Gå til innhold

Ett måltid til jeg blir mett


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, AnonymBruker said:

I dag har jeg spist tre knekkebrød. Ett med kaviar og to med gulost. Sikkert 1000 kalorier tilsammen. Også spiste jeg en stor softis med strø og kjeks til sikkert 700 kalorier. Sikkert dumt med softis men var istedenfor middag. Men 1700 kalorier er vell greit. Eller er det ikke?

Anonymkode: f4376...794

Tydeligvis er det for mye kalorier, eller så er det næringsstoffer du ikke tåler.

Drikker du noe annet enn vann???

Dette må du selv finne ut av.

Hold deg unna karbohydrater i en periode for eks. Det betyr å kutte ut alt sukker og alkohol.

Anonymkode: 66eb9...7cc

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tydeligvis er det for mye kalorier, eller så er det næringsstoffer du ikke tåler.

Drikker du noe annet enn vann???

Dette må du selv finne ut av.

Hold deg unna karbohydrater i en periode for eks. Det betyr å kutte ut alt sukker og alkohol.

Anonymkode: 66eb9...7cc

Jeg drikker noen ganger te.

Anonymkode: f4376...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I dag har jeg spist tre knekkebrød. Ett med kaviar og to med gulost. Sikkert 1000 kalorier tilsammen. Også spiste jeg en stor softis med strø og kjeks til sikkert 700 kalorier. Sikkert dumt med softis men var istedenfor middag. Men 1700 kalorier er vell greit. Eller er det ikke?

Anonymkode: f4376...794

Imponerende at du klarer å få tre knekkebrød med ost til å bli 1000 kalorier. Hvor store var de knekkebrødene? og hvor mye ost hadde du på?😂

Anonymkode: f65c0...54e

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre ikke det er en løsning som passer for alle.

For meg har hva jeg spiser mer å si enn hvor mange kalorier jeg spiser. Kroppen trives tydeligvis bedre på animalsk føde nå (og har gjort det noen år). Spiser jeg litt for mye karbohydrater - så blir jeg slappere og mer utilpass + jeg går opp i vekt. Vekta er sannsynlivis vannvekt, men hele kroppen fungerer dårligere. 

Spiser jeg i hovedsak egg og kjøtt, så ligger jeg på en BMI rundt 20. Da kan jeg spise veldig mye eller ganske lite i perioder (spiser stort sett 1 gang om dagen jeg også og spiser til jeg er mett), uten at vekt endrer seg spesielt mye. Da jeg la om kostholdet - først til lavkarbo, så ble helsa først bedre og så begynte jeg å gå ned i vekt. Utenom det animalske, så spiser jeg også gjerne et par ss kokosfett daglig. Føler det gjør meg godt.

Anonymkode: c2063...32c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette deg inn i kalorier hvis du tenker at det er veien å gå. Når du tror at 3 knekkebrød med ost og kaviar er 1000 kcal da har du null peiling på hva du har i deg av kalorier.

Anonymkode: 10b16...f06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.5.2024 den 19.00):

Imponerende at du klarer å få tre knekkebrød med ost til å bli 1000 kalorier. Hvor store var de knekkebrødene? og hvor mye ost hadde du på?😂

Anonymkode: f65c0...54e

Men hvorfor går jeg ikke ned da? Trodde det var 1000 kalorier siden jeg ikke gikk ned.

Anonymkode: f4376...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men hvorfor går jeg ikke ned da? Trodde det var 1000 kalorier siden jeg ikke gikk ned.

Anonymkode: f4376...794

Går du ikke ned så spiser for mye. Men hva nøyaktig spiser du hver dag da? ikke bare hva men hvor mye av tingene spiser du? Og hvor lenge har du spist slik?

Anonymkode: f65c0...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.5.2024 den 17.56):

I dag har jeg spist tre knekkebrød. Ett med kaviar og to med gulost. Sikkert 1000 kalorier tilsammen. Også spiste jeg en stor softis med strø og kjeks til sikkert 700 kalorier. Sikkert dumt med softis men var istedenfor middag. Men 1700 kalorier er vell greit. Eller er det ikke?

Anonymkode: f4376...794

To wasa sport knekkebrød med tre skiver norvegia på hver, og ett knekkebrød med tre spiseskjeer kaviar er knapt 700kcal...
En softis ligger på rundt 400kcal.

Du spiser rett å slett alt alt alt for lite. Og du spiser alt for næringsfattig.

Du må begynne telle kalorier, spise variert og næringsrikt, og bevege deg. Og spis noe som kroppen jobber med å fordøye og forbrenne, ikke bare ren fløte...

At du er slapp og har lite energi er ett tydelig tegn på at du spiser alt for lite.

Kroppen trenger balanse.

Anonymkode: 7c8a9...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kcal spiser du om dagen? Har du sjekket på kalkulator hvor mange kcal du trenger per dag for å opprettholde din vekt? Så trekker du 500 kcal fra det som underskudd per dag.

Anonymkode: b40d9...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke beveger deg særlig mye, er 1600 kcal alt for mye.

Er du i underskudd, ville du ha gått ned. Vet at folk sier at spiser man for lite, så stopper vekten opp. Det stemmer ikke. Hadde det stemt, hadde ikke folk blitt underernært/undervektige

Anonymkode: 7bb77...359

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du til den middagen da?

Bare for å ta et helt tilfeldig eksempel vil en "Peppes Triple Meat" ferdigpizza fra frysedisken, med 100g (to porsjoner) rømmedressing til, gi deg 1645 kcal, altså MER enn dagsbehovet ditt. 

Du kan garantert finne enda mer kaloririke middager også, det var bare et tilfeldig eksempel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men hvorfor går jeg ikke ned da? Trodde det var 1000 kalorier siden jeg ikke gikk ned.

Anonymkode: f4376...794

Prøv appen Lifesum, da kan du få litt hjelp til å se hvor du ligger i sammensetning og rett kaloriinnhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.5.2024 den 17.56):

I dag har jeg spist tre knekkebrød. Ett med kaviar og to med gulost. Sikkert 1000 kalorier tilsammen. Også spiste jeg en stor softis med strø og kjeks til sikkert 700 kalorier. Sikkert dumt med softis men var istedenfor middag. Men 1700 kalorier er vell greit. Eller er det ikke?

Anonymkode: f4376...794

En stor softis i kjeks med strø gir ca 500 kcal.

Tre knekkebrød gir ca 150 kcal, kaviar ca 260 kcal/100 gr og ost ca 344 kcal/100 gr.

Du har med andre ord et helt urealistisk syn på mat og kalorier og det er sannsynligvis årsaken til at du ikke går ned i vekt.

Jeg tviler på at du spiste 100 gram kaviar på et knekkebrød, men si at du gjorde det, så vil det totale kaloriinntaket være ca 1260. Det forutsetter at du ikke hadde smør på knekkebrødene i tillegg til pålegg.

Periodisk faste kan være et hjelpemiddel til vektnedgang, men ikke hvis du overspiser når du spiser det ene måltidet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...