Gå til innhold

Datter nekter å bruke solkrem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun har nettopp fylt 18 år, og til sommeren skal hun til syden med ei venninne.

Hun har fått for seg at hun har en hud som ikke trenger solkrem. Hun har ikke vært solbrent noe særlig i oppveksten, men det er jo fordi jeg har smurt henne! I tillegg er sola i Norge selvsagt mildere enn i syden.

Hun har heller ikke en spesielt mørk hud, vanlig nordisk hud. Har forsøkt å snakke med henne om alt dette, pluss fare for hudkreft. Snakker til døve ører.

Hvordan kan jeg få henne til å smøre seg i syden? Ønsker ikke at hun skal få ødelagt uken fordi hun er «ung og dum» på dette punktet. 
 

Tips til hva jeg kan si, evt. linke som kan få henne til å forstå? 

Anonymkode: ed8c2...685

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun må bare bli brent å lære.

Skjedde med meg da jeg var 18. Rød som en hummer og flass og jævlig.

Alltid smart meg siden 😅

Anonymkode: 303d6...17a

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får, bokstavelig talt, oppleve learning by burning. 

Når hun har blitt brent og fått kjenne hvor vondt det gjør, ødelagt flere påfølgende soldager og dårlig form, så gjør hun ikke det igjen. 

Selvfølgelig ønsker man å lære de dette uten at de må lære den harde måten, men hun er 18 år, og nekter hun så får hun nekte. Det blir faktisk hennes konsekvenser. 

Anonymkode: b7251...753

  • Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ikke gå mer enn en full dag med stekende sol før hun angrer seg og løper til kiosken og kjøper solkrem. Selv tatt det dumme valget der, etter en dag med bading (solen blir reflektert opp så man får mye mer stråling) og generelt var ute i solen hele dagen uten solkrem, det ble fort 2. grads forbrenning. Gjør ikke det igjen, noen må lære på den harde måten, og kanskje på tide når hun nå er voksen 

Anonymkode: 4c8c1...f93

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må bare lære det selv. Det hjelper ikke hva vi voksne sier. 

Anonymkode: 476f3...e20

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vis henne bilder av hudkreft og føflekk kreft. Oh gi henne en alovera krem til p ta med 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 minutt siden):

Vis henne bilder av hudkreft og føflekk kreft. Oh gi henne en alovera krem til p ta med 

Funker like dårlig som lunger på røykepakker 

Anonymkode: a99c6...769

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke venninnene hennes fornuftige heller? Ville også prøvd å lære henne litt om hvordan huden eldes av mye sol, kanskje det skremmer mer?

Men i worst case får du sende led en aloe vera, og dobbeltsjekke reiseforsikringen (om hun trenger et legebesøk). Det er IKKE godt å sove når man er solbrent, så forhåpentligvis lærer hun raskt og uten at det rekker å bli for ille.

Anonymkode: 116c3...0a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er ikke venninnene hennes fornuftige heller? Ville også prøvd å lære henne litt om hvordan huden eldes av mye sol, kanskje det skremmer mer?

Men i worst case får du sende led en aloe vera, og dobbeltsjekke reiseforsikringen (om hun trenger et legebesøk). Det er IKKE godt å sove når man er solbrent, så forhåpentligvis lærer hun raskt og uten at det rekker å bli for ille.

Anonymkode: 116c3...0a5

Man får kjøpt aloe vera i syden. Kortison på apoteket og om det blir for ille.

Hun er 18 år. Voksen. Myndig. Gammel nok til verneplikt. Det er ikke rart forsvaret og diverse snakker om lite robuste unge voksne, de får jo aldri gå på en smell og måtte finne en løsning selv.

Anonymkode: b7251...753

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må nok lære av erfaring. Det kan bli en svært dyrkjøpt erfaring da det å bli skikkelig solbrent er smertefullt i mange dager. Da må hun holde seg unna solen de neste ukene. Veldig morsomt. Men sånn er det med tenåringer, dessverre.

Anonymkode: c6668...c84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man får kjøpt aloe vera i syden. Kortison på apoteket og om det blir for ille.

Hun er 18 år. Voksen. Myndig. Gammel nok til verneplikt. Det er ikke rart forsvaret og diverse snakker om lite robuste unge voksne, de får jo aldri gå på en smell og måtte finne en løsning selv.

Anonymkode: b7251...753

..og ja, vi skal selvsagt hjelpe de selv om de er 18, og det kan være fornuftig å minne de på viktigheten av å ha reiseforsikring og huske solkrem.

Derimot å lage en handlingsplan på forhånd i tilfelle solbrenthet i syden til et voksent menneske er ikke en del av det. 

Anonymkode: b7251...753

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Send med en stooooor flaske med hvitvask og ønsk lykke til 🌞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover det du allerede har gjort, er det lite du kan gjøre.

Noen lærer ikke før de har fått erfaring. Så hun får reise til syden og brenne seg 🤷🏼‍♀️ Første dagen vil føre til rosa/rød hud og en ødelagt ferie. Så lærer hun kanskje til neste gang. 

Anonymkode: 41f00...971

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun litt spesiell, som ikke forstår dette? Da må du tilpasse kommunikasjonen til hennes nivå.

Anonymkode: d7c32...9a0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje fortelle henne at det  er ikke bare solbrent og hudkreft som er problemet med  gå uten solkrem, men at man får tidlig mange rynker.

Anonymkode: e1c67...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hun har nettopp fylt 18 år, og til sommeren skal hun til syden med ei venninne.

Hun har fått for seg at hun har en hud som ikke trenger solkrem. Hun har ikke vært solbrent noe særlig i oppveksten, men det er jo fordi jeg har smurt henne! I tillegg er sola i Norge selvsagt mildere enn i syden.

Hun har heller ikke en spesielt mørk hud, vanlig nordisk hud. Har forsøkt å snakke med henne om alt dette, pluss fare for hudkreft. Snakker til døve ører.

Hvordan kan jeg få henne til å smøre seg i syden? Ønsker ikke at hun skal få ødelagt uken fordi hun er «ung og dum» på dette punktet. 
 

Tips til hva jeg kan si, evt. linke som kan få henne til å forstå? 

Anonymkode: ed8c2...685

Hun er voksen og får lære the hard way

Anonymkode: ea6cb...188

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at hun har reiseforsikring og europeisk helsetrygdkort når hun må søke helsehjelp i et fremmed land pga solbrenthet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun aldri vært i syden før? Unnskyld at jeg sier det, men hun må jo være litt dum som ikke forstår at det er ren idioti å ikke smøre seg med solkrem i syden..

Anonymkode: 7f670...3f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...