Thyra Skrevet 23. november 2025 #81 Skrevet 23. november 2025 Gjest Bromance skrev (På 13.5.2024 den 22.47): I 1750 så var forventet levealder 35 år, så den må du nok lenger ut på landet med 🥴 Gjennomsnittlig levealder, siden det var såpass mange som døde veldig tidlig. Fantes fortsatt 90-åringer den gangen også.
Natttåke Skrevet 23. november 2025 #82 Skrevet 23. november 2025 God oppølging så kan det gå fint. Min bestemor fikk mamma da hun var 41 og det gikk fint.
Natttåke Skrevet 23. november 2025 #83 Skrevet 23. november 2025 AnonymBruker skrev (På 14.5.2024 den 23.15): Jo. Anonymkode: 7f3c5...516 Nei!
Natttåke Skrevet 23. november 2025 #84 Skrevet 23. november 2025 Og varmt gratulerer. Et barn er en gave 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2025 #85 Skrevet 23. november 2025 AnnBanan skrev (På 16.3.2025 den 1.21): Faren er nesten 20 år yngre enn meg. Ja, nemlig. Jeg ble uplanlagt gravid som 49-åring med en 22 år yngre elsker. Regnet med at det skulle gå bra, da jeg har hatt ubeskyttet sex før. Forklaringen var at man blir lettere gravid med "yngre og sterkere sæd" Jeg tok abort da. Tungt valg, men alternativet var verre. Uaktuelt å bli småbarnsmor som 50, med voksne barn. Anonymkode: 5316d...7ac 1 2 1
Hello katt Skrevet 24. november 2025 #86 Skrevet 24. november 2025 (endret) Håper det går bra med alle dere! Og gratulerer så mye! ❤️ Det er opp til dere selv om dere skal beholde barnet. Ikke la andre si til deg hva du skal gjøre bare fordi du er eldre! En eldre mor er en mer ansvarlig mor spør du meg. Dette er kvinnen sitt eget valg uansett. Ta godt vare på hverandre! Endret 24. november 2025 av Helene Louise 1 1
AnnBanan Skrevet 25. november 2025 #87 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (På 23.11.2025 den 17.54): Ja, nemlig. Jeg ble uplanlagt gravid som 49-åring med en 22 år yngre elsker. Regnet med at det skulle gå bra, da jeg har hatt ubeskyttet sex før. Forklaringen var at man blir lettere gravid med "yngre og sterkere sæd" Jeg tok abort da. Tungt valg, men alternativet var verre. Uaktuelt å bli småbarnsmor som 50, med voksne barn. Anonymkode: 5316d...7ac Hvis det var meg, ville jeg beholdt den. Da jeg var i 20-årene, spør du meg det samme – jeg ville sagt at du er gal. Men ikke lenger. Jeg er for glad i barn og ville tatt imot nye hvis jeg kunne, selv nå ☺️
mamanodrama Skrevet 25. november 2025 #88 Skrevet 25. november 2025 (endret) Så etter at jeg hadde svart at dette er en gammel tråd. 😅 Jeg er på alder med deg og har også voksne/store barn. Vi står i attpåklatt-debatt. Han vil veldig, jeg er litt ambivalent, men mest negativ. Vil ha kropp og tid for meg selv nå. Når vi endelig er ovenpå og ikke lenger trenger barnevakt så skal vi liksom gå tilbake til 0 og ha brukt alle våre beste år på barn? Samtidig så går det jo helst bra og jeg vet jo at vi har en helt annen trygghet og ro nå for å nyte det maks. Baby er så kos! Meeen.. Om få år får vi kanskje barnebarn og da er det sikkert ikke så stas å være småbarnsforeldre selv i tillegg. Når dette barnet er 20 er du 65. Nesten pensjonist. Kommer helsa til å holde? Dette er ditt valg, men siden du skriver på forum og spør om andres meninger, så sier jeg nei. Spesielt siden du er så usikker. Endret 25. november 2025 av mamanodrama Gammel tråd 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #89 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (På 23.11.2025 den 0.50): Hei, som deg søkte jeg opp og fant denne tråden, jeg er 45 år og gravid med mitt første, en stor overraskelse som egentlig var umulig. Men nå er jeg det og for meg har det ikke vært tvil om at jeg skal beholde, selv om jeg nå blir alene ❤️ hvordan går det med deg? Anonymkode: 7571b...527 Så koselig for barnet at mor er 50+ når det begynner på skolen. Anonymkode: 81a8b...e20
AnonymBruker Skrevet 25. november 2025 #90 Skrevet 25. november 2025 AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 20.01): Er det mulig. Ja, det er visst det. Til tross for bruk av kondom har jeg greid å bli gravid i en alder av 45 år. Har to fra før som begynner å bli store og er overhodet ikke klar for en til. Men jeg har heller lite trolig samvittighet til å ta det bort.... Er så fortvilt. Hva er sjansene for at dette går bra? Eller ikke bra? Hadde siste mens i påska og aner ikke hvor langt jeg kan være på vei heller. Noen som har bært fram barn i en så høy alder? Anonymkode: f25ff...ea2 Jeg fødte mitt andre barn da jeg var 43. Det gikk helt fint. Tok NIPT-test . Normalt svangerskap uten noe annet enn kvalme. Som min gynekolog sa: " Det er litt høyere risiko for ting når man er 40+, men de fleste får friske barn". For 100 år siden var det ikke uvanlig å få barn i den alderen. Gratulerer og masse lykke til ❤️ Anonymkode: 3532f...d8c 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2025 #91 Skrevet 27. november 2025 AnonymBruker skrev (På 25.11.2025 den 14.24): Så koselig for barnet at mor er 50+ når det begynner på skolen. Anonymkode: 81a8b...e20 Når jeg var seks år var moren min 29 år, husker henne som en galmmel dame......minst like gammel som "alle andre" voksne. Hvorfor er du så bitter i dag da? Vil du prate litt? Anonymkode: 1128a...f7e 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2025 #92 Skrevet 27. november 2025 Min veninne fikk nettopp nr 2. Hun er 49. Eldste barnet er fem. Det gikk fint. Dette bestemmer du selv- tenk deg godt om. Husk av kapasiteten øker med oppgavene. Anonymkode: f4f8c...11d 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2025 #93 Skrevet 27. november 2025 AnonymBruker skrev (På 25.11.2025 den 14.24): Så koselig for barnet at mor er 50+ når det begynner på skolen. Anonymkode: 81a8b...e20 Du sier det som om det liksom er helt hårreisende og et slags «oi, det har jeg ikke tenkt på!»-gotcha, men jeg skjønner oppriktig ikke hva som er så galt med det? Min mor var 51 da jeg begynte på skolen, og hverken jeg eller noen andre rundt meg så ut til å synes det var noe galt eller engang rart i det. Jeg skulle selvfølgelig ønske jeg hadde foreldrene mine til jeg selv var eldgammel, noe jeg neppe kommer til å ha (selv om de begge er uforskammet friske i 80-årene nå). Men de har vært stabile, flotte foreldre hele veien. Aldri opplevd at aldersdommen satte noen begrensninger for hva jeg som barn kunne få oppleve sammen med mamma og pappa. I det hele tatt veldig mange i denne tråden som bare legger til grunn, uten noe annet grunnlag enn at de selv synes det høres rart ut, at det er en skikkelig uting at kvinner på 40+ får barn. For all del, risikoen for komplikasjoner er høyere og det er på samfunnsnivå ikke helt optimalt at alderen på førstegangsfødende øker og øker. Men det er klart de aller, aller fleste som blir mødre i 40-årene klarer det helt supert og gir barna like gode oppvekster som andre barn. Anonymkode: 77253...c77 5 2
anonymLala Skrevet 28. november 2025 #94 Skrevet 28. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du sier det som om det liksom er helt hårreisende og et slags «oi, det har jeg ikke tenkt på!»-gotcha, men jeg skjønner oppriktig ikke hva som er så galt med det? Min mor var 51 da jeg begynte på skolen, og hverken jeg eller noen andre rundt meg så ut til å synes det var noe galt eller engang rart i det. Jeg skulle selvfølgelig ønske jeg hadde foreldrene mine til jeg selv var eldgammel, noe jeg neppe kommer til å ha (selv om de begge er uforskammet friske i 80-årene nå). Men de har vært stabile, flotte foreldre hele veien. Aldri opplevd at aldersdommen satte noen begrensninger for hva jeg som barn kunne få oppleve sammen med mamma og pappa. I det hele tatt veldig mange i denne tråden som bare legger til grunn, uten noe annet grunnlag enn at de selv synes det høres rart ut, at det er en skikkelig uting at kvinner på 40+ får barn. For all del, risikoen for komplikasjoner er høyere og det er på samfunnsnivå ikke helt optimalt at alderen på førstegangsfødende øker og øker. Men det er klart de aller, aller fleste som blir mødre i 40-årene klarer det helt supert og gir barna like gode oppvekster som andre barn. Anonymkode: 77253...c77 Mine foreldre var mellom 40-43 og 50-53 da de fikk oss tre søsken, så mamma var vel i 50-åra da jeg begynte på ungdomskolen. Det var flust med ting som ikke var ‘’kult’’ men mine foreldres alder var en ikke ting😂. Nå er jeg 39 og de bor fortsatt hjemme uten noe hjelp og hjelper søsteren min med barnepass/kjøring på to tweens flere ganger i uka. Det er ingen sjokkerende alder nei, og de var to trygge voksne med mye livserfaring da de fikk oss. Kapasitet er det man må tenke på. Der kan det skorte uansett alder, så må både ts og hver enkelt som vurderer bære frem barn ta din egen vurdering. Om kroppen kan bli gravid er du ikke for gammel. Endret 28. november 2025 av anonymLala 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2025 #95 Skrevet 28. november 2025 Foreldrene mine var i midten av 20-åra da de fikk meg, men jeg mistet likevel faren min tidlig pga. kreft. På individnivå betyr alder veldig lite. Jeg tenkte heller aldri over hvor gamle venners foreldre var da jeg var barn - syntes alle var gamle uansett Anonymkode: de1e9...f18 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #96 Skrevet 1. desember 2025 For min del hadde det hatt mest å si om jeg a) ønsket flere barn, og b) hvor gamle de andre barna er. Om man uansett startet sent og har barn i barnehage/småskole ville jeg kanskje vurdert mer å beholde som 46åring enn nå som jeg har en på 14 og en på 19, og i tillegg ikke har noe ønske om et tredje barn. Unntaket måtte vært om jeg hadde en ny mann uten egne barn som virkelig ønsket dette barnet, men det er fare for at han hadde endt opp som alenefar med hovedansvar. For ordens skyld, jeg ville ikke blitt sammen med en mann nå med lovnad om å prøve å få barn, det måtte i såfall vært et uhell. At jeg ville vært den eldste moren i barnehagen/klassen, eller at de ikke har meg til de selv er middelaldrende hadde jeg tenkt mindre på. Mange mister foreldre tidlig av ymse grunner selv om de ikke var gamle (sykdom, ulykke, selvmord etc.), de fleste av dem ville nok likevel ønske å ha blitt født. Anonymkode: 34387...cc0
Stavangerrrr Skrevet 1. desember 2025 #97 Skrevet 1. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 25.11.2025 den 14.24): Så koselig for barnet at mor er 50+ når det begynner på skolen. Anonymkode: 81a8b...e20 Ja tenk det stakkars barnet mitt som må vokse opp med en mor fylt av kjærlighet for barnet, gode verdier, gode ressurs og i tillegg være ønsket og etterlengtet. Dine barn derimot er så mye heldigere som har en foreldre som skriver stygt til andre på nett, et ekte troll- det lukter stor suksess av deg som foreldre 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #98 Skrevet 1. desember 2025 Jeg tok abort da jeg var ung. To ganger pga spiral som var satt inn feil. Jeg var aldri i tvil og har aldri angret. Men da jeg ble gravid som 35, uten å ha ønsket meg barn og i et helt nytt forhold, da hadde jeg ikke en sjanse. Hormonene tok fullstendig over. Jeg vurderet abort i mange uker, men klarte det ikke, på tross av at hele situasjonen sa abort. Så det ble et barn. Og jeg elsker hen voldsomt. Men jeg var 10 år yngre enn deg, men har følt på alderen likevel. At jeg ikke har strukket helt til energimessig. Mye pga sykdom, men hva er hva? Jeg hadde ikke gjort det igjen. Og 45 år. Aldri. Anonymkode: ee9de...79c
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #99 Skrevet 1. desember 2025 Hvor langt er du på vei da? Hvis du vil ta abort, så er det kanskje greit å bare gjøre det først som sist? I en alder av 45 år er det helt forståelig å tenke litt pragmatisk og sette egen helse først. Det er kun du som vet hvordan helsen din er, og hvis jeg var deg ville jeg valgt ut fra egen helse og barnefars helse. Har du foreldre/søsken som kan stille opp? Hvis du er i tipp topp form, har absolutt alt på stell og barnefar er sprek og motivert… Anonymkode: 9d217...f7b
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2025 #100 Skrevet 1. desember 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor langt er du på vei da? Hvis du vil ta abort, så er det kanskje greit å bare gjøre det først som sist? I en alder av 45 år er det helt forståelig å tenke litt pragmatisk og sette egen helse først. Det er kun du som vet hvordan helsen din er, og hvis jeg var deg ville jeg valgt ut fra egen helse og barnefars helse. Har du foreldre/søsken som kan stille opp? Hvis du er i tipp topp form, har absolutt alt på stell og barnefar er sprek og motivert… Anonymkode: 9d217...f7b Tråden er halvannet år gammel så eventuell abort er det litt sent å diskutere. Anonymkode: b6984...6e6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå