Gå til innhold

Syk av å løpe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har tatt opp løpehobbyen igjen (for noen år siden løp jeg flere ganger i uken og har deltatt på et par halvmaraton).

Et stort problem er at jeg blir så ekstremt dårlig i etterkant. Vanligvis «kun» ekstrem hodepine (dog ikke hver gang). I går var det grusomt:

løp 10 kilometer med lav fart og lav puls (mellom 140-155 ca) men tok meg ganske ut på den siste kilometeren i oppoverbakkene hjem, puls på rundt 165. Når jeg kom hjem kjente jeg meg skikkelig kvalm og jævlig. Etter en stund fikk jeg _dundrende_ hodepine og kastet opp om kvelden. Etter en natt søvn er hodepinen og kvalmen borte, men var direkte syk fra jeg kom hjem rundt kl 16 og til jeg sovnet i 23-tiden.

Før jeg løp spiste jeg omelett med 3 egg samt en banan og tok en tablett med elektrolytter (ekstra elektrolytter i håp om å slippe hodepine i etterkant). Drakk en halv liter vann underveis og spiste middag med kjøtt og ris typ 45 min etter at jeg kom hjem. En elektrolytt-tablett rett etter løpeturen samt påfyll av vann.

Er det noe spesielt jeg gjør feil? 

Anonymkode: dac2b...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har migrene, og kan få migreneanfall etter/utløst av løpetur. Det høres nokså likt ut som det du beskriver, kraftig hodepine og kvalme på kvelden, bra igjen neste morgen. Men jeg får det ikke hver gang jeg løper, og jeg får også migreneanfall uten å løpe først.

Anonymkode: 545ff...86f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Varbdet varmt/ sol ute? Da kan det være en årsak.

Ellers kan det være at kroppen enda ikke er vant til løpingen hvis du nettopp har startet med dette igjen

Anonymkode: a4dd3...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres ut som migrene utløst av løping.

Anonymkode: c0f80...e83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du går fra ingen løping og rett på 10 km økter? Det er ikke rart kroppen reagerer med sjokk. vil anbefale deg å ta det roligere i starten. Jeg ble også fort dårlig da jeg startet å løpe. Kunne få influensalignende symptomer etter en økt, og ofte hodepine. Det var fordi kroppen ikke var vant til det. 

Nå, 3 år inn i løpe"karrieren" (jeg løper 2-4 ganger i uken, hver eneste uke året rundt) så føler jeg meg energisk og bra etter løpingen. 

Anonymkode: 37208...47a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor ofte og mye løp du i ukene i forkant at 10km? Har du trent mye styrke og cardio i årene du ikke har løpt?

Anonymkode: 810b3...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ZarahSweet

Når løp du sist? Å starte med så lange økter er ikke bra etter lang pause. Kroppen og musklene husker godt og dermed klarer du å løpe lenge, men fysikken tillater det ikke enda.

Jeg løp flere mil i uka. Så stoppet jeg en lang periode. Da jeg begynte å løpe igjen ble jeg overrasket over at jeg lett løp 8 km. Kroppen husket. Men dagen etter var jeg jo ødelagt. For jeg trengte jo tid på å bygge opp igjen løpekroppen.

Så du må gå tilbake til basic. Annenhver dag. 3 km. Øk gradvis til 3-5-6-7-8-9-10 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...