Gå til innhold

Klippe plen på en søndag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er bare i dag jeg har mulighet til å klippe plenen. Er det greit, eller er det brudd med alminnelig folkeskikk, eller til og med forbudt?

Anonymkode: 6714c...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er egentlig snakk om ett forbud mot støy så har du elektrisk klipper bør det gå fint.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Helligdagsfred - Lovdata

Anonymkode: 2e565...3b4

Ja, her stor det jo at larmen, f eks av motorgressklipper, må foregå i nærheten av gudstjenestested/kirke for å være ulovlig. Så hvis jeg ikke bor nær en kirke og ikke klipper under kirketiden er det greit.

Men det kan likevel være at det regnes som ugreit?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, bvp said:

Det er egentlig snakk om ett forbud mot støy så har du elektrisk klipper bør det gå fint.

Ja det er en vanlig elektrisk klipper med batteri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at det er en tradisjon som henger igjen. Bryr meg ikke om naboen klipper gresset på søndag. Dør ikke av å høre gressklipperen en times tid.

Anonymkode: b776e...bca

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kommer an på hvordan du bor. Bor du i boligfelt/borettslag, og det er tett mellom naboene, er det ikke lov. Det er brudd på "helligdagsfreden" og kan teoretisk bli politianmeldt. Lite sannsynlig, men. Bor du på bygda med lite naboer er det mer ok, bonden her er i full gang med å pløye jordet, de kan ikke ta hensyn til alle helligdagene.

https://www.klikk.no/bolig/hage/helligdagsfred-regler-for-stoy-pa-helligdagene-7028011

Også er jeg litt imponert over at du bor et sted der gresset er langt nok til å bli klippet allerede! Her har det såvidt blitt grønt! (Østlandet)

Anonymkode: 44e47...259

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De reglene der ble laget den gangen folk jobbet man-fra 0800-16.00.....så jeg anser disse lovene som utdaterte. Jeg klipper plenen når jeg synes det er behov uavhengig av dag.

Anonymkode: d71e3...a92

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker at det er en tradisjon som henger igjen. Bryr meg ikke om naboen klipper gresset på søndag. Dør ikke av å høre gressklipperen en times tid.

Jeg har fortsatt ikke hørt om noen som må avslutte husmaling men det skjer at folk må gi seg med snekring, har lest det flere ganger bare i år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, her stor det jo at larmen, f eks av motorgressklipper, må foregå i nærheten av gudstjenestested/kirke for å være ulovlig. Så hvis jeg ikke bor nær en kirke og ikke klipper under kirketiden er det greit.

Men det kan likevel være at det regnes som ugreit?

ts

"Her er merknadene til lovens § 3 i  forarbeidene fra 1993-1994 gjengitt. Disse merknadene gir utfyllende tolkninger av paragrafen.

"For å verne om den alminnelige fred på helligdager og høytidsaftener, inneholder første ledd i paragrafen et støyforbud som gjør det mulig å gripe inn overfor den som med utilbørlig larm krenker freden. Selv om det skal meget til for å karakterisere en larmende virksomhet for utilbørlig, vil forbudet etter omstendighetene kunne ramme f.eks. bruk av motorgressklipper og motorsag i bolig- og hyttestrøk" (min utheving)

Anonymkode: 2e565...3b4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er slitsomt med høye lyder på en søndag, vet det er gammeldags. Men jeg skjønner at du må klippe plenen og regner med at det ikke tar timevis. Bor selv i Rogaland, og det har vært nødvendig å klippe plenen her flere ganger.

Anonymkode: 79489...97b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
bvp skrev (3 minutter siden):

Jeg har fortsatt ikke hørt om noen som må avslutte husmaling men det skjer at folk må gi seg med snekring, har lest det flere ganger bare i år.

Det er latterlig. Så lenge man gjør det på respektabel tid.. Ja, kl 6 på morningen er upassende. Kl 10 F.eks når de fleste har stått opp, hvorfor ikke? Bare man ikke snekrer grytidlig og sent, så det plager alle.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Også er jeg litt imponert over at du bor et sted der gresset er langt nok til å bli klippet allerede! Her har det såvidt blitt grønt! (Østlandet)

Jeg bor også på østlandet og her er gresset over 10 cm, gruer meg til første runde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja det er en vanlig elektrisk klipper med batteri

Da kan du nok bare kjøre på, robotklipperene stoppes ikke i helgene og da bør det gjelde vanlige elektriske klippere også.

Endret av bvp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En batteridrevet gressklipper ville jeg tenkt var helt ok å bruke. En bråkete motorklipper ville jeg latt være, akkurat det med helligdagsfred er viktig for mange, særlig eldre. Kommer også an på hvordan du bor. Vi bor på gård, med tre naboer som også er gårder, her må det jobbes og bråkes når det passer med vær og vind 🫢

Anonymkode: 95b5c...4e4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her klippes det plener på søndager. Plager meg ikke, mens vi fortsatt klippet manuelt måtte vi også det innimellom. Men greit at man gjør det typ "midt på dagen", ikke grytidlig og kanskje ikke akkurat i typisk middagstid hvis det er vær til å sitte ute i.

Nå har vi robotgressklipper, og den går i dag.

Anonymkode: 1b649...07a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Robotgressklipperen går nå. Det bråker ikke mer enn en varmepumpe. Jeg venter med å bruke motorsagen til i morgen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kommer an på hvordan du bor. Bor du i boligfelt/borettslag, og det er tett mellom naboene, er det ikke lov. Det er brudd på "helligdagsfreden" og kan teoretisk bli politianmeldt. Lite sannsynlig, men. Bor du på bygda med lite naboer er det mer ok, bonden her er i full gang med å pløye jordet, de kan ikke ta hensyn til alle helligdagene.

https://www.klikk.no/bolig/hage/helligdagsfred-regler-for-stoy-pa-helligdagene-7028011

Ja, men hvis du leser paragrafen nedenfor ser du at det må være nær en gudstjeneste. Det er kirkefreden som ikke må forstyrres. Vanlige folk som bare ligger hjemme ig sover ut rusen står det ikke noe om.

2. Den unødige larmen eller lignende må foregå i nærheten av kirke eller gudstjenestested. Med uttrykket «kirke» forståes bygning som er godkjent som kirke eller har vært kirke fra gammelt av. Med uttrykket «gudstjenestested» forståes bygning eller lokale som er innredet for, eller på annen måte klart beregnet på, gudstjenestelig bruk. Private hjem eller andre lokaler som til vanlig tjener andre formål, vil således ikke være «gudstjenestested». 

3. Gudstjenesten må være aktuell, det vil si at gudstjenesten må foregå i vedkommende kirke eller gudstjenestested. 

4. Larmen eller lignende må være av en slik karakter at gudstjenesten faktisk forstyrres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner dere som kan klippe gress allerede, her har vi alt fra 20 cm til 1 meter snø i hagen… 

Vi bruker ikke å klippe plen på søndager, er redd for å få kjeft. Men plager meg ikke om naboer klipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det kommer an på hvor mye din gressklipper faktisk bråker, hvor tett du bor på naboene, og hvor lang tid det er snakk om.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bor i Oslo-området, og her har mange allerede klipt for andre gang i år... Med litt lett regn innimellom og bikinivær så gror gresset som bare det. Ene syrinen min har allerede begynt blomstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...