Gå til innhold

Har folk som jobber på apotek lov til å spørre om dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan ikke huske å ha hørt noen gang hvilken medisin andre får, og jeg har vært mye på apoteket og i nærheten av skranken der de får medisiner... Husker absolutt ingenting, og jeg har nok hørt det mange ganger, men bare ikke brydd meg eller glemt det. 

Anonymkode: a8f98...c67

Men dessverre så fins det mange folk der ute som er ekstremt nysgjerrige og elsker å sladre om hva de har sett eller hørt. Tror dessverre de fins flere av de enn de som ikke bryr seg.

Anonymkode: 8e508...27e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Aaaah prinsipper ja! Mange av oss har ikke luksusen med å stå på prinsippene.

Anonymkode: 96a62...b37

Hvordan ikke det? 

Er enkelte medisiner jeg ikke henter ut på mine lokale apoteker pga jeg ikke ønsker at hvermansen skal vite hva jeg tar ut. Da bruker jeg Farmasiet tar 2-3dg så har jeg tingene på døren, uten ekstra kost

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du synes de opptrer lite diskre ville jeg skrevet en Mail til ledelsen. Man bør være svært ydmyk og diskre, men samtidig gi informasjon til den som vil ha på. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Den eneste aktive resepten jeg har er selvsagt den jeg skal ha. Det er ikke noe å spørre om. 

ts

Anonymkode: 328a2...5ec

Jeg er helt enig .. de bør ikke trenge å spørre deg. Dette er kun å gi gyldig legitimasjon fra din side med kun en resept. Det skal holde du sier: «jeg skal hente den medisinen som står på meg»

Mennesker skal behandles så taushetsbelagt man kan i slike sammenhenger. 
Har du evt noen andre som kan hente for deg? Da skriver du en fullmakt bare og legitimasjon. Jeg har gjort det mye på jobb, men også for venner og familie. 

Du kunne tatt det opp med legen din også. Det er ikke ukjent at noen synes det er ille å hente for det de synes er pinlig eller skamfult. Kanskje de kan finne en annen løsning? 

Anonymkode: 545f6...78e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker noen medisiner fast og henter ut med jevne mellomrom. Nå er ikke dette medisiner noen er flau over å bruke, men allikevel vil jeg ikke kringkaste det for alle og enhver.

Jeg byttet apotek til slutt fordi 2 av de ansatte på apoteket snakket i det vide og brede om disse medisinene. De spurte om jeg var kjent med medisinen og jeg sa ja siden jeg har brukt de i flere år. Allikevel presterer de å gi meg og alle andre som er på apoteket tips og råd om bruken av de. Jeg gjentar at jeg vet dette da de er brukt, men like forsømt måtte de snakke høyt om preparatet ved navn.

Apoteket jeg bruker fast nå er de veldig lavmælte og effektive. De spurte de første gangene om jeg var kjent med preparatet og da jeg sa ja ble det ikke mer snakk om det.

Bytt apotek.

Anonymkode: d03da...0ce

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke sier hvilken resept du skal ha så må de selfølgelig spørre sånn du ikke ender opp med feil medisin

Anonymkode: f74de...40a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Om du ikke sier hvilken resept du skal ha så må de selfølgelig spørre sånn du ikke ender opp med feil medisin

Anonymkode: f74de...40a

Nei det må de ikke, de vet jo hvilken medisin jeg skal ha, det ser de når de skår opp personnummeret mitt.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei det må de ikke, de vet jo hvilken medisin jeg skal ha, det ser de når de skår opp personnummeret mitt.

ts

Nei det vet de ikke. De er ikke synsk eller tankelesere... De skal og må spørre. 

Anonymkode: f9d13...c59

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ring til apotek da eller bestill medisinen hjem. Hjelpes, hvor vanskelig kan det være mon tro? 

Hvorfor går du egentlig fysisk innom apoteket flere ganger i uka når du er redd for ubehagelige spørsmål?

Anonymkode: 0c66a...225

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Nei, de vet ikke om du har utgåtte resepter, eller om det er en resept som ikke har blitt lagt inn. 

Anonymkode: 5b0ec...d3c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, de vet ikke om du har utgåtte resepter, eller om det er en resept som ikke har blitt lagt inn. 

Da kan de spørre om tidspunkt. De MÅ ikke si medisinen høyt! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da kan de spørre om tidspunkt. De MÅ ikke si medisinen høyt! 

De vet fortsatt ikke om det er en resept som mangler... 

Men siden du er så sterkt i mot kontrollspørsmål, synes du det er helt greit om du får utlevert feil medisin? 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei det vet de ikke. De er ikke synsk eller tankelesere... De skal og må spørre. 

Anonymkode: f9d13...c59

Feil. Det taster inn fødsels og personnummer. Ts har kun denne resepten. Det trenger ikke spørre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Feil. Det taster inn fødsels og personnummer. Ts har kun denne resepten. Det trenger ikke spørre.

Nå har folk repetert dette til det kjedsommelige her, så jeg skjønner ikke at det er nødvendig å gjenta det IGjEN. Men jo, apoteket MÅ SPØRRE, fordi

- det kan være resepter som er oppbrukte som ikke kunden vet

- det kan være resepter som ikke er kommet inn enda kunden vil ha, men legen er sen med å skrive ut

- det kan være resepter som er utgått på dato

ALT dette er ting kunder ofte ikke vet eller bommer på, så derfor må apoteket spørre, selv om det kun er EN aktiv resept som står der akkurat da.

Anonymkode: fd013...56b

• Liker 3
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De vet fortsatt ikke om det er en resept som mangler... 

Men siden du er så sterkt i mot kontrollspørsmål, synes du det er helt greit om du får utlevert feil medisin? 

Hvis de spør om dato sp finner man fort ut om det er en resept som mangler. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå har folk repetert dette til det kjedsommelige her, så jeg skjønner ikke at det er nødvendig å gjenta det IGjEN. Men jo, apoteket MÅ SPØRRE, fordi

- det kan være resepter som er oppbrukte som ikke kunden vet

- det kan være resepter som ikke er kommet inn enda kunden vil ha, men legen er sen med å skrive ut

- det kan være resepter som er utgått på dato

ALT dette er ting kunder ofte ikke vet eller bommer på, så derfor må apoteket spørre, selv om det kun er EN aktiv resept som står der akkurat da.

Anonymkode: fd013...56b

Nei dette MÅ de ikke i det hele tatt. Det absolutt verste cenarioet her er at kunden får presentert feil pakke, og så sier man, «nei det er ikke den.»

ts

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis de spør om dato sp finner man fort ut om det er en resept som mangler. 

ts

Du tror virkelig aldri det skrives ut flere resepter på samme dag? Og hvor langt tilbake i tid mener du kunden skal huske reseptdag?

Jeg hentet ut en resept her om dagen, den ble skrevet ut en eller annen gang i høst... Burde jeg huske det? Eller skal de hente en pakke av alle medisinene mine å spørre hvilken? Siden du mener de ikke kan spørre hvilken medisin jeg skal ha?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei dette MÅ de ikke i det hele tatt. Det absolutt verste cenarioet her er at kunden får presentert feil pakke, og så sier man, «nei det er ikke den.»

ts

Så istedet for at du sier riktig medisin eller gir de en lapp, så skal de bruke tid på å gå frem og tilbake å ha en gjettelek? Vil det si at du liker stå i kø, og helst ser de bruker enda mer tid på kundene?

Jeg kjenner ikke igjen pakkene på ulike synonympreparater... Jeg kan ikke navnet på synonympreparatene heller...

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

DETTE? Kan du ikke lage ordentlig overskrift??

Anonymkode: a15ff...11f

AnonymBruker
Skrevet

Du tror virkelig aldri det skrives ut flere resepter på samme dag? Og hvor langt tilbake i tid mener du kunden skal huske reseptdag?

Jeg hentet ut en resept her om dagen, den ble skrevet ut en eller annen gang i høst... Burde jeg huske det? Eller skal de hente en pakke av alle medisinene mine å spørre hvilken? Siden du mener de ikke kan spørre hvilken medisin jeg skal ha?

Så istedet for at du sier riktig medisin eller gir de en lapp, så skal de bruke tid på å gå frem og tilbake å ha en gjettelek? Vil det si at du liker stå i kø, og helst ser de bruker enda mer tid på kundene?

Jeg kjenner ikke igjen pakkene på ulike synonympreparater... Jeg kan ikke navnet på synonympreparatene heller...

I mitt tilfelle er det kun en eneste aktiv resept på meg, så det blir litt søkt. 

Det er ingen gjettelek, de sitter selv på fasiten.

Det er en forsvinnende liten pris å betale for at mine og andres helseopplysninger holdes privat. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Kan du skrive navnet på medisinen på en lapp? Så kan du be de om å ikke si navnet høyt. På en eller annen måte må de få bekreftet hvilken medisin du ønsker. 

Anonymkode: 066ff...23b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kan du skrive navnet på medisinen på en lapp? Så kan du be de om å ikke si navnet høyt. På en eller annen måte må de få bekreftet hvilken medisin du ønsker. 

Anonymkode: 066ff...23b

Ts ønsker ikke løsninger, men at folk skal bekrefte at dette er et ENORMT problem! 

Anonymkode: 96a62...b37

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...