AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #1 Skrevet 12. mai 2024 Jeg er ei jente på 16 år som ikke greier å ta valg. Vurderer sterkt å ta utveksling til USA nå til høsten men har ikke bestemt meg og fristen går ut snarest. Foreldrene mine syns ikke jeg bør dra fordi jeg er «så ung» og «jeg får mer ut av det senere i livet». Livet her i Norge er veldig kjedelig. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 66e63...bee
tebrok Skrevet 12. mai 2024 #2 Skrevet 12. mai 2024 Jeg var på utveksling på 2. året på VGS da jeg var 17. En stor fordel med å dra tidlig for meg var at engelsken min ble mye bedre (den var allerede god til å begynne med), noe som var en stor fordel resten av studietiden og egentlig også i arbeidslivet. Spesielt med tanke på hvordan man "small talk" på engelsk, dette er nordmenn ikke spesielt flinke til! Dette var leenge siden da (30 år) så det kan godt hende at nivået på folk sin engelsk er så pass høyt at det ikke gir så stor fordel lenger. Ellers er jo en fordel med å dra når du er såpass ung at du vil bli plassert hos en familie og bli ganske integrert sånn sett, mens om du reiser når du har blitt student så er du mye mer "on your own". Jeg gjorde begge og det er ganske vidt forskjellige opplevelser. På den andre siden så er det ikke sikkert det blir så mye mindre kjedelig i USA, er jo god mulighet for at du havner i en liten by og kanskje ikke trives så godt med familien? Du vil kanskje også miste litt plassen din sosialt på skolen du går på nå, sånn at 3. klasse blir annerledes enn om du hadde blitt værende. Jeg følte meg i alle fall litt mer som en outsider da jeg kom tilbake, selv om det ikke var noe stort problem. Siden du sliter med å velge tyder det kanskje på at du kunne ha godt av å vente til du er motivert nok til å hoppe ut i det?!
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #3 Skrevet 12. mai 2024 Jeg hadde ikke vært særlig lysten på å sende mitt barn på utveksling til USA. Andre land hadde jeg akseptert, men USA er ikke så glamorøst og fantastisk som det ser ut til. Men utvekslingsår vil jeg absolutt anbefale. Jeg gjorde det aldri selv, men hadde veldig lyst. Har til gjengjeld bodd 15 år i utlandet etter jeg ble voksen, og har lært vanvittig mye på det, både om verden og meg selv. Anonymkode: 878e6...c41
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå