Gå til innhold

Hvor mange av dere har VIRKELIG hatt bruk for både bokmål og nynorsk i livet deres?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Brunello skrev (På 12.5.2024 den 15.47):

Det er fortsatt ikke slik at du har bruk for begge deler for å gjøre seg forstått. Man kunne fint ha brukt bare en av målformene. Alle hadde forstått hverandre.

nei, men i det offentlige, som var det du svarte på, må  du kunne formulere deg på begge målformer, fordi brukeren har krav på svar på sin foretrukne målform. Å skrive selv er noe helt annet enn bare å forstå.

Anonymkode: 246e8...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Grevling skrev (15 minutter siden):

Fordi de er en faktisk nasjonal minoritet, ikke et oppdiktet nasjonalromantisk prosjekt,

Det er ekstremt historieløst å kalle nynorsk et oppdiktet nasjonalromantisk prosjekt. Det var et svært praktisk prosjekt, laget for at vanlige folk skulle få tilgang til et skriftspråk de skjønte.

Barn som ikke tilhørte overklassen slet voldsomt med å lære seg å skrive på dansk, noe Ivar Aasen visste som lærer på barneskolen. Han var selv fra fattige kår og bestemte seg for å lage et skriftspråk som var norsk, som vanlige folk kunne bruke i stedet for dansk som ga så mange elever problemer. 

Og når nynorsken var laget ble det superpopulært i mange, mange år fordi vanlige folk syntes det var så enormt mye enklere enn dansk. Det er først i nyere tid når det hadde skjedd store endringer i samfunnet at nynorsken mistet populariteten sin, fordi dansken hadde endelig blitt såpass fornorsket og blitt et faktisk norsk skriftspråk som mannen i gata kunne bruke, og bygdene tømtes mens byene vokste. 

Men nynorsken var på ingen måte et "oppdiktet nasjonalromantisk prosjekt". Det var et praktisk prosjekt for å løfte den lavere samfunnsklassen. 

Anonymkode: 858f0...2d0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 21.12):

Jeg gidder ikke lese avisartikler hvis de er på nynorsk engang. Totalt bortkastet tid å lære det grufulle skriftspråket. Aldri hatt bruk for det. 

Anonymkode: 847e4...11b

du har jo absolutt hatt bruk for det hvis det er sånn at du har gått glipp av en haug med gode avisartikler, OG hele Jon Fosses forfatterskap, bare fordi du er negativ. Du har jo gått glipp av en masse i livet!!!!! og hvorfor leve med en innstilling til læring som bare bidrar til å gjøre deg dummere?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 21.13):

Dette var det eneste argumenter lærerne hadde for å fremsnakke nynorsk. Det er et tullete argument, all den tid man kunne brukt tiden på å lære mer engelsk og mer av et tredjespråk. Så kunne man brukt tiden på å lære grammatikken i disse språkene istedet. 

99% av alle elever (dvs også de flinke), hater nynorsk, og finner det totalt bortkastet. Da gir det ingen positiv vei til å forstå mer av grammatikk (som er tørt nok som det er). 

Anonymkode: 5ccdc...906

Nå er det jo for det første ikke mye tid som trenges for å lære et språk som ligger så nært talemålet til de aller fleste av oss (ja, dere også østlendinger), og for det andre er det ikke spesielt mye tid som faktisk blir brukt til det, og for det tredje, som alle som er flerspråklige har erfart, så er det ikke sånn at hvert nye språk krever like mye.

Tvert imot så er det slik at jo flere språk vi kan, jo lettere blir det å lære et nytt. Sånn sett kan du si at tiden du investerer i å lære nynorsk ikke tar tid fra et nytt språk, men det gir et grunnlag som gjør det raskere og lettere å lære det nye språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (På 12.5.2024 den 15.47):

Det er fortsatt ikke slik at du har bruk for begge deler for å gjøre seg forstått. Man kunne fint ha brukt bare en av målformene. Alle hadde forstått hverandre.

Så da skulle man tvunget de som skriver nynorsk til å skrive bokmål fordi det passer best for de som skriver bokmål ?  Det synes du er greit eller?  Kanskje man bare skulle tvunget deg til å snakke en annen dialekt enn det du gjør også? Regner med du synes det er greit, siden du synes det er greit å ta fra folk skriftspråket deres. 

Anonymkode: 632eb...fad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 15.35):

Jeg er helt enig i at barn og unge skal kunne lese og forstå begge språkformer. Men er det ikke på tide at de to skriftspråkene snart blir ett, slik intensjonen tross alt var? Hvorfor skal vi bruke så mye ressurser på å lære ungdommene våre to norske skriftspråk? 

Anonymkode: d6a4e...c3d

Nei det synes jeg ikke. Synes det er frekt å mene at man skal ta fra noen skriftspråket deres. Kanskje man skulle tvinge deg til å snakke en annen dialekt enn det du gjør? Regner med du synes det er greit siden du synes det er greit å ta fra noen skriftspråket deres. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 15.51):

Har aldri hatt bruk for nynorsk, det er så unødvendig. Syns alle bare skal gå over til bokmål, og la nynorsken dø ut. 

Anonymkode: 37f8f...9d8

Kanskje vi skal tvinge deg til å skifte dialekt også? Regner med du synes det er greit siden du synes det er greit å tvinge folk bort fra skriftspråket deres. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg synes nynorsk er vakkert.

Jeg hadde foretrukket at man hadde ett felles skriftspråk,for enkelhets skyld. Hvor bokmål og nynorsk møttes i midten. Tror bokmål hadde blitt bedre av det.

Det er uansett mange dialekter i Noreg som ikke kan uttrykkes i offisielt skriftspråk.

Anonymkode: 47352...9a5

INGEN dialekter er skriftspråk .

Anonymkode: 3b685...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grevling skrev (På 12.5.2024 den 16.15):

Aldeles uaktuell problemstilling da de fleste av landets befolkning bruker bokmål. 
Det er absolutt bortkastet tid for de fleste å studere nynorsk i tillegg. Den tiden burde heller blitt brukt på nyttige fag som matematikk. Og i tillegg at det skal telle på vitnemålet og dra ned snittet er bare tull. Nei, tiden for nynorsk går forhåpentligvis mot slutten. 

Synes dere nynorsk aktivister i større og større grad fremstår som museumsvoktere. Og for et ego å ville påtvinge dette på en majoritet. Om noe burde vi heller lært samisk i de timene. Det hadde gitt langt mer mening.

Hadde du synes det var greit om noen tvang deg til å skifte skriftspråk for alltid?  Det er jo det du har lyst til å tvinge på de som skriver nynorsk. Tvinge på de et annet skriftspråk Synes det er utrolig stygt av deg. Det er sånne som deg som fører til krig og undertrykking i verden. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har kun skrevet nynorsk på skole fordi vi måtte lære det...kan ikke klare å skrive på nynorsk nå men jeg leser det greit. Jeg har ikke noe imot nynorsk men jeg synes det er tullete å bruke masse energi på at alle elever skal lære sidemål skriftlig, tid man kunne brukt på å lære de å beherske ett mål bedre.

Anonymkode: c8cbf...de3

Så jeg trenger ikke å lære bokmål? For DET er mitt sidemål .

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor blir folk plutselig så stolte av kunnskapsløsheten sin i denne diskusjonen?

Anonymkode: 9906d...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så da skulle man tvunget de som skriver nynorsk til å skrive bokmål fordi det passer best for de som skriver bokmål ?  Det synes du er greit eller?  Kanskje man bare skulle tvunget deg til å snakke en annen dialekt enn det du gjør også? Regner med du synes det er greit, siden du synes det er greit å ta fra folk skriftspråket deres. 

De som skriver nynorsk kan skrive det. Og de som skriver bokmål kan skrive det. Alle vil forstå hverandre. De mest spesielle nynorskordene er det uansett svært få som kan, så de må man Google.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Katten.2.0 skrev (27 minutter siden):

Strengt tatt har man mye mer bruk for samisk enn nynorsk. Nynorsk er et sosialt konstruert prosjekt som et lite antall mennesker krever at resten av landet skal forholde seg til.

Du må forklare det altså, for hvis du ikke bor i samiske områder så har du ikke bruk for å kunne samisk skriftlig. Gleder meg til å høre deg forklare det. 

Katten.2.0 skrev (27 minutter siden):

Ved å kunne et annet språk kan man kommunisere med andre på en måte som man ikke kunne før. Det er irrelevant å kunne nynorsk. Jeg kan skrive dialekt til deg, og du vil kunne forstå det med litt arbeid. På samme måte kan de som skriver nynorsk/bokmål forstå hverandre - bortsett fra noen fjorder på Vestlandet som kun blir forstått av dem selv. Jeg kan ikke forstå samisk, og jeg ville hatt vesentlig mer nytte av det enn nynorsk i skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

nei, men i det offentlige, som var det du svarte på, må  du kunne formulere deg på begge målformer, fordi brukeren har krav på svar på sin foretrukne målform. Å skrive selv er noe helt annet enn bare å forstå.

Det eneste den regelen medfører, er at de som svarer med sitt sidemål skriver dårligere svar når de svarer enn når de bruker hovedmålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er norsklærer, så har bruk for det i den forstand at jeg lærer det bort. Men jeg synes sidemål er unødvendig. Det hadde gjort seg bedre som valgfag, eller en del av pensumet uten karakter. Med alle de hjelpemidlene (feks apartium) som finnes for oversettelse i dag er det ikke behov for å beherske begge målformene. Jeg syns man burde få velge sin målform, og bli utsatt for begge i tekster man leser. Jeg tror det kunne gjort at mange fikk et bedre forhold til nynorsk, nå oppleves det bare som en kjip ting de blir tvunget til å drive med. 

Anonymkode: ce513...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (2 minutter siden):

Det eneste den regelen medfører, er at de som svarer med sitt sidemål skriver dårligere svar når de svarer enn når de bruker hovedmålet. 

Tøv. Det er en regel som er av avgjørende betydning for at vi alle skal få informasjon fra det offentlige på vårt eget målføre, enten det er det ene eller det andre. 

Uansett, snakk for deg selv. Vi er mange som skriver like godt på begge målfører. Det er ikke hjernekirurgi liksom. Uansett er det en avsporing fra poenget, som var at det er mer krevende å skrive enn å lese, og derfor må vi ha undervisning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Brunello skrev (12 minutter siden):

De som skriver nynorsk kan skrive det. Og de som skriver bokmål kan skrive det. Alle vil forstå hverandre. De mest spesielle nynorskordene er det uansett svært få som kan, så de må man Google.

Og hvordan hadde du stilt deg hvis du plutselig måtte motta ALL offentlig informasjon på nynorsk, fordi staten i sin iver etter å øke nynorskbruken bestemte seg for å ansette utelukkende nynorskbrukere? Og de må jo, etter ditt eget forslag, få skrive på nynorsk, uten hensyn til hva du som mottaker foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tøv. Det er en regel som er av avgjørende betydning for at vi alle skal få informasjon fra det offentlige på vårt eget målføre, enten det er det ene eller det andre. 

Uansett, snakk for deg selv. Vi er mange som skriver like godt på begge målfører. Det er ikke hjernekirurgi liksom. Uansett er det en avsporing fra poenget, som var at det er mer krevende å skrive enn å lese, og derfor må vi ha undervisning.

Poenget er at alle forstår begge målformer, og da er det tull å måtte skrive på en målform som ikke er ens egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hvordan hadde du stilt deg hvis du plutselig måtte motta ALL offentlig informasjon på nynorsk, fordi staten i sin iver etter å øke nynorskbruken bestemte seg for å ansette utelukkende nynorskbrukere? Og de må jo, etter ditt eget forslag, få skrive på nynorsk, uten hensyn til hva du som mottaker foretrekker.

Null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker begge deler. Nynorsk på jobb. Jeg syns dog det burde være på lik linje med engelsk fordypning og valgfritt. 

Anonymkode: e99d6...35c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...