AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #21 Del Skrevet 12. mai 2024 Eg nyttar skriftleg nynorsk dagleg. Det er skriftspråket og målføret mitt. Sjølv om eg jobbar ein stad ingen av kollegaene mine nyttar nynorsk. Anonymkode: 9948e...396 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #22 Del Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eg nyttar skriftleg nynorsk dagleg. Det er skriftspråket og målføret mitt. Sjølv om eg jobbar ein stad ingen av kollegaene mine nyttar nynorsk. Anonymkode: 9948e...396 Jeg syns nynorsk er vakkert! Jeg greier bare ikke å se hvorfor vi skal måtte lære oss to norske skriftspråk. Det ene av de to blir til stadighet nedprioritert av hele samfunnet. Det er dyrt å drifte to skriftspråk, hvorfor fortsetter vi da opplæringen og praksisen rundt dette? Anonymkode: d6a4e...c3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #23 Del Skrevet 12. mai 2024 Som saksbehandler i det offentlige har jeg faktisk hatt bruk for nynorsk også. Det er egentlig ikke så vanskelig heller, jeg husker fremdeles noen huskeregler fra norsklæreren vår og de har jeg fått nytte av. Anonymkode: 29397...091 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #24 Del Skrevet 12. mai 2024 Jeg har bruk for nynorsk når jeg kan artikler og undertekster på nynorsk uten å sutre og klage slik bokmålentusiaster gjør. Anonymkode: 32a76...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandagsunge Skrevet 12. mai 2024 #25 Del Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ringenes Herre og Harry Potter ha blitt oversatt til nynorsk, ikke bokmål Anonymkode: d6a4e...c3d og eg veit at Eilev Groven Myhren (omsettaren) pitcha Harry Potter til forlaget, men fekk nei. Det er berre å fyre laus underskriftskampanjen, for mannen er sikkert framleis interessert Kva likestillinga av skriftspråka gjeld, så var det vel opphaveleg fordi Noreg anno attenhundrepilogbue var eit samfunn der talemålet til 95% av folket låg betydeleg lengre unna skriftspråket (dansk) enn eit Noreg der ein fjerdedel av befolkninga snakkar dialekter så nære til den dominerande målforma at dei oppriktig trur at dei "snakkar bokmål". Det var eit nasjonalromantisk demokratiseringsprosjekt som blei til eit klassespørsmål (foreldreaksjonen mot samnorsk kjempa ikkje mot nynorsk, men mot bokmålet elevane lærte på skulen) og som i dag er lite meir enn eit politisk relikvie som ingen andre enn Unge høgre, Språkrådet og Noregs mållag gidd hisse seg opp over. Ein kan meine mykje om dei sosiolingvistiske prosessane som gjorde at konservativt bokmål endte opp som "rett norsk" for så mange menneske som sanneleg snakkar med a-endingar og diftongar, men for min del ville det vere nok om dei i det minste hadde nok innsikt i eigne talemål til å innrømme at Ivar Aasen visste kva han dreiv med og at nei, nynorsk er ikkje "vestnorsk dialekt". Den verkelege kampen står uansett om domenetapet mot engelsk, og det seier eg som engelsklærar (som óg er norsklærar og enno har til gode å høyre om ein bokmålselev som har stryke eksamen i sidemål, eller eingong fått ein betydeleg dårlegare karakter der enn på hovudmålseksamen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #26 Del Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var derfor jeg kom på det, i tillegg til at det vel er nynorskens dag? Selv tenker jeg at vi burde bruke ressursene annerledes. Det brukes for mye ressurser (tid og penger) på å lære landets unge to norske skriftspråk. Det ene har rett over 10% brukere, det andre nesten 90%. Ja, nynorsk er en kulturarv. Vi kunne veldig gjerne ha lært oss nynorsk alle sammen. For å få dette til måtte det ha blitt satset på nynorsk. For eksempel måtte det ha vært lett å finne god skjønnlitteratur. Ringenes Herre og Harry Potter ha blitt oversatt til nynorsk, ikke bokmål. Slik det er nå er en kvasiløsning. Elever på videregående stryker i hopetall i nynorsk på eksamen. Hvorfor står «vi» så på krava for å lære to norske skriftspråk? Hvorfor står det så sterkt? Ja, vi var i union på DK. Men det begynner å bli noen år siden… Anonymkode: d6a4e...c3d Ringenes Herre finnes på nynorsk, Ringdrotten. Det samme gjør iallefall to av Harry Potter-bøkene. Jeg bruker nynorsk daglig fordi jeg ønsker det. Skriver bare på KG på bokmål for å opprettholde det litt. Anonymkode: 88e4c...d23 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gagaen Skrevet 12. mai 2024 #27 Del Skrevet 12. mai 2024 Nynorsk er hovedmålet mitt og det hender jo at eg har bruk for bokmål og . Men bokmål er eit unødvendig fag på skulen og eg håpar det døyr ut av seg sjølv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #28 Del Skrevet 12. mai 2024 Jeg bruker begge jevnlig. Jobber på universitet, og må forholde meg til språkkravene. Bokmål er mitt språk og det jeg uttrykker meg best med privat. Jeg synes det er bra med undervisning i begge målformene. Det git en bevissthet rundt grammatikalske forskjeller, og gjør det enklere også forstå grammatikken når man lærer ulike fremmedspråk. Anonymkode: a1a09...874 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #29 Del Skrevet 12. mai 2024 Jeg bruker begge jevnlig. Jobber på universitet, og må forholde meg til språkkravene. Bokmål er mitt språk og det jeg uttrykker meg best med privat. Jeg synes det er bra med undervisning i begge målformene. Det git en bevissthet rundt grammatikalske forskjeller, og gjør det enklere også forstå grammatikken når man lærer ulike fremmedspråk. Anonymkode: a1a09...874 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #30 Del Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er helt enig i at barn og unge skal kunne lese og forstå begge språkformer. Men er det ikke på tide at de to skriftspråkene snart blir ett, slik intensjonen tross alt var? Hvorfor skal vi bruke så mye ressurser på å lære ungdommene våre to norske skriftspråk? Anonymkode: d6a4e...c3d Poenget med å lære noe er ofte å lære å lære. Pensummet i norsk grunnskole lider ikke av at det er for omfattende - det er mye for dårlig tilpasset den enkelte elev. Om vi hadde hatt en fungerende grunnskole så ville noen elever ha lært latin, russisk og gresk i løpet av barneskolen, andre ville løst ligninger med fiktive tall. Noen ville laget skrin i utsøkt detalj. Og noen ville hatt nok med å lære seg å lese normert norsk. For, jo, vi er 20-30% effektive analfabeter i Norge. Men vi har også en hel gruppe barn som kjeder seg halvt ihjel fordi pensumet er mye for snevert. «Problemet» med å lære seg to versjoner av norsk er fiktivt. Men om du tenker vi heller bør lære barn samisk så gjerne for meg. Men å ta ned tallet språk vi lærer ungene? Der mister du meg. Vi må sette opp, ikke ned tempoet og kravene til kvalitet til de aller fleste elever i skolen. De tåler langt mer input enn de får. Anonymkode: f71d2...032 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gagaen Skrevet 12. mai 2024 #31 Del Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Poenget med å lære noe er ofte å lære å lære. Pensummet i norsk grunnskole lider ikke av at det er for omfattende - det er mye for dårlig tilpasset den enkelte elev. Om vi hadde hatt en fungerende grunnskole så ville noen elever ha lært latin, russisk og gresk i løpet av barneskolen, andre ville løst ligninger med fiktive tall. Noen ville laget skrin i utsøkt detalj. Og noen ville hatt nok med å lære seg å lese normert norsk. For, jo, vi er 20-30% effektive analfabeter i Norge. Men vi har også en hel gruppe barn som kjeder seg halvt ihjel fordi pensumet er mye for snevert. «Problemet» med å lære seg to versjoner av norsk er fiktivt. Men om du tenker vi heller bør lære barn samisk så gjerne for meg. Men å ta ned tallet språk vi lærer ungene? Der mister du meg. Vi må sette opp, ikke ned tempoet og kravene til kvalitet til de aller fleste elever i skolen. De tåler langt mer input enn de får. Anonymkode: f71d2...032 Takk! Endeleg eit godt innlegg med fornuft og ikkje berre hat mot to skriftformer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #32 Del Skrevet 12. mai 2024 Jeg gidder ikke lese avisartikler hvis de er på nynorsk engang. Totalt bortkastet tid å lære det grufulle skriftspråket. Aldri hatt bruk for det. Anonymkode: 847e4...11b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #33 Del Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg bruker begge jevnlig. Jobber på universitet, og må forholde meg til språkkravene. Bokmål er mitt språk og det jeg uttrykker meg best med privat. Jeg synes det er bra med undervisning i begge målformene. Det git en bevissthet rundt grammatikalske forskjeller, og gjør det enklere også forstå grammatikken når man lærer ulike fremmedspråk. Anonymkode: a1a09...874 Dette var det eneste argumenter lærerne hadde for å fremsnakke nynorsk. Det er et tullete argument, all den tid man kunne brukt tiden på å lære mer engelsk og mer av et tredjespråk. Så kunne man brukt tiden på å lære grammatikken i disse språkene istedet. 99% av alle elever (dvs også de flinke), hater nynorsk, og finner det totalt bortkastet. Da gir det ingen positiv vei til å forstå mer av grammatikk (som er tørt nok som det er). Anonymkode: 5ccdc...906 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #34 Del Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eg nyttar skriftleg nynorsk dagleg. Det er skriftspråket og målføret mitt. Sjølv om eg jobbar ein stad ingen av kollegaene mine nyttar nynorsk. Anonymkode: 9948e...396 Jeg elsker å lese nynorsk. Hadde aldri giftet meg med mannen min om han skrev Jeg i stedet for Eg❤️ Anonymkode: 60598...bd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #35 Del Skrevet 12. mai 2024 Må skrive nynorsk i nynorsk kommune jeg jobber i, både i vedtak, nettside og e-poster. Om ikke hadde jeg ikke brukt nynorsk. Anonymkode: 4f87a...706 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odhrán Ó Máille Skrevet 12. mai 2024 #36 Del Skrevet 12. mai 2024 Jeg har jo noen bøker på nynorsk, så jeg leser nynorsk av og til, men skrevet på nynorsk har jeg ikke gjort siden jeg gikk på skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odhrán Ó Máille Skrevet 12. mai 2024 #37 Del Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Var derfor jeg kom på det, i tillegg til at det vel er nynorskens dag? Selv tenker jeg at vi burde bruke ressursene annerledes. Det brukes for mye ressurser (tid og penger) på å lære landets unge to norske skriftspråk. Det ene har rett over 10% brukere, det andre nesten 90%. Ja, nynorsk er en kulturarv. Vi kunne veldig gjerne ha lært oss nynorsk alle sammen. For å få dette til måtte det ha blitt satset på nynorsk. For eksempel måtte det ha vært lett å finne god skjønnlitteratur. Ringenes Herre og Harry Potter ha blitt oversatt til nynorsk, ikke bokmål. Slik det er nå er en kvasiløsning. Elever på videregående stryker i hopetall i nynorsk på eksamen. Hvorfor står «vi» så på krava for å lære to norske skriftspråk? Hvorfor står det så sterkt? Ja, vi var i union på DK. Men det begynner å bli noen år siden… Anonymkode: d6a4e...c3d Ja, men de har også blitt oversatt til bokmål. De oversettelsen jeg har er på bokmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #38 Del Skrevet 12. mai 2024 Jeg sjonglerer både nynorsk, bokmål, samisk og engelsk om hverandre hver dag i jobben min. Det hadde jo holdt med bare engelsk, alle kan engelsk i dag. Så kanskje vi burde la det norske og det samiske språket bare dø ut av seg selv? Tenk så mye tid og penger vi hadde spart hvis bare alle språk på kloden døde ut og alle bare trengte å lære ett språk! Ikke det, nei? Anonymkode: 3f27a...65e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #39 Del Skrevet 12. mai 2024 Jeg kom til Norge som tiåring og burde fått fritak men mamma forstod ikke greia og dermed måtte jeg ha "det samme som alle andre". Fikk 6 i norsk og 2 i nynorsk dengang jeg gikk på skolen. Erget meg intenst at snittet mitt ble trukket ned av sidemål. Tok allmennlærerutdanning men sluttet da jeg ikke kunne stå på nynorskeksamen. Bortkastet tid og penger med en utdannelse jeg aldri kunne fullføre Anonymkode: f35a7...dec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #40 Del Skrevet 12. mai 2024 Jeg har VIRKELIG hatt behov for det i livet mitt, ble norsklærer😅 Og bare så det er sagt så var det ikke opprinnelig meningen at de skulle bli ett, det var en ide som kom senere. Opprinnelig var de konkurrerende skriftspråk på 1800-tallet for hva som skulle erstatte rent dansk, som var det vi skrev som "norsk" i 1814. Så kom ideen om å slå dem sammen tidlig på 1900-tallet, før man skjønte at det var for mye motstand mot det og gikk bort fra samnorsktanken igjen mot slutten av 1900-tallet. Anonymkode: 858f0...2d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå