Gå til innhold

Gravid og 45 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det mulig. Ja, det er visst det. Til tross for bruk av kondom har jeg greid å bli gravid i en alder av 45 år. Har to fra før som begynner å bli store og er overhodet ikke klar for en til. Men jeg har heller lite trolig samvittighet til å ta det bort.... Er så fortvilt. Hva er sjansene for at dette går bra? Eller ikke bra? Hadde siste mens i påska og aner ikke hvor langt jeg kan være på vei heller. Noen som har bært fram barn i en så høy alder? 

Anonymkode: f25ff...ea2

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har hørt om flere på den alderen det har gått bra med, men selvfølgelig er jo sjansen for spontanabort og komplikasjoner større. Heldigvis får du god oppfølging i helsevesenet. Lykke til!

Anonymkode: cbfc1...ff4

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner at du sier at du ikke har samvittighet til å ta det bort. Det hadde vert min umiddelbare tanke også. Men, jeg hadde nok tatt med i betraktningen om jeg var alene, hvordan helsen min var/er. Hva kan jeg tilby et barn. Har du noe nettverk som kan støtte deg ? 

Ellers så ønsker jeg deg lykke til. En blir ekstra fulgt opp fra en er 38 år og du vil få tilbud om fostervannsprøve.

Anonymkode: 4e16f...e06

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg skjønner at du sier at du ikke har samvittighet til å ta det bort. Det hadde vert min umiddelbare tanke også. Men, jeg hadde nok tatt med i betraktningen om jeg var alene, hvordan helsen min var/er. Hva kan jeg tilby et barn. Har du noe nettverk som kan støtte deg ? 

Ellers så ønsker jeg deg lykke til. En blir ekstra fulgt opp fra en er 38 år og du vil få tilbud om fostervannsprøve.

Har du tatt abort? Planen var å bo et år i Spania også... Det blir verre nå 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare til å ta abort.

Anonymkode: 734dd...92f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du tatt abort? Planen var å bo et år i Spania også... Det blir verre nå 😞

Nei, har aldri tatt abort. Er ikke så langt fra deg i alder og har selv voksne barn.  Jeg tenker bare utifra hva jeg selv hadde blitt utfordret på. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du er ikke i overgangsalder da?

Anonymkode: 622ed...684

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår tankene dine. Det går helt sikkert fint å gjennomføre. For meg så hadde det vært et enkelt valg. Jeg hadde tatt abort. Jeg har to voksne barn selv og er 42 år. Jeg ønsker ikke noen flere barn. Og ja. Jeg har tatt abort for en del år siden. Ble gravid med kondom et år etter minsta kom til. 

Anonymkode: 53d08...810

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som fikk i en alder av 42, frisk og fin unge, og hun hadde 2 gutter i ungdomsskolen fra før. 🥰 Lykke til, hva enn du bestemmer deg for, jeg dømmer deg ikke hvertfall 🤗

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mamma fikk sistemann som 46-åring,  den graviditeten var nok tyngre for kroppen hennes enn hun selv vil inrømme. Det samme var småbarnslivet og ikke minst tenåra. Nå er hun 70 og GAMMEL. Virkelig gammel. Hun fikk en del plager etterhvert, hadde lite overskudd og har egentlig bare vært sliten hele veien siden hun ble gravid. 

Jeg tror definitivt det kan gå bra for mange men for min del hadde det vært helt uaktuellt basert på hva jeg så henne gjennomgå.

Anonymkode: 75ddc...3ad

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 40 og tok abort. Syns jeg er for gammel nå og ønsker ikke å starte på nytt. Eldste går på videregående og yngste i 4 klasse. Er blitt mye friere siste årene å ønsker slett ikke gå tilbake til nattevåk å bleieskift før jeg eventuelt får barnebarn å dulle med.

Anonymkode: a3809...cbe

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du er ikke i overgangsalder da?

Anonymkode: 622ed...684

Med positiv graviditetstest?

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må følge din egen samvittighet, kun det. 

Anonymkode: eb94f...0a4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde ei i klassen min som fikk en lillebror, mammaen var da 44 år. En annen i klassen min fikk lillebror året etter og mammaen hans var 48 år 🫶

Har gått helt fint med de, både barn og mor.

Anonymkode: 66f62...e75

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er 40 og tok abort. Syns jeg er for gammel nå og ønsker ikke å starte på nytt. Eldste går på videregående og yngste i 4 klasse. Er blitt mye friere siste årene å ønsker slett ikke gå tilbake til nattevåk å bleieskift før jeg eventuelt får barnebarn å dulle med.

Anonymkode: a3809...cbe

Har du taklet aborten greit? Jeg tenkte tidligere at jeg aldri kunne tatt abort. Nå dreier jeg mot abort, men er så vanskelig. Redd jeg skal slite med dårlig samvittighet resten av livet...

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mormor fikk mamma da hun var 46 (på 50-tallet) Det var planlagt og ønsket, og mamma var frisk som en fisk. Men svangerskapet var tungt for mormoren min, og hun hadde ikke helse til å følge opp (selv om kravene til oppfølging på 50-tallet var langt lavere). Jeg har to halvsøstre som fikk planlagte barn da de var 42. Det gikk kjempebra med hun ene (far var 10 år yngre), mens hun andre hadde heller ikke overskudd til å følge opp. Begge er veldig lettet nå som ungene endelig klarer seg mer selv. Hun ene opplevde å bli pensjonist før yngste flyttet hjemifra, det gjør jo noe med friheten...

Anonymkode: 8c010...bac

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma fikk meg da hun var 46, og hun hadde to voksne barn fra før av.

Nå vet jeg lite om hva som har vært evt tøft for mamma og pappa med å bli foreldre i så høy alder, for det snakket de ikke om til meg. Jeg har alltid bare fått høre om hvor ønsket jeg var (og at de faktisk ønsket enda en, men ikke fikk). 
Alt har gått bra med meg og jeg har hatt to veldig dedikerte foreldre som har hatt tid til å følge meg opp. Men jeg var jo derimot meget ønsket og planlagt, så motivasjonen har nok vært litt annerledes.

Utfordringene, slik jeg har opplevd det, er de som kommer nå, mistet mamma i relativt ung alder, pappa begynnende dement, og det i en alder der jeg har små barn og heller skulle hatt hjelp fra dem. Jeg er også pappas eneste barn, slik at jeg får alt med ham.

Men er du motivert så er det ikke noe i veien for at det ksn gå bra. 

• Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du taklet aborten greit? Jeg tenkte tidligere at jeg aldri kunne tatt abort. Nå dreier jeg mot abort, men er så vanskelig. Redd jeg skal slite med dårlig samvittighet resten av livet...

Jeg tok abort for 17-18 år siden. Noe jeg overhode ikke angrer på. Det er ikke noe jeg går rundt å tenker på. Alle sa jeg kom til å andre. Du kommer til å slite med det resten av livet. Men nei. Det gjør jeg ikke. Jeg ville ikke ha 3 barn. 

Anonymkode: 53d08...810

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance

Det hadde vært fullstendig krise hvis keg hadde blitt gravid da jeg var 45. Da hadde barnebarnet og barnet mitt vært like gamle 😅

Du må nesten kjenne selv på hva du er komfortabel med. Men tenk litt langt fram, ikke at du bare skal komme deg gjennom en graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt abort. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å utsette barnet, de barna jeg har fra før og meg selv for en baby og småbarnstid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...