Gå til innhold

Mister hår av vektnedgang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fått et par kommenterer i det siste som «klippet deg»? Og «du har fått mye tynnere hår» osv..

Har egentlig ikke tenkt så mye over det, men så fikk jeg opp et bilde fra august da håret mitt sikkert var 10 cm lenger og mye tjukkere.. har jo sett flere steder på toppen at håret mitt er mye kortere, akkurat som mye har knekt av på midten. Men har jo ikke sett mye hår rundt omkring eller i børsten.. på en måte fått etasjeklipp.. 

Har gått ned 55 kilo siste 1,5 året med å spise oftere og styrketrening + turer. Føler jeg spiser mer enn før og har ikke noen «nei mat», så spiser som alle andre.. ser folk på tv som mister mye hår, men det pleier å være etter slankeoperasjoner osv.. 

Men det må jo være pga dette? Vurderer fastlegen for å ta blodprøver for å se om jeg mangler noe 😳 eller kan det bare skje av vektnedgang? Får jo i meg alt jeg skal så vidt jeg vet.. 

Anonymkode: 7c364...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

55 kg på 1,5 år er jo ganske mye, jeg tror det er vanskelig å gå ned så mye på så kort tid, uten at man opplever en form for underernæring. 

Anonymkode: af303...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest en del om de som går ned mye i vekt med feks Mysimba, Saxenda eller Wegowy, og felles for dem er at mange sier at de mister MYE hår.

Jeg har gått ned halvparten av deg det siste året, og merker også litt, men ikke så ekstremt mye. Kanskje fordi det har gått litt saktere?

Jeg tror ihvertfall det er en helt vanlig "bivirkning" av vekttap...

Men en tur til legen skader jo ikke uansett da, er jo greit å ta noen blodprøver for å følge med at ting er i orden! Men jeg mener å ha lest at dette med hårtap stabiliserer seg litt etter hvert, hvis jeg husker riktig...

MEN: veldig bra jobba! Hvordan har du klart det? Har du vært veldig streng med deg selv? Jeg er i ferd med å miste litt piffen og trenger litt inspirasjon og tips!

Anonymkode: 0633f...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig. Ved stor vektnedgang prioriterer ikke kroppen hud, hår og negler, og håret går over i "hvilefasen." Det er vanlig at hårtapet kommer litt i etterkant, da det tar en stund fra hvilefasen til det faller av, så det er ofte noen måneder etterskuddsvis at det faktisk faller.  Det bruker å komme seg igjen innen 6-12 måneder. 

Ved andre stressende ting (sorg osv,) så faller og håret etter 3-4 måneder gjerne. Kroppen setter i hvilefase, og der blir det til fall-av-fasen en stund etterpå. Kroppen opplever vektnedgang som stress.

Det du kan gjøre selv er å fylle på med B vitaminer.

Ta gjerne en sjekk hos lege og, det kan være mer du mangler. 

Anonymkode: 8115a...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig at man mister hår ved stor vektnedgang. Hele kroppen endrer seg, hormoner endrer seg. Håret påvirkes. 

Anonymkode: 51406...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...