likker de helt klart best stekt! Egentlig fascinerende hvor individuelt smak kan være 😀

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (11 timer siden):

Kokt blomkål og brokkoli er da ikke  fullverdig kost. Det er ikke vanlig og ikke bra heller. Det er sunt, ja, kalorifattig, ja. Men null protein og null fett. Dette er for dårlig og  du kan ikke servere dette til barna dine og kalle det fullverdig middag. Der tar ikke lenger tid og ikke trenger det å bli så mye dyrere heller å tilsette en protein/fettkilde. Kan være vegansk også, hvis du er veganer. Men bare blomkål og brokkoli er ikke bra. Her må du skjerpe deg, ts! 

Jeg leser ikke TS som at hun kun serverer disse grønnsakene, men har dem som enkelt tilbehør til hverdagsmiddager? :klo: 

Anonymkode: 6915f...6d0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er vokst opp med beskjed, du må spise det du får servert. Det var stort sett grønnsaker som var kokt ihjel. I dag spiser jeg bare det jeg liker. Blomkål og brokkoli. Gulrot innimellom. Grønne bønner elsker jeg. Når dette er sagt, ingenting blir kokt. Jeg steker alt av grønnsaker i pannen. Med krydder. Har grønnsaker til alle middager, bare ikke kokt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leser ikke TS som at hun kun serverer disse grønnsakene, men har dem som enkelt tilbehør til hverdagsmiddager? :klo: 

Anonymkode: 6915f...6d0

Jeg trodde også det, da jeg leste innlegget, men etter svaret til ts på denne kommentaren virker det jo ikke sånn: 

IMG_6263.jpeg.5a01c3833c1d755e679239052efb17f5.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette var bare nifst. :overrasket:

Grunnet sykdom må jeg bruke diktafon når jeg skriver og innimellom kommer det noen skrivefeil, men du er vel såpass oppegående at du klarer å forstå hva jeg mener…

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...